Black Friday 2020 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Väger den mer som en teflonpanna eller gjutjärnspanna? Dvs hur lättvikt är ’lättvikt’?

Varför spelar vikten roll? Ska du flippa pannkakor? Skit i lättvikt.

Jag har en sådan här https://www.ahlens.se/Inredning/kok/kastruller-pannor-15030/r... (finns för en femhundring på Prisjakt).

Det som spelar roll är kanten, mellan botten och sidas, utformning. Maestro tycker jag är en bra kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tips på något vettigt att lägga till för att nå fri frakt på sin beställning hos Komplett?
Minst summan 101 :-
Har kompressor så tryckluft på burk känns onödigt.

Har precis samma problem. Tänkte köpa en chassifläkt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Ja absolut. Nu köpte jag en själv från inet för detta kanonpris och är supernöjd. Har dock en grön pixel mitt i bild så ska skicka tillbaka den, vilket gör mig glad att jag inte köpte från amazon.

Mycket sant, tror det är lite lättare med svensk återförsäljare.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Bra pris på LIFX lampor hos proshop:
https://www.proshop.se/?s=lifx

Köpte själv Z-strip 2m för 555kr samt 3 bulbs.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag jagade inte paraply förrän nu (julklapp till morsan), så jag hann se ditt inlägg först. Får jag bara fråga: är senz-umbrellas.com en legit sida i dina ögon? Verkar ju ha väldigt bra paraplyer.

Jag vet inte var mitt första kom ifrån men det höll i ca 10 år, bland annat på Irland, där det..blåser och regnar lite annorlunda, tja tills det försvann nu nyligen. Det var svart och en modell som fanns på senz.com och finns på senz-umbrellas.com. Om nu senz-umbrellas.com är ursprungsföretaget och senz.com en slags ond klon som funnits och varit relativt etablerade, sett till deras FBsida och allt, under en längre tid..så är det väl mest bara otur att de efter bf2020 bestämde sig för att sjappa, jag vet inte. Tänker skaffa ett nytt sånt, får se först hur det här ärendet är. Men jag skulle tro senz-umbrellas är det första för företaget är holländskt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Provade själv gå över till lättvikts gjutjärn för något år sen, köpte ett par järn och följde alla regler och tips. Man får inte rengöra med YES(eller liknande) endast rengöra varmt med borste, ytan är inte helt jämn så man får räkna med att fett och liknande tar sig in i porer och blir en del av en none-stick yta för framtida måltider. Under det år vi testade lyckades vi inte komma ens nära teflonens non stick tyvärr. Det blev MYCKET mer olja och fett vid tillagning vilket för oss gav ett sämre resultat. Pyttipanna fick aldrig någon riktig stekyta. Har hört runt bland kompisar som kör gjutjärn delvis och de har liknande uppfattning.

Jeezus, amatörernas julafton.

För det första, så här rengör man en gjutjärnspanna:

1. Efter användning (behöver inte ske direkt, utan du kan vänta till dagen efter eller en månad efter), fyll pannan (nåja, inte upp till kanten - du vill inte spilla) med vatten och koka upp vattnet (sätt alltså pannan på en het platta på spisen).

2. Häll av vattnet och häll i lite nytt vatten (hett, från kranen). Vispa runt med en diskborste som vilken handdisk som helst. (Tips: skaffa en särskild diskborste för pannan, gärna en som INTE har plaststrån för de kommer smälta och deformeras. Jag har en sådan här

. En fördel med att ha en separat borste för gjutjärn är att du aldrig får diskmedel i den.) och skölj ur.

3. Ställ tillbaka pannan på den fortfarande varma plattan (sätt på plattan igen vid behov) och dunsta bort det kvarvarande vattendropparna. När allt vatten är borta, häll i några droppar olja (jag använder solros) och skölj runt (det är bra att göra detta när pannan fortfarande är lagom varm, oljan rinner ut bättre när den blir varm. Är det för varmt blir den seg, och allt blir lite konstigt, men det går bort vid nästa användning.)

4. Låt pannan svalna. Torka ur med hushållspapper.

Klart. Det låter mycket men det går på en minut när man gjort några gånger. Och då är ju pannan helt klar att ställa in i skåpet.

Dessutom, svenskar har en märklig syn på fett och dess hållbarhet. Jag stekar ägg till frukost de flesta dagar i veckan. Jag har en särskild stekpanna för detta (en Maestro 18 cm eller något sådant). Den behöver jag inte diska varje dag utan det är bara att använda den igen och igen. Självklart, ska jag använda den till något annat än ägg diskar jag den givetvis. Samma sak om man steker något surt (tex krossad tomat), då måste man rengöra den direkt, annars rostar den.

Citat:

Jag tvivlar inte på att man kan få till en bra non-stick yta men man får nog räkna med att alltid använda lite mer fett/olja än med teflon. Teflon kräver ofta inte någon fett/olja alls faktiskt utan där blir det många gånger en fråga om smak istället.

Jimmy, man vill använda fett vid matlagning eftersom det bidrar till smaken. Men efter min behandling kan man steka tex kött utan fett men tex ägg behöver fortfarande lite fett för att inte fastna.

Citat:

Idag kör vi teflon, viktiga är att aldrig gå över MAX tempen och aldrig använda metall redsak. Skulle man se nåon flaga(vilket aldrig hänt oss) så är det nytt järn direkt. Det är otydligt hur giftigt teflon verkligen är, jag är såklart skeptisk men inte funnit något bättre alternativ än med rimligt jobb. Man ska tänka på att den kolen som lätt skapas i gjutjärn inte är någon höjdare för kroppen ihäller eller för den delen all extra fett man behöver använda.

Det här är naturligtvis helt felaktigt. I sousvide-tråden diskuteras plastlådor som håller matstandard. Självklart är teflon och liknande ofarligt de i mängder som är aktuella (men precis som vatten har teflon mm ett LD50-värde).

Vadå bildas "kol" i gjutjärn??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Nu när BF & CM är snart över så är jag lite nyfiken:

Hittade ni verkligen någonting som var värt att köpa?

Själv köpte jag bara Win10 som någon tipsade om och missade tyvärr G915 Tactile-tangentbord som Inet lade upp för oss SweC. Såg att det var en hel del tips om hårddiskar. Det här året dominerades mest av hårddiskar på BF verkar det som.

Komiskt nog så var den bästa dealen de där Adidas-hörlurar som inte ens var ämnade för just BF..... Så ja, det säger redan en hel del om årets BF - för min del iaf.

Men jag är glad ifall ni andra hittade andra fina grejer!

Jah är nöjd iaf! Blev en Lg55CX för 13.750 med refunder och en JBL 9.1 soundbar för knappt 6 papp. Redo för en Corona vinter och vår!

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Skrivet av railman:

Tack. Fick bli ett sådant. Finns ju inga nätaggregat i lager någonstans. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag vet inte var mitt första kom ifrån men det höll i ca 10 år, bland annat på Irland, där det..blåser och regnar lite annorlunda, tja tills det försvann nu nyligen. Det var svart och en modell som fanns på senz.com och finns på senz-umbrellas.com. Om nu senz-umbrellas.com är ursprungsföretaget och senz.com en slags ond klon som funnits och varit relativt etablerade, sett till deras FBsida och allt, under en längre tid..så är det väl mest bara otur att de efter bf2020 bestämde sig för att sjappa, jag vet inte. Tänker skaffa ett nytt sånt, får se först hur det här ärendet är. Men jag skulle tro senz-umbrellas är det första för företaget är holländskt.

Känns rimligt. Såg att dom hade 15% på https://www.thelittlegreenbag.se/senz/ idag, Verkar vara en legit sida och lite billigare än deras egen.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Jeezus, amatörernas julafton.

För det första, så här rengör man en gjutjärnspanna:

1. Efter användning (behöver inte ske direkt, utan du kan vänta till dagen efter eller en månad efter), fyll pannan (nåja, inte upp till kanten - du vill inte spilla) med vatten och koka upp vattnet (sätt alltså pannan på en het platta på spisen).

2. Häll av vattnet och häll i lite nytt vatten (hett, från kranen). Vispa runt med en diskborste som vilken handdisk som helst. (Tips: skaffa en särskild diskborste för pannan, gärna en som INTE har plaststrån för de kommer smälta och deformeras. Jag har en sådan här https://www.shopping4net.se/Common/PCCs/Products/Grpx/I4Net/Img-IAY41-1-XX-small.jpg. En fördel med att ha en separat borste för gjutjärn är att du aldrig får diskmedel i den.) och skölj ur.

3. Ställ tillbaka pannan på den fortfarande varma plattan (sätt på plattan igen vid behov) och dunsta bort det kvarvarande vattendropparna. När allt vatten är borta, häll i några droppar olja (jag använder solros) och skölj runt (det är bra att göra detta när pannan fortfarande är lagom varm, oljan rinner ut bättre när den blir varm. Är det för varmt blir den seg, och allt blir lite konstigt, men det går bort vid nästa användning.)

4. Låt pannan svalna. Torka ur med hushållspapper.

Klart. Det låter mycket men det går på en minut när man gjort några gånger. Och då är ju pannan helt klar att ställa in i skåpet.

Personligen diskar jag den som all annan disk, dvs med diskmedel. Oljar in den med ett tunt lager olja efter om jag känner att jag orkar. Har aldrig haft några problem och tycker mig ha en tillräckligt fin non-stick yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Känns rimligt. Såg att dom hade 15% på https://www.thelittlegreenbag.se/senz/ idag, Verkar vara en legit sida och lite billigare än deras egen.

Är dessa bra paraply eller?

Är på jakt efter ett, då det billiga skräp jag alltid brukar köper bara råkar ut för pinnar som knäcks när jag cyklar med paraplyet i högre vind.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av davitto:

Bra pris på LIFX lampor hos proshop:
https://www.proshop.se/?s=lifx

Köpte själv Z-strip 2m för 555kr samt 3 bulbs.

Tack!
Slog till på en Lifx beam

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast på Amazon har den kostat runt den prisklassen bra länge, så inget märkvärdigt erbjudande.

10 som lägst vad jag har sett på amazon? Bevakat den sedan augusti.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Hade du redan laddat Gamepass Ultimate på konto och fick det nya ovanpå?

Har aldrig haft problem med Microsoft, men vill inte tänja gränserna för mycket

Jepp. jag nappade på att uppgradera mitt Xbox Gold till Gamepass Ultimate när de släppte det förra året. Toppade då upp med vad jag kunde med Guld som omvandlades till Ultimate. Nu la jag på 9 månader till. Så det går ut november 2022. Kan ju toppa 12 månader till om jag önskar men det kommer säkert nya kampanjer innan det går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Är dessa bra paraply eller?

Är på jakt efter ett, då det billiga skräp jag alltid brukar köper bara råkar ut för pinnar som knäcks när jag cyklar med paraplyet i högre vind.

jag har inte ägt något själv men @Kolsvart Katt verkar ju nöjd.

Har läst lite recensioner ikväll och det är väldigt blandad kompott, en del säger att de är skräp som inte håller för vindar långt under vad de marknadsför och andra säger att de är toppen. Finns recensioner både på amazon.com och trustedreviews. Vet inte vad man skall tro faktiskt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marukusu:

Ingen som sett bra pris på HDMI 2.1 kabel?

Nej för de finns inte, kablarna märks inte med versioner utan klassas efter den bandbredd de klarar.
Om du letar en kabel som klarar allt är det en certifierad Ultra High Speed du ska välja, är den mer än nån meter lång lär det behövas en lösning med fiberoptik "AOC" för att det ska fungera.
https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Den slutar gälla när det blir 1a december i Kina (alltså kl 17:00 i Sverige)

Jag uppfattar det så att kampanjen gäller köp fram till 30 November, men man kan ansöka om cashback fram till den 28:e December förutsatt att man har kvitto på att man köpt varan under kampanjperioden, dvs fram till 30:e November.

Det står "Register and submit your application at least 14 days after purhcase at MSI Cashback Claim Form". Vid Step 1 av registreringen. Men jag kan ha fel, har aldrig utnyttjat en sådan kampanj förut.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti kör en bantad Cyber Monday med UDM Pro och NVR i deras store. UDM Pro går loss på ca 3 400 kr inkl moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej för de finns inte, kablarna märks inte med versioner utan klassas efter den bandbredd de klarar.
Om du letar en kabel som klarar allt är det en certifierad Ultra High Speed du ska välja, är den mer än nån meter lång lär det behövas en lösning med fiberoptik "AOC" för att det ska fungera.
https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Vissa verkar dock benämnaa det som hdmi 2.1 🙂

https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

Permalänk
Medlem

UniFi Dream Machine Pro €269 (pris utan moms) från deras egen shop. Ordinarie pris €319 tror jag

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej för de finns inte, kablarna märks inte med versioner utan klassas efter den bandbredd de klarar.
Om du letar en kabel som klarar allt är det en certifierad Ultra High Speed du ska välja, är den mer än nån meter lång lär det behövas en lösning med fiberoptik "AOC" för att det ska fungera.
https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Skrivet av Danieleet:

Man skriver det som är lättast, kanske inte alltid är rätt. Just nu letade jag främst en kabel som klarar eARC med DV etc, och då verkar 2.1 standarden bäst för att garantera det. Men överlag dålig rea på kablar verkar det.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Ingen som sett bra pris på HDMI 2.1 kabel?

Kolla på Amazon.se om det du söker är en 8K@60-/4K@120-kabel. Det fanns en 2m-lång kabel för en femtiolapp men de har höjt priset. Det finns kvar 1m för 42 kr: https://www.amazon.se/N%C3%96RDIC-HDMI-N1011-Nylonfl%C3%A4tad....

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/6607958/audio-technica-ath-adg1x-...

Väldigt bra deal enligt mig om man är ute efter ett par bra hörlurar. 1590kr

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Var det nån mer än jag som fick en AOC CQ32G1 skärm från Elgiganten för 2790?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5051872

Nån hade tipsat om den här så den fanns i listningen ett tag, men förutom några enstaka ex i butiker så gick den inte att beställa.

Däremot kunde man, om man kollade på en annan skärm på Elgigantens hemsida, få upp den som ett sånt tips i underkant av sidan - och där stod det att den var beställningsbar och att de hade 100+ i lager.

Så jag uppdaterade den där sidan ett antal gånger och kollade, för att se om de släppt dem (tänkte att de hade tänkt släppa dem senare under veckan, för att hålla intresset uppe) - och plötsligt en gång så gick den att beställa, så då gjorde jag det.

Men sen har den inte varit beställningsbar mer, såvitt jag sett - och nu finns den inte ens på Elgigantens hemsida.

Men jag fick hem mitt ex idag iaf.

Nyfiken på om nån annan lyckades med samma sak och om nån vet varför sidan betedde sig så där?

Jag beställde den skärmen då det var "tjuvstart" för medlemmar. Fick min för det priset 2790. Då hade de många på lagret så min kom väl efter nån dag, blev expressfrakt, råka bli det bara i rena farten.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

Produkt: Huawei Freebuds pro
Länk: https://amzn.to/3g45dUl
Kategori: Hörlurar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5560124
Pris: 1412 SEK

Permalänk

Hur fungerar det med Tele2s BF dealer?
Jag nappade på en utav deras telefoner med abonnemang.
Vad jag förstått så kan man avsluta abonnemanget direkt men behålla telefonen med slutfaktura.
Men kan man välja att ha kvar telefonen på avbetalning utan abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Hur fungerar det med Tele2s BF dealer?
Jag nappade på en utav deras telefoner med abonnemang.
Vad jag förstått så kan man avsluta abonnemanget direkt men behålla telefonen med slutfaktura.
Men kan man välja att ha kvar telefonen på avbetalning utan abonnemang?

Nej. när du ångrar abonnemanget får du en slutfaktura för telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

https://anovaculinary.com/deals/

Anova Precision® Cooker Pro + Anova Precision® Vacuum Sealer Pro = SEK1.599, brukar ligga på över 6.000SEK

Grym deal, tack!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, vad ska man säga, det ska till avancerade tekniska prylar för att en IT person ska bli intresserad av matlagning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nathan_Myhrvold

Han var CTO hos Microsoft. Gick en en matlagningskurs i Frankrike och fick testat Sous Vide för första gången (detta var på 90-talet när det inte var så spritt, varken på restauranger, eller i hemmen).

Han blev fascinerad av matlagning, och hur man kunde förbättra den vetenskapligt och med teknik. Skrev senare massor av blogginlägg om detta, med fokus på Sous Vide. Någon tipsade om att han borde släppa hans kunskap och bloggar i bokform.

Han skrev då ett av världen nu mest omfattande verk om Sous Vide och tekniskt och vetenskapligt perfekt matlagning.

Modernist Cuisine: The Art and Science of Cooking https://en.wikipedia.org/wiki/Modernist_Cuisine 5 band, om ca. 2500 sidor.

Tills slut sa han upp sig hos Microsoft, och började med matlagning på heltid.

Så detta är en farlig väg att slå sig in på. Börjar med ett BlackFriday-tips, och man vet aldrig var det slutar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Satfläsk, det fick visst bli en sous vide för min del också. Visste inte att jag behövde en, men priset lockade oerhört och efter en video på youtube blev jag såld!

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB