Ax92u tappar Internet efter FW "uppdatering"

Permalänk

Ax92u tappar Internet efter FW "uppdatering"

Jag har 3st AX92u i mesh.
Funkade klockrent till en början (köpte i dec 2019). Men efter senaste firmware uppdateringen tappar dem internetuppkopplingen i stort sett dagligen, med följd att jag behöver starta om router och noder.

Nån annan som har sett samma problem?

Permalänk
Avstängd

Har ingen AX92 själv men hittar direkt den här tråden.

https://www.snbforums.com/threads/asus-ax6100-2x-rt-ax92u-con...

Här verkar det bero på att routern får WAN på ett mindre bra sätt, ett annat problem är om du inte får en riktig IP-adress av din operatör dvs CGNAT? (förbannat otyg för övrigt, cg=carrier grade)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Som vanligt rekommenderas en fabriksåterställning.
Har hjälpt i många fall när det gäller konstiga problem med Asus routrar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gustavson:

Jag har 3st AX92u i mesh.
Funkade klockrent till en början (köpte i dec 2019). Men efter senaste firmware uppdateringen tappar dem internetuppkopplingen i stort sett dagligen, med följd att jag behöver starta om router och noder.

Nån annan som har sett samma problem?

Skrivet av Prelatur:

Som vanligt rekommenderas en fabriksåterställning.
Har hjälpt i många fall när det gäller konstiga problem med Asus routrar.

Detta ovan gäller. Asus är ökända för att vara petiga med detta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tja säga vad man vill om Asus, de brukar vara snabba släppa ny hårdvara till nya tekniker men Asus kan knappast förknippas med att släppa Stabil mjukvara till den Även om R Merlin är en väldigt bra resurs för en del Asus routrar så kan han tyvärr inte fixa allt

Hälsningar från en som lämnat Asus & hittat betydligt bättre alternativ för våra behov i flera perspektiv
sen en bra tid tillbaks

Permalänk
Skrivet av It-nisse:

Tja säga vad man vill om Asus, de brukar vara snabba släppa ny hårdvara till nya tekniker men Asus kan knappast förknippas med att släppa Stabil mjukvara till den Även om R Merlin är en väldigt bra resurs för en del Asus routrar så kan han tyvärr inte fixa allt

Hälsningar från en som lämnat Asus & hittat betydligt bättre alternativ för våra behov i flera perspektiv
sen en bra tid tillbaks

👍Håller med. Har haft Asus i alla år och det har verkligen inte varit år utan diverse problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Som vanligt rekommenderas en fabriksåterställning.
Har hjälpt i många fall när det gäller konstiga problem med Asus routrar.

En dum fråga, om man har uppdaterat till Jan2020 firmwaren och fabriksåterställer, behålls då denna FW? Eller får man "fabriks FW"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behåller din FW. En fabriksåterställning nollställer alla dina egna inställningar så du måste skriva in dem igen.
Vad den också gör är att den rensar i NVRAM.
Merlin har förklarat det här:
https://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defau...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W