Betydligt svårare för mig att spela FPS på en 27" än 24-25".
Storleken gör det så mycket jobbigare att se allt utan flytta blicken.
Har själv köpt 27" ett flertalet gånger, först med 1440p skärmarna och nu provade jag både Acers 27" 1080p 240hz och nu Asus 27" 1080p 280hz skärm.
Men lämnat tillbaka, jag gillar helt enkelt inte 27" för fps. Tycker det är skräp.
Kommer köpa MSI's 240hz 24.5" variant utav dessa 240hz ips 1080p.
Sen är 1080p för dålig upplösning på 27", det påverkar inte spel eller film tycker jag. Men text är extremt jobbigt att läsa imo, suddigt så satans pga upplösningen på den storleken.
Smaksak säkert men jag gillar inte det.
Och eftersom jag vill spela i 1080p för kunna nå högre framerates och ändå ha text skarpare så är mindre skärm också bästa valet för mig.
Text är liksom sjukt mycket skarpare tom på min 10 år gamla 120hz 23" TN skärm som jag har som 2a skärm än en ny 280hz 27" 1080p skärm
Ang Asus.
Märkte ingen skillnad i 280hz jämfört med 240hz när jag testade Acers, samma typ med 240hz -> 280hz på Asus. Nu är det ju dock en overclock sak och inte native 280hz så vet inte hur mycket det gör skillnad.
Skillnad ifrån 144hz -> 240hz märks däremot tydligt, märker det i windows också på musrörelserna.
ELBM sync on och off provade jag, men ärligt talat har jag aldrig brytt mig om sådant. Och märkte inget direkt negativt förutom att brightness blir skitdålig när man aktiverar det och går ej ändra. Något reviews också tagit upp.
Säkert ok för många, men jag kör oftast lite högre brightness i vissa fps.
Men ELBM hjälper väl lite grann på blur dock.
Det sagt så har jag aldrig brytt mig om VRR som g-sync, freesync osv. Nästan alla spel jag spelar är competitive titlar som går att driva i högre fps. Och tearing har aldrig någonsin varit ett problem för mig personligen.
Jag har vant mig sen CRT tiden antar jag, aldrig stört mig på tearing alls.