Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar inte

Hej!
Hjälper en vän att bygga ihop en dator. När jag trycker igång så startar fläktarna men inget mer.
Testat att köra med enbart nätaggregat, 1 ram minne (i port A2) och processor men fortfarande inget.
De sladdar som sitter i EATX, den mindre ATX 8 pin, ström till CPUns fläkt och fläktarna på chassit.

Delarna är:
Asus TUF B450-plus gaming
AMD Ryzen 5 3600
MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC 6GB
Corssair vengeance LPX 8 GB x2

Vet om att det kan vara problem med CPU och det moderkortet så har testat att sätta i en AMD Ryzen 7 2700x istället, men samma resultat.

Har jag missat något eller är det moderkortet som det är fel på? Finns inga lampor på så jag kan få indikation på vad som är fel.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Edit: Var slarvig i läsandet, hmm, Ja nu blir det svårare.

Permalänk
Medlem

Du har väl skärmsladden i gpu'n och inte i moderkortets IO? För det är för APU's, vilket ryzen inte är. Hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulla93:

Testat att köra med enbart nätaggregat, 1 ram minne (i port A2)

Har du testat båda stickorna?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Har du testat båda stickorna?

Ja samma resultat.

Permalänk
Medlem

Dubbelkollat att ni inte råkat koppla 8-pins PCI-E för grafikkort till mobot istället för 8-pin 12V ATX? Har sett det hända och då bootade inte datorn, efter byte till rätt sladd startade den direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Dubbelkollat att ni inte råkat koppla 8-pins PCI-E för grafikkort till mobot istället för 8-pin 12V ATX? Har sett det hända och då bootade inte datorn, efter byte till rätt sladd startade den direkt.

Väldigt bra nätaggregat där det står på sladden "CPU" 😀 så tror det är rätt!

Permalänk
Medlem

Första uppstarten med ett Ryzen system kan ta typ 5 minuter eller i vissa fall längre skulle jag tro. Hur länge väntar ni? Det är ram training som tar lång tid första uppstarten. Eller lyser någon led på moderkortet som inte borde lysa?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulla93:

Väldigt bra nätaggregat där det står på sladden "CPU" 😀 så tror det är rätt!

Om jag minns rätt satt sladden i fel port på nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Första uppstarten med ett Ryzen system kan ta typ 5 minuter eller i vissa fall längre skulle jag tro. Hur länge väntar ni? Det är ram training som tar lång tid första uppstarten. Eller lyser någon led på moderkortet som inte borde lysa?

Nu har jag testat med båda CPU i ca 10 min vardera. Ända skillnaden är att när jag har Ryzen 5 3600 i så stängde den inte av sig direkt när jag tryckte på strömknappen utan jag behöver hålla den inne för att datorn ska stängas av. Med 2700x så stängde datorn av sig direkt när jag tryckte på knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Om jag minns rätt satt sladden i fel port på nätagget.

Inuti själva nätaggregatet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulla93:

Inuti själva nätaggregatet då?

Antar att du har ett icke modulärt och han hade ett modulärt.

Har du kopplat skärmen till grafikkortet?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet på ram minnena?

Mitt b450 f gaming stod bara och lös med snurrande fläktar när jag installerade 3600 mhz. Satte in 2666 mhz och uppdaterade till senaste BIOS, whalla sen funkade det

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Har du överklockat RAM-minnena? Försökt med default-inställningar i BIOS?

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Vad har du för hastighet på ram minnena?

Mitt b450 f gaming stod bara och lös med snurrande fläktar när jag installerade 3600 mhz. Satte in 2666 mhz och uppdaterade till senaste BIOS, whalla sen funkade det

Hade samma. Testade nu med 3000mzh men blev likadant. Ska se om jag hittar någon som man kan låna av för att testa. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Har du överklockat RAM-minnena? Försökt med default-inställningar i BIOS?

Allt är helt nytt så har inte gjort några ändringar. Hur ska jag ändra inställningar om jag inte kommer åt BIOS?

Permalänk
Medlem

Jag syftade på det Whaea säger. Nya minnen kommer med 2133Mhz fabriksinställningar och datorn brukar hamna i någon sorts omstartsloop om de har överklockats osv.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar! Han beslutade att skicka tillbaka och beställa ett nytt moderkort istället.