Windowsknappen är nedtryckt hela tiden

Permalänk
Medlem

Windowsknappen är nedtryckt hela tiden

Hej

Jag har ett problem med min Asus Rog 502VM ( Win 10 Home) som jag inte lyckas lösa. Min windowsknapp är nedtryckt hela tiden, så tangentbordet går i princip inte att använda.

Jag har testat att:
* koppla in ett externt tangentbord, men problemet består.
* aktivera tröga tangenter så att datorn ignorerar upprepade tangenttryck i snabb följd.
* uppdatera drivrutinerna
* kontrollerat tangentbordet under "system" och där står det att enheten fungerar korrekt.

Nu har jag inga fler ideer, men hoppas att någon av er kanske har haft samma problem eller sitter på en lösning?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Hej

Jag har ett problem med min Asus Rog 502VM ( Win 10 Home) som jag inte lyckas lösa. Min windowsknapp är nedtryckt hela tiden, så tangentbordet går i princip inte att använda.

Jag har testat att:
* koppla in ett externt tangentbord, men problemet består.
* aktivera tröga tangenter så att datorn ignorerar upprepade tangenttryck i snabb följd.
* uppdatera drivrutinerna
* kontrollerat tangentbordet under "system" och där står det att enheten fungerar korrekt.

Nu har jag inga fler ideer, men hoppas att någon av er kanske har haft samma problem eller sitter på en lösning?

Låter som att mekanismen under tangenten har blivit kass. Är det "butterfly"-mekanism på tangentbordet?
Tangentbordsbyte tror jag är lösningen. Till laptop brukar tangentbord kosta cirka 500:-

Bra förklaring om "butterfly", skit i att det handlar om Mac, principen är samma på mekanismen. Går en sådan sönder, är det bara att byta TB vad jag vet.

Edit: Googlade på din dator, och det är scissor-switchar i ditt tangentbord. Sådana har jag aldrig lyckats reparera.
https://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_technology#Scissor-swi...

Video på snubbe som reparerar en sådan tangent: https://www.youtube.com/watch?v=QCYOiK9QP08

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Låter som att mekanismen under tangenten har blivit kass. Är det "butterfly"-mekanism på tangentbordet?
Tangentbordsbyte tror jag är lösningen. Till laptop brukar tangentbord kosta cirka 500:-

Bra förklaring om "butterfly", skit i att det handlar om Mac, principen är samma på mekanismen. Går en sådan sönder, är det bara att byta TB vad jag vet.

Edit: Googlade på din dator, och det är scissor-switchar i ditt tangentbord. Sådana har jag aldrig lyckats reparera.
https://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_technology#Scissor-swi...

Video på snubbe som reparerar en sådan tangent: https://www.youtube.com/watch?v=QCYOiK9QP08

Själva knappen är hel. Har plockat isär hela och allt ser ok ut, så det måste vara något med själva kretsen under knappen i sådant fall.

Går det att mappa om tangentbordet på något sätt, så kan jag ju lägga någon mindre störande funktion där istället.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Själva knappen är hel. Har plockat isär hela och allt ser ok ut, så det måste vara något med själva kretsen under knappen i sådant fall.

Går det att mappa om tangentbordet på något sätt, så kan jag ju lägga någon mindre störande funktion där istället.

Ja, knappen är givetvis hel, det är saxmekanismen under knappen som är kass. Länkade till video i mitt förra inlägg. Kolla på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Själva knappen är hel. Har plockat isär hela och allt ser ok ut, så det måste vara något med själva kretsen under knappen i sådant fall.

Går det att mappa om tangentbordet på något sätt, så kan jag ju lägga någon mindre störande funktion där istället.

en polare hade sjukt problem med sitt tangentbord och han "löste" det genom att ta upp On Screen Keyboard, sålänge den var igång så fungerade tangenterna som det skulle.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, knappen är givetvis hel, det är saxmekanismen under knappen som är kass. Länkade till video i mitt förra inlägg. Kolla på den.

Saxen är hel och fungerar.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

en polare hade sjukt problem med sitt tangentbord och han "löste" det genom att ta upp On Screen Keyboard, sålänge den var igång så fungerade tangenterna som det skulle.

Testade detta, och då syns det direkt när tangenten låser sig. Var tack vare det som jag hittade vilken tangent/funktion som felade.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Saxen är hel och fungerar.

Varför är då knappen nedtryckt? (Eller du kanske skrev "fastnat).
Kolla om det finns drivrutinsuppdateringar för tangentbordet du inte har installerat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Varför är då knappen nedtryckt? (Eller du kanske skrev "fastnat).
Kolla om det finns drivrutinsuppdateringar för tangentbordet du inte har installerat-

Hittar inga drivrutiner jag inte redan testat. Testat både Asus egna varianter och grunddrivrutinen i Windows.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Rekordmedlem

Du har 2 val, reparera eller inaktivera endera det interna tangentbordet och använd ett externt eller bara knappen.
https://www.howtogeek.com/681722/how-to-disable-the-windows-k...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Hittar inga drivrutiner jag inte redan testat. Testat både Asus egna varianter och grunddrivrutinen i Windows.

Polaren försökte också ta av knapp och fixa & trixa sedan felsöka mjukvara i timmar... - lättast är om garanti finns eller om Ebay har nytt tangentbord och du sätter i det själv. Det var hans jobbdator så han fick en ny bara direkt från kontoret, vi fick aldrig en permanent lösning.
Men det är hårdvarufel.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Om du är helt säker på att det inte är fysiskt fel på tangenten kan du ju boota upp en Linux-live-skiva (eller ja, usb nuförtiden) och kolla om Windowstangenten (eller Super key heter den i den världen) funkar som den ska.

Min gissning är smuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Själva knappen är hel. Har plockat isär hela och allt ser ok ut, så det måste vara något med själva kretsen under knappen i sådant fall.

Går det att mappa om tangentbordet på något sätt, så kan jag ju lägga någon mindre störande funktion där istället.

Jag har använt Sharpkeys på en laptop där "Fn"-knappen fått spel.
Var kanske dock lite enklare, eftersom jag kunde "byta plats" på "Fn" samt "Ctrl" i BIOS och sedan stänga av vänster Ctrl helt.

https://www.randyrants.com/2011/12/sharpkeys_35/

Windows-knappen brukar vara mer envis, men förhoppningsvis funkar även Sharpkeys där.