Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.4.2

Permalänk
Medlem

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.4.2

Finns att ladda ner här.

Support For

  • Gears Tactics

  • Predator: Hunting Grounds

Fixed Issues

  • Radeon RX Vega series graphics products may experience a system hang or black screen when running Folding@Home while also running an application using hardware acceleration of video content.

  • A system crash or hang may be experienced when using Edge browser to play Netflix content.

  • XSplit may experience an application hang or freeze when performing a scene switch.

  • Minor stuttering may occur when performing a task switch with performance metrics overlay open in some games.

  • Overwatch may experience an intermittent crash while entering a game or during extended gameplay sessions.

  • Radeon RX 5700 series graphics product system configurations may intermittently experience a display loss or black screen while gaming or on desktop with a limited number of displays.

  • Radeon Software may experience an application crash when playing games with non-alphanumeric characters in the game title.

  • Radeon RX Vega series graphics products may experience an application crash with Microsoft Teams when hardware acceleration is enabled.

  • An ‘Unable to get requirements’ error message may intermittently occur when viewing the Upgrade Advisor tab in Radeon Software.

  • Radeon RX Vega series graphics products may experience a system crash or TDR when playing games with Instant Replay or Record Desktop enabled.

  • Resolved an install issue where Error 1603 could occur when an installation prerequisite for Visual C++ was not correctly detected as installed.

Known Issues

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

  • Using Edge web browser to playback video content with a multi display system configuration may cause a system hang or crash after extended periods of use.

  • Performance Metrics Overlay and Radeon WattMan incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.

  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.Some games may exhibit stutter intermittently during gameplay on Radeon RX 5000 series graphics products.

  • Radeon RX Vega series graphics products may experience a system crash or TDR when performing multiple task switches using Alt+Tab.

  • Desktop or In-game corruption may occur intermittently when HDR is enabled.

  • Direct ML Media Filters are currently unavailable in Radeon Software Media gallery for video or image content.

  • Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely

  • Some laptops may encounter a BSOD when installing Radeon Software Adrenalin 2020 Edition over an existing OEM graphics driver. To work around this issue, first uninstall the OEM graphics driver using Programs and Features within the Control Panel. Once complete, install the Radeon Software Adrenalin 2020 Edition package and select the Factory Reset option during setup.

Permalänk
Hjälpsam

Ännu ingen nyare WHQL än 20.2.2 men det kommer väl.
Stabilt för mig på 20.2.2 så jag avvaktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Står fortfarande detta bland ”known issues” för 20.4.2:

Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Även för WHQL-drivaren 20.2.2:

Although Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.2 resolves many black screen issues, AMD is aware that some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Suck. 😔

Kommer det någonsin bli löst tror ni? Har förstått att inte alla har dessa problem, men för oss som har dem – kommer det en lösning? Jag börjar undra…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: För mig löste det sig genom att disabla Radeon overlayen, enhanced sync, radeon boost, chill, anti-lag, och att ge fan i fläktkurvan/överklock/Max power efter reboot/ominstallation.

Inte sett en black-screen på flera månader sedan jag gjorde detta, men såklart olika resultat för alla :/

Permalänk
Medlem

Funkar HDR från PC till TV bra för nån med 57xx serien ? Kört DVDfab 6 med HDR i minst 2 år innan med Nvidia utan några som helst problem och nu med Radeon 57xx kort så ser det ut som skit vad jag än gör.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Står fortfarande detta bland ”known issues” för 20.4.2:

Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Även för WHQL-drivaren 20.2.2:

Although Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.2 resolves many black screen issues, AMD is aware that some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Suck. 😔

Kommer det någonsin bli löst tror ni? Har förstått att inte alla har dessa problem, men för oss som har dem – kommer det en lösning? Jag börjar undra…

Tror det snarare är en disclaimer.

"Vi kan inte med 100% säkerhet säga att ingen i hela världen har blackscreens, men vi fortsätter att lista ut vad det är som orsakar det. Fortsätt att rapportera det"

Men jag läste ett tips igår att man kunde använda ctrl+shift+windows key +B för att felsöka om man fått en blackscreen. Han som hade problemen med blackscreens verkar ha löst det dagen efter iallafall genom att resetta BIOS, sätta pcie till 3.0 och installera 20.2.2 .

Permalänk
Skrivet av GlidZ:

@star-affinity: För mig löste det sig genom att disabla Radeon overlayen, enhanced sync, radeon boost, chill, anti-lag, och att ge fan i fläktkurvan/överklock/Max power efter reboot/ominstallation.

Inte sett en black-screen på flera månader sedan jag gjorde detta, men såklart olika resultat för alla :/

Fint att det hjälpte för dig. Jag har också stängt av allt sådant. Inte testat att underklocka vilket vissa säger hjälper, men känner inte att det ska behövas för att få rätt på det. Så klart en idé att testa tills AMD eventuellt löser det i drivaren.

Inte ofta det blir plötslig svart skärm för mig numera, men det händer.

Skrivet av Radolov:

Tror det snarare är en disclaimer.

"Vi kan inte med 100% säkerhet säga att ingen i hela världen har blackscreens, men vi fortsätter att lista ut vad det är som orsakar det. Fortsätt att rapportera det"

Men jag läste ett tips igår att man kunde använda ctrl+shift+windows key +B för att felsöka om man fått en blackscreen. Han som hade problemen med blackscreens verkar ha löst det dagen efter iallafall genom att resetta BIOS, sätta pcie till 3.0 och installera 20.2.2 .

Visst, det är säkert en ”disclaimer”. Men verkar vara väldigt många som fortfarande har problem att de nog anser det vara viktigt att ha med att de är medvetna om problemet.

Tackar för tips – ska kika där. Men Ctrl, Shift, Windows och B hjälper inte för mig då datorn även hänger sig i samband med att skärmen svartnar.

Jag kan i min Mac Pro inte göra de där sakerna i BIOS som snubben gjort.
Kan också vara att personen tror att problemet är löst för att det inte hänt på länge. Sen så plötsligt…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity
För mig har gen3 tricket undanhållit krascher sedan Januari. Med ett 2070 super på ett R5 3600/B450 bygge. AMDs spärr av PCI-E 4.0 verkar ställa till en del problem. Inte orsaken till alla blackscreens. Men det är orsaken till en drivrutinskrasch för båda lagen på Ryzen byggen.

Permalänk
Medlem

Doppar tårna och testar denna nya drivrutin. Fick hem mitt 5700 XT Pulse från NON igår och har än så länge haft lite småtrubbel med Far Cry new dawn, spelet krashar med svart skärm och jag trillar in i windows, kanske blir bättre med denna version

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hjälpsam

Jag har ganska nyligen fått svart skärm några gånger när jag varit borta från datorn, inget jag gjorde hjälpte förutom omstart.
Sedan märkte jag var det var, skärmen var inställd till att slå av efter några timmar, allt som behövdes var att slå på den igen.
Pinsamt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Överklockning och justering av fan curve fungerar fortfarnade inte som det ska för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Överklockning och justering av fan curve fungerar fortfarnade inte som det ska för mig

Finns det något enkelt sett att verifiera att överklock inte funkar? Kör custom fan curve i wattman och tror att den även tar min undervolt och svaga sänkning av gpu clock.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Finns det något enkelt sett att verifiera att överklock inte funkar? Kör custom fan curve i wattman och tror att den även tar min undervolt och svaga sänkning av gpu clock.

Du skulle kunna starta msi afterburner och se vad det säger angående fläkthastighet och frekvens. Överensstämmer det med vad Wattman rapporter så borde det vara korrekt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tJev:

Finns det något enkelt sett att verifiera att överklock inte funkar? Kör custom fan curve i wattman och tror att den även tar min undervolt och svaga sänkning av gpu clock.

Går ju att följa upp frekvensen när du stressar/testar. Fan control fungerar inte alls för mig. Antingen låst på 35% eller så måste jag köra den på auto. Största problemet med överklockning är att den nollställer vissa inställningar mellan omstart av datorn, sen hade jag gärna sett att jag kunde använda MSI afterburner (som med alla andra kort) istället för AMDs inbyggda skit.

Permalänk
Medlem

Jag får black screens mycket sällan efter 20.2.2, löste en del buggar, efter (som det känns som) 100 timmar har jag hittat det stabilaste jag kan, klockar ner volt till 1110, frekvens på 2000 mhz och memory 1840 på mitt 5700xt. Blir riktigt stabilt och bra fps samt värmeutveckling. Dock ibland så helt random klockar den upp sig till 1200 volt och 2074 mhz och får då black screen efter 10 min. Har löst detta genom att ha uppe Radeon software och minimera det, av någon anledning ändrar den inte längre klocken av sig själv och kan spela timmar utan black screen. Hoppas detta kanske hjälper någon!

Permalänk
Medlem

Sen jag uppdatera drivrutinerna på min laptop med Ryzen 5 2500u och integrerad grafik för några månader sen har jag haft problem med uppspelning av media osv. i browsern. Gäller speciellt när man bytar mellan olika tabs/fönster. Videon blir svart och man måsta refresha webbläsarn osv. Inte bra.

Mjukvarustödet, speciellt för budgetlaptops är under all kritik.

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Fick "grön" skärm i dag när jag tittade på youtube har fått det ett par gånger innan & hur jag än gjorde så fick jag starta om datorn för att få bild igen, men idag provade jag något annat jag drog ut hdmi kontakten & satte i den igen så hade jag bild igen! Märkligt tycker jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Ibland kan man väcka en skärm med Alt-Ctrl-Del.
Win+Ctrl+Shift+B skall starta om grafikrutinerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@anon201296: jag läste någonstans att msi afterburner kunde ställa det för amd suiten och efter att jag avinstallerade msi afterburner och startade om datorn så funkade allt som det skulle för mig. Kanske värt ett test?

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Fungerade inte, men som sagt när jag drog ut hdmi kontakten & satte i den igen så kom bilden tillbaka!

Edit: Nu ljög jag, jag provade inte Win+Ctrl+Shift+B ska prova det om & när det återkommer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beejac:

@KorpiSavu: jag läste någonstans att msi afterburner kunde ställa det för amd suiten och efter att jag avinstallerade msi afterburner och startade om datorn så funkade allt som det skulle för mig. Kanske värt ett test?

Okej några sådana problem har jag tyvärr haft. MSI har jag dock avinstallerat på datorn med AMD GPU eftersom det inte fungerar, det fungerar iofs inte bra på AMDs software heller men den är ju nödvändig

Permalänk
Medlem

@anon201296: Nu efter ett par omstarter trillade mina inställningar bort från wattman vad gäller både gpu frekvens och fan curve, det var ju inget vidare...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag fick en långsökt idé. Har någon av er eller någon annan ni sett på nätet provat med en äldre win10?
Typ 16? Vi är på 19 nu.

Borde ju vara snabbt fixat om det finns en extra HD i hemmet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.