AMD rapporteras möta RTX 3000-serien med 16 GB grafikminne

Permalänk
Medlem

Ett bra scenario för AMD vore om deras toppkort presterar som ett 3080 eller bättre men kostar strax under ett 3070 att köpa.
För att göra det behöver AMD sänka kostnaderna, så bättre om de nöjer sig med 8 eller 10GB.
Tvivlar på att den minnesmängden tar slut i de upplösningar de är designade för

Permalänk
Medlem

För lite och för sent, igen?

Det känns inte som att AMD tar dGPU-marknaden på allvar.

Permalänk
Medlem

@perost: Tror AMD hade någon egen teknik för RT som var rätt effektiv men inte klarade av all form av RT.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mer minne, mer prestanda, lägre effektförbrukning och likvärdigt pris...

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Blir nog samma visa som med Radeon VII

Du menar att det inte finns något utrymme mellan 3070/3080?

Edit: Ryktas redan om Ti/Super-varianter på Ampere. https://wccftech.com/nvidia-ampd-up-geforce-rtx-3060-geforce-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har sagt det förut, men jag håller forfarande fast i detta.

Finns ett par saker som talar för att Navi 2 kommer att prestera bra.

1. Konsollerna har Navi 2, de presterar enligt uppgift bra.

2. Nividas "låga" priser, Nvidia har inte låga priser utan mycket goda skäl.

3. Nvidias höga strömbudget, de har den av någon anledning.

Tror ni på fullt allvar att Nvidia skulle lanserat nya kort till dessa priser, om de uppfattat att AMD presterar som skit.
Vad tror ni är anledningen?
För att vara snälla?

+1 på det.
Min första tanke när man fick höra priserna var att Nvidia förbereder sig för konkurrens i dessa segmenten.
Prestanda i klass med 3090 är inte troligt i Big Navi, och därför kostar 3090t som det gör

Anar att den höga strömbudgeten har med något oönskat att göra; antingen krävs den för att Samsungs nod inte levde upp till förväntningarna, eller så har Nvidia gjort vad AMD gjort ett tag de pressar upp prestandan förbi optimal strömbudget.

Väntar på oberoende tester av båda familjerna innan det blir aktuellt att ens tänka på att byta nuvarande kort

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av scara:

Tror hellre på Igors Lab än Coreteks (som förlitar sig endast på partnertillverare som i sin tur vet betydligt mindre än vad man tror). Mellan 3070 och 3080 (närmare den senare). Ca 450-500 mm2, 275 W. Är dock fritt fram med över 350 W ifall de vill klämma ut mer prestanda för ganska små ökningar.

Gissar också på mellan 3070 och 3080, får man detta med 16 GB minne, till ett skapligt pris, har de en produkt som bör konkurera rätt väl.
Detta för den mindre Navi 2 kretsen, den stora ryktas komma senare, där får vi något som kanske kan konkurera med 3090.
Hoppas att AMD håller tillbaka strömbudgeten lite denna gång.

Sett ganska många som gärna ser ett RTX 3070 Ti med 16 GB och ett RTX 3080 Ti med 20 GB, så att 16 GB, ses som en fördel av många är ganska säkert.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BooliBoo:

Klart Nvidia ser AMD som ett hot. Annars skulle 3080 och 3070 haft högre pris. Det är väl dessa kort som Nvidia ser att AMD kommer konkurrera med i första hand. 3090 var väl mer ett creme de la creme kort som säkert priset kommer revideras på om det visar sig att AMD kommer med en krets som kan konkurrera med det. Bra för oss konsumenter i alla fall. Synd bara att AMD inte också släpper sina kort i september för ett riktigt sjöslag. 😊

Ja det är väl rimligt att nvidia begrundar AMDs kommande utbud. helt klart!
Men det kan finnas flera förklaringar till vald prissättning.

En del är att de kan bli av med en hel hög potentiella kunder till konsolmarknaden om priserna avskräcker.

Gamernexus går igenom hur det ser ut på steam survey gällande andel som har 2000-serien kontra 1000-serien.
https://youtu.be/mxsBZgHM7CE?t=314
2000-serien ser nite ut att ligga nå vidare bra till jämfört med förra vändan. Det kan bero på att man inte fick mer prestanda per krona, men det kan också bero på prishöjningen och att många tyckte det var för dyrt.

Det kan även hänga ihop med att nvidia redan gjort den prishöjningen de tänkte sig för 2000-serien och att prisläget redan var ganska spikat. 2000-seriens kort kanske blev sämre än tänkt medan 3000seien föll ut som tänkt och då är de helt enkelt back om track med en tilltänkt ökning i prestanda/krona bara.

Ja eller så har ovan exempel inte spelat någor roll alls.

Aja. Vi får se vad det blir för utbud när de nya korten faktiskt blivit testade. Från båda lagen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gissar också på mellan 3070 och 3080, får man detta med 16 GB minne, till ett skapligt pris, har de en produkt som bör konkurera rätt väl.
Detta för den mindre Navi 2 kretsen, den stora ryktas komma senare, där får vi något som kanske kan konkurera med 3090.

Sett ganska många som gärna ser ett RTX 3070 Ti med 16 GB och ett RTX 3080 Ti med 20 GB, så att 16 GB, ses som en fördel av många är ganska säkert.

Hur liten är den lilla vs stora kretsen?

Jag trodde det handlade om den stora på 500mm2 med 80CU, är detta en annan krets med 60CU då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

varför ska de se spelkonsoler som ett hot? de som köper spelkonsoler köper spelkonsoler?

Man ska nog inte underskatta hur många som faktiskt har både en speldator och någon spelkonsol. Då blir valet ofta om man ska uppgradera datorn eller köpa en ny konsol, att göra både och blir för dyrt för många.

Men NVIDIAs största konkurrent är nog egentligen NVIDIA själva för tillfället, då deras största målgrupp lär vara datorspelare där majoriteten redan har NVIDIA-kort och som NVIDIA måste få att uppgradera för att fortsätta sälja kort. Men lite konkurrens från AMD skulle ju inte direkt skada heller.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av medbor:

Hur liten är den lilla vs stora kretsen?

Jag trodde det handlade om den stora på 500mm2 med 80CU, är detta en annan krets med 60CU då eller?

Som jag uppfattat det ja, den mindre med 60 (Navi 22) lanseras nu, den större med 80 (Navi 21) lanseras senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Big Navi ...... Om det är 16 GB v ram så borde detta vara en 256 bit stor buss . Då kommer det något större med 384 bit buss . Låter jätte konstigt att dom skulle ha bestämt sig för 599 och sänkt på grund av Ampere till 549 För Ampere är mycket snabbare än så . Så NEJ tror hela tweeten är fejk

Skrivet av Defender:

senaste är att Amd:s bästa kommer ligga i nivå med 3080.

Vore inte detta ett rykte som nVidia gärna vill sprida om det får deras egna kort att se bättre ut innan AMD tar bladet från munnen?

Skrivet av Ratatosk:

Jag har sagt det förut, men jag håller forfarande fast i detta.

Finns ett par saker som talar för att Navi 2 kommer att prestera bra.

1. Konsollerna har Navi 2, de presterar enligt uppgift bra.

2. Nividas "låga" priser, Nvidia har inte låga priser utan mycket goda skäl.

3. Nvidias höga strömbudget, de har den av någon anledning.

Tror ni på fullt allvar att Nvidia skulle lanserat nya kort till dessa priser, om de uppfattat att AMD presterar som skit.
Vad tror ni är anledningen?
För att vara snälla?

jo, det ländar verkligen till eftertanke om nVidia verkar vara i full damage control. Först ut är filmen om "den nya revolutionerande kylflänsen" i ett försök att göra den höga strömförbrukningen till en feature. Som du är inne på så är priserna väldigt låga i ett produktsortiment där nVidia varit allt annat än blyga i sin prissättning förut. När sänkte nVidia priset på prestanda senast? Titta på 3070. De har höjt teoretisk beräkningskraft med upp till x2 men sänkt priset med 20%. För att möta vilken konkurrent? Samma med 3080, medan prissättningen på 3090 verkar vara mer i linje med förväntningar.

nVidia har alltid höjt sina priser ordentligt om de har kunnat och i förhållande till de kort AMD har ute (plus nVidia-skatten), men vilken är måltavlan med denna prissättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

@perost: Tror AMD hade någon egen teknik för RT som var rätt effektiv men inte klarade av all form av RT.

AMD har länge haft raytracing i form av AMD ProRender, men det är för "riktig" raytracing och inte spel. Men AMD har redan sagt att de kommer implementera stöd för DXR, och jag antar att de även kommer implementera stöd för motsvarande Vulkan-tillägg.

Permalänk
Medlem

Det blir en spännande höst! Jag har ett 2070 som duger ett tag till, så jag kommer avvakta alla kort iaf året ut. Hoppas AMD lyckas med mikrokod och drivisar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

... " i ett försök att göra den höga strömförbrukningen till en feature" ...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Väntar på oberoende tester av båda familjerna innan det blir aktuellt att ens tänka på att byta nuvarande kort

Det verkar var detta som behöver en egen tråd istället för "Köp inte 2xxx för blabla...". Ganska förvånad över att ett så för övrigt påläst forum som swec fullständigt kastar sig över första bästa gpu som når ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mer minne, mer prestanda, lägre effektförbrukning och likvärdigt pris...

Vad menar du?

Radeon VII, som jag nämnt tidigare. Det vore enormt tråkigt om detta blev en lika stor flopp, men hoppas att detta inte stämmer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

16 GB VRAM betyder rimligen att man endera kör med 256-bitars eller 512-bitars buss. 512-bitars buss är ingen höjdare för energieffektivitet, men det lär behövas om big-navi är så stor som ryktena gör gällande och man är kvar på GDDR6 (är GDDR6X initialt Nvidia specifikt kanske?).

Stannar man på 256-bitars buss lär man få problem att skala upp prestanda, framförallt för höga upplösningar.

Ändå lite svårt att se poängen med 16 GB VRAM om huvudpoängen är spel. För GPGPU finns ju fler anledningar och verkar ju vara primärt där Nvidia pushar 3090.

Men för GPGPU måste AMD göra en seriös uppryckning på driver-sidan. GPGPU+RDNA är just nu en rejäl soptippsbrand, tyvärr bl.a. beroende på att man på serversidan fortsätter med GCN (CDNA).

Över ett år efter släpp saknas fortfarande stöd för RDNA i den teknik AMD just nu pushar som deras GPGPU-lösning: HIP.

Detta är vad en AMD-anställd sade efter senaste släppet av ROCm (deras Linux lösning för GPGPU, den implementerar HIP APIet)

"If you're talking about lack of official support in ROCM for Navi parts that is being worked on and we are trying to get funding to work on it faster."

Då kanske vän av ordningen säger: Linux är en nisch-marknad! Inte för GPGPU och faktum är att inget AMD kort har stöd för HIP på Windows. Det är en annan sak som "de jobbar på"...

Personligen tycker jag AMD säger: vi har gett upp runt GPGPU, Nvidia vann. HIP är en ren rip-off av CUDA, fast den laggar ett par generationer i funktion. Hur ska man vinna med en sådan strategi? Här borde AMD och Intel slå sig ihop runt oneAPI då oneAPI i grunden bygger på SyCL (en öppen standard från Khronos) och C++17/20 (en öppen standard från ISO). Till skillnad från alla tidigare försök har oneAPI/SyCL faktiskt flera tekniskt relevanta fördelar över CUDA, OpenCL är bara krångliga och sämre än CUDA så det var DoA (OpenCL kan möjligen fungera som ett HAL till t.ex. SyCL)!

Ser inte fram emot Ampers törst för amper, men då jag primärt använder GPUn för GPGPU finns inget alternativ innan någon skapar ett ramverk som kan matcha CUDA i effektivitet för programmeraren. Så för mig är både pris och prestanda hos big-navi irrelevant: det går inte att använda givet nuvarande status på drivers och tillhörande ramverk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Spännande! Hoppas det är bra mycket bättre prestanda än mitt 1080Ti och mer VRAM till gött pris. RTX3080 hade varit intressant om det hade mer VRAM.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

100% säkert är att de bara blir GDDR6 minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som jag uppfattat det ja, den mindre med 60 (Navi 22) lanseras nu, den större med 80 (Navi 21) lanseras senare.

Känns lite överdrivet med 512-bits för en så liten krets, så ramminnet borde vara 12GB (@384-bit) då i min värld

Permalänk
Medlem

Kul läsning, hoppas själv på att amd kan konkurrera med 3080, eller till och med 3090 (om vi har tur).
Men lite tråkigt att det är samma personer som alltid som i förväg hävdar att amds kort kommer vara dåliga (ni vet vilka ni är)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur menar du? Finns ju inget släppt denna generation från Nvidia heller, och tycker man att det är försent om AMD släpper 2 månader efter Nvidia kan jag tycka att man har en något desperat tidsuppfattning.
Vi vet att Nvidia har ett datum (för några av deras kort), och vi VET att AMD kommer komma med något RDNA2 till PC innan konsolerna släpps (hoppas på att det blir ett high end kort bara)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Shiprat:
Läs om och läs rätt, känns. En gissning!
"det senaste" hävdar att det är fakta det pratas om, det finns ingen fakta än då AMD håller all information tätare än vanligt innan en announcement av en release. Det enda man kan gå på är historiken, prissänkning från $599 till $549 innan release? Historiskt har en sänkning innan release alltid varit för att prestandan inte ligger i nivå med konkurrenternas produkter i samma pris-segment.

Jag ser då inte några påståenden om fakta, "det senaste" är ju ett uttryck som brukar användas när man refererar till rykten..
Historiskt görs prisändringar oftast strategiskt för att ta marknadsandel av några som ligger på samma nivå.
Oavsett är allt spekulation tills vi har svart på vitt, förstår inte varför andras spekulation ska avfärdas som fanboyism när du själv spekulerar lika vilt?
Varför är det så viktigt att Grönt > Rött eller Rött < Grönt hela tiden?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du menar att det inte finns något utrymme mellan 3070/3080?

Edit: Ryktas redan om Ti/Super-varianter på Ampere. https://wccftech.com/nvidia-ampd-up-geforce-rtx-3060-geforce-...

2000kr prisskillnad så nej, det finns inte riktigt utrymme mellan 3070 och 3080.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få in en astrolog som kan tolka ut releasedatum åt oss, om det nu står skrivet i stjärnorna?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Men om det blir som med Radeon VII så blir ju Big Navi upp till RTX 3080 i prestanda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Men om det blir som med Radeon VII så blir ju Big Navi upp till RTX 3080 i prestanda.

Radeon VII Kom aldrig så högt. Snarare som ett 5700xt eller 1080ti

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

*gäsp* AMD:s grafikkort får ju inte direkt upp pulsen på en. Långsamma, och kassa drivrutiner. Fattar inte att de fortfarande inte lyckas få ordning på dem.

Mitt gamla 480 har fått mig sluta spela CSGO. Microstutters för att mjukvaran klockar ner kortet varje 0.3 sekunder även när jag sätter minimumgränsen till 1100 mhz. Den klockar så fint ner till 300 mhz och upp till 1200.

Jag kommer till 99% köpa ZEN3 när det släpps, men om inte AMD släpper siffror snart och inger någon typ av hopp så blir det ett Nvidiakort att para med detta.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

16 GB VRAM betyder rimligen att man endera kör med 256-bitars eller 512-bitars buss. 512-bitars buss är ingen höjdare för energieffektivitet, men det lär behövas om big-navi är så stor som ryktena gör gällande och man är kvar på GDDR6 (är GDDR6X initialt Nvidia specifikt kanske?).

Stannar man på 256-bitars buss lär man få problem att skala upp prestanda, framförallt för höga upplösningar.

Ändå lite svårt att se poängen med 16 GB VRAM om huvudpoängen är spel. För GPGPU finns ju fler anledningar och verkar ju vara primärt där Nvidia pushar 3090.

Men för GPGPU måste AMD göra en seriös uppryckning på driver-sidan. GPGPU+RDNA är just nu en rejäl soptippsbrand, tyvärr bl.a. beroende på att man på serversidan fortsätter med GCN (CDNA).

Över ett år efter släpp saknas fortfarande stöd för RDNA i den teknik AMD just nu pushar som deras GPGPU-lösning: HIP.

Detta är vad en AMD-anställd sade efter senaste släppet av ROCm (deras Linux lösning för GPGPU, den implementerar HIP APIet)

"If you're talking about lack of official support in ROCM for Navi parts that is being worked on and we are trying to get funding to work on it faster."

Då kanske vän av ordningen säger: Linux är en nisch-marknad! Inte för GPGPU och faktum är att inget AMD kort har stöd för HIP på Windows. Det är en annan sak som "de jobbar på"...

Personligen tycker jag AMD säger: vi har gett upp runt GPGPU, Nvidia vann. HIP är en ren rip-off av CUDA, fast den laggar ett par generationer i funktion. Hur ska man vinna med en sådan strategi? Här borde AMD och Intel slå sig ihop runt oneAPI då oneAPI i grunden bygger på SyCL (en öppen standard från Khronos) och C++17/20 (en öppen standard från ISO). Till skillnad från alla tidigare försök har oneAPI/SyCL faktiskt flera tekniskt relevanta fördelar över CUDA, OpenCL är bara krångliga och sämre än CUDA så det var DoA (OpenCL kan möjligen fungera som ett HAL till t.ex. SyCL)!

Ser inte fram emot Ampers törst för amper, men då jag primärt använder GPUn för GPGPU finns inget alternativ innan någon skapar ett ramverk som kan matcha CUDA i effektivitet för programmeraren. Så för mig är både pris och prestanda hos big-navi irrelevant: det går inte att använda givet nuvarande status på drivers och tillhörande ramverk.

Om jag får jag gissa, så gissar jag ändå på 16 GB, med en 256 bitars buss och vassa GDDR6 minnen.
Kan bara hålla med om AMD:s stöd för ROCm, sorgligt.
Ja, OneAPI låter som något att satsa på, där har Intel och AMD också gemensamma intressen, de behöver vara enade, för att ha en chans att rubba CUDA.

Visa signatur