Permalänk
Medlem

Tid att ladda spel.

Någon mer än mig som tycker det tar för lång tid att ladda upp ett spel.
Helst skulle jag vilja kunna spela ett spel på några sekunder.
Dagens gnäll.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Avstängd

Nästa generations konsoler verkar ha tagit sikte på det problemet ganska hårt, förhoppningsvis sprider sig de tankarna vidare till PC-marknaden när folk märker hur trevligt det är att spelen startar snabbt.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att ladda upp ett spel? Menar du att ladda ned och installera ett nytt spel?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Bara att köpa 64 GB ram och ha en ram-disk med spelet på. Tråkigt att inte kunna starta om datorn, men det får man leva med.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är som dag och natt att starta ett spel om jag jämför med min SSHD mekanisk hybrid mot min samsung 970 plus. Vi pratar sekunder, många sekunders skillnad.

Permalänk
Medlem

I framtiden kanske det kommer finnas snabbknappar på tangentbordet som startar
spelet direkt så man slipper intro och dylikt och kan hoppa direkt in i spelet.
Det är min vision.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Skrivet av lemon3:

I framtiden kanske det kommer finnas snabbknappar på tangentbordet som startar
spelet direkt så man slipper intro och dylikt och kan hoppa direkt in i spelet.
Det är min vision.

Det kommer ju aldrig hända. Ska du ha en knapp för varje spel? Eller en mjukvara där du kan konfigurera en handfull knappar till att starta det spel du vill? För det senare kan du ju lösa redan idag, med NVMe SSD och AutoHotKey.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Den här tråden slår mig som mycket underhållande. Klar potential!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ja alltså knapparna går nog att lösa just nu, men man borde också kunna
ladda in några spel när datorn startas och sen trycker man på en knapp
och då startar spelet från där man sist sparade.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Ja alltså knapparna går nog att lösa just nu, men man borde också kunna
ladda in några spel när datorn startas och sen trycker man på en knapp
och då startar spelet från där man sist sparade.

Ok jag la till lite spel på tangentbordet, var ganska kul.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Ja alltså knapparna går nog att lösa just nu, men man borde också kunna
ladda in några spel när datorn startas och sen trycker man på en knapp
och då startar spelet från där man sist sparade.

Det där med att man kan "frysa" spelet i en viss state och sen ladda och fortsätta direkt därifrån verkar inte orimligt, det görs väl redan idag i många emulatorer etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Det där med att man kan "frysa" spelet i en viss state och sen ladda och fortsätta direkt därifrån verkar inte orimligt, det görs väl redan idag i många emulatorer etc.

De använder dock väldigt lite minne. Ska det göras med PC-spel så får man nog använda nån form av strömmande speltjänst istället. PS4 har ju ett smidigt viloläge annars, men det lär dröja innan vi (eventuellt) får se något liknande på PC.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Hedersmedlem

En av USP:erna med Google Stadia t.ex. att det går att starta upp spelet mycket snabbare, eftersom de har maskiner med spelen igång som det bara är att hoppa in i. Så om man premierar starttider över allt annat är det ju ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Någon mer än mig som tycker det tar för lång tid att ladda upp ett spel.
Helst skulle jag vilja kunna spela ett spel på några sekunder.
Dagens gnäll.

Dagens ungdom! *skakar på huvudet*, på min tid väntade man 20-30 minuter på att ladda in spelen från kassettband (bara för att få läsfel på slutet och måste börja om från början)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Det värsta är när det ska visas 25 olika logos och varningstexter innan man kan spela, som inte går att hoppa över. Man lägger tusenlappar på snabb SSD och så måste man ändå vänta flera minuter på dem...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD