Permalänk

Köpa/bygga ny Eller uppgradera

Hej allihopa. Jag har ingen koll på varken GPU, CPU, ram osv.. Jag har läst i olika trådar, pros / cons med köpa/egna delar gentemot köpa färdig gamingdator.
Jag skulle nog klara av att bygga en egen dator men jag är tillräckligt feg för att inte våga mig på det. Därför är mina alternativ
1. Välja komponenter själv och få den färdigmonterad (som jag gjorde med senaste köpet.
2. Köpa en färdigmonterad

Kan ju i princip inget om komponenterna. Har jämfört olika färdigbyggen med egetbygge, och det blir ju såklart billigare med egetbygge, men jag hittade ett eller annat erbjudande som var billigare än egetbygge. Dock är jag säker på om man är datorkunning och har koll på de olika komponenterna hade man kommit undan billigare med egetbygge genom att ta andra billigare komponenter med lika bra prestanda än det som erbjöds.

När jag köpte min dator 2015 var det tänkt att den ska jag uppgradera i framtiden. Hade den fungerat idag, var planen att köpa nytt grafikkort kommande blackfriday, nuvarande är MSI Radeon R9 280x 3Gb.
De andra delarna som jag inte nämner i punkt 1 nedan är MSI Z97 Gaming 3 och Intel core I7 4799.

Min dator crachade nyligen, och jag har inte lyckats få igång den. Skapade en tråd häromdagen, men inget har fungerat.
Har lite frågor angående min gamla dator,
1. Om något är värt att behålla (tveksamt)
- Corsair 16Gb (2x8) CL10
- Fractal design define R4
- SSD 500Gb
- Windows 8.1 Inet PC.
2. Gamla datorn med windows 8.1 oem, köpte en ssd nyligen ca 2 veckor innan datorn crachade, och installerade windows 10, funkade. Då är min fråga, kommer det att funka att installera Windows på ny dator? Vad är det som windows definierar som en ny dator?

Andra tips eller ideer? Tänkte mig en dator runt 10.000. Kommer definitivt läsa fler trådar här om datorbyggen då de finns gott om dom. Tacksam iallafall om punkt 1 och 2 kan besvaras

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn? Vilka program/spel ska det klara av?

Då du inte vill bygga själv kommer du inte kunna använda delar som ligger hemma förutom SSDn om du har en SATA-kabel.

Windows 8.1 bör du helst inte använda nå mer.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14368842

Skulle va ett tips.

Du verkar dock rätt dator intresserad så kanske bygga själv vore något ändå? Det är absolut inte svårt. Prylarna kan mer än ofta bara sitta på ett ställe och åt ett håll. Samt du sparar en slant och blir en PC byggar expert på nolltid.

Windows 10 tankar du hem gratis via microsofts hemsida som även fixar USB-stickan bootbar.

Om du handlar via inet och väljer ihopbygge så läs noga vad de gör och inte gör så du vet vad som eventuellt kan behöva ändras efteråt. Tex så kan ram-minnena köras utan XMP så de går på dryga halvfart. De vore ju onödigt surt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Vad ska du göra med datorn? Vilka program/spel ska det klara av?

Då du inte vill bygga själv kommer du inte kunna använda delar som ligger hemma förutom SSDn om du har en SATA-kabel.

Windows 8.1 bör du helst inte använda nå mer.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14368842https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14368842

Skulle va ett tips.

Du verkar dock rätt dator intresserad så kanske bygga själv vore något ändå? Det är absolut inte svårt. Prylarna kan mer än ofta bara sitta på ett ställe och åt ett håll. Samt du sparar en slant och blir en PC byggar expert på nolltid.

Windows 10 tankar du hem gratis via microsofts hemsida som även fixar USB-stickan bootbar.

Om du handlar via inet och väljer ihopbygge så läs noga vad de gör och inte gör så du vet vad som eventuellt kan behöva ändras efteråt. Tex så kan ram-minnena köras utan XMP så de går på dryga halvfart. De vore ju onödigt surt.

Ja det vore intressant att bygga datorn själv. Men är nog lite för feg för det. Ska försöka få igång min gamla dator genom att köpa ett begagnat moderkort och förhoppning kommer den att fungera:)

Hade gärna sparat in pengarna genom att bygga egen dator men eftersom jag tänker lägga ca 20k på datorn vill jag inte riskera något.

Blir främst till spel för min del, och för frugan blir det word, powerpoint, excel osv..

Vad menar du exakt med vad dom gör eller inte gör.. finns ju ett alternativ att dom bygger installerar och uppograderar datorn, då förväntar man sig att dom gör det dom ska på det bästa sättet.. Vet inte vad XMP är, och jag vet inte hur jag själv ska göra för den delen heller

Är endå rätt sugen på Ryzen 5000 serien och ett 6800XT.

Permalänk

Tjena allihopa. Jag har endå tänkt och tänkt, och jag är så sugen på att lära mig mer om hårdvara/mjukvara. Nu när jag försökt ett flertal gånger med att laga min dator som crachade, tänkte jag att det kanske lönar sig att utvecklas och bygga för första gången en egen dator.

Jag börjar med att säga, att sedan min dator crachade och samtliga försök att få liv i den igen, har jag tänkt att lägga ca 20k på en ny dator.

Här är min gamla dator: Behålla chassit, hårddisk+har en 480 Gb ssd. Cpu fläkt tillräcklig för den nedan samt kommande zen 5800 eller 5900?

https://imgur.com/a/euXiYx7

Dessa komponenter har jag tänkt att köpa för att försöka bygga datorn själv. CPU och GPU uppgraderas så fort de finns tillängliga ute på marknaden. Misstänker att de kommer vara bristvara iallafall året ut.?

Förslag? Råd? Ideer? Allt och alla är välkomna att kommentera

Permalänk
Medlem

Hej igen! Ja som jag skrev så även om de bygger ihop datorn så konfigurerar de bara till en viss mån. De tex sätter sig inte å optimerar din dator med tex mild överklockning eller tajtar till timings på minnena. De har bara en viss standard och efter det får du burken och måste kolla så de gjort rätt eller bara lita på dem. Tex minnena bör köras i XMP som minimikrav annars har du ju halvfart på minnena vilket kommer påverka ditt spelande till en viss del.

Angående din lista du knåpade ihop nyligen. Ryzen 3100 bör du hålla dig långt ifrån och hellre köpa 3600 som billigast möjligast för att hålla många år framöver. 4 kärnig cpu i dagens läge är gränsfall till för lite.
https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-3-3100-vs-AMD-...
Här kan du utläsa att 3100 har sämst enkeltråd prestanda av alla cpuer. Varav 5600X är snabbast och 3300X som tvåa. Dock är 3300X likt 3100 4 kärnig också och bör undvikas så länge du verkligen inte ska göra en absolut tajt budget build vilket jag inte skulle rekommendera som gaming dator.
I ditt fall duger 3600, eller 5600X som nu inte finns i lager nånstans.

Vilket grafikkort du väljer beror helt på vilken prestanda du vill uppnå i spel. Hur pass hög grafik vill du köra och hur pass nya spel spelas. Spelar du gamla spel likt mig (StarCraft, Diablo II, WarCraft 3, etc) så kommer du inte behöva något kraftverk. Då skulle det du valt 5500XT eller Nvidia 1660 Super duga gott å fint.
https://www.videocardbenchmark.net/compare/Radeon-RX-5500-XT-...
Youtube har jättebra jämförelser på grafikkort och vad du kan uppnå för prestanda per spel om du söker efter vilken cpu + gpu (+ spel kan tilläggas).

Min lista ovan kvastår som alternativ då du inte nämnt något som skulle ändra listan utöver vad du behöver/kräver.

En fråga som kan tilläggas är väl: Använder du 144Hz skärm? Spelar FPS någon roll eller duger 60Hz? Det kan avgöra vilket grafikkort som behövs köpas beroende på vilken grafik/upplösning du kräver.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Hej igen! Ja som jag skrev så även om de bygger ihop datorn så konfigurerar de bara till en viss mån. De tex sätter sig inte å optimerar din dator med tex mild överklockning eller tajtar till timings på minnena. De har bara en viss standard och efter det får du burken och måste kolla så de gjort rätt eller bara lita på dem. Tex minnena bör köras i XMP som minimikrav annars har du ju halvfart på minnena vilket kommer påverka ditt spelande till en viss del.

Angående din lista du knåpade ihop nyligen. Ryzen 3100 bör du hålla dig långt ifrån och hellre köpa 3600 som billigast möjligast för att hålla många år framöver. 4 kärnig cpu i dagens läge är gränsfall till för lite.
https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-3-3100-vs-AMD-...
Här kan du utläsa att 3100 har sämst enkeltråd prestanda av alla cpuer. Varav 5600X är snabbast och 3300X som tvåa. Dock är 3300X likt 3100 4 kärnig också och bör undvikas så länge du verkligen inte ska göra en absolut tajt budget build vilket jag inte skulle rekommendera som gaming dator.
I ditt fall duger 3600, eller 5600X som nu inte finns i lager nånstans.

Vilket grafikkort du väljer beror helt på vilken prestanda du vill uppnå i spel. Hur pass hög grafik vill du köra och hur pass nya spel spelas. Spelar du gamla spel likt mig (StarCraft, Diablo II, WarCraft 3, etc) så kommer du inte behöva något kraftverk. Då skulle det du valt 5500XT eller Nvidia 1660 Super duga gott å fint.
https://www.videocardbenchmark.net/compare/Radeon-RX-5500-XT-...
Youtube har jättebra jämförelser på grafikkort och vad du kan uppnå för prestanda per spel om du söker efter vilken cpu + gpu (+ spel kan tilläggas).

Min lista ovan kvastår som alternativ då du inte nämnt något som skulle ändra listan utöver vad du behöver/kräver.

En fråga som kan tilläggas är väl: Använder du 144Hz skärm? Spelar FPS någon roll eller duger 60Hz? Det kan avgöra vilket grafikkort som behövs köpas beroende på vilken grafik/upplösning du kräver.

Tanken med den billiga cpu och gpu är att dom ska bytas till 5600, 7800 eller 9500 samt 6800XT när det väl blir, om.1-3 månader.. pengarna finns, dock inte tillbehören;)

Så jag tänkte billigaste CPU för att lära mig och i värsta fall om den går sönden, inte tappa för mycket pengar. Även grafikkortet vill jag inte tappa för mkt på.. kan ju alternativt behålla min och bara köra på CPU?

Jag spelar äldre spel, ska spela nästkommande diablo, och jag spelar mest apex legends.