Uppgradering (diminishing returns?)

Permalänk
Medlem

Uppgradering (diminishing returns?)

Hej, jag har en dator som var ganska ok när jag köpte den för typ 3 år sen, och när jag kollar på nyare komponenter så är de antingen sämre än det jag redan har, eller snordyr för inte så mycket mer prestanda.
Det blir då en fråga om diminishing returns.
Det jag har är i7 7700k med 4,2 Ghz 4 core och kan inte hur jag än letar se någon nyare processor med över detta. Det finns ju nyare med fler cores men då med lägre clock speed. Jag är inte den som överklockar utan vill ha så hög stock speed som möjligt. Detta på grund av ljudnivån och kylkapaciteten. Litet chassi så får inte plats med annat än minifläkt och datorn måste vara på 24/7 och bor i en etta så vill inte sova bredvid ett jetplan. Jag föredrar intel men har börjat snegla på amd nu pga pci-e v4, värt att vänta på för intel eller dags att byta färg?
Grafikkortet är gtx 1080 ti. Det hade varit nice med rtx för att testa raytracing men som jag fattat det är det endast rtx 2080 ti som är bättre än det jag redan har då alla andra rtx-kort är sämre. Känns ju sådär att betala 15 lax för en minimal uppgradering.
Tänkte även uppgradera ram, det har ju kommit snabbare minnen sen jag köpte. Är det värt att slänga ut det befintliga och köpa allt nytt eller är det likvärdigt att bara köpa fler av samma typ jag redan har?

Permalänk
Medlem

Du borde nog titta på faktisk prestanda istället för Ghz på CPUn. Att hitta CPUer med mer beräkningskraft än en i7 7700k är inte speciellt svårt. Men beroende på vad du använder datorn till (antar spel) så är väl frågan om prestandaökningen är värd kostnaden.
När känner du att du skulle behöva ha mer kräm från din CPU?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Frekvens är inte allt, 3600 presterar bättre i alla spel som swec testar med 2080 Ti i 720P än 7700K. Du tittar dig blind på siffror på produkter som kan vilseleda utan att förstå vad det kan innebära
https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

Ska du ha datorn under load hela natten? Då kommer låta annars så måste den inte om chassit är litet, jag har ett SFF chassi och talar från erfarenhet. Vilket chassi har du?

PCIe gen 4 är overkill så länge du inte arbetar med extremt stora filer men i det fallet så hade du redan vetat om ifall du behöver pcie gen 4 eller inte.

Vilka minnen har du just nu? Vad gör du med datorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Spel klarar väl processorn av, där är det gpu som slår i taket. Kör tre stycken 1440-skärmar som jag antar är ganska grafikkrävande till att börja med.
Är mest vid dagligt arbete som datorn kan bli oresponsiv och kollar i aktivitetshanteraren så står cpu på 100%

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jqwu3:

Spel klarar väl processorn av, där är det gpu som slår i taket. Kör tre stycken 1440-skärmar som jag antar är ganska grafikkrävande till att börja med.
Är mest vid dagligt arbete som datorn kan bli oresponsiv och kollar i aktivitetshanteraren så står cpu på 100%

Driva högupplösta skärmar är inte supertungt i sig, beror ju på vad man gör på datorn. Vad består ditt dagliga arbete av?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag jobbar en del med stora och många filer. Kör intel optane ssd över pci-e men det lär ju ändå inte gå med amd chipset. Datorn kommer inte vara på max load på natten men går det att ställa in hur mycket prestanda den får baserat på tid?
Minnena är 2133MHz 2x8GB C13

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jqwu3:

Jag jobbar en del med stora och många filer. Kör intel optane ssd över pci-e men det lär ju ändå inte gå med amd chipset. Datorn kommer inte vara på max load på natten men går det att ställa in hur mycket prestanda den får baserat på tid?
Minnena är 2133MHz 2x8GB C13

Säg mer exakt vad din arbetsuppgift är och vad du använder datorn till så blir det enklare att ge dig hjälp än att behöva ställa följdfrågor... Stora och många filer säger inte mycket.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Klockhastighet är inte allt utan även antalet instruktioner per klockcykel (IPC) är högst relevant. 7700K är dock fortfarande en väldigt kompetent processor och är spel det främsta användningsområdet finns ingen större anledning att uppgradera, inte så att det motiverar en helt ny plattform (moderkort och CPU).

Med det sagt så har Intels nuvarande CPU:er högre max boost än 7700K. Det du kollar på är basfrekvens. 9700K har t.ex. max 4.90 GHz vs 7700K 4.5 GHz. Den har också 8 riktiga kärnor, så den är snabbare än 7700K på alla sätt och vis. AMD har högre IPC än Intel men lägre frekvenser och därmed något lägre singeltrådprestanda, å andra sidan får man herrans massa mer trådar i samma prisklass. Förutom produktivitetslaster så skalar också nyare spel mer och mer över flera trådar, 9600K med bara sex trådar halkar t.ex. efter rejält idag. I och med nästa generations konsoler kommer den trenden nog hålla i sig.

1080Ti är fortfarande ett riktigt bra kort. Raytracing är än så länge mest en gimmick, inget som direkt stödjer det än. Du behöver nog minst upp till ett 2080 Super om du ska märka någon större skillnad.

PCIe 4.0 fyller ännu ingen större funktion. Finns inga grafikkort än som drar nytta av den ökande bandbredden utan det är egentligen bara supersnabb NVMe-lagring som kan dra nytta av det. Vad har du för hastighet på minnena idag? Har du minst 2666 MHz är det knappast försvarbart att byta ut, skillnaden är inte särskilt stor (varierar från spel till spel).

Om jag var i din sits skulle jag vara nöjd med din nuvarande setup och hålla i pengarna ett tag, om jag inte hade någon specifik anledning att uppgradera nu. Som du säger blir det rätt svårt att motivera kostnaden eftersom ditt system är såpass bra.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Arkivering och kryptering av stora filmer och högupplösta bilder
Videoredigering
Flera samtidiga remote desktop-anslutningar
Har tendens att spara 60+ aktiva flikar i chrome
Brukar ha 2 spel igång samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vzano:

Frekvens är inte allt, 3600 presterar bättre i alla spel som swec testar med 2080 Ti i 720P än 7700K. Du tittar dig blind på siffror på produkter som kan vilseleda utan att förstå vad det kan innebära
https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

Det visar ju dock inte riktigt hela bilden. Sweclockers testdiagram är stock vs stock. En i7-7700K har rejält med utrymme för förbättring vid överklockning, jämfört med en Ryzen 5 3600 som inte är värd besväret att överklocka alls.

Tar man hänsyn till det och jämför med en i7-7700K med en överklock på, så lär en AMD Ryzen 5 3600 och en Intel i7-7700K extremt nära varandra i spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Så då antar jag att det är bättre att bara köpa fler likadana minnen nu och sen vänta minst ett eller två år till innan totaluppgradering blir värt.