Anonym VPN med svenskt ip där tjänster inte upptäcker att man har vpn?

Permalänk

Anonym VPN med svenskt ip där tjänster inte upptäcker att man har vpn?

Hej kära sweclockare!

Någon som vet vart man kan hyra en anonym VPN som även har ett svenskt ip som funkar med allting t.ex viaplay, tv4play, netflix etc.

Har testat med dedikerat svenskt ip från TorGuardNet men vissa hemsidor känner av att man har VPN ändå och blockar en och ber en stänga av VPN.

Behöver man hitta någon som erbjuder svenskt residential ip eller vad det heter?

Tar tacksamt emot tips!

EDIT: Kanske kan man whitelista varje url? Eller måste man hålla på skriva in alla ip-ranges då? Hmm..

Permalänk
Medlem

Om det är så att du behöver VPN enkom för att titta på Viaplay, TV4 Play och andra strömningstjänster när du är ute på vift så kanske du ska kolla på att sätta upp en VPN-tjänst själv hemmavid genom din egen router.

När det kommer till delade VPN-tjänster så är det egentligen bara en tidsfråga innan det blir problematiskt att komma åt hela internet uppkopplad genom VPN-tjänsten på grund utav att leverantörerna av strömningstjänsterna och annonsörer bland annat, vill ha möjlighet att identifiera vart ifrån anslutning mot deras tjänster sker ifrån för att exempelvis optimera bandbredd och kapacitet i deras tjänsteplattformar.

Men om du däremot surfar ut till dessa tjänster från din egen förbindelse, förutsatt att du har försett dig med publik IP-adress och inte sitter bakom operatörs CG-NAT dvs, så kommer du aldrig att uppleva dessa problem.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Om det är så att du behöver VPN enkom för att titta på Viaplay, TV4 Play och andra strömningstjänster när du är ute på vift så kanske du ska kolla på att sätta upp en VPN-tjänst själv hemmavid genom din egen router.

När det kommer till delade VPN-tjänster så är det egentligen bara en tidsfråga innan det blir problematiskt att komma åt hela internet uppkopplad genom VPN-tjänsten på grund utav att leverantörerna av strömningstjänsterna och annonsörer bland annat, vill ha möjlighet att identifiera vart ifrån anslutning mot deras tjänster sker ifrån för att exempelvis optimera bandbredd och kapacitet i deras tjänsteplattformar.

Men om du däremot surfar ut till dessa tjänster från din egen förbindelse, förutsatt att du har försett dig med publik IP-adress och inte sitter bakom operatörs CG-NAT dvs, så kommer du aldrig att uppleva dessa problem.

Tack för ditt svar men mitt problem är lite komplext, kortfattat är den anonyma vpn-tjänsten till en lokal jag hyr ut som står på mitt namn. Vill inte riskera att de gör något olagligt och att jag sen får skit för det.

Bästa lösningen jag kom på är en anonym wireguard-vpn med svenskt dedikerat ip som funkar med streaming. 4G är alldeles för segt för gaming tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ja det var en udda lösning, förvisso mindre teknisk lösning på så vis att du löser ansvars-frågan genom att NAP:a (någon annans problem).

Vore det jag som satte upp nätet för lokalen så skulle jag nog köra med en pfSense-brandvägg (installerat på en äldre PC eller en Netgate box) och tillägget pfBlocker-NG för att sätta upp blockeringslistor mot olika oönskade sidor genom exempelvis "Emerging Threats Blocklist", "Alienvault IP Blocklist" med fler. Därtill så skulle jag begränsa utgående trafik till endast http/https och blockera VPN- och proxy-tjänster så klienterna på insidan tvingas gå genom brandväggens DNS-server. Du har även OpenAppID i pfSense som tillåter dig att svartlista/vitlista olika webbapplikationer, t.ex tillåta åtkomst till Netflix, Youtube eller Facebook osv.

Om du har säg en Asus-router eller dylikt så kan du dumma ner den till switch/accesspunkt bakom pfSense och du har komplett nät-funktionalitet med avancerade säkerhetsfunktioner. Det finns guider du kan följa för att konfigurera upp pfsense för ditt syfte.

Givetvis ingen skottsäker lösning för att förhindra att olagliga saker sker, men det gör det åtminstone mycket krångligare för dem att göra annat än surfa nätet och vanligt jobb-surf.

Visa signatur

XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Tack för ditt svar men mitt problem är lite komplext, kortfattat är den anonyma vpn-tjänsten till en lokal jag hyr ut som står på mitt namn. Vill inte riskera att de gör något olagligt och att jag sen får skit för det.

Bästa lösningen jag kom på är en anonym wireguard-vpn med svenskt dedikerat ip som funkar med streaming. 4G är alldeles för segt för gaming tyvärr.

Måste du stå för abonnemanget? Jag menar, det kanske är möjligt att de som hyr lokalen kan ha ett eget abonnemang? Det låter ju i princip som att du vill att hyresgästerna skall använda VPN som någon form av virtuellt abonnemang så att de får en egen IP-address.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Måste du stå för abonnemanget? Jag menar, det kanske är möjligt att de som hyr lokalen kan ha ett eget abonnemang? Det låter ju i princip som att du vill att hyresgästerna skall använda VPN som någon form av virtuellt abonnemang så att de får en egen IP-address.

Håller med @cp_. Kan de inte lösa detta själva?
Vem är det egentligen du hyr ut till med tanke på hur orolig du låter över att de ska hitta på något dumt?

Permalänk
Medlem

Är du orolig så erbjud inte internet.

Eftersom vem som helst inklusive tex Clouldflare kan skaffa konton på vpn-tjänster så innebär det att då tex Cloudflare har full möjlighet att logga alla utgående ipnummer och lägga dem till sin lista över vpn-anbonnemangs-ip som sedan deras kunder som vill blockera vpn-användare kan använda sig av.

Det kommer inte gå att gömma att man använder vpn.

Permalänk

Hej kära sweclockare!

Någon som vet vart man kan hyra en anonym VPN som även har ett svenskt ip som funkar med allting t.ex viaplay, tv4play, netflix etc.

Har testat med dedikerat svenskt ip från TorGuardNet men vissa hemsidor känner av att man har VPN ändå och blockar en och ber en stänga av VPN.

Behöver man hitta någon som erbjuder svenskt residential ip eller vad det heter?

Tar tacksamt emot tips!

EDIT: Kanske kan man whitelista varje url? Eller måste man hålla på skriva in alla ip-ranges då? Hmm..

OVPN.com / AzireVPN.com kanske?

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Skrivet av zer0diabetes:

OVPN.com / AzireVPN.com kanske?

Tack! OVPN verkar bäst, får köra på det senare.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog försökt lösa det med någon sorts spilt-routing. Finns ingen anledning vanliga streamingtjänster behöver gå via VPN.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Jag hade nog försökt lösa det med någon sorts spilt-routing. Finns ingen anledning vanliga streamingtjänster behöver gå via VPN.

Du har helt rätt men jag hittar inget enkelt sätt att fixa det på routernivå. :/

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt men jag hittar inget enkelt sätt att fixa det på routernivå. :/

Openwrt stödjer routing baserat på dns namn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Openwrt stödjer routing baserat på dns namn.

Coolt, jag har dd-wrt just nu. Funkar det med det också?

Permalänk
Medlem

Coolt, jag har dd-wrt just nu. Funkar det med det också?

Nej, du behöver paketet Policy Based Routing som bara finns för OpenWrt om du ska "routa på domännamn". Din andra tråd sa ju explicit att OpenWrt är för krångligt, så det går nog bort.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Nej, du behöver paketet Policy Based Routing som bara finns för OpenWrt om du ska "routa på domännamn". Din andra tråd sa ju explicit att OpenWrt är för krångligt, så det går nog bort.

Vilken otur, jag som bara vill ha en anonym vpn där jag kan whitelista vissa sajter som t.ex netflix

Permalänk

Ja, du har helt rätt i att det är en jättekonstig lösning! Men men..

Ontopic:

Är tacksam om nån kan tipsa om VPN-tjänster som erbjuder dedikerat svenskt ip och som inte upptäcks av svenska streamingtjänster etc.
Tror man kan testa om dem upptäcks här via VPN detectors:
https://www.ipqualityscore.com/vpn-ip-address-check
http://www.whatismyproxy.com/
https://www.ip2proxy.com/demo#proxytype

Hittills har jag hittat dessa:

OVPN.com - verkar bäst hittills. Erbjuder svenskt fast ip.
Anonine.com
- väntar på svar om de kan erbjuda fast ip.
Azire.com - väntar på svar om de kan erbjuda fast ip.
inleed.se - har fast ip, men är ett gammalt webhotell, känns osäkert.
privateVPN - inget fast ip men nått annat sa dem,
väntar på svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

En lifesaver (iaf streamsaver ), jag känner faktiskt inte till någon annan lösning som klarar av att routa på FQDN snarare än IP range (vilket snabbt blir helt meningslöst).

Alternativet, som dock inte är på routernivå, är väl att köra split tunneling i någon mjukvaruklient och t.ex. dedikera en specifik webbläsare för streaming.

Permalänk
Skrivet av improwise:

En lifesaver (iaf streamsaver ), jag känner faktiskt inte till någon annan lösning som klarar av att routa på FQDN snarare än IP range (vilket snabbt blir helt meningslöst).

Alternativet, som dock inte är på routernivå, är väl att köra split tunneling i någon mjukvaruklient och t.ex. dedikera en specifik webbläsare för streaming.

Coolt, jag försöker mig på dd-wrt just nu med watchdog och failover och allt vad det innebär.

Kanske finns det något sånt till dd-wrt också, är det så att man skriver in t.ex netflix.com så går det utanför VPN:en?

Men ibland streamas ju själva videon ifrån t.ex netflixx.vidostreamhd4322.com, hur ska man ens kunna veta alla domännamn? Hmm...

Permalänk
Medlem

Coolt, jag försöker mig på dd-wrt just nu med watchdog och failover och allt vad det innebär.

Kanske finns det något sånt till dd-wrt också, är det så att man skriver in t.ex netflix.com så går det utanför VPN:en?

Men ibland streamas ju själva videon ifrån t.ex netflixx.vidostreamhd4322.com, hur ska man ens kunna veta alla domännamn? Hmm...

Ja om du ska hantera detta för alla tänkbara CDN (Content Delivery Network) som används av diverse streaming-tjänstet, ja då har du det du gör iaf. 😆

Visa signatur