Nätverksinkoppling ny villa (telia öppen fiber).

Permalänk
Medlem

Nätverksinkoppling ny villa (telia öppen fiber).

Hej,

Är väldigt okunnig gällande nätverk och tyckte det skulle bli väldigt skönt när fiber blev indraget i nya huset.

Vi har 7st dubbla dosor på olika ställen i huset som jag gärna skulle vilja ha internet i.

Tänkte bifoga en bild på media luckan och innehåll men klarade inte av att lösa hur? Kan bifoga vid behov.

Telia har iaf satt in en vit apparat som jag tror är tjänstedelaren, finns dock 4st nätverlsuttag (LAN 1-4). Denna upptar större delen av utrymmet och problemet ligger i att koppla 14st sladdar till de olika ingångarna som går till dosorna i huset. Vissa säger att jag först måste koppla tjänstedelaren till min router och sen en switch för att det ska fungera, jag skulle kanske kunna klämma in en switch, men router med antenner är i princip omöjligt.

Någon som kan hjälpa en hopplöst okunnig hur jag får internet i mina uttag?

Ps, inledningsvis räcker det kanske att 6-8 uttag fungerar.

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falle89:

Hej,

Är väldigt okunnig gällande nätverk och tyckte det skulle bli väldigt skönt när fiber blev indraget i nya huset.

Vi har 7st dubbla dosor på olika ställen i huset som jag gärna skulle vilja ha internet i.

Tänkte bifoga en bild på media luckan och innehåll men klarade inte av att lösa hur? Kan bifoga vid behov.

Telia har iaf satt in en vit apparat som jag tror är tjänstedelaren, finns dock 4st nätverlsuttag (LAN 1-4). Denna upptar större delen av utrymmet och problemet ligger i att koppla 14st sladdar till de olika ingångarna som går till dosorna i huset. Vissa säger att jag först måste koppla tjänstedelaren till min router och sen en switch för att det ska fungera, jag skulle kanske kunna klämma in en switch, men router med antenner är i princip omöjligt.

Någon som kan hjälpa en hopplöst okunnig hur jag får internet i mina uttag?

Ps, inledningsvis räcker det kanske att 6-8 uttag fungerar.

Det är bara ett uttag på 'tjänstedelaren' som är internet,
dra det till ett dubbeluttag centralt i huset - där sätter du routern med internet in.
Ett uttag från routern går tillbaka via dubbeluttaget till mediaskåpet, där kopplas det till en x8 gigabit switch.
7 sladdar kan gå ut till de övriga 6 uttagen. (väljer du telia tv går en ytterligare från 'tjänstedelaren' till tv boxen)

Det borde räcka ganska långt, dessutom har routern tre ytterligare uttag vid den centrala dosan.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt hack är att koppla från tjänstefördelaren ut till ett rum där routern står och tar emot WAN, koppla tillbaka LAN till skåpet igen och in i en switch som sedan kopplar till övriga rum.

Rummet "routern" står i får bra täckning för Wi-Fi. Andra rum där du behöver öka täckningen skaffar du en AP till.

Edit: Ooops. Tvåa.

Permalänk
Medlem

Det vissa säger stämmer.

Du behöver en router för att skilja ditt interna nätverk (LAN) mot internet (WAN). Sedan behöver du en switch så att du kan koppla ihop alla nätverksuttagen. Det finns apparater som sköter båda funktionerna i samma enhet.

Svårt att säga vad som får plats utan bild, men det går att lösa på flera sätt.

1. Patcha rätt lanport från mediaomvandlaren ("tjänstedelaren") till patchpanelen och placera routern (med integrerad wifi) i huset. Kör en kabel tillbaka till patchpanelen och placera en switch där som du patchar in resterande uttag i.

2. Hitta en router med tillräcklig mängd uttag och switch-funktion och placera den med resten. Gå via kabel ut till separata accesspunkter.

3. Som 1, fast med separata accesspunkter lite här och där i huset.

Själv kör jag alternativ 3, förutom att jag har allting på samma plats. Använder Ubiquitis Edgerouter, vidare till en 24p switch vidare till diverse trådbunda uttag och ett gäng Unifi accesspunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon router med switchfunktion som är slimmad och inte kostar skjortan? Behöver kanske 6-8 utgångar för att kunna vara nöjd. Går det sen att koppla in en wifi-router i ett av rummen?

Tack för svar.

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falle89:

Finns det någon router med switchfunktion som är slimmad och inte kostar skjortan? Behöver kanske 6-8 utgångar för att kunna vara nöjd. Går det sen att koppla in en wifi-router i ett av rummen?

Tack för svar.

Nej.

Du har ju 3 bra svar på hur du ska göra.
Köp en router och ställ i ett av rummen med dubbeluttag.
Koppla port 1 på tjänstefördelaren till rummet med routern och till WAN på routern. Koppla LAN 1 från routern tillbaks till mediaskåpet och till switchen. Koppla från switchen till övriga rummen.

/Knight

EDIT: Switch med 16 portar

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nej.

Du har ju 3 bra svar på hur du ska göra.
Köp en router och ställ i ett av rummen med dubbeluttag.
Koppla port 1 på tjänstefördelaren till rummet med routern och till WAN på routern. Koppla LAN 1 från routern tillbaks till mediaskåpet och till switchen. Koppla från switchen till övriga rummen.

/Knight

EDIT: Switch med 16 portar

Ja precis, den lösningen hade jag kört på direkt, om ett av uttagen hade varit i samma rum som mediaskåpet, nu är det i andra sidan huset som mediaskåpet ligger och kopplingen LAN 1 till mediaskåpet hade blivit ca 10m. :/

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q

Permalänk

Det spelar väl ingen roll hur långt det är, det är ju redan draget sladdar i väggarna.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falle89:

Ja precis, den lösningen hade jag kört på direkt, om ett av uttagen hade varit i samma rum som mediaskåpet, nu är det i andra sidan huset som mediaskåpet ligger och kopplingen LAN 1 till mediaskåpet hade blivit ca 10m. :/

Så du har inte dubbeluttag i rummen? Om det är dubbeluttag använder du ena till routern och andra tillbaks till mediaskåpet.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Fundera lite på svaren du fick, känner du dig ändå nollad ta kontakt med någon nätverk/elfirma (lite överkurs då allt redan är installerat) som kan hjälpa dig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur stort är utrymmet och hur mycket plats är redan taget? En liten router och switch kanske funkar? Sätt en AP i mitten av bostaden?

Permalänk
Medlem

@Falle89 Du skriver att du har 7 st dubbeluttag, då kan du placera routern i vilket rum du vill.
Du har fått flera svar ovan på det.
Exempel: Om rummet du vill ha routern i har uttag 5 & 6.
Koppla tjänstefördelare till 5 i patchpanelen. I rummet 5 till WAN på router. Ifrån LAN på router till 6. Gå tillbaka till patchpanelen och koppla 6 till en switch som du placerar i skåpet. Ifrån switch till övriga nr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Falle89 Du skriver att du har 7 st dubbeluttag, då kan du placera routern i vilket rum du vill.
Du har fått flera svar ovan på det.
Exempel: Om rummet du vill ha routern i har uttag 5 & 6.
Koppla tjänstefördelare till 5 i patchpanelen. I rummet 5 till WAN på router. Ifrån LAN på router till 6. Gå tillbaka till patchpanelen och koppla 6 till en switch som du placerar i skåpet. Ifrån switch till övriga nr.

Nu hänger jag med, detta var ju en fantastik nyhet! Stort tack och ursäkta min okunnighet!

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q

Permalänk
Medlem

Ett par tips: Köp patchkablar på amazon https://www.amazon.se/1aTTack-CAT5-UTP-n%C3%A4tverkskabel-RJ4...
0.25 m är bra längre får man knappast plats med.

Det hänger förstås på att du får rum med switch och telias fiberkonverter i din mediacentral,
den 16-ports switchen som länkades är nästan 5 cm tjock - funkar inte det så finns det många 8-portars som bara bygger en rad med portar https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1503181. (fast får du rum med 16 så är det nog praktiskt.)