Permalänk

Formatera och ominstallera, frågor

Hej!

Jag gjorde lite virusscannar på min dator här om dagen och det hittades ett par hundra "suspicious files". Dock inga "threats" eller "malicious files" men jag är ändå paranoid och vill få bort allt. Orkar inte kolla igenom alla hundratals "suspicious" filer om de är virus.

Jag har inga viktiga filer på datorn så jag behöver inte göra backup på något.

Jag undrar hur man på bästa sätt får bort virus från en dator. Vad jag har förstått så räcker det inte med en "reset av windows, clean the drive". Utan man måste manuellt formatera och ominstallera windows för att med högst säkerhet få en dator ren från virus. Nu är inte jag jätteduktig på datorer, så jag vet knappt vad det innebär och vad skillnaden är på att formatera och "reset" i windows inställningar.
Framförallt har jag ingen aning om var jag skall börja.

Datorn har ett par år på nacken så den är installerad med en windows 7 nyckel, men är senare uppdaterad till windows 10.
Efter formatering:
Måste jag först installera med windows 7 skivan för att sedan uppdatera till windows 10?
Eller går det att installera windows 10 direkt efter formatering? Hur gör jag det?
Kan jag då använda samma nyckel till windows 10 som jag hade till windows 7?

Jag har en SSD där jag har operativsystemet och en HDD där jag har alla stora filer. Måste de formateras enskilt och hur går jag till väga?
Skiljer det sig hur man formaterar en SSD och en HDD?

Finns det någon som kan ge mig lite insikt eller en guide kanske?

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är ganska enkelt nu för tiden! Surfa in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och ladda ner verktyget. Ha en 4GB-sticka eller större till hands.

Verktyget kommer be dig peta in usb-stickan, sen laddar den hem ISO från Microsoft och fixar allt med USB-minnet åt dig.

Sen startar du om datorn med stickan inkopplad.
Allra helst ska du ta ut din hårddisk, och bara ha den disk du vill installera windows på inkopplad.
Själva windows-installationen är ganska rättfram med en massa "next next next".
Den formaterar allt åt dig, det tar ungefär 10 minuter från start till färdigt skrivbord.

Du behöver inte installera Windows 7 innan, man ska inte besudla datorn med gammalt skit

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer ihåg att datorn har haft 10 aktiverad. Skipa steget där den frågar om nyckel. Nästa gång datorn kopplas mot internet så aktiveras 10 efter ett tag även om du köper ny disk och bara har haft lokalt konto på datorn.

Man kan använda 7 nyckel för att aktivera 10 men är onödigt att göra det igen när Microsoft kommer ihåg.

Om du ändå ska formatera så bör du passa på att ta bort partitionerna på Windows disken och trycka nästa så den själv formaterar mm rätt när den fortsätter installera. Vissa fel krävde att man tog bort alla partitionerna på disken för att fel var kvar eller kom tillbaka när de först bara formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Det är ganska enkelt nu för tiden! Surfa in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och ladda ner verktyget. Ha en 4GB-sticka eller större till hands.

Verktyget kommer be dig peta in usb-stickan, sen laddar den hem ISO från Microsoft och fixar allt med USB-minnet åt dig.

Sen startar du om datorn med stickan inkopplad.
Allra helst ska du ta ut din hårddisk, och bara ha den disk du vill installera windows på inkopplad.
Själva windows-installationen är ganska rättfram med en massa "next next next".
Den formaterar allt åt dig, det tar ungefär 10 minuter från start till färdigt skrivbord.

Du behöver inte installera Windows 7 innan, man ska inte besudla datorn med gammalt skit

Tack för svaret!
Jag har dock lite följdfrågor.
Börjar jag formateringen genom att bara starta om datorn med usb:n i? Hur formaterar jag min HDD om jag ska dra ut den vid formatering? Jag är lite bakom när det kommer till formatering, som du märker

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccololento:

Tack för svaret!
Jag har dock lite följdfrågor.
Börjar jag formateringen genom att bara starta om datorn med usb:n i? Hur formaterar jag min HDD om jag ska dra ut den vid formatering? Jag är lite bakom när det kommer till formatering, som du märker

Du måste boota till USB stickan, datorn kanske redan har USB som först i boot order men annars måste du få upp boot menyn och välja den eller gå in i UEFI(oftast delete vid uppstart) och göra det därifrån. Du kan se på moderkortets manual eller splash screenen när datorn startar vilken tangent du ska trycka på för att få upp boot menu/UEFI. Du behöver heller inte koppla ut din HDD, bara ta anpassad installation, ta bort alla partitioner sedan markera din SSD och tryck nästa.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccololento:

Tack för svaret!
Jag har dock lite följdfrågor.
Börjar jag formateringen genom att bara starta om datorn med usb:n i? Hur formaterar jag min HDD om jag ska dra ut den vid formatering? Jag är lite bakom när det kommer till formatering, som du märker

det e lätt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Du måste boota till USB stickan, datorn kanske redan har USB som först i boot order men annars måste du få upp boot menyn och välja den eller gå in i UEFI(oftast delete vid uppstart) och göra det därifrån. Du kan se på moderkortets manual eller splash screenen när datorn startar vilken tangent du ska trycka på för att få upp boot menu/UEFI. Du behöver heller inte koppla ut din HDD, bara ta anpassad installation, ta bort alla partitioner sedan markera din SSD och tryck nästa.

Okej, så min HDD kommer också att formateras då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccololento:

Okej, så min HDD kommer också att formateras då?

det du väljer och tar "delete" på kommer att formateras om

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

det du väljer och tar "delete" på kommer att formateras om

Ahh okej, så min HDD kommer synas där, och då trycker jag delete på den, mao. skall jag radera allt till det bara finns (två?) "unallocated space" kvar?
Sedan välja min SSD att installera på

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccololento:

Ahh okej, så min HDD kommer synas där, och då trycker jag delete på den, mao. skall jag radera allt till det bara finns (två?) "unallocated space" kvar?
Sedan välja min SSD att installera på

välj delete på allt du kan, sen väljer du din SSD och clickar NEXT då kommer den skapa partitioner osv för Windows på den

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200