3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Det tråkiga med detta är ju att det dröjer ännu längre innan ti versionen kommer..

Tror du att det finns utrymme för en Ti-version? Skillnaden mellan 3090 och 3080 är redan så liten att det skulle vara svårt att motivera att betala 2000kr mer för ~7% extra performance.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror du att det finns utrymme för en Ti-version? Skillnaden mellan 3090 och 3080 är redan så liten att det skulle vara svårt att motivera att betala 2000kr mer för ~7% extra performance.

Beräkningsmässigt är det kanske tveksamt, men det skulle ju om inte annat gå att slänga på mer minne. Och prismässigt finns ju en tydlig lucka.

Är det "3080 med mer minne" som det ryktas om "3080 Ti"? Vem vet...
För frågeställningen här så spelar det kanske egentligen inte så stor roll vad ett eventuellt nytt kort över befintliga 3080 skulle heta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inet är ruskigt snabba. Orderbekräftelse 11:11 idag och kunde hämta ut i instaboxen kl 19:20 :).

Permalänk
Medlem

Komplett.se ändrade idag min order på Zotac 3080, jag hade beställt 17.9 . kl 15.02 - från leverans 26th sept, till 17. November

Permalänk
Medlem

Såg precis att inet studsade i lagersaldo. Några kort ändrades till 22 dagar beställningsvara och några 45 dagar beställningsvara. För att sedan ändra till januari igen...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Komplett.se ändrade idag min order på Zotac 3080, jag hade beställt 17.9 . kl 15.02 - från leverans 26th sept, till 17. November

Samma, fast 7e Oktober till 17 November... Verkar inte finnas några bekräftade batcher ifrån ZOTAC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Komplett.se ändrade idag min order på Zotac 3080, jag hade beställt 17.9 . kl 15.02 - från leverans 26th sept, till 17. November

Konstigt,beställde med ett zotac kl16.30 och min order ligger kvar på 26 september.
Va inne och beställde 2 till på inet idag med,ska bli kul o se vilket som kommer snabbast hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Konstigt,beställde med ett zotac kl16.30 och min order ligger kvar på 26 september.
Va inne och beställde 2 till på inet idag med,ska bli kul o se vilket som kommer snabbast hehe.

Jag blev så ledsen på dom efter jag såg detta idag, att jag avbeställde.

Känns helt underbart, nu slipper jag att bli ledsen varje gång jag tittar efter status, nu kan jag bara njuta och glömma
detta jaget efter 3xxx serien. Herregud för besvär med så lite.

Jag har redan 1080ti Strix OC, så jag lider ju ingen nöd, men det är astråkigt att gå och vänta.
Kommer aldrig mera beställa nåt på komplett.se ever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Komplett.se ändrade idag min order på Zotac 3080, jag hade beställt 17.9 . kl 15.02 - från leverans 26th sept, till 17. November

Samma här. Blir nog att försöka hitta något annat. Trist att beställa nu när man la ordern 15.10 den 17e. Jaja så kan det vara.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Konstigt,beställde med ett zotac kl16.30 och min order ligger kvar på 26 september.
Va inne och beställde 2 till på inet idag med,ska bli kul o se vilket som kommer snabbast hehe.

Inet har inga Zotac. Menade du att du beställde 2 andra kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Inet är ruskigt snabba. Orderbekräftelse 11:11 idag och kunde hämta ut i instaboxen kl 19:20 :).

https://i.imgur.com/b2CRlAS.jpeg

Wtf 😂 så du beställde idag? Och fick den idag?
Hur kan dom inte varit redan förköpta och slutsålda? Jävla gigabyte, skeppa eagle nu ffs

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Efter att ha bevakat denna tråden har jag iaf dragit tillbaka min förhandsbokning.
Det är inte kul att vänta när:
- det inte finns något preliminärt datum
- några ÅF favoriseras/prioriteras (detta upplever jag, men det kanske bara är vissa ÅF som har kassa inköpare?)
- man som kund känner att det är 1000 kunder före i preorder (som kanske ska lägga ut sitt kort på tradera)
- några av er inte ens fått ett kort från eran beställning 10 minuter efter release

Verkar enklare att få tag på ett kort som plötsligt ramlar in hos en ÅF

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Efter att ha bevakat denna tråden har jag iaf dragit tillbaka min förhandsbokning.
Det är inte kul att vänta när:
- det inte finns något preliminärt datum
- några ÅF favoriseras/prioriteras (detta upplever jag, men det kanske bara är vissa ÅF som har kassa inköpare?)
- man som kund känner att det är 1000 kunder före i preorder (som kanske ska lägga ut sitt kort på tradera)
- några av er inte ens fått ett kort från eran beställning 10 minuter efter release

Verkar enklare att få tag på ett kort som plötsligt ramlar in hos en ÅF

Avbokning eller ej så är väl den möjliga strategin för att få ett kort i närtid snarare att övervaka alla kort (särskilt nytillskott) hos alla butiker + nvidia.com än att köa för en specifik modell hos en specifik butik.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Inet har inga Zotac. Menade du att du beställde 2 andra kort?

Ja jag beställde,
https://www.inet.se/produkt/5411782/gigabyte-geforce-rtx-3080...
https://www.inet.se/produkt/5411692/gigabyte-geforce-rtx-3080...

Kan ju hoppas dom släpper mer av dessa och att inte så många har beställt

Permalänk
Medlem

Verkar få mitt Aorus Masters imorgon.
Beställde idag när dem släpptes och skickades 1 timme senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Efter att ha bevakat denna tråden har jag iaf dragit tillbaka min förhandsbokning.
Det är inte kul att vänta när:
- det inte finns något preliminärt datum
- några ÅF favoriseras/prioriteras (detta upplever jag, men det kanske bara är vissa ÅF som har kassa inköpare?)
- man som kund känner att det är 1000 kunder före i preorder (som kanske ska lägga ut sitt kort på tradera)
- några av er inte ens fått ett kort från eran beställning 10 minuter efter release

Verkar enklare att få tag på ett kort som plötsligt ramlar in hos en ÅF

Beställde du också från Webhallen? Dom måste fixa sin webshop. Upplever också en stor frustration och det handlar mindre om bristen av kort och mer utav obefintlig information om beställningen. Inga estimerade datum och man vet inte Om det ligger 100 eller 600 bokningar framför. Verkar även som dom får ganska små partier kort dessutom. Förut kunde man se hur många kort som ”var på väg” men sedan dom stängde av köp funktionen så syns inte äns det.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Beställde du också från Webhallen? Dom måste fixa sin webshop. Upplever också en stor frustration och det handlar mindre om bristen av kort och mer utav obefintlig information om beställningen. Inga estimerade datum och man vet inte Om det ligger 100 eller 600 bokningar framför. Verkar även som dom får ganska små partier kort dessutom. Förut kunde man se hur många kort som ”var på väg” men sedan dom stängde av köp funktionen så syns inte äns det.

Wtf sysslar Webhallen med, har alltid varit trogen kund men jag börjar fundera om de ens klarar av att leverera. Alla verkar få sina kort som beställt via andra ÅF på realesedagen.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Komplett.se ändrade idag min order på Zotac 3080, jag hade beställt 17.9 . kl 15.02 - från leverans 26th sept, till 17. November

Min ligger kvar på 26 september men antar att jag lär få samma datum som dig..

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Beställde du också från Webhallen? Dom måste fixa sin webshop. Upplever också en stor frustration och det handlar mindre om bristen av kort och mer utav obefintlig information om beställningen. Inga estimerade datum och man vet inte Om det ligger 100 eller 600 bokningar framför. Verkar även som dom får ganska små partier kort dessutom. Förut kunde man se hur många kort som ”var på väg” men sedan dom stängde av köp funktionen så syns inte äns det.

Japp det gjorde jag Håller med dig 100% och det är frustrerande när man gjort alla upgrades och väntar på sista biten Jag beställde några dagar efter för att kolla reviews och därför är det rätt lätt för mig att släppa bokningen.

Man kan lugnt säga att alla parter i denna launch (förutom Nvidia) har styrt skutan i den tätaste dimman.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Japp det gjorde jag Håller med dig 100% och det är frustrerande när man gjort alla upgrades och väntar på sista biten Jag beställde några dagar efter för att kolla reviews och därför är det rätt lätt för mig att släppa bokningen.

Man kan lugnt säga att alla parter i denna launch (förutom Nvidia) har styrt skutan i den tätaste dimman.

Är det inte nvidia som har varit admiralen som lett hela flottan in i dimman?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Wtf 😂 så du beställde idag? Och fick den idag?
Hur kan dom inte varit redan förköpta och slutsålda? Jävla gigabyte, skeppa eagle nu ffs

Ja, jag är lika förvånad som du :). Har avbeställt alla mina andra kort som jag väntade på så förhoppningsvis går det snabbare för nästa i kön att få sitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Ja, jag är lika förvånad som du :). Har avbeställt alla mina andra kort som jag väntade på så förhoppningsvis går det snabbare för nästa i kön att få sitt

Shit Perfekt fredagsöverraskning då Grattis haha

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Är det inte nvidia som har varit admiralen som lett hela flottan in i dimman?

Jag är benägen att hålla med om att dimman är sju resor värre vad gäller partnertillverkarnas kort hos svenska butiker, just eftersom det tagits emot beställningar långt bortom vad butikerna har bekräftade leveranser för och det därmed snabbt byggts upp långa separata köer för varje kombination av specifik kortmodell och butik där ingen kan svara på förväntad leveranstid för olika kort.

Detta då i kombination med att butikerna verkar beta av sina köer i rätt så olika takt (sannolikt olika för olika kort), det är väl förstås huggsexa om att få så stor andel som möjligt av korten som bara möjligt och vissa butiker är väl helt enkelt i en bättre position än andra.

I och med att det inte finns någon transparens gällande något av detta så är det ju bara frustrerande för de som t.ex. beställt ett kort på lanseringsdagen och inte har någon aning om när de kommer få korten, samtidigt som andra som köpt kort senare får sina. Är väl sannolikt att många är i "fel kö" och borde beställa något annat... men allt är ju en enda dimma.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Är det inte nvidia som har varit admiralen som lett hela flottan in i dimman?

Ja det var därför jag skrev att alla parter förum Nvidia styrt skutan "i" dimman. Med det menar jag att vi alla är ovetandes utöver Nvidia. Skrev inte "in i". Svenska var inte mitt bästa ämne i skolan.

Skrivet av evil penguin:

Avbokning eller ej så är väl den möjliga strategin för att få ett kort i närtid snarare att övervaka alla kort (särskilt nytillskott) hos alla butiker + nvidia.com än att köa för en specifik modell hos en specifik butik.

Kommer vänta och försöka norpa en 3080 ifall det dyker upp hos någon ÅF. Hellre vänta och vara aktiv än att vara 100% passiv och handlingsförlamad

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Ja det var därför jag skrev att alla parter förum Nvidia styrt skutan "i" dimman. Med det menar jag att vi alla är ovetandes utöver Nvidia. Skrev inte "in i". Svenska var inte mitt bästa ämne i skolan.

Kommer vänta och försöka norpa en 3080 ifall det dyker upp hos någon ÅF. Hellre vänta och vara aktiv än att vara 100% passiv och handlingsförlamad

Förlåt, läste "in i dimman" 🙂

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

[...] Förut kunde man se hur många kort som ”var på väg” men sedan dom stängde av köp funktionen så syns inte äns det.

Det verkar bara vara en grafisk ändring. API-svaret ger dig fortfarande den informationen, inklusive mer exakta siffror.

https://www.webhallen.com/api/search/live-results/rtx3080

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det verkar bara vara en grafisk ändring. API-svaret ger dig fortfarande den informationen, inklusive mer exakta siffror.

https://www.webhallen.com/api/search/live-results/rtx3080

Undrar om "ordered" är deras beräknade inkommande, eller totalt antal ordrar. Borde väl (tyvärr) vara det förstnämnda dock, annars är det extremt få ordrar dom fått

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det verkar bara vara en grafisk ändring. API-svaret ger dig fortfarande den informationen, inklusive mer exakta siffror.

https://www.webhallen.com/api/search/live-results/rtx3080

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC

{"product":{"id":324062
"thumbnail":"\/images\/product\/324062?trim&h=80"
"variants":null
"name":"ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC"
"data":{"Videoutg\u00e5ng":{"Grafikkort":{"name":"Grafikkort"
"value":"NVIDIA GeForce RTX 3080"}
"Chiptillverkare":{"name":"Chiptillverkare"
"value":"NVIDIA Geforce"}}}
"stock":{"web":0
"supplier":0
"displayCap":50
"1":0
"orders":{"CL":{"ordered":51
"status":2}}

Hmm...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Undrar om "ordered" är deras beräknade inkommande, eller totalt antal ordrar. Borde väl (tyvärr) vara det förstnämnda dock, annars är det extremt få ordrar dom fått

Det är antal inkommande. Jag testade tidigare att mixtra med svaren för att bekräfta att det. Som jag noterade då har de dock lite specialhantering av den siffran så "-10" skrivs exempelvis ut som "< 10 st". Uppåt verkar dock siffrorna se ut att kunna stämma.

Skrivet av M89:

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC

{"product":{"id":324062
"thumbnail":"\/images\/product\/324062?trim&h=80"
"variants":null
"name":"ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC"
"data":{"Videoutg\u00e5ng":{"Grafikkort":{"name":"Grafikkort"
"value":"NVIDIA GeForce RTX 3080"}
"Chiptillverkare":{"name":"Chiptillverkare"
"value":"NVIDIA Geforce"}}}
"stock":{"web":0
"supplier":0
"displayCap":50
"1":0
"orders":{"CL":{"ordered":51
"status":2}}

Hmm...

Status-värdet är nästan garanterat bara ett id-nummer dock, inte något annat. Man ser dock mycket riktigt hur många som är på väg in.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Så 14st påväg in av 3080 Strix OC?

Vilket api ska man anropa för att se om man får någon av dom och även när?

Fyfan vad man är sugen. Baaah!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC