Permalänk

raspberry/Linux och crontab

Jag editerar vanligtvis crontab manuellt. Frågan är; det jag ser när jag kör crontab -l, var finns dessa lagrade?

Målet är att kunna skapa ett script som ställer in Raspberryn som jag vill ha den. I detta ingår även dess crontab tabell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jag editerar vanligtvis crontab manuellt. Frågan är; det jag ser när jag kör crontab -l, var finns dessa lagrade?

Målet är att kunna skapa ett script som ställer in Raspberryn som jag vill ha den. I detta ingår även dess crontab tabell.

Denna tråd kanske ger svaren/svaret?

https://unix.stackexchange.com/questions/21297/how-do-i-add-a...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Det där sade allt. Så enkelt! Egentligen handlar det om att hantera lite bash bara.

Permalänk
Medlem

@Sweedland:

Finns några ställen man kan hitta cron-filer på:

Användarnas cron: /var/spool/cron/crontabs/<users>
Kom ihåg att editera med "crontab -e" som har en del felkontroller.

Sen finns det några till för systemet.
# ls /var/spool/cron/ /etc/cron.*
/etc/cron.d:
php

/etc/cron.daily:
apache2 apt-compat automysqlbackup bsdmainutils dlocate dpkg exim4-base logrotate man-db ntp passwd

/etc/cron.hourly:
fake-hwclock

/etc/cron.monthly:

/etc/cron.weekly:
man-db

/var/spool/cron/:
crontabs

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

@Sweedland:

Finns några ställen man kan hitta cron-filer på:

Användarnas cron: /var/spool/cron/crontabs/<users>
Kom ihåg att editera med "crontab -e" som har en del felkontroller.

Sen finns det några till för systemet.
# ls /var/spool/cron/ /etc/cron.*
/etc/cron.d:
php

/etc/cron.daily:
apache2 apt-compat automysqlbackup bsdmainutils dlocate dpkg exim4-base logrotate man-db ntp passwd

/etc/cron.hourly:
fake-hwclock

/etc/cron.monthly:

/etc/cron.weekly:
man-db

/var/spool/cron/:
crontabs

Aaa. Jag visste inte av den där foldern under /var ! Utmärkt.

Folders under /etc är nåt cron läser av vet jag. Får ett mail från en RPI som rullar o går i verkligheten varje dag och som har nåt i daily; Den skickar:
/etc/cron.daily/logrotate:
logrotate_script: 4: logrotate_script: : not found
error: error running shared postrotate script for '/var/log/apache2/*.log '
run-parts: /etc/cron.daily/logrotate exited with return code 1

Hittar INTE var det är fel!!

BTW, kommentaren före hade en länk. Där läste jag att hela crontab kunde laddas genom att ge en fil som parameter.
crontab nytt-crontab.txt ex.vis. Vad som sker då är väl att den filen kopieras ner till $USER foldern under /var.