Första egna bygget ~17k, send halp

Permalänk
Medlem

Första egna bygget ~17k, send halp

Hej!

Jag har äntligen tagit "mod" till mig och ska bygga min egen dator.
Hitills har jag bara fått ärva eller köpa loss andras byggen och senast jag bytte en enda datordel var typ.. 2015 (...yeah i know).
Det skulle vara optimalt om bygget landade runt 17k, montering kan jag få hjälp med och samma med operativsystem så det behöver inte ingå.
I dagsläget klarar datorn i stort sett ingenting och jag planerar inte att återanvända en enda del i själva burken utan vill köpa allt nytt.

• Primärt vill jag kunna spela utan lagg, spelar sällan tunga spel men vore kul att iaf ha möjligheten till det.

• Att kunna pressa grafiken ur "tuggumi-under-skon-grafik" vore ju det magiskt.

• Vill gärna ha AMD istället för Intel.

• Det behöver inte ingå montering eller operativsystem

• Sitter på 2 skärmar med 144 Hz uppdateringsfrekvens som är hyfsat nyinköpta så dom behåller jag iallafall ett tag till.

• Har alltid kört med Nvidia men är inte emot att byta om priset går ner

Går priset upp eller ner något så får det vara så men gärna under 20k.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Permalänk

Vad spännande att du ska börja bygga eget!

Stark rekommendation är att köpa 40 seriens GPU begagnad dock med kvitto kvar. Tex ett 4070 på 12GB för ~5k.

Slängde ihop nedan till dig.

Visa signatur

Jag har fler GPU än du och ser mig själv som GPU fattig ändå

Permalänk
Medlem
Permalänk

Du lär få bottleneck med den GPUn på det bygget med hennes skärmar och krav på grafik. Mer specifikt är bottleneck CPUn vid 1440p/144hz.

Visa signatur

Jag har fler GPU än du och ser mig själv som GPU fattig ändå

Permalänk
Medlem

Lär komma långt för runt 14 000 kr i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Lär komma långt för runt 14 000 kr i 1080p.

https://komponentkoll.se/bild/LQqXD.png

Tack! låter ju faktiskt sjukt bra, finns det någon möjlighet att få till bygget på en butik. Mest för enkelhetens skull eftersom jag har noll koll på sånt här \o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingturken:

Vad spännande att du ska börja bygga eget!

Stark rekommendation är att köpa 40 seriens GPU begagnad dock med kvitto kvar. Tex ett 4070 på 12GB för ~5k.

Slängde ihop nedan till dig.

<Uppladdad bildlänk>

Tack!
Just nu har den här övertänkaren med beslutsångest total panik, så det blir nog spännande när delarna kommer först haha