Veckans fråga: Ljuseffekter som styrs av spel

Permalänk
Medlem

Jag röstade "ja" på frågan då jag upplevt det när jag hade iCue installerat och lirade Far Cry 5 och tangentbordet livade upp, enda gången jag upplevt att RGB-belysningen kommit till användning. MEN, i övrigt är iCue och alla andra mjukvaror av denna typ så dåliga att jag kör ett neutralt vitt ljus från tangentbordet och har avinstallerat iCue och kommer aldrig använda det igen. Så mycket ger det inte.

Permalänk
Medlem

Skulle stängt av funktionen snabbare än jag stänger av musiken i spelet.

Permalänk
Medlem

Nej tack. Ytterligare en sak som kan krascha.

RGB tillför just nu bara ytterligare värme som ska transporteras bort.
Och glassidorna gör det svårare att tysta ner burken.
Kombinationen att behöva köra fläktarna på högre varvtal, tillsammans med sämre ljuddämpning är.. Inte önskvärd.

Önskar trenden med glassidor och RGB inte påverkade mig, men tyvärr börjar det bli svårt att få tag på vettiga chassin och framför allt grafikkort, utan RGB. Det spelar ingen roll att jag inte har RGB aktiverat. De sitter där, så jag måste ändå betala för dem.

NEJ TACK.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Ner med rgb trenden nu! Jag längtar tills företag tar fram nya produkter där en ny implementation av rgb inte är det nya. Då kanske de blir litd mer spännande att vara konsument.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | AMD 5600x | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite kul hur Farcry 5 interagerade med mitt tangentbord. Annars har jag nog mest RGBn som mysbelysning. Så i själva datorn avstår jag nog - det blir så skevt när det bara är på ena sidan med. Men tangentbord och en eventuell Ambilight-funktion i skärmen - absolut! Möjligen i datorn om det användes på nåt kul sätt, inte bara följde färgtonen i spelet. Tex pulsera rött vid låg hälsa eller nåt. Problemet är väl att den då tar över ordinarie schema (Hue+ i mitt fall), och det då ska kunna hoppa igång igen när spelet stängs av. Tycker NZXTs programvara har svårt att hopppa igång alls ibland...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Philips har ju detta i deras Ambilight serie. Ska ju upphöja upplevelsen när ljuset bakom tv:n lyser i samma färger som visas på bilden. Sen om det funkar, det får dom som har en tv med sådan teknik svara på. Det kan inte jag.

Svar ja, Ambilight är bland the bättre upplevelserna i mitt tycke, så länge du kalibrerar/ställer in den rätt och har en bra väg att skjuta det på.

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Nej tack. Ytterligare en sak som kan krascha.

RGB tillför just nu bara ytterligare värme som ska transporteras bort.
Och glassidorna gör det svårare att tysta ner burken.
Kombinationen att behöva köra fläktarna på högre varvtal, tillsammans med sämre ljuddämpning är.. Inte önskvärd.

Önskar trenden med glassidor och RGB inte påverkade mig, men tyvärr börjar det bli svårt att få tag på vettiga chassin och framför allt grafikkort, utan RGB. Det spelar ingen roll att jag inte har RGB aktiverat. De sitter där, så jag måste ändå betala för dem.

NEJ TACK.

LEDs alstrar i princip ingen värme alls. Absolut inte i förhållande till exempelvis grafikkort eller CPU.
(Taskig källa: https://www.quora.com/Will-the-LEDs-on-PC-case-fans-warm-the-...

Kostnaden är relativ och om alla leverantörer kör RGB kommer priset anpassas efter köpkraften. Sannolikt påverkas priset betydligt mer av svängningar i valutamarknaden.

Men visst – det är rätt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

LEDs alstrar i princip ingen värme alls. Absolut inte i förhållande till exempelvis grafikkort eller CPU.
(Taskig källa: https://www.quora.com/Will-the-LEDs-on-PC-case-fans-warm-the-...

Kostnaden är relativ och om alla leverantörer kör RGB kommer priset anpassas efter köpkraften. Sannolikt påverkas priset betydligt mer av svängningar i valutamarknaden.

Men visst – det är rätt onödigt.

Det är riktigt att de är mycket mer effektiva än t.ex. glödlampor, men de kan fortfarande alstra en hel del värme;
https://youtu.be/vnST5rA64Oc?t=55
Ovanstående exempel visar extremt tydligt varför jag INTE VILL HA LED.

Och jag har inte ont om pengar. Jag kan faktiskt betala premium för att slippa RGB och glas.

Problemet är att - framför allt bland chassin och s.k. 'High End'-komponenter - att valen ofta saknas. Man får ta litet sämre saker istället. Eller bita i det sura och ta 'High-End' och veta att de är både dyrare och sämre än de skulle kunnat vara.

Det är trist.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Det är riktigt att de är mycket mer effektiva än t.ex. glödlampor, men de kan fortfarande alstra en hel del värme;
https://youtu.be/vnST5rA64Oc?t=55
Ovanstående exempel visar extremt tydligt varför jag INTE VILL HA LED.

Och jag har inte ont om pengar. Jag kan faktiskt betala premium för att slippa RGB och glas.

Problemet är att - framför allt bland chassin och s.k. 'High End'-komponenter - att valen ofta saknas. Man får ta litet sämre saker istället. Eller bita i det sura och ta 'High-End' och veta att de är både dyrare och sämre än de skulle kunnat vara.

Det är trist.

Självfallet finns det dåliga produkter där ute.

Överlag känns det här som ett relativt litet bekymmer när det kommer till det praktiska. Sätt inte på RGBerna och se den (antagligen rätt lilla) extrakostnaden de innebär som en marknadsföringskostnad, alltså en overhead som ändå hamnar någon annan stans för att sälja produkten om inte RGB hade gjort det jobbet.