Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kan ALDRIG någonsin räkna hem ett batteri för energilagring idag. Inte ens med de generösa bidrag som finns. Det tar bara några minuter med en kalkylator att konstatera.

Snacka om att göra en bedömning oasett om storleken på anläggningens storlek och olika faktorer som kan spela in som nätavgifter energi man kan ta vara på effektiviteten av anläggningen m.m.

Inte ens anställda inom området kan göra en sådan bedömning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@fryguy
Tar gärna tips i PM, ska bara försöka sluta jobba...

Vi kommer som sagt göra en helhetssyn iom renoveringen. 160A är som sagt kraftigt, iofs spelar det ingen roll om det är 80A eller 160A in, det är lastens toppar som måste hanteras.

Skrivet av fryguy:

Ni borde tjäna på solceller och borde kunna gå ner i säkring. Vi har 150 garage och drygt 70 uteplatser med motorvärmare, soprum, utebelysning och en UC på 80A så lite svårt att se att ni har behov 160A men som sagt har inte koll på er förening så svårt att säga mer än så. Men i vår förening så håller vi på med laddstationer även om vi börjar med bara några få för att sedan bygga ut just nu. Håller också på med solceller så än vet jag inte vad resultatet blir men enligt beräkningarna är det avbetalt på 10år~ om vi får subventioner vilket vi borde få då vi ansökt för typ ett år sedan.

Men för laddstationer så har vi samlat in underlag från boende och det verkar vara en del i alla fall som vill ha laddplatser så vi ligger i inledningsfasen bra i vår initiala installation. Vi har också lite tur att kablarna till motorvärmarna är så väl tilltagna att man kan koppla in laddstationerna på de ledningarna utan problem.

Men om du undrar lite mer vad gäller förutsättningar etc. så skicka ett PM så kan jag skicka lite hur vi har gått tillväga etc.

@FreeMan
Så ni körde 6 st laddboxar som delade på 1-fas 32A? Det ger ju knappt 1,5kW om alla ska ladda samtidigt.
Du måste mena 3-fas 32A?

Skrivet av FreeMan:

Hade hand om installationen av laddplatser i en BRF jag bodde i tidigare.
Där satte vi upp 6 st Easee laddare som pratar med varandra och lastbalanserar. De delar alla på en 32A säkring och det var inte ovanligt att jag kunde maxa ut min elbil med 11kW eftersom alla inte laddar samtidigt.

Sedan spelar det inte stå stor roll under normaldagar om det går i 4kW eller 11kW om bilen ändå står stilla i 10+ timmar. Det hinns fylla på med tillräcklig ändå.

Mitt tips till alla som ska installera laddare i BRF gå inte på för stor säkring och spräng kalkylen på det.

Permalänk
Medlem

Hur kan då du skriva att vår förening skulle tjäna på att installera en solcellsanläggning, när du knappt ens läst vad jag skrivit?

Skrivet av Jonas79:

Snacka om att göra en bedömning oasett om storleken på anläggningens storlek och olika faktorer som kan spela in som nätavgifter energi man kan ta vara på effektiviteten av anläggningen m.m.

Inte ens anställda inom området kan göra en sådan bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur kan då du skriva att vår förening skulle tjäna på att installera en solcellsanläggning, när du knappt ens läst vad jag skrivit?

Jag har läst vad du skrivit men du verkar inte läst vad jag skrivit att man måste ta in offerter och göra en beräkning om det är lönsamt eller inte i erat fall.

Alla anläggningar är olika men ni kommer få ner eran peakeffekt med en solcellanläggning men om den är lönsam vs investeringen man måste göra är en bedömning man göra efter alla faktorer är intagna och en uträkning är gjort efter den specifika anläggningen hos kunden.

Att göra en bedömning att något aldrig är lönsamt oavsett är felaktigt och detta kan inte ens anställda göra inom området.

Flera nya bostadsområden jag sett i UK, Usa, Irland mfl har Solcellsanläggningar och batterilagring så dom verkar tycka att investeringen är lönsam för deras eget syfte.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Stundtals är det du skriver tyvärr rätt luddigt.

Bara för att du läser om det på nätet betyder inte att det faktiskt är lönsamt eller fungerar tillförlitligt, framförallt inte vad gäller nya områden.

Det är inte bara gröna skogar och happy dandy med solcellsanläggningar.

Skrivet av Jonas79:

Jag har läst vad du skrivit men du verkar inte läst vad jag skrivit att man måste ta in offerter och göra en beräkning om det är lönsamt eller inte i erat fall.

Alla anläggningar är olika men ni kommer få ner eran peakeffekt med en solcellanläggning men om den är lönsam vs investeringen man måste göra är en bedömning man göra efter alla faktorer är intagna och en uträkning är gjort efter den specifika anläggningen hos kunden.

Att göra en bedömning att något aldrig är lönsamt oavsett är felaktigt och detta kan inte ens anställda göra inom området.

Flera nya bostadsområden jag sett i UK, Usa, Irland mfl har Solcellsanläggningar och batterilagring så dom verkar tycka att investeringen är lönsam för deras eget syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@FreeMan
Så ni körde 6 st laddboxar som delade på 1-fas 32A? Det ger ju knappt 1,5kW om alla ska ladda samtidigt.
Du måste mena 3-fas 32A?

Klart jag menar 3-fas 32A. Tyckte det var självklart att man menar 3-fas när man pratar ordentliga laddboxinstallationer.

Återigen, jag tycker det inte spelar någon roll hur mycket det blir per laddbox när alla laddar samtidigt eftersom det är osannolikt att alla kommer hem samtidigt med minimal laddning och behöver lämna parkeringen samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tycker många glömmer bort att kalkylera in en riskpremie när de funderar på att investera i solceller.
Det är så många variabler som är osäkra kring framtiden.
- Vad är det förväntade spotpriset? (Spotmedelpriset för en kWH i SE3 idag är 45,85 öre, i lördags var medelpriset 5,91 öre. Väldigt svårt att ta fram ett pris att basera sin kalkyl på)
- Vilka skatteregler gäller? (Kommer staten kräva in energiskatt även på egenproducerad energi? Det vet vi inte, dom har ändrat förutsättningar tidigare)
- Hur mycket solceller kommer installeras? (och därmed producera energi samtidigt och som följd öka utbudet och sänka spotpriset)

Privata solceller är verkligen inget finansiellt vettigt alternativ då avkastningen är extremt låg till riskerna. Isf är det bättre att investera pengarna på annat sätt och använda avkastningen att betala sin elräkning.

Men om man tycker solceller är intressant och ser det som ett intresse tycker jag man ska investera i solceller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Klart jag menar 3-fas 32A. Tyckte det var självklart att man menar 3-fas när man pratar ordentliga laddboxinstallationer.

Återigen, jag tycker det inte spelar någon roll hur mycket det blir per laddbox när alla laddar samtidigt eftersom det är osannolikt att alla kommer hem samtidigt med minimal laddning och behöver lämna parkeringen samtidigt.

Nja, det är inte självklart för alla. Ville bara dubbelchecka.

Det är väl inte så osannolikt? De flests jobbar 7-16 eller 8-17 ish. Tittar jag på våra parkeringar är det väldigt tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nja, det är inte självklart för alla. Ville bara dubbelchecka.

Det är väl inte så osannolikt? De flests jobbar 7-16 eller 8-17 ish. Tittar jag på våra parkeringar är det väldigt tydligt.

"och behöver lämna parkeringen samtidigt" var den viktiga biten i det citerade meddelandet tror jag, de flesta kommer inte att behöva bilen förrän 12 timmar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Denna tråden har fått mig sugen på elbil igen, hade en i3'a för ett par år sedan och blivit sugen på att köpa en sådan som andra bil nu. Tycker dock begagnat priserna verkar helt sjuka. Ny kostar den 420k, sen är det väl 60k miljöbilpremie som jag förstår det, så egentligen 360k. Men begagnat får man betala runt 250k för en bil som gått 4000 mil och har tre år på nacken. Är det inte sjukt mycket?

Så man sparar 100k men får en tre år gammal bil som gått 4k mil, försäkring är dyrare och man kan räkna med större service kostnader?

Ingen som hade någon input på detta, är det bara jag som tycket det verkar extremt dyrt med de begagnade bilarna, på den nivån att det vore dumt att köpa en begagnad istället för en ny? Eller har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Ingen som hade någon input på detta, är det bara jag som tycket det verkar extremt dyrt med de begagnade bilarna, på den nivån att det vore dumt att köpa en begagnad istället för en ny? Eller har jag missförstått något?

Köp ny och sälj själv sen för det priset tre år/4000 mil senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Ingen som hade någon input på detta, är det bara jag som tycket det verkar extremt dyrt med de begagnade bilarna, på den nivån att det vore dumt att köpa en begagnad istället för en ny? Eller har jag missförstått något?

Nej jag har också gjort samma observation. Begagnade elbilar är inte prisvärda. En sju år gammal Model S som gått typ 15000 mil kostar ändå typ 450000. Helgalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Köp ny och sälj själv sen för det priset tre år/4000 mil senare.

ja, det är väl det rimligaste, även om jag misstänker att prisbilden om 3+ år ser annorlunda ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej jag har också gjort samma observation. Begagnade elbilar är inte prisvärda. En sju år gammal Model S som gått typ 15000 mil kostar ändå typ 450000. Helgalet.

Ja, man undrar vad för livslängd man räknar med på bilen då, halva nypriset så borde hålla åtminstone 7 år till? Egentligen ännu mer eftersom service och försäkring och allting blir dyrare desto äldre bilen blir. Måste kanske räkna med närmre 20 års totalt livslängd på bilen för att det ska gå ihop?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Otori:

@fryguy
Tar gärna tips i PM, ska bara försöka sluta jobba...

Vi kommer som sagt göra en helhetssyn iom renoveringen. 160A är som sagt kraftigt, iofs spelar det ingen roll om det är 80A eller 160A in, det är lastens toppar som måste hanteras.

Jodå, det spelar roll eftersom 80A innebär att den maximala toppförbrukningen kommer vara hälften mot om ni har 160A säkringar. Så det spelar enorm roll om ni har ett effekt-abonnemang.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det gäller ju bara om man klarar sig med 450kWh laddning/månad som Bee inför som gräns från november... Därefter 4,40kr/kWh vid snabbladdning
Annars kommer man få välja deras dyrare abonnemang för 999kr/mån och även då är man begränsad till 900kWh... Efter det 3,80kr/kWh för snabbladdning.
Förändrar ju ekvationen ganska avsevärt. Knappast billigt.

Jag hade glömt den ändringen men det förändrar inte ekvationen nämnvärt.

För 2000 mil om året blir summan den samma.
För 3000 mil ökar den till 11988 kr om året med deras dyrare abonnemang. Bara just dyrare än att ladda hemma (räknat på en elkostnad på 1,5 kr/kWh).

Kom då ihåg att det är räknat på en elbil som drar i snitt 2.5 kWh/mil.

Sen ändrar inte det min poäng. Ionity är inte något man väljer att ladda på varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Snacka om att göra en bedömning oasett om storleken på anläggningens storlek och olika faktorer som kan spela in som nätavgifter energi man kan ta vara på effektiviteten av anläggningen m.m.

Inte ens anställda inom området kan göra en sådan bedömning.

Skrivet av Otori:

Hur kan då du skriva att vår förening skulle tjäna på att installera en solcellsanläggning, när du knappt ens läst vad jag skrivit?

Skrivet av FreeMan:

Tycker många glömmer bort att kalkylera in en riskpremie när de funderar på att investera i solceller.
Det är så många variabler som är osäkra kring framtiden.
- Vad är det förväntade spotpriset? (Spotmedelpriset för en kWH i SE3 idag är 45,85 öre, i lördags var medelpriset 5,91 öre. Väldigt svårt att ta fram ett pris att basera sin kalkyl på)
- Vilka skatteregler gäller? (Kommer staten kräva in energiskatt även på egenproducerad energi? Det vet vi inte, dom har ändrat förutsättningar tidigare)
- Hur mycket solceller kommer installeras? (och därmed producera energi samtidigt och som följd öka utbudet och sänka spotpriset)

Privata solceller är verkligen inget finansiellt vettigt alternativ då avkastningen är extremt låg till riskerna. Isf är det bättre att investera pengarna på annat sätt och använda avkastningen att betala sin elräkning.

Men om man tycker solceller är intressant och ser det som ett intresse tycker jag man ska investera i solceller.

Har själv installerat solceller på min villa, 29 paneler med 9300Wp(Wp=peakeffekt), och har gått igenom dessa frågeställningar innan de installerades. Jag ville ha batterilager men eftersom batterier är dyrt och att det är extremt fördelaktigt att vara mikroproducent i Sverige då man får 60 öre/kWh i skatteavdrag av staten samt att jag tecknat ett elavtal med "flatrate" vilket innebär att jag alltid får 60öre/kWh för elen jag säljer oavsett spotpriset. Elen jag köper tillbaka får jag för spotpris(ett köpavtal och ett säljavtal med samma leverantör). Jag får alltså i praktiken betalt 1,2kr/kWh för min solel och jag kan köpa tillbaka elen för spotpris som under natten brukar ligga lågt, vilket är väldigt fördelaktigt även om jag skulle ladda en framtida elbil varje natt då jag laddar den med billig el. Jag får alltså ut mer för solelen om jag säljer den än om jag lagrar den i ett energilager.

Skulle spotpriset gå upp väldigt mycket i framtiden så kanske jag får omvärdera min "flatrate" på Billinge Energi men just nu är den väldigt fördelaktig. Alternativet var Göteborgs Energi som ger spotpriset +25öre /kWh för solel.

Angående elpriset så tror jag att solceller kommer vara lönsamt i en överskådlig framtid då priset gått ner så pass mycket och att regeringen kommer fortsätta ge 15% avdrag efter nyår. Dessutom så håller Sverige på att stänga ner fullt fungerande Kärnkraftverk, Ringhals 2 dec 2019 och snart Ringhals 1 dec 2020, utan att ersätta det med någon annan leveranssäker elproduktion tillräckligt snabbt som gör att vårt överskott av el blir mindre och mindre vilket driver upp spotpriset på el.

Tips på en bra sida att kolla vid kalla vinterdagar: Kontrollrummet - Svenska Kraftnät

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Ingen som hade någon input på detta, är det bara jag som tycket det verkar extremt dyrt med de begagnade bilarna, på den nivån att det vore dumt att köpa en begagnad istället för en ny? Eller har jag missförstått något?

Priserna på begagnade elbilar hålls uppe pga brist på objekt, ffa då många tidigare tjänstebilar exporteras till Norge istället för att säljas i Sverige. Som framgår av inläggen nedan så finns det nu ett regeringsförslag som är ute på remiss, som är tänkt att motverka detta.

/M

Skrivet av Mighty Mic:

Ganska många "lätt begagnade" elbilar har också exporterats till ffa Norge - vilket har minskat tillgången på begagnade bilar och därmed hållit uppe priserna på de som varit kvar. Därför har regeringen föreslagit att miljöbonusen ska kunna krävas tillbaka om bilen exporteras de första 5 åren. Ändringen ska isf gälla från årsskiftet.

"Under 2019 exporterades totalt ca 117 400 personbilar (Trafikanalys [2020] Personbilar avregistrerade till utlandet). Av dessa var ca 11 000 elbilar, laddhybrider eller gasbilar. Under samma år nyregistrerades ca 45 700 personbilar som var elbilar, laddhybrider eller gasbilar. Det betyder att det gick nästan en exporterad begagnad miljöbil på var fjärde nyregistrerad sådan. I antal räknat utgör klimatbonusbilar visserligen inte den största delen av exporten av begagnade bilar. Export av dessa bilar innebär dock att omställningen i Sverige till en fordonsflotta som inte är beroende av fossila drivmedel fördröjs. Detta försvårar i sin tur måluppfyllelsen om minskade växthusgasutsläpp från inrikestransporter med 70 procent 2030 jämfört med 2010.

Export av klimatbonusbilar innebär också att svenska skattemedel går åt till att finansiera våra grannländers omställning till en mer miljövänlig fordonsflotta. Klimatbonusen har i princip samma klimatnytta oavsett om bilen rullar på svenska eller utländska vägar. Exporten innebär dock att klimatbonusen som styrmedel att nå de svenska klimatpolitiska målen blir mindre kostnadseffektiv, vilket även har påtalats av Riksrevisionen.

...

I januariavtalet, som är en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemo-kraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna, ingår att kli-matbonusar och klimatavgifter på personbilar ska förstärkas och förenklas. Av denna anledning pågår en översyn av hela bonus–malus-systemet. Minskad export av subventionerade klimatbonusbilar skulle stärka klimat-bonusens funktion i omställningen av den svenska fordonsflottan till klimat-bonusbilar och är därför en viktig del i översynen.

I denna promemoria föreslås att det införs två nya bestämmelser som inne-bär att om en klimatbonusbil avregistreras av någon annan anledning än att den skrotas tidigare än fem år från det att bilen har ställts på, ska bonusen betalas tillbaka av den som fått bonusen. Vidare föreslås att karenstiden på sex månader för utbetalning av bonusen beräknas från den dag då bilen ställts på. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021."

/M

Skrivet av Mighty Mic:

"Bland responsen till artiklarna har många undrat hur kan det ekonomiskt vara lönsamt att exportera svenska elbilar till Norge? Elbilar är ju så mycket billigare där!

Då glömmer man två viktiga saker:

1) Det är företag det handlar om
2) Norge är utanför EU

Företag som köper bilar med avsikt att hyra ut dem får dra av momsen. Och export till Norge är tull- och momsfri."

https://teslaclubsweden.se/sa-lonar-det-sig-att-exportera-elb...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Priserna på begagnade elbilar hålls uppe pga brist på objekt, ffa då många tidigare tjänstebilar exporteras till Norge istället för att säljas i Sverige. Som framgår av inläggen nedan så finns det nu ett regeringsförslag som är ute på remiss, som är tänkt att motverka detta.

/M

Så som förslaget ligger idag kommer det snarare göra att det blir färre elbilar på begagnatmarknaden eftersom nybilsförsäljningen av elbilar kommer gå ner. För privatköpare så handlar det om att man kan räkna bort miljöbilspremien eftersom den kan behöva betalas tillbaka efter man sålt bilen. För företagsköpare handlar det om höjningen av förmånsvärdena som kommer resultera i att färre egenföretagare kommer ha råd att ta ut den dyrare elbilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så som förslaget ligger idag kommer det snarare göra att det blir färre elbilar på begagnatmarknaden eftersom nybilsförsäljningen av elbilar kommer gå ner. För privatköpare så handlar det om att man kan räkna bort miljöbilspremien eftersom den kan behöva betalas tillbaka efter man sålt bilen. För företagsköpare handlar det om höjningen av förmånsvärdena som kommer resultera i att färre egenföretagare kommer ha råd att ta ut den dyrare elbilen.

Jag håller med om att det aktuella förslaget är olyckligt formulerat, exempelvis kan det tolkas som att man skulle bli återbetalningsskyldig om man måste skrota bilen efter en olycka. Det var därför jag skrev "som är tänkt att motverka detta". Om formuleringen går igenom till det slutgiltiga beslutet, och vad utfallet av detta isf blir, återstår att se. Klart är iaf att regeringen uppmärksammat problemen, och försöker adressera dem.

/M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mighty Mic:

Priserna på begagnade elbilar hålls uppe pga brist på objekt, ffa då många tidigare tjänstebilar exporteras till Norge istället för att säljas i Sverige. Som framgår av inläggen nedan så finns det nu ett regeringsförslag som är ute på remiss, som är tänkt att motverka detta.

/M

Tesla av äldre modell är också än dyrare då de har gratis snabbladdning, vilket för en del gör väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Volvo kommer med en mindre Elbil på Geely elbilsplattformen SEA.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201001/v...

Så grundplattan blir den samma som Geely Lynk & CO Zero som även kommer lanseras först och visats upp redan i Kina.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200924/l...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tesla cuts Model 3 price in China, improves range with cobalt-free LFP batteries

Tesla updated its online Model 3 configurator with the following new prices after incentives:

Model 3 Standard Range Plus: now ¥ 249,900 down from ¥ 271,550
Model 3 Long Range RWD: now ¥ 309,900 down from ¥ 344,050
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-reduces-model-3-prices-c...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej jag har också gjort samma observation. Begagnade elbilar är inte prisvärda. En sju år gammal Model S som gått typ 15000 mil kostar ändå typ 450000. Helgalet.

Även om den är sju år gammal, så är den ju fortfarande bättre eller i klass med de bilar i samma prisklass från andra märken. Alltså vad det gäller hur långt du kommer på en laddning, prestanda och utrustning. Plus att du har möjlighet att få en med fri supercharging.
Tänk på att du får en bil som har väldigt stort lastutrymme, om den har luftfjädring så kan du höja/sänka bilen vid behov, fyrhjulsdrift, 525hk och en prestanda som är brutal, autopilot, minimalt med service och låg totalkostnad överlag. Om jag förstått det rätt, så finns det Teslor som gått upp mot 100000mil...!

Jag gav 500k för min 4år gamla Model S och det är det bästa köp jag gjort i bilväg. Har laddat mestadels hemma denna månad, förutom en vecka på semester och fick en elräkning på under tusenlappen. Det är vad jag tankade för var fjärde dag med min förra Volvo. Räknade ut att jag hamnat på 2,14kr/mil, de dagar jag laddat hemma.
Semestertrippen på 248,3mil blev en laddningskostnad på 68,48kr, när vi kom hem.

Visst är 500k mycket pengar, om man bara åker ner till affären ett par gånger i veckan. Men kör man mycket och långa sträckor ofta, så får man sätta sig ner och räkna på det.
För att stirra sig blind på inköpspriset i det fallet, är inte bara dumt, det är idiotiskt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Även om den är sju år gammal, så är den ju fortfarande bättre eller i klass med de bilar i samma prisklass från andra märken. Alltså vad det gäller hur långt du kommer på en laddning, prestanda och utrustning. Plus att du har möjlighet att få en med fri supercharging.
Tänk på att du får en bil som har väldigt stort lastutrymme, om den har luftfjädring så kan du höja/sänka bilen vid behov, fyrhjulsdrift, 525hk och en prestanda som är brutal, autopilot, minimalt med service och låg totalkostnad överlag. Om jag förstått det rätt, så finns det Teslor som gått upp mot 100000mil...!

Jag gav 500k för min 4år gamla Model S och det är det bästa köp jag gjort i bilväg. Har laddat mestadels hemma denna månad, förutom en vecka på semester och fick en elräkning på under tusenlappen. Det är vad jag tankade för var fjärde dag med min förra Volvo. Räknade ut att jag hamnat på 2,14kr/mil, de dagar jag laddat hemma.
Semestertrippen på 248,3mil blev en laddningskostnad på 68,48kr, när vi kom hem.

Visst är 500k mycket pengar, om man bara åker ner till affären ett par gånger i veckan. Men kör man mycket och långa sträckor ofta, så får man sätta sig ner och räkna på det.
För att stirra sig blind på inköpspriset i det fallet, är inte bara dumt, det är idiotiskt...

Du måste hittat den billigaste Modell S90D 2016 i Sverige hör jag men 500K är dom lätt värda.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192298556

Norge finns dom för det priset

Kollade Tyskland också så man kommer under moms och tull och möjligt där också.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=303621800&...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Du måste hittat den billigaste Modell S90D 2016 i Sverige hör jag men 500K är dom lätt värda.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192298556

Norge finns dom för det priset

Kollade Tyskland också så man kommer under moms och tull och möjligt där också.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=303621800&...

Möjligt! Jag slog till snabbt!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Snacka om att göra en bedömning oasett om storleken på anläggningens storlek och olika faktorer som kan spela in som nätavgifter energi man kan ta vara på effektiviteten av anläggningen m.m.

Inte ens anställda inom området kan göra en sådan bedömning.

Anställda inom området?
Du kan ringa energimyndigheten t.ex. och fråga vad de menar. Jag kan ge dig svaret direkt. Jag har jobbat och jobbar delvis fortfarande med att optimera energianvändning.
Du kan ju lägga upp din kalkyl här så får vi se hur du räknar. Jag kan inte få ihop kalkylen ens med orealistiskt höga energipriser.
Sedan inte sagt att man inte ska köpa batteri för hemlagring av andra skäl. Men du kan inte rent ekonomiskt tjäna på att lagra el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Elen jag köper tillbaka får jag för spotpris(ett köpavtal och ett säljavtal med samma leverantör). Jag får alltså i praktiken betalt 1,2kr/kWh för min solel och jag kan köpa tillbaka elen för spotpris som under natten brukar ligga lågt, vilket är väldigt fördelaktigt även om jag skulle ladda en framtida elbil varje natt då jag laddar den med billig el. Jag får alltså ut mer för solelen om jag säljer den än om jag lagrar den i ett energilager.

Skulle spotpriset gå upp väldigt mycket i framtiden så kanske jag får omvärdera min "flatrate" på Billinge Energi men just nu är den väldigt fördelaktig. Alternativet var Göteborgs Energi som ger spotpriset +25öre /kWh för solel.

Håller på att byta elleverantör och kikar på lite olika alternativ. Är som du inne på att köra med rörligt tills vidare.

Fått erbjudande om 7,5 öre/kWh i påslag på spotpris, och en månadsavgift på 45 kr (men samtidigt månadsrabatt på 192,50 kr på varje månadsfakturas totalpris). Låter Ok, men kanske andra har bättre avtal och tips att komma med?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Test av PS2 från Oslo till polcirkeln:

https://www.youtube.com/watch?v=kvGUMkMGU24

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller på att byta elleverantör och kikar på lite olika alternativ. Är som du inne på att köra med rörligt tills vidare.

Fått erbjudande om 7,5 öre/kWh i påslag på spotpris, och en månadsavgift på 45 kr (men samtidigt månadsrabatt på 192,50 kr på varje månadsfakturas totalpris). Låter Ok, men kanske andra har bättre avtal och tips att komma med?

Kollat på tibber?