Astro, 16/1.4 apsc eller 20/1.8 ff

Permalänk
Medlem

Astro, 16/1.4 apsc eller 20/1.8 ff

Hej, är lite intresserad av astrofotografi och har tagit ett par fina bilder med mitt Sigma 16/1.4 men fick möjligheten att köpa ett Viltrox 20/1.8 för ett förmånligt pris. Har en Sony a7r2 och undrar ifall jag borde slå till?

Någon här som kan matematiken om hur mycket mer ljus jag kommer kunna arbeta med? Vad jag förstår så är mitt Sigma matematiskt ungefär som en 24/2.14 på fullformat. Stämmer det?

Har läst blandade recensioner, många verkar överens om att Viltrox är skarpt i mitten, mjukare i kanterna (på 1.8), men fortfarande ganska prisvärt. Är det någon här som testat det och delar uppfattning? Eller kanske till och med har en annan åsikt?

Förstår att en bra bild handlar om mångt mycket mer än hur mycket ljus mitt objektiv släpper in. Men det känns rätt viktigt vid just astrofotografering. Att dessutom få ett par extra mm uppskattas då jag gärna vill få med mer himmel än jag lyckas med mitt Sigma 16 eller Tamron 28-75.

Bildexempel på vad jag lyckats med hittills (tagen med Tamron 28-75/2.8):
https://imgur.com/KDUvsxf

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hade rekommenderat FF objektiv eftersom du har FF sensor, då använder du hela sensorn istället för hälften av den. Utan att kasta en massa pengar på objektiv så har samyang ett 24mm f1.4 som inte bör vara för dyrt på begagnade marknaden.

Vill du att dina bilder ska täcka större ytor så gör panoramor! Du kommer stöta på ett stort problem när du vill ha objektivet med kortaste möjliga brännvidd och största möjliga bländare, de är svindyra. Du kan komma förbi detta genom att lära dig att stacka bilder, dvs att du tar flera bilder för att få bort brus och ha så ren signal som möjligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Utöver att man behöver ha mycket ljus in så ska man ju även ta mer i beräkningen att ju kortare brännvidd, detso längre slutartid kan man använda utan att stjärnorna blir streck, så ett objektiv med kortare brännvidd och sämre ljusstyrka kan vara bättre än ett ljusstarkare med längre brännvidd.
Objektivet bör även prestera bra vad gäller coma, så att inte stjärnorna blir ovala, oformliga blobbar när man närmar sig kanterna på bilden.
Jag har ingen aning om hur bra Viltrox 20/1.8 är vad gäller coma, men om det är som du skriver att det är ganska soft i kanterna på full öppning är det kanske inte svinkul för astro. Stjärnorna kommer ju att inte att bli så tydligt definierade mot kasterna.
Samyang 14/2.8 resp. Irix 15/2.4 är objektiv som är beprovade och populära bland de som fotar starscapes och MF-versionen av Samyang 14/2.8 bör man kunna hitta rätt billigt begagnat, tycker jag. Det finns förmodligen betydligt fler med Canon - eller Nikonfattning ute men en "dum" adapter behöver ju inte vara så kostsamt.

Så, det handlar väl kanske lite om HUR förmånligt priset är. Är det tillräckligt lågt kan man ju alltid chansa. Annars finns det ju potentiellt bättre objektiv som inte heller behöver vara så dyra.

Permalänk
Medlem

Bra bild, men som tidigare skrivits så bör du ta många bilder med kortare exponering och sedan stacka dessa i ett särskilt program i stället. Ett sådant program som är gratis är Deep Sky Stacker (DSS):
http://deepskystacker.free.fr/english/index.html

Med denna metod så måste du inte söka större bländaröppning för att fånga ljus samt du uppnår många fördelar på vägen:
- Bättre dynamiskt omfång (du kan använda flera olika exponeringstider för att fånga detaljer både i mörka och ljusa partier)
- Bättre signal/brusförhållande (ju fler bilder desto bättre)
- Skulle någon bild bli dålig (pga skakningar el. dyl) är det ju bara att slänga just den subben
- Risken för ovala stjärnor minimeras pga minskad exponeringstid

Det finns ett forum för astrofotografer (och alla andra som är intresserade av astronomi):
http://www.astronet.se/

Lycka till!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

@Bläckman: Om man använder programvara för att stacka flera exponeringar behöver man dock stacka himmeln och sedan montera ihop den med förgrunden i photoshop. Om programvaran matchas stjärnornas position kommer man ju att få flera versioner av förgrunden på olika ställer i bilden annars.

Om man använder raktecknande vidvinklar borde man även kunna stöta på problem med att matcha stjärnornas position eftersom att bilden dras ut i hörnen och således blir avståndet mellan stjärnorna inte samma när de förflyttas i bilden, men det beror ju på hur många och hur långa exponeringar man gör, såklart.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av dumbo:

@Svampbobby: Om man använder programvara för att stacka flera exponeringar behöver man dock stacka himmeln och sedan montera ihop den med förgrunden i photoshop. Om programvaran matchas stjärnornas position kommer man ju att få flera versioner av förgrunden på olika ställer i bilden annars.

Är man lite kunnig i PS så kan man stacka alla förgrunder, så man får bort brus och sätta in så man inte har en smörja av förgrunder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

@Svampbobby: Om man använder programvara för att stacka flera exponeringar behöver man dock stacka himmeln och sedan montera ihop den med förgrunden i photoshop. Om programvaran matchas stjärnornas position kommer man ju att få flera versioner av förgrunden på olika ställer i bilden annars.

Om man använder raktecknande vidvinklar borde man även kunna stöta på problem med att matcha stjärnornas position eftersom att bilden dras ut i hörnen och således blir avståndet mellan stjärnorna inte samma när de förflyttas i bilden, men det beror ju på hur många och hur långa exponeringar man gör, såklart.

Helt riktigt!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Är man lite kunnig i PS så kan man stacka alla förgrunder, så man får bort brus och sätta in så man inte har en smörja av förgrunder.

Ja, det är klart att man kan stacka både förgrund och himmel för sig. När man ändå är i farten kan man ju montera in ett rymdskepp åxå.
Min poäng var mest att om man ska stacka bilder så kommer man att få mer jobb och ett annat arbetsflöde och man får ju själv bestämma vad/hur man vill göra men det kan ju vara bra att veta att det kommer att resultera i det om man väljer att göra objektivinköp baserat på att man "alltid kan stacka".