Webhallen levererar kraschande dator, 1 dag efter den varit på felsökning i 6 veckor.
Tjena Sweclockers,
Här kommer ytterligare en historia om Webhallen. Denna gång från en rätt datorinkompetent-kille som inte ville riskera att något gick fel med hans första nybygge.
Beställde därför en Custom Config under Black Friday 2019, som snabbt och smidigt kom fram. Härligt värre tänkte jag, detta är ju för bra för att vara sant. Jo nog fan var det de...
Blue Screen direkt vid uppstarten, WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.
Startades om, och fungerade sedan felfritt. Gick snabbt, var tyst. 1 gång ingen gång?
Nej, där fick mitt naiva arsle allt tänka om.
Insert bluescreen WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR nummer 2, 3,4 alla gånger vid uppstart. Omstart fick datorn att sedan fungera felfritt.
Kontaktade därför support.
J = Jag
WV = Webhallen Victor
J: "Hejsan, fått detta meddelande (Bild på WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR samt ett Script-felmeddelande) flera gånger då jag startar datorn. Köpt förra veckan, hur löser vi det här?"
WV: "Hej, Tråkigt att höra!
Det problemet och errorkoden ni får brukar bero på hårdvarufel, så det är möjligt att något kan ha gått fel i frakten där.
Har ni möjlighet att ta med datorn in till en av våra butiker för felsökning?
Annars kan vi självklart hjälpa er med en fraktsedel så att vi kan ta in denna och felsöka den här hos vår RMA-avdelning.
Hör gärna av dig om hur du vill göra.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Victor"
Datorn lämnas in.
Fast forward, Onsdag den 15 förra veckan ca 6 veckor efter inlämning.
WV:
"Hej, Ditt serviceärende (XXXXXXX) är nu avslutat. Vänligen återkom till vår butik. Åtgärd:
BIOS har blivit uppdaterat samt Windows har blivit återställt. Datorn har efter det startats om 10+ gånger utan att någon bläskärm har uppstått. Datorn har också genomgått Memtest, Aida och diverse speltester utan problem. "
Kommer hem, kopplar in, dör vid uppstart..."suck"
Kontaktar support med följande meddelande.
J:
"Hej igen, det beklagar mig att behöva kontakta er åter igen. Min dator är nyligen tillbaka efter att ha varit inne på service (nmr: XXXXXX då den kraschat upprepade gånger sedan jag först fick den med blåskärm. Ni berättar att ni ominstallerat den och fixat BIOS och att den nu fungerar felfritt.
Vid uppstart sedan uthämtning så dör/kraschar datorn åter igen, 2 gånger. Tvingar den till omstart och då sätter den igång normalt. Denna gången utan blåskärm och error nummer, men fortfarande med samma brister. Jag orkar inte längre hålla på och skicka in den för att vänta 2-6 veckor för att få samma problem igen och önskar därför hänvisningar till hur jag skickar tillbaka datorn för att få mina pengar tillbaka.
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta,
Mvh"
WV: "Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda er pengarna åter för denna då den byggs på specialbeställning.
Därmed behöver vi tyvärr ha in denna på en vidare felsökning för att kunna lösa problemet åt er.
Vill ni att jag skickar en fraktsedel till er så att vi kan ta in denna centralt eller önskar ni lämna den åter i butiken?
Det är mycket märkligt att felen har återkommit efter att vi har gjort så extensiva tester som vi har gjort (finns dokumenterat i ert ärende), och jag tycker det är väldigt tråkigt.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Victor"
Har nu också börjat få olika typer av felmeddelanden (VIDEO_TDR_FAILURE och VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR) vid uppstart samt ibland bara svart skärm direkt. Några gånger har Återställning (Det verkar som att Windows inte lästs in korrekt) dykt upp vid start.
Vad gör jag?
Finns det något jag kan göra för att försöka diagnostisera felet själv? Testat att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet men fick nyss en spelkrash med svart skärm där med, har också försökt med lite fix angående VIDEO_TDR_FAILURE från sidan Driver Easy.
Bör jag skicka in den igen och riskera att hamna i en never-ending spiral av webhallen felsökning i 6veckors intervall?
Anmäla till ARN? (Vad kan det ta rent tidsmässigt och brukar det leda till något)?
En positiv note är ju dock att jag inte behöver oroa mig, för cyberpunk är ju delayed lagom till att jag får tillbaka datorn från felsökning nr 6-7...
PS: Laddar gärna upp bilder, men behöver tips från någon hur man lättast går tillväga om ni vill ha bildbevis.