Permalänk
Medlem

Nybygge som inte startar....

Hårdvara:

Chassi: Aopen 600B
Moderkort: Asus A7N8X
CPU: AMD XP 1800+ Palamino (beg)
Ram: Samsung 2X256Mb PC 2100 (beg)
Grafik: ATI 9800 Pro
HD: Seagate Baracuda 80 Gb (senaste versionen)
Ljudkort: Audigy Player (beg)
Lite-on CD och CD-RW (beg)

Denna dator VÄGRAR att starta helt enkelt. Det började med att moderkortet vägrade inse att processorn skulle köras i 133 Mhz och inte i 100. Helt plötsligt fixade sig detta utan att jag vet vad jag gjorde. Efter att det fixade sig så startar inte datorn som den ska alls. Hårddisken är helt ren så jag månste installera XP från skiva och när jag kör installationsprogrammet så blir det nått fel i programmet (precis i början när skärmen är blå och den installerar Raid/SCSI osv.) och jag får en svart skärm med en vit blinkande markör som aldrig försvinner. Dator dör då helt och inte en knapp funkar. Det enda som finns att göra är att stänga av datorn med knappen på nätaggregatet. Ibland under installationsprogrammet får jag ett felmeddelande där det står att det är nån form av hårdvarufel eller liknande som har upptäckts och man ska starta om datorn eller kolla all hårdvara så den sitter i ordentligt.

Jag har testat med ett TwinMOS DDR2700 512 Mb minne utan att lyckas. Jag har även bytt ut grafikkortet mot ett gammalt GeForce DDR med samma resultat. I övrigt vet jag inte vad jag ska göra.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

(helt oinsatt)... den klagar jue på hårddisken... Testa att byta den! ;D*ingen aning*

Visa signatur

... om jag får säga det själv!

Permalänk
Medlem

Eftersom moderkortet var lite krångligt från början så kan det vara fel på det. Fast jag vet inte så mycket om trasiga prylar....

Visa signatur

Hur övertalar man föräldrar att skaffa snabbare bredband?

Permalänk
Medlem

Ja jag börjar också fundera på om det är moderkortet som spökar.....

Är det vanligt att moderkort är defekta ?

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk

Har du inget gammalt mobo du kan testa sakerna i?

Permalänk
Medlem

Härligt med overkill vad gäller grafikkortet till den prollen

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk

har du testat att vänta när den pricken kommer upp ?

Permalänk
Medlem

Testat att nollställa bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Härligt med overkill vad gäller grafikkortet till den prollen

Hehe, som ett bra Gf3 kort på en 800MHz P3.
Lite mer ontopic: Vet du hur man resettar BIOS? Att moderkort är defekta är väl inte så vanligt, men det händer ju någon gång.

Visa signatur

Hur övertalar man föräldrar att skaffa snabbare bredband?

Permalänk
Medlem

Ja processorn ska uppgraderas vid senare tillfälle, vet att det är overkill. Grafikortet är ju dyrare än processorn så det var därför han köpte grafikkortet först. Det är alltså inte min dator.....

Ganska kul det där med GF3 kort på en PIII800, för det är precis det han har haft innan.

Fast det är ganska trevligt just nu att testa 9800 Pro på min Barton 2800. smoooooooooth. Kan köra UT2k3 i 1024*768 med allt på max med X6 AA.....

Åter till topic: Processor och grafik kort har suttit i min dator tidigare så dom vet jag funkar. Grafikkortet har jag testat nu i min dator som jag skrev ovan och det också utan problem.....

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

har kopplat disken till raid kontrollern eller till den vanliga ide kanalen?kopplar du den till raid måste du installera drivrutiner när installationsprogrammet frågar om det, för raid annars funkar det inte, jag vet;)

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Fast det är ganska trevligt just nu att testa 9800 Pro på min Barton 2800. smoooooooooth. Kan köra UT2k3 i 1024*768 med allt på max med X6 AA.....

Jag kan också köra UT2k3 i 1024*768 med max detaljer på allt + 6XAA och dessutom 16X aniso Det gäller även alla andra spel.

CPU: XP1900+
Grafikkort: Radeon 9700 PRO

Alltså är det väl inte sååå mycket overkill med R9800 på en XP1800+... dagens spel är ju till störst del gfxkort krävande hur som helst

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Det där om RAID var intressant faktiskt....har jag inte ens tänkt på......men finns det raid på mitt moderkort då ?....ska kolla genast....

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Lite svårt att hitta, men piper den nåt felmedelande?
Men när det är saer fel så brukar det hjälpa att go back to basic, dvs rycka ur så mycket som bara möjligt, starta med minsta möjliga prylar, kolla så minnena sitter i rätt slot.
Att moderkort är trasiga händer väl inte jätteofta, jag tänker då på mitt gamla k7v som det visade sig vara fel I/O volt på, inte den första jumpern man ändrar om man säger så...

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

Jag har testat att starta med minsta möjliga grejer i datorn......bara grafikkort, hd och cd spelare.....

jag har kollat alla jumpers så dom sitter rätt......

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaski
Eftersom moderkortet var lite krångligt från början så kan det vara fel på det. Fast jag vet inte så mycket om trasiga prylar....

allt du behöver veta om trasiga saker: dom funkar inte

Permalänk
Medlem

Testa med uteslutningsmetoden om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar ifrån komplett nu där jag köpt grejerna. "Lämna tillbaka moderkortet" var svaret.....

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5