Permalänk
Medlem

Första custom loopen

Hej!

Planerar att bygga min första custom loop. Har med hjälp av EK's konfigurator valt lite delar, och vill dubbelkolla att jag inte har missat någonting och att det faktiskt är kompatibelt!

Intialt kommer jag bara ha ett CPU-block i loopen. Men kommer senare att lägga till en RTX 30xx GPU + block + en till 360 rad (och fittings). Har redan 9x Noctua NF-A12x25, vilket är anledningen till att jag inte bara gått direkt på ett färdigt kit. Är inte heller superintresserad av RGB.

Case: Lian-li O11 Dynamic
MB: Asus Maximus XI Hero
CPU: i9 9900k

Den första 360 radiatorn kommer monteras i toppen, den andra i botten. Pump+res kommer monteras på den lägst belägna front/sido 120mm-fläkten med vertical mount. Drain-valve monteras i sidan på Pump+res.

Pump+Res: EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB - Acetal
Fittings: EK-Quantum Torque 6-Pack STC 10/16 - Black
90 degree fittings: EK-Quantum Torque Rotary 90° - Black
Drain: EK-AF Ball valve (10mm) G1/4 - Black + EK-AF Extender 12mm M-M G1/4 - Black
Rad: EK-CoolStream RAD PE (360)
CPU block: EK-Velocity - Copper + Acetal
Tubing: EK-DuraClear 16/10mm -Clear 3m, alternativt EK-Tube ZMT Matte Black 15,9/9,5mm (3m RETAIL)
Fluid: EK-CryoFuel Clear (Premix 1000 ml)
Res mount: EK-UNI Pump Bracket 120mm fan Vertical
Misc: EK Soft Tube Cutter and Multi Allen Key

Tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

I princip identisk med den custom loopen jag byggde för nån månad sen.
Enda skillnaden var att jag beställde cpu-blocket i nickel och ett par andra radiatorer.
Beställde även nån extraflaska med EK-Cryofuel för att skaka om och blaska ur radiatorerna
och ifall det skulle finnas nån läcka. + Fyllningsflaska och 24pin för att enbart starta pumpen.
Beställde även snabbkopplingar för att kunna koppla på och av radiatorer vid benchmarkande
Snabbkopplingar

Kan även tilllägga att jag inte rekommendear EKs Multi Allen Key. Den är av plast och gick sönder.
Kan dock ha varit jag som försökte dra åt för hårt

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag köpte visserligen mitt kit begagnat från sweclockers marknad men innan jag gjorde det var jag inne på att köpa allt från ekwb. På ren chansning slängde jag iväg ett mail och frågade om man kunde få rabatt ifall man köpta allt från dem, vilket jag kunde få. Tror jag fick 10 eller 15 procent, inte illa. ”Tyvärr” tog förnuftet över och jag köpte istället begagnat eftersom det kändes dumt att slänga ut x antal tusen på något som jag inte visste om det var för mig.
Det här var dock innan de började gå hårt ut med sina färdiga kit, så de kanske inte är lika pigga på att ge ut rabatter nu.

Jag är i alla fall helnöjd med min kylning, jag bryr mig inte så mycket om de låga temperaturerna, jag går all in för att ha ett så tyst system som möjligt. Nu kan jag spela halvkrävande spel nästintill helt ljudlöst.

Just idag ligger loopen isärplockad på golvet för rengöring och tillsnyggning. Den gamla loopen såg värre ut en Frankensteins monster så den här gången ska jag till och med försöka få det lite snyggt.

Skrivet av robocopy:

Beställde även nån extraflaska med EK-Cryofuel för att skaka om och blaska ur radiatorerna
och ifall det skulle finnas nån läcka. + Fyllningsflaska och 24pin för att enbart starta pumpen.

För att förtydliga till ts så är det alltså en bra ide att skölja rent radiatorerna innan användning. Tillverkningsprocessen för många (alla?) radiatorer lämnar ibland kvar lite jox som man vill få ut.
Däremot behöver man inte nödvändigtvis använda cryofuel eller motsvarande för det. Många brukar skölja med vanligt kranvatten för att få ut det mesta joxet och sedan skölja med lite destillerat vatten för att få bort kranvattnet. Själv använder jag batterivatten från biltema, kostar runt en tia per liter. Det är dock bara avmineraliserat vatten, inte destillerat men efter en massa googlesökande verkar det fungera lika bra.

24pin har jag alltid fått med mitt moderkort (eller är det med nätaggen?), något man kan kolla innan man köper en ny.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jag ska se till att skölja ur radiatorerna ordentligt!

Fyllningsflaska kommer också beställas. 24-pins följde med mitt nätagg (EVGA T2), så att starta enbart pumpen kommer inte vara några problem.

Då känns det som jag inte missat någonting fatalt, så det blir att lägga en beställning

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Ville bara förtydliga ifall någon annan läser att 24pin i detta sammanhang inte är själva 24pin-kabeln som ansluts mellan psu och moderkort, utan istället för att koppla till moderkortet ansluter man en liten adapter som har en jumper som tjuvkopplar nätagget att ge ström utan moderkort, och därmed kan man driva pumpen.

T.ex. denna från EK
https://www.ekwb.com/shop/ek-atx-bridging-plug-24-pin

Permalänk
Medlem

@idjut: för denna loop räcker det nog med 1L vätska men tips sen är att det går åt lite mer, finns att köpa på bl.a. inet eller coolerkit utan att behöva beställa från slovenien och betala för DHL. Min loop med 3xgpu, 1xcpu, 1x240RAD, 1x420RAD och 400 res tar nästan 3L.

Jag har också kört destillerat vatten, 5L dunk på järnhandeln med algdödande medel från t.ex. primochill.

Och se till att din drain sitter som lägsta punkt i din loop annars kan det behöva jongleras en del med chassit för att få ut allt.
Och byt vätska iaf 1x/år, gärna 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Ville bara förtydliga ifall någon annan läser att 24pin i detta sammanhang inte är själva 24pin-kabeln som ansluts mellan psu och moderkort, utan istället för att koppla till moderkortet ansluter man en liten adapter som har en jumper som tjuvkopplar nätagget att ge ström utan moderkort, och därmed kan man driva pumpen.

T.ex. denna från EK
https://www.ekwb.com/shop/ek-atx-bridging-plug-24-pin

Bra förtydligat, inser i efterhand att min formulering kan tolkas som något helt annat. Vet inte om alla skickar 24-pins plug till de lite dyrare nätaggen, men EVGA gör det i alla fall till sin T2-serie.

@izcho, tack för tipsen i ditt andra inlägg. 1L vätska räckte gott och väl, loopen svalde totalt 550ml

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Och se till att din drain sitter som lägsta punkt i din loop annars kan det behöva jongleras en del med chassit för att få ut allt.
Och byt vätska iaf 1x/år, gärna 2.

Trodde jag också efter att ha läst en massa tips och dyl. från folk. Så när jag förra veckan gjorde om min loop så såg jag till att ha min tappkran på den, utan tvekan, lägsta punkten men inte hjälpte det. Ca halva loopen töms utan minsta lilla problem men den andra halvan töms det inte en ml från. För att få ut kylmedlet från gpu och två radiatorer var jag tvungen att vrida och vända på datorn, tömma, vrida och vända, tömma o.s.v. o.s.v.

Någon som vet om jag gjort något klassiskt nybörjarfel?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Trunk:

Trodde jag också efter att ha läst en massa tips och dyl. från folk. Så när jag förra veckan gjorde om min loop så såg jag till att ha min tappkran på den, utan tvekan, lägsta punkten men inte hjälpte det. Ca halva loopen töms utan minsta lilla problem men den andra halvan töms det inte en ml från. För att få ut kylmedlet från gpu och två radiatorer var jag tvungen att vrida och vända på datorn, tömma, vrida och vända, tömma o.s.v. o.s.v.

Någon som vet om jag gjort något klassiskt nybörjarfel?

Jag klipper bara slangen eller drar ut röret med massa papper och vinklar datorn sen tömmer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av idjut:

Bra förtydligat, inser i efterhand att min formulering kan tolkas som något helt annat. Vet inte om alla skickar 24-pins plug till de lite dyrare nätaggen, men EVGA gör det i alla fall till sin T2-serie.

@izcho, tack för tipsen i ditt andra inlägg. 1L vätska räckte gott och väl, loopen svalde totalt 550ml

https://www.inet.se/produkt/5322443/phobya-extern-natdel-230v...
Kör jag
Viktigaste skölj radds 4-5 gånger.
Jag kör varmvatten skölj till inget skit sen kör jag destillerat 2 gånger skakar som fan sköljer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@idjut: Nice!

Nu inser jag att du redan byggt, men ett annat tips som jag själv ska testa nu när jag servar och gör om lite i min min loop, är att använda en leaktester, istället för att testa med vätska så pumpar man mha den in luft och mäter att trycket bibehålls, och vet på så sätt att loopen håller tätt, utan att riskera att blöta ner något.

https://www.ekwb.com/shop/ek-leak-tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag klipper bara slangen eller drar ut röret med massa papper och vinklar datorn sen tömmer

mm, jag kanske får börja med det jag med. Hellre att det eventuellt blir lite kladd än att hålla på och lyfta datorn som om man satsade på beach 2021.

Skrivet av izcho:

@idjut: Nice!

Nu inser jag att du redan byggt, men ett annat tips som jag själv ska testa nu när jag servar och gör om lite i min min loop, är att använda en leaktester, istället för att testa med vätska så pumpar man mha den in luft och mäter att trycket bibehålls, och vet på så sätt att loopen håller tätt, utan att riskera att blöta ner något.

https://www.ekwb.com/shop/ek-leak-tester

När vi pratar om tips och läckage så vill jag även tipsa om att lite försiktigt trycka/dra på roterande fittings, t.ex. de som är 90 grader. Jag har haft en tät loop men så fort man nuddade en sådan fitting så rann det ut vatten från den. Efter jag upptäckte det har jag som vana att försiktigt röra lite på alla roterande fittings och jag har faktiskt upptäckt en till som inte håller tätt.
Även om de håller tätt när datorn står lugnt och stilla så kan det ju hända att saker flyttar på sig inne i datorn.