Tävla och vinn värstingdator!
Permalänk

Köpa skärm från amazon.de

Hej!

Jag hittade den här skärmen på Inet: https://www.inet.se/produkt/2215689/lenovo-27-q27q-10-qhd-ips...

Sen såg jag att den kostar ca 900 mindre på amazon.de: https://www.amazon.de/dp/B07XLYBSQL/ref=sr_1_3?keywords=Lenov...

Det är lite dålig information på Amazon dock, men antar att det borde vara samma skärm?

Är det något i övrigt jag borde tänkta på när jag handlar från amazon.de? Antar att det inte blir någon tull pga EU. Hur är det med elektronikskatter och liknande?

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Det är samma skärm, läs modell "65F4GAC3EU". Väldigt bra pris faktiskt, kolla t.ex. Geizhals (Prisjakt för hela EU): https://geizhals.eu/lenovo-q27q-10-65f4gac3eu-a2166451.html

Det är korrekt, ska inte bli tull eller skatt eftersom det är inom EU.

Permalänk
Medlem

Tänk på att retur eller garantiärenden kan bli jobbigt. T.ex skärmen kommer med någon jobbig död pixel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av anon265474:

Det är samma skärm, läs modell "65F4GAC3EU". Väldigt bra pris faktiskt, kolla t.ex. Geizhals (Prisjakt för hela EU): https://geizhals.eu/lenovo-q27q-10-65f4gac3eu-a2166451.html

Det är korrekt, ska inte bli tull eller skatt eftersom det är inom EU.

Tack för snabbt svar!

Det låter ju bra, märkligt att de inte har någon info om produkten på amazon...

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Tänk på att retur eller garantiärenden kan bli jobbigt. T.ex skärmen kommer med någon jobbig död pixel.

Tack för svar!

Tänkte på det jag med, men det brukar vara ganska dålig garanti på just döda pixlar va? I Sverige kan man iofs alltid ändra sig inom två veckor utan något skäl. Men jag tror inte att jag kommer orka hålla på det det i vilket fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

Tack för snabbt svar!

Det låter ju bra, märkligt att de inte har någon info om produkten på amazon...

Jag handlade en skärm från amazon det blev ingen tull men det blir ju jobbigt om skärmen inte fungerat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Jag handlade en skärm från amazon det blev ingen tull men det blir ju jobbigt om skärmen inte fungerat.

Jaa, men någon slags garanti finns väl alltid, alltså om skärmen skulle vara helt död? eller? Sen blir det såklart bökigt att hålla på att skicka prylar men det kan jag ta...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av NodCommander:

Eller om det är mycket backlightbleed, vilket det verkar vara om man läser reviews.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Eller om det är mycket backlightbleed, vilket det verkar vara om man läser reviews.

Tack för svar!

Det kan jag nog leva med, och det brukar man inte kunna reklamera för va? alltså i sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

Hej!

Jag hittade den här skärmen på Inet: https://www.inet.se/produkt/2215689/lenovo-27-q27q-10-qhd-ips...

Sen såg jag att den kostar ca 900 mindre på amazon.de: https://www.amazon.de/dp/B07XLYBSQL/ref=sr_1_3?keywords=Lenov...

Det är lite dålig information på Amazon dock, men antar att det borde vara samma skärm?

Är det något i övrigt jag borde tänkta på när jag handlar från amazon.de? Antar att det inte blir någon tull pga EU. Hur är det med elektronikskatter och liknande?

Det bästa att jämföra är ju ofta artikelnumret, särskilt eftersom olika butikers beskrivningar kan variera.
Båda verkar vara "65F4GAC3EU", så det ser ut att vara samma vara som du hittat iaf.

Det tillkommer ju iaf ingen moms (om man ser till priset på bekräftelsesidan), tull eller liknande inom EU.

Som jag var inne på, gå hela vägen till bekräftelsesidan där du ser slutgiltigt pris med frakt och moms på alltihopa inräknat. Det är iaf min övertygelse att det priset kommer att stämma. (261,55€ såg det ut att bli när jag klickade lite snabbt)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man får betala mellanskillnaden mellan svensk (25%) och tysk (19%) moms:

249€ / 1.19 ≈ 209.24€ (utan tysk moms)
209.24€ * 1.25 ≈ 261.55€‬ (med svensk moms, vilket är det pris som visas i kassan)

Sen tillkommer eventuellt valutaväxlingspåslag från din bank, många kör med 1.65%.

https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert...

≈ 2812,43 SEK

Amazons växlingskurs är oftast dyrare, enda fördelen skulle vara att man då i teorin får tillbaka samma belopp vid retur.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av NodCommander:

Jo, fast med Amazon är det bara att printa ut en fraktsedel och kila ner till närmaste DHL-ombud. Gäller ångrade köp såväl som garantiärenden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Tusen tack för alla input, jag hade missat att kolla slutgiltiga priset som blev ca 2800. Det känns inte riktigt värt det då, verkar som att den ibland hamnar under 3000 på svenska butiker så jag väntar nog på något kampanj istället!

Så himla gött att kunna få lite snabb feedback på sånna här grejer, tack igen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prpx:

Man får betala mellanskillnaden mellan svensk (25%) och tysk (19%) moms:

249€ / 1.19 ≈ 209.24€ (utan tysk moms)
209.24€ * 1.25 ≈ 261.55€‬ (med svensk moms, vilket är det pris som visas i kassan)

Sen tillkommer eventuellt valutaväxlingspåslag från din bank, många kör med 1.65%.

https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert...

≈ 2812,43 SEK

Amazons växlingskurs är oftast dyrare, enda fördelen skulle vara att man då i teorin får tillbaka samma belopp vid retur.

Du betalar ingen mellanskillnad på momsen, det är som att handla från vilket EU land som helst, jag har hundratals köp från både amazon UK och DE de senaste åren

Permalänk
Inaktiv

@Herrmelit Om du i framtiden vill handla från utländska sidor i andra valutor än SEK så rekommenderar jag att skaffa ett kort som använder interbank-rate (Revolut, Curve, mfl). Personligen kör jag Revolut. Riktigt smidigt att kunna se exakt vad det skulle kosta att växla pengar, samt att kunna växla före genomfört köp, så man vet precis vad kostnaden blir. 261,55€ just nu skulle kosta ca 2761kr att växla om jag skulle göra detta just nu:

Skärmbild från appen, 2761,39 SEK till 261,55€
Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon910:

Du betalar ingen mellanskillnad på momsen, det är som att handla från vilket EU land som helst, jag har hundratals köp från både amazon UK och DE de senaste åren

Och du har alltid betalat svensk moms, såvida du inte har företagskonto. Moms måste tas ut i mottagarlandet av företag som har försäljning över 50k Euro till utlandet inom EU.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

Hej!

Läste du inte recensionen på Inet? Verkar vara en riktig skitskärm för priset! Skulle inte köpa den!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem

Garantier kan se ut precis hur som helst men reklamationsrätten inom EU är snarlik och gäller över garantier och eftersom den sätter golvet så kan man bara erbjuda bättre villkor än EUs krav.

Garanti och reklamationsrätt är olika saker
Garanti och reklamationsrätt är två olika saker. Garanti är frivilligt och kan ses som ett komplement till de rättigheter du har enligt konsumentlagstiftningen.
Garanti kan utöka dina rättigheter
Utöver det skydd som finns i lag kan företaget ge dig en garanti. Företaget bestämmer vad garantin omfattar men om ett fel omfattas av garantin så ska det åtgärdas utan kostnad för dig. Det betyder att det är först efter att garantin har löpt ut som du själv måste bevisa att felet är ursprungligt. En garanti kan alltså ge dig bättre rättigheter än de du har enligt lag.
Garanti kan inte ta ifrån dig de rättigheter du har enligt lagen
Villkoren i garantin kan aldrig ge dig sämre rättigheter än vad konsumentlagstiftningen gör.

Inom EU har du minst två år på dig att reklamera.
I och med EU-direktivet 1999/44/EG har konsumentköpreglerna i de olika EU-länderna harmoniserats; alltså ändrats så att de liknar varandra. Direktivet är ett minimidirektiv vilket betyder att medlemsländerna får ha ännu strängare nationella bestämmelser om de vill.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Läste du inte recensionen på Inet? Verkar vara en riktig skitskärm för priset! Skulle inte köpa den!

hur menar du nu? Det finns typ ingen skärm på prisjakt med samma specs för mindre pris? eller har jag missat något?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Garantier kan se ut precis hur som helst men reklamationsrätten inom EU är snarlik och gäller över garantier och eftersom den sätter golvet så kan man bara erbjuda bättre villkor än EUs krav.

Garanti och reklamationsrätt är olika saker
Garanti och reklamationsrätt är två olika saker. Garanti är frivilligt och kan ses som ett komplement till de rättigheter du har enligt konsumentlagstiftningen.
Garanti kan utöka dina rättigheter
Utöver det skydd som finns i lag kan företaget ge dig en garanti. Företaget bestämmer vad garantin omfattar men om ett fel omfattas av garantin så ska det åtgärdas utan kostnad för dig. Det betyder att det är först efter att garantin har löpt ut som du själv måste bevisa att felet är ursprungligt. En garanti kan alltså ge dig bättre rättigheter än de du har enligt lag.
Garanti kan inte ta ifrån dig de rättigheter du har enligt lagen
Villkoren i garantin kan aldrig ge dig sämre rättigheter än vad konsumentlagstiftningen gör.

Inom EU har du minst två år på dig att reklamera.
I och med EU-direktivet 1999/44/EG har konsumentköpreglerna i de olika EU-länderna harmoniserats; alltså ändrats så att de liknar varandra. Direktivet är ett minimidirektiv vilket betyder att medlemsländerna får ha ännu strängare nationella bestämmelser om de vill.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Tusen tack för informationen!

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@Herrmelit Om du i framtiden vill handla från utländska sidor i andra valutor än SEK så rekommenderar jag att skaffa ett kort som använder interbank-rate (Revolut, Curve, mfl). Personligen kör jag Revolut. Riktigt smidigt att kunna se exakt vad det skulle kosta att växla pengar, samt att kunna växla före genomfört köp, så man vet precis vad kostnaden blir. 261,55€ just nu skulle kosta ca 2761kr att växla om jag skulle göra detta just nu:

Skärmbild från appen, 2761,39 SEK till 261,55€

svinbra tips!

Permalänk

Det slutade med att jag köpte skärmen från Lenovos egna affär för kr 3 149,10: https://www.lenovo.com/se/sv/accessories/monitors/lenovoQ27q#...

Känns verkligen värt det mot typ 2800 från amazon.de.

Tack igen för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@Herrmelit: Jag köper ofta ifrån amazon, aldrig varit med om något företag som har bättre support än vad dom har, har fått betalt innan dom ens fått in min vara som jag skickade tbx förut, får du något fel med skärmen så tar dom tbx den direkt.

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk

Jag har för övrigt köpt rätt mycket grejer direkt från tillverkarnas affärer till bra pris på senaste tiden. Känns som att dom ibland flyger lite under radarn pga sämre på marknadsföring eller något, dom kanske inte vill konkurrera med sina återförsäljare för mycket eller liknande...

Permalänk
Skrivet av carr3:

@Herrmelit: Jag köper ofta ifrån amazon, aldrig varit med om något företag som har bättre support än vad dom har, har fått betalt innan dom ens fått in min vara som jag skickade tbx förut, får du något fel med skärmen så tar dom tbx den direkt.

Det är iofs en bra poäng, det kanske är helt orimligt av mig att tycka att det känns bättre att köpa av en affär bara för att den slutar på .se

Meeen, nu gjorde jag så i alla fall, kanske vågar mig på amason nästa gång

Permalänk
Medlem

@Herrmelit: Det är bättre för oss att handla utav .se, men när amazon ibland kan vara 500-1000 kr billigare då blir man tyvärr lite mera sugen på att handla hos amazon

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

Känns som att dom ibland flyger lite under radarn pga sämre på marknadsföring eller något, dom kanske inte vill konkurrera med sina återförsäljare för mycket eller liknande...

Ja, delvis det, men också att folk som köper direkt från tillverkaren's butik oftast vet vad de är ute efter, så tillverkaren behöver inte direkt ha någon marknadsföring.

Tillverkaren kan också köra med helt andra priser i sin egen butik under kampanjer, eftersom de inte har någon mellanhand som ska ha sin del av kakan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av carr3:

@Herrmelit: Det är bättre för oss att handla utav .se, men när amazon ibland kan vara 500-1000 kr billigare då blir man tyvärr lite mera sugen på att handla hos amazon

Vilket är helt rimligt!

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, delvis det, men också att folk som köper direkt från tillverkaren's butik oftast vet vad de är ute efter, så tillverkaren behöver inte direkt ha någon marknadsföring.

Tillverkaren kan också köra med helt andra priser i sin egen butik under kampanjer, eftersom de inte har någon mellanhand som ska ha sin del av kakan.

Det stämmer, jag själv har inte lagt märke till att jag gör det mer och mer förens nu när jag beställde skärmen! Ska tänka på det mer i fortsättningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

hur menar du nu? Det finns typ ingen skärm på prisjakt med samma specs för mindre pris? eller har jag missat något?

Här alla negativa punkter från recensionen jag nämnde:

"- Stället är snyggt men inte alls väldigt genomtänkt rent praktiskt
- VESA-fästet är inte centrerat så skärmen är inte alls balanserad om du vill använda en arm eller byta till ett bättre ställ.
- Urusel svärta år 2019. Uppfattas mer som en mörk blålila. Ungefär jämförbar med min Asus-skärm från 2012. Min andra Dell-skärm däremot från 2015 presterar bra mycket bättre vad gäller svärta och kontrast.
- Med kalibreringsverktyg från X-rite så uppmätte jag ett färgomfång av endast ca. 86% av sRGB (jämför med produktinfo som hävdar att den ska klara 99%). Övriga ovannämnda skärmar jag äger i liknande prisklass uppmäter ca. 96-67% efter flera års användning.
- Mitt exemplar påtaglig backlight bleed längs med vänstra sidan samt lite även nere i högra hörnet.
- Mitt exemplar hade även ganska dålig uniformitet, övre sidan samt nedre vänstra hörnet framför allt var påtagligt mörkare än skärmens mittpunkt.
- Endast HDMI-kabel medföljde, ingen Displayport.
- Av någon anledning så blåskärmar datorn om jag kopplar in Displayport-kabeln före strömsladden?
- Menyerna var OK, men jobbiga att navigera. Inställningsmöjligheter extremt bristfälliga.
- Ingen inbyggd USB-hubb."

Verkar ju inget vidare? För min del vet jag att eftersom jag använder en skärm-arm så hade det varit väldigt irriterande med VESA fäste som inte är balanserat då skärmen då har en tendens att hela tiden tippa nedåt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version