Hjälp med att få till mitt nätverk hemma

Permalänk
Medlem

Hjälp med att få till mitt nätverk hemma

Jag bor i ett hus med 2 våningar och en källare. Jag har fiber med anslutning i källaren, direkt kopplat till den har jag en asus lyra och till det lediga nätverksuttaget på den routern har jag min nas kopplad. På andra sidan i källaren har jag min dator så signalen är ibland dålig men för det mesta når jag 200-300mbit/s och 10-15ms. På våning 1 har jag en till mesh router där jag har kopplat mitt playstation med kabel och min apple tv. På våning 2 har jag en till i sovrummet där är endast min philips hue hub som är kopplad så en ledig port.

Jag vill som sagt dra en kabel till min dator men jag kan inte sätta min nas i sovrummet då den låter, likaså vill jag inte ha den i bio rummet. Så hur löser jag så att jag kan köra min dator med kabel? Jag är inte alls kunnig inom nätverk. Kan jag använda en switch, kommer det isåfall röra till det med ip nummer osv??

Permalänk
Medlem

Sätt dit en switch i routern, koppla in det du vill koppla in i källaren i switchen.

Se switchen som en förgreningsdosa som du sätter i eluttaget. Du får fler uttag, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjrkis:

Sätt dit en switch i routern, koppla in det du vill koppla in i källaren i switchen.

Se switchen som en förgreningsdosa som du sätter i eluttaget. Du får fler uttag, helt enkelt.

hur blir det med ip nummer osv? Hur ansluter jag t.e.x till min router om den är kopplad till min switch men min telefon är kopplad på mitt "andra" wifi nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

hur blir det med ip nummer osv? Hur ansluter jag t.e.x till min router om den är kopplad till min switch men min telefon är kopplad på mitt "andra" wifi nätverk?

Det blir så att det funkar automagiskt med DHCP, du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Det blir så att det funkar automagiskt med DHCP, du behöver inte oroa dig.

Funkar det med vilken billig switch som helst? Vill inte att det begränsar min hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Funkar det med vilken billig switch som helst? Vill inte att det begränsar min hastighet

Vill du ha 1gbit/s måste du se till att det stödjs i hela ledet och det låter inte som att du håller på med något avancerat så det räcker nog med vilken switch som helst som når upp till de krav som du har - typ 1gbit/s (~100megabyte/s), krävs mer ifall du har SSD och inte mekaniska diskar då de kan nå högre skriv/läshastigheter/mängder.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nästan precis samma sak häromdagen. Ersatte det trådlösa med kabel i ett av rummen som hade dålig täckning. Köpte en sån här. Billigt och bra.

https://www.webhallen.com/se/product/278357-Linksys-LGS105-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Vill du ha 1gbit/s måste du se till att det stödjs i hela ledet och det låter inte som att du håller på med något avancerat så det räcker nog med vilken switch som helst som når upp till de krav som du har - typ 1gbit/s (~100megabyte/s), krävs mer ifall du har SSD och inte mekaniska diskar då de kan nå högre skriv/läshastigheter/mängder.

Kör jag nasen och den laddar ner något når den ju själv upp emot 45-50mb/s (har 500mbit fiber). Hittade D-Link DGS-105 under annat artikelnummer för 199:- på amazon så köpte den. Den ska klara upp emot 16gbps.