LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Min personliga smak på hur en bild bör se ut måste ha förändrats. Jag tycker HGIG ser betydligt sämre ut än DTM, men jag vet att det inte borde vara så. HGIG saknar tryck i bilden, och det blir nästan som en svag, mörk slöja över hela bilden, medans DTM levererar ljusstark och tryck. Kanske jag som ställer in bilden fel, men jag har testat bägge på PS5 och föredrar DTM, även fast HGIG borde vara det rätta?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bankai:

Min personliga smak på hur en bild bör se ut måste ha förändrats. Jag tycker HGIG ser betydligt sämre ut än DTM, men jag vet att det inte borde vara så. HGIG saknar tryck i bilden, och det blir nästan som en svag, mörk slöja över hela bilden, medans DTM levererar ljusstark och tryck. Kanske jag som ställer in bilden fel, men jag har testat bägge på PS5 och föredrar DTM, även fast HGIG borde vara det rätta?

HGIG fungerar väl bara om källan, spelet och hela vägen har stöd och skickar rätt data? Annars blir det ingen tone mapping alls, för att TV:n antar annan del i kedjan ska sköta den biten. I det fallet bör DTM se bättre ut, tänker jag. Resonerar jag rätt där @Laxpudding?

Sedan är det ju såklart en fråga för puristerna om DTM är "rätt" eller "fel" oavsett. Själv tycker jag det är rimligt bilden anpassas efter vad TV:n faktiskt klarar av, men då är jag inte så känslig heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Antar att du menar på min nuvarande TV, har inte fått GX:en ännu

https://i.ibb.co/JHcsWSG/LGOLED55-B6-V-WRb.jpg

Snyggt! Är lutningen fast eller kan man ställa in det själv?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har inte fördjupat mig i HGIG mer än att det är en överenskommelse om hur man ska hantera nivåerna för att undvika att det klipper i spelen. Så det finns inget organ – inte specifikationspolis – som övervakar hur det implementeras. Ingen hård standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Snyggt! Är lutningen fast eller kan man ställa in det själv?

Det kan man justera, det följer med distanser av olika storlekar som man kan sätta ned till

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Jag är "på staketet" sas om att köpa nu eller vänta lite till (då jag ännu inte har en dator som spottar ut 4K) och funderade på värdeminskningen på 3-6 månader för CX65/77. I januari får man en hint om nästa års apparater. Om man ångrar ett köp nu, vad tror ni man får för sin CX på våren sen?

Permalänk
Medlem

Just varit och hämtat en kalibrerad CX 65 på MediaMarkt, nu till frågorna jag kanske skulle ställt innan jag köpte TVn
Nu är den kalibrerad enligt någon standard för bästa bild för ... vadå?
Film eller spel, eller är det samma kalibrering för bägge? Om man ändrar till något av de olika lägena, kommer kalibreringen hänga med då? Har förstått att det finns PC läge och något mer.
Finns det något sätt att spara kalibreringen, dvs om jag ändrar någon inställning när jag spelar, kan man "defaulta" TVn sen (till sitt kalibrerade läge, inte fabriksåterställning)?
Ursäkta kanske förvirrade frågor, men vill inte stöka till min förhoppnings fint kalibrerade TV
Och en sista Noob-fråga, skall köpa soundbar och det lutar åt en Samsung 9.1.4 HW-Q950, kopplar man XBX => TV => Soundbar eller XBX => Soundbar => TV? Om det senare, klarar då nämnda soundbar 40Gbit passthru, så man inte stryper data på vägen? Klarar inte av att googla fram svaret själv tyvärr.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Hej alla kunniga. Skummat igenom tråden lite och ber om ursäkt om det eventuellt upprepas något som är redan är frågat!
Har nästintill dammsugit Youtube och internet på allt vad som går kring tv den senaste veckan inför tv inköp nupå Bf. Tänker inte upprepa misstaget jag gjorde för 5årsedan när jag blev lurad av ett snarlikt serienummer på en tv som de slutade uppdatera efter ett halvår! Det har varit nästintill ohälsosamt mycket research här:)
Var förs inne på Samsung q80 eller Sony xh90, men vill ju egentligen ha lg oled. På varje comparison video jag sett så utklassar cxen ovannämnda eller typ vad den än ställs mot i led-väg totalt
Frågan som lyder är!
Jag vill ha 65inch och har en max budget på 15000. Det är det högsta jag kunde pressa frugan till!
Skulle såklart vilja ha cx65 men det kommer troligtvis inte att landa så lågt! Tror ni att bx, en som just nu ligger dyrare än cx, kommer landa där kring? Eller kan man ha sådan tur att c9 dyker in där någonstans? I pris alltså!
Tror att jag vet svaret men frågar er rävar ändå! Är c9 ett bättre köp än bx,en. Om de skulle landa ungefärligt i samma pris då vill säga?
Kan man med gott samvete köpa c9 och känna sig trygg i att den håller i låt oss säga en 5års period med kommande konsol genaration och allt?
Ber om ursäkt för långt svammel och tackar på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceaya:

Hej alla kunniga. Skummat igenom tråden lite och ber om ursäkt om det eventuellt upprepas något som är redan är frågat!
Har nästintill dammsugit Youtube och internet på allt vad som går kring tv den senaste veckan inför tv inköp nupå Bf. Tänker inte upprepa misstaget jag gjorde för 5årsedan när jag blev lurad av ett snarlikt serienummer på en tv som de slutade uppdatera efter ett halvår! Det har varit nästintill ohälsosamt mycket research här:)
Var förs inne på Samsung q80 eller Sony xh90, men vill ju egentligen ha lg oled. På varje comparison video jag sett så utklassar cxen ovannämnda eller typ vad den än ställs mot i led-väg totalt
Frågan som lyder är!
Jag vill ha 65inch och har en max budget på 15000. Det är det högsta jag kunde pressa frugan till!
Skulle såklart vilja ha cx65 men det kommer troligtvis inte att landa så lågt! Tror ni att bx, en som just nu ligger dyrare än cx, kommer landa där kring? Eller kan man ha sådan tur att c9 dyker in där någonstans? I pris alltså!
Tror att jag vet svaret men frågar er rävar ändå! Är c9 ett bättre köp än bx,en. Om de skulle landa ungefärligt i samma pris då vill säga?
Kan man med gott samvete köpa c9 och känna sig trygg i att den håller i låt oss säga en 5års period med kommande konsol genaration och allt?
Ber om ursäkt för långt svammel och tackar på förhand

Du kan få en 65CX för 18 000 på Netonnet med hjälp av presentkort som ger 10 % rabatt, försök få frugan att gå med på det!

#18756030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceaya:

Hej alla kunniga. Skummat igenom tråden lite och ber om ursäkt om det eventuellt upprepas något som är redan är frågat!
Har nästintill dammsugit Youtube och internet på allt vad som går kring tv den senaste veckan inför tv inköp nupå Bf. Tänker inte upprepa misstaget jag gjorde för 5årsedan när jag blev lurad av ett snarlikt serienummer på en tv som de slutade uppdatera efter ett halvår! Det har varit nästintill ohälsosamt mycket research här:)
Var förs inne på Samsung q80 eller Sony xh90, men vill ju egentligen ha lg oled. På varje comparison video jag sett så utklassar cxen ovannämnda eller typ vad den än ställs mot i led-väg totalt
Frågan som lyder är!
Jag vill ha 65inch och har en max budget på 15000. Det är det högsta jag kunde pressa frugan till!
Skulle såklart vilja ha cx65 men det kommer troligtvis inte att landa så lågt! Tror ni att bx, en som just nu ligger dyrare än cx, kommer landa där kring? Eller kan man ha sådan tur att c9 dyker in där någonstans? I pris alltså!
Tror att jag vet svaret men frågar er rävar ändå! Är c9 ett bättre köp än bx,en. Om de skulle landa ungefärligt i samma pris då vill säga?
Kan man med gott samvete köpa c9 och känna sig trygg i att den håller i låt oss säga en 5års period med kommande konsol genaration och allt?
Ber om ursäkt för långt svammel och tackar på förhand

Hade dålig koll på TV till jag själv gjorde en research i början av sommaren i samband med en kommande flytt nu i höst. Hade väl bestämt mig för en Q80 egentligen. Sen såg jag LG CX stå bredvid en Q90 på Elgiganten och skillnaden var enorm. För att vara två toppmodeller typ så fattar jag knappt hur det kunde vara så stor skillnad på bildkvalitén. Visst har OLED sina nackdelar med potentiella inbränningar osv (men bara om man kollar väldigt mycket och väldigt enformigt). Men sjuk skillnad, trodde det aldrig själv faktiskt.

65" kan du få för 18tkr om du använder Benify presentkort, den lär inte bli mycket billigare än så. Men det är ju ändå en TV du nog kommer ha 5 år iaf, och efter det säkert behålla den fast i ett annat rum. 3000kr på 5 år är 50kr/mån mer, alltså inte ens en kebabtallrik i månaden. Då får du 40% (30%?) mer TV-yta än 55" och du får 120hz vilket även säkrar framtiden. Som jag förstått det så har C9 inte 120Hz vid 4K vilket redan gör den "utdaterad" med kommande spelkonsoler.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Nu är LG CX 65 beställd! Jag behöver nu dock ett väggfäste. Jag skrev tidigare i tråden men var lite otydlig då. Jag har en gipsvägg och jag vill helst ha ett väggfäste som går att flytta ut lite så man lättare kommer åt med sladdarna. Maxbudget <1000 :-

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Några erfarenheter om earc med CX apparater? Det är rätt omskrivet att dolby atmos etc skulle ge lagg i ljudet i de fall där man kör högtalarna i earc utgången.

Permalänk
Medlem

Hade beställt en LG CX 65 genom elgiganten men köpte nu genom NetonNet istället med presentkort så det gick på 18k så blir att avbeställa från elgiganten imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Du kan få en 65CX för 18 000 på Netonnet med hjälp av presentkort som ger 10 % rabatt, försök få frugan att gå med på det!

#18756030

Hur får man rabbaten?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av geuken:

Några erfarenheter om earc med CX apparater? Det är rätt omskrivet att dolby atmos etc skulle ge lagg i ljudet i de fall där man kör högtalarna i earc utgången.

Det varierar per källa, är min erfarenhet. Och är rätt random. Ibland är det perfekt i sync, sedan nästa avsnitt i samma serier eller whatever så är det ur sync. Starta om appen/spelaren, allt bra igen. ARC och eARC är tusan lite voodoo och dumheter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aligiggs:

Hur får man rabbaten?

Klicka på länken i den posten du citerade så kan du läsa hur.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en LG SN9YG till min nya LG 65" CX. Sägs att dessa ska passa bra ihop (även om min ska upp på väggen så småningom).

4990kr just nu, tidigare pris 11 990kr. De flesta som kör kampanjer på denna just nu ligger omkring 8,5tkr.

Finns här: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/soundbar/lg-s...

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Beställde precis en LG SN9YG till min nya LG 65" CX. Sägs att dessa ska passa bra ihop (även om min ska upp på väggen så småningom).

4990kr just nu, tidigare pris 11 990kr. De flesta som kör kampanjer på denna just nu ligger omkring 8,5tkr.

Finns här: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/soundbar/lg-s...

När kommer du få den? Du får hemskt gärna höra av dig till mig vad du tycker om den när du testat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Klicka på länken i den posten du citerade så kan du läsa hur.

Tack.

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter ett väggfäste. Multibrackets M Universal Wallmount Super Slim känns intressant. Denna skulle också kunna vara något, lite bf rea på med. https://www.webhallen.com/se/product/303351-iiglo-TV-vaggfast.... Den ska kunna gå att luta framåt för att komma åt kablar.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att lättast få ljud till ens gamla Denon reciever från en CX, är det optisk sladd som gäller eller går det med hdmi-sladd?

Har alltid kopplat in mina grejer i recievern som sen går till tvn, men den kommer inte kunna klara av 4k och kan för tillfället inte lägga slantar på en ny och en soundbar känns dumt när man har högtalare upphängda i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

När kommer du få den? Du får hemskt gärna höra av dig till mig vad du tycker om den när du testat den.

Skicka ett PM om ett par dagar om jag glömmer! Den fanns i lager men tog inte expressfrakt så vet inte exakt leveranstid nu under black week. Beställde även ett par bakhögtalare för 1500kr som komplement till den.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Skicka ett PM om ett par dagar om jag glömmer! Den fanns i lager men tog inte expressfrakt så vet inte exakt leveranstid nu under black week. Beställde även ett par bakhögtalare för 1500kr som komplement till den.

Jo förresten, har du hört på TV:ns inbyggda högtalare? Förstår att du just har beställt den men tänkte om du varit i butik och ork lyssnat..

Jag har ju CX nu och ljudet är faktiskt när allt kommer omkring inte särkilt dåligt, ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jo förresten, har du hört på TV:ns inbyggda högtalare? Förstår att du just har beställt den men tänkte om du varit i butik och ork lyssnat..

Jag har ju CX nu och ljudet är faktiskt när allt kommer omkring inte särkilt dåligt, ärligt talat.

Hört att det är förvånansvärt bra för att vara en så tunn TV. Å andra sidan går det nog inte att jämföra med ett ljudsystem. Speciellt inte om man även har bakhögtalare till

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Hmm... Tänkte slå till på en 77CX men börjar fundera på om den kanske är för stor. Sitter 2,5 meter ifrån och har 65” idag. Tog fram måttbandet och mätte lite på 77:and mått och den är ju rätt mycket större in den jag har idag...
Någon som sitter så pass nära och har en 77” Tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Tack, ser bra ut men hade helst velat ha någon som går att justera lite så man lättare kommer åt kablar etc. Någon som vet något annat alternativ som uppfyller det? (Och passar med CX "65)

GX:ens väggfäster går att justera på detta sätt, går att dra ut typ 10 cm från väggen eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Har nu beslutsångest mellan 65 GX och CX. ÄR det värt 5k för designen?

Beror väl på din ekonomi men i detta fall skulle jag nog säga att den är det, iaf var det därför jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Hade dålig koll på TV till jag själv gjorde en research i början av sommaren i samband med en kommande flytt nu i höst. Hade väl bestämt mig för en Q80 egentligen. Sen såg jag LG CX stå bredvid en Q90 på Elgiganten och skillnaden var enorm. För att vara två toppmodeller typ så fattar jag knappt hur det kunde vara så stor skillnad på bildkvalitén. Visst har OLED sina nackdelar med potentiella inbränningar osv (men bara om man kollar väldigt mycket och väldigt enformigt). Men sjuk skillnad, trodde det aldrig själv faktiskt.

Jag hade en Q95T hemma som jag jämförde med min GX och den förstnämnda gick i retur samma dag jag fick den. Oväntat bra för att vara en LCD med så få zoner måste jag säga men ändå, nä. Då använder jag ändå min som datorskärm 90% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jo förresten, har du hört på TV:ns inbyggda högtalare? Förstår att du just har beställt den men tänkte om du varit i butik och ork lyssnat..

Jag har ju CX nu och ljudet är faktiskt när allt kommer omkring inte särkilt dåligt, ärligt talat.

Har två CX som båda har oväntat bra ljud för att vara TV högtalare. GX:en har dock märkbart bättre ljud, så pass att jag funderar på att skippa soundbaren som jag fick med när jag köpte den (SLY9 eller något sådant har jag för mig att den heter). Kanske inte så man kör något av alternativen i hemmabion direkt men har ju min på, eller snarare bakom skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Beställde precis en LG SN9YG till min nya LG 65" CX. Sägs att dessa ska passa bra ihop (även om min ska upp på väggen så småningom).

4990kr just nu, tidigare pris 11 990kr. De flesta som kör kampanjer på denna just nu ligger omkring 8,5tkr.

Finns här: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/soundbar/lg-s...

Så länge du är med på att den breddmässigt matchar en 55" och inte 65" så är den nog värd det priset så länge man inte har orimliga förväntningar. Eller menar du möjligtvis SN11RG som är mer "rejäl" och som ligger på ca 11K i pris.