Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om småkommunerna, där folk har sina fritidsstugor, har en sjukvårdskapacitet baserad främst på antalet fasta invånare så är det väl rimligt att man säger till stadsborna att åka hem för att inte överbelasta sjukvården i småkommunerna.

ingen säger att de som bor i stugorna kommer uppsöka sjukvård eller ens vara i närheten av människor?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Sveriges Patientsekretess

Jag förstår att omvärlden ser Sverige som ett Svart Hål.

- Man har inte förmågan att testa misstänkt smittade.
- Det mesta ska hållas hemligt på grund av patientsekretess. Man kommer inte få veta hur många som är i behov av intensivvård, man kommer inte få information om ålder. Man får inte ens veta vilken stad de drabbade är bosatta i!

I det mer högteknologiska landet Syd-Korea utnyttjar de istället den moderna tekniken till sin fördel. De kan ta reda på var det kan finnas "hot-spots". Detta är landet att ta efter.

Jag tycker i en sådan här extraordinär situation att patientsekretessen inte är värd ett dugg. Jag hade personligen inte haft något emot om omvärlden hade fått information om att jag blivit drabbad.

Det finns mer att skriva om detta men, jag orkar inte.

Hur ser ni andra på patientsekretessen?

Permalänk
Medlem

Österrike: Från och med måndag förbjuds sammankomster med fler än fem personer och på tisdag beordras landets restauranger att slå igen portarna, rapporterar TT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag förstår att omvärlden ser Sverige som ett Svart Hål.

- Man har inte förmågan att testa misstänkt smittade.
- Det mesta ska hållas hemligt på grund av patientsekretess. Man kommer inte få veta hur många som är i behov av intensivvård, man kommer inte få information om ålder. Man får inte ens veta vilken stad de drabbade är bosatta i!

I det mer högteknologiska landet Syd-Korea utnyttjar de istället den moderna tekniken till sin fördel. De kan ta reda på var det kan finnas "hot-spots". Detta är landet att ta efter.

Jag tycker i en sådan här extraordinär situation att patientsekretessen inte är värd ett dugg. Jag hade personligen inte haft något emot om omvärlden hade fått information om att jag blivit drabbad.

Det finns mer att skriva om detta men, jag orkar inte.

Hur ser ni andra på patientsekretessen?

Jag tycker det är helt okej. I det här läget hade det inte gett något annat än falsk trygghet i att kunna se var de testade och smittade finns. Viruset är spritt alldeles för brett för att det skall ge något.

Är du sjuk, håll dig hemma och träffa ingen annan.. Är du frisk; minimera kontakt med andra människor så långt du kan. Att veta mer info ändrar inte dessa två punkter på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag förstår att omvärlden ser Sverige som ett Svart Hål.

- Man har inte förmågan att testa misstänkt smittade.
- Det mesta ska hållas hemligt på grund av patientsekretess. Man kommer inte få veta hur många som är i behov av intensivvård, man kommer inte få information om ålder. Man får inte ens veta vilken stad de drabbade är bosatta i!

I det mer högteknologiska landet Syd-Korea utnyttjar de istället den moderna tekniken till sin fördel. De kan ta reda på var det kan finnas "hot-spots". Detta är landet att ta efter.

Jag tycker i en sådan här extraordinär situation att patientsekretessen inte är värd ett dugg. Jag hade personligen inte haft något emot om omvärlden hade fått information om att jag blivit drabbad.

Det finns mer att skriva om detta men, jag orkar inte.

Hur ser ni andra på patientsekretessen?

Dom som har hand om detta har nog all information. Så att vi som vanliga människor inte känner till alla detaljer spelar inte så stor roll känner jag. Men hittills brukar de iallafall skriva hur gamla de som har avlidit var. På WHO/Worldometer kan man kolla lite sådan statistik om man är intresserad.

Permalänk
Medlem

Hoppar in och slöläser emellanåt. Försöker hänga med men är svårt. Utöver allt gnäll på FHM, Tegnell osv. Vad har du för lösning på coronaspridningen som ingen annan tänkt på? Vad sa du för någon månad sen som skulle stoppat spridningen?

Lätt att konstatera efter faktum men svårt att greppa innan. Vad gäller spridningen så hade det nog kunnat försenats om alla fått husarrest med arkebusering på gatan om du togs på bar gärning med att gå ut och rasta hunden t.ex men folk har ju alltid en förmåga att hitta "genvägar" runt om.

Titta på alla resenärer som nog är den största "skurken" till detta, om de hade portats från att komma tillbaks till Sverige så hade de nog ändå hittat andra vägar hem och så hade coronan kommit ändå förr eller senare.

Det som förvånar mig är folks frågor ännu på diverse mediers kommentarsfält om att de har resor planerade och törs/kan de resa.....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag läste den främst från modelleringsnördens perspektiv

Till dem som är intresserade av matematisk modellering finns det en intressant video om hur man kan modellera epidemier, om betydelsen av R0 osv, förklarat på ett enkelt sätt. De intressantaste bitarna kommer runt 5 minuter från slutet, men inledningen behövs för att förstå dem bättre, så ha tålamod

Permalänk
Medlem

@beginner
Jepp.. vi får väl hoppas att det hela blåser över snart och så att de kan ge sig ut på äventyr.
Intressant hur det fortfarande dyker upp kommentarer som "det är bara en influensa" osv.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Jo men jag skrev det för 2 veckor sem och fick värsta bashen då folk inte trodde. Ville bara påpeka detta igen så man vet att jag varit trovärdig från scratch.

Edit. Alvedon bättre då den inte dämpar inflammation

Du skrev febernedsättande och med en motivering, inget om Ipren och varför.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag förstår att omvärlden ser Sverige som ett Svart Hål.

"Omvärlden"?
Du menar "En regimbunden tidning i Kina, som har en väldigt dålig relation med Sverige just nu bla. pga. Gui Minhai-affären (och det faktum att vi kritiserat bristen på demokrati i landet) och därmed tar varje chans dom får att kritisera oss internationellt"?

För att inte nämna den totala ironin i att någon från Kina av alla länder skulle kritisera något annat lands virushantering. Hade det inte varit för dom hade vi inte haft smittan nu öht.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

ingen säger att de som bor i stugorna kommer uppsöka sjukvård eller ens vara i närheten av människor?

Även om dom som bor i stugorna skulle hålla sig för sig själva till största delen så kommer en andel likväl belasta den lokala sjukvården med "normala" sjukdomar och olyckor. Folk kommer inte sluta få hjärtinfarkter, ryggskott, bryta ben, trampa på spikar, etc bara för att dom håller sig för sig själva. Du kan nog ge dig den på att om folk är i stugan kommer dom förr eller senare dona med sånt man gör i stugan. Jag har svårt att tro att mer än ett fåtal av de som åker till sin stuga gör det med ransoner för någon månad eller två och sen sitter i stugan och rullar tummarna. Förr eller senare behöver dom åka in till byn och handla.

Fast jag kan givetvis ha fel

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag tror Sveriges strategi är bra, det kommer att blåsa över mycket snabbare här än i andra länder. Med rådande strategi kan vi ju nå kulmen redan om 2-3 månader, (enligt SIR modellen och r0 på 3, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mathematical_modelling_of_inf...

Att försöka dra ut på det kommer ändå inte att hjälpa, det kommer inte att finnas sjukvård till de flesta som som blir allvarligt sjuka av Corona ändå, i alla fall om man inte tror att det går att dra ut på det i flera år.

Det kommer dö kanske 2-3 ggr fler i år än ett vanligt år, men inte värre än så.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Nu går staten in och bestämmer var i landet man får bo?
(Det hela går ut på att du inte ska bo i en annan kommun än din hemkommun för att inte belasta andra kommuner i onödan)

https://omni.se/norge-forbjuder-invanare-att-bosatta-sig-i-fr...

https://www.nrk.no/norge/ny-forskrift_-kan-forby-hytteturer-u...

Norge är lite extremt under påsk. Vansinnigt många människor åker till sina "hytter" i fjällen. Antingen stugor de äger, eller hyr, veckan före, under (mest), eller efter påsk. Super och åker skidor, vilket baserat på hur det gick i Alperna tycks vara bra grogrund och spridning för sjukdom. På hytterne är dessutom gammelfarmor med. Sedan åker hon till ålderdomshemmet igen. Vägarna är ett helvete att ta sig fram på om det snöar, ofta enkelriktade dessutom under vissa tider, en mardröm för ambulanser.

Det är en bra idé att redan nu går ut med att man inte fan ska åka till hytten i dessa tider. Däremot kan jag tänka mig att om man är pensionär, och äger en hytte, så kan det väl vara fint att isolera sig där ett par månader eller så...jag antar att många tänker så och om då sjuktalen ökar etc mäktar inte kommunerna med då invånarantalet är högre än vanligt under längre tid.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Nån som har koll på om det räknas som arbetsskada om man blir smittad på jobbet eller på väg till och från.
Nu testar de ju inte längre så hur vet man när man inte smittar längre?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon76929:

Nån som har koll på om det räknas som arbetsskada om man blir smittad på jobbet eller på väg till och från.
Nu testar de ju inte längre så hur vet man när man inte smittar längre?

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanl...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Jag tror Sveriges strategi är bra, det kommer att blåsa över mycket snabbare här än i andra länder. Med rådande strategi kan vi ju nå kulmen redan om 2-3 månader, (enligt SIR modellen och r0 på 3, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mathematical_modelling_of_inf...

Att försöka dra ut på det kommer ändå inte att hjälpa, det kommer inte att finnas sjukvård till de flesta som som blir allvarligt sjuka av Corona ändå, i alla fall om man inte tror att det går att dra ut på det i flera år.

Det kommer dö kanske 2-3 ggr fler i år än ett vanligt år, men inte värre än så.

Det tror jag också.

Undra om viruset antagit en mildare form än det utbrott i Wuhan. Det skrevs någonstans om det för några veckor sedan. Eller om det är teorin att där finns två typer av viruset, ett aggressivare som inte smittar lika lätt och ett mildare som smittar lättare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland:
Möjligt, men de mycket låga dödstal vi ser i Sverige just nu beror antagligen på att många smittades på skidsemester och den demografiska grupp som åker skidor drabbas inte så hårt av Corona. Vi kommer nog se en snabbare ökning av dödsfall i Sverige de närmsta veckorna, när smittan sprids mer jämt i demografin.
Med snabbare menar jag snabbare än den x10 på 8 dagar man ser i andra länder.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/BrookeGMcDonald/status/123898627213750272...

Amerikaner som återvänder hem från Europa fastnar i folksamling på grund av att det blir långa köer när alla ska screenas på flygplatsen. Visst de kan sätta sjuka som screenas i karantän men samtidigt kan desto flera i folksamlingen bli smittade. Tanken var nog god men det blev fel. Riskerar att få fler smittade än färre in i landet.

Men folket får ju höra att man gör kraftfulla åtgärder...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Till dem som är intresserade av matematisk modellering finns det en intressant video om hur man kan modellera epidemier, om betydelsen av R0 osv, förklarat på ett enkelt sätt. De intressantaste bitarna kommer runt 5 minuter från slutet, men inledningen behövs för att förstå dem bättre, så ha tålamod

Det var intressant, jag undrar vilken tankeprocess som gick igenom beslutsfattarna när dom inte uppmana folk att stanna hemma efter resan på sportlovet. Eller tillät Melodifestivalen att köra på som vanligt med 35k besökare på Friends Arena under en pågående pandemi.

Och om man ska ta jämlikheten i beaktande, undrar hur kalkylen skulle se ut då (nej jag är inte sarkastisk) utgår ifrån vad Tegnell sa.

Permalänk
Medlem

För My Martens via Aftonbladet är en seriös källa?

Ett citat ur den länkade artikeln

Citat:

Det genomfördes en rad tester för andra tänkbara sjukdomar, men de gav ett negativt resultat varpå My Martens nåddes av beskedet att det med största sannolikhet handlade om coronaviruset.

Det är inte ens ett konstaterat fall.

Jävla massmedia och alla mediakåta bloggare som ska hamna i rampljuset.
Bläh!

Permalänk
Skrivet av Otori:

För My Martens via Aftonbladet är en seriös källa?

Ett citat ur den länkade artikeln
Det är inte ens ett konstaterat fall.

Jävla massmedia och alla mediakåta bloggare som ska hamna i rampljuset.
Bläh!

Ditt inlägg inger varken vuxet eller seriöst intryck. Så här väljer jag faktiskt att Aftonbladet citerat My Martens rätt och att hon talar sanning före din åsikt. Det är inte ett konstaterat fall men de behövde ändå uppsöka sjukvård, en sjukvård som de enligt artikeln inte kommer ha tid med framöver.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Läste på nature.com om ny forskning angående barnens roll i smittspridningen. Enligt dessa så sprider barn sjukdomen precis lika mycket som vuxna, men då barn drabbas mildare så antog man tidigt att barn inte sprider smittan på samma sätt. Ur smittosynpunkt har ju Folkhälsomyndigheten benhårt hävdat att det är onödigt att stänga skolor då barn inte sprider smittan som vuxna, enligt tidiga Kinesiska studier. Visar sig det här antaganet fel så ligger vi pyrt till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Läste på nature.com om ny forskning angående barnens roll i smittspridningen. Enligt dessa så sprider barn sjukdomen precis lika mycket som vuxna, men då barn drabbas mildare så antog man tidigt att barn inte sprider smittan på samma sätt. Ur smittosynpunkt har ju Folkhälsomyndigheten benhårt hävdat att det är onödigt att stänga skolor då barn inte sprider smittan som vuxna, enligt tidiga Kinesiska studier. Visar sig det här antaganet fel så ligger vi pyrt till..

Länka gärna källa!

Permalänk
Skrivet av dblade:

Jag förstår att omvärlden ser Sverige som ett Svart Hål.

- Man har inte förmågan att testa misstänkt smittade.
- Det mesta ska hållas hemligt på grund av patientsekretess. Man kommer inte få veta hur många som är i behov av intensivvård, man kommer inte få information om ålder. Man får inte ens veta vilken stad de drabbade är bosatta i!

I det mer högteknologiska landet Syd-Korea utnyttjar de istället den moderna tekniken till sin fördel. De kan ta reda på var det kan finnas "hot-spots". Detta är landet att ta efter.

Jag tycker i en sådan här extraordinär situation att patientsekretessen inte är värd ett dugg. Jag hade personligen inte haft något emot om omvärlden hade fått information om att jag blivit drabbad.

Det finns mer att skriva om detta men, jag orkar inte.

Hur ser ni andra på patientsekretessen?

För katten. Bort med patientsekressen vid covid NU eller IGÅR för allas bästa!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ditt inlägg inger varken vuxet eller seriöst intryck. Så här väljer jag faktiskt att Aftonbladet citerat My Martens rätt och att hon talar sanning före din åsikt. Det är inte ett konstaterat fall men de behövde ändå uppsöka sjukvård, en sjukvård som de enligt artikeln inte kommer ha tid med framöver.

Det är bara lösa påståenden från en bloggerska och en Totalt meningslös artikel, ytterligare ett sätt att sälja som tyvärr bidrar till att underminera förtroendet hos folket för vården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

För katten. Bort med patientsekressen vid covid NU eller IGÅR för allas bästa!

För vilkas bästa? Nödvändig statistik finns ju redan på bland annat WHO och FHM hemsidor.

Permalänk
Skrivet av Otori:

För vilkas bästa? Nödvändig statistik finns ju redan på bland annat WHO och FHM hemsidor.

Nödvändig statistik behövs ned på ortsnivå som i sydkorea. Så allmänheten snabbt vet no go zoner. Mer testning ochså nödvåndigt. Alt enl sydkoreamodellen.
Och who (testa, isolera, smittspåra)

Att dölja och mörka var persones blev smittade är lika illa som kinas mörkning i början av utbrottet.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Nödvändig statistik behövs ned på ortsnivå som i sydkorea. Så allmänheten snabbt vet no go zoner. Mer testning ochså nödvåndigt. Alt enl sydkoreamodellen.
Och who (testa, isolera, smittspåra)

Det är bara naivt att tro det skulle hjälpa. Smittan kommer då snabbare till de ”gröna zonerna” när allmänheten vet att ”dit kan vi åka” och så drar de med sig sina smittor dit.

Mer testning är inte nödvändig, läs gärna vad FHM, ECDC och WHO skriver och försök förstå innebörden.

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten:
Helt meningslöst, de flesta kommer ändå bli smittade förr eller senare.
Att försöka dra ut på denna smittan i flera år så sjukvårdens kapacitet räcker, gör nog mer skada än nytta i längden.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop