Fråga om Inets garanti / fesökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

En liten uppdatering! Inet ringde precis då teknikerna hade fått lite tid över och tittade på mitt ärende redan! Stort tack @Inet för snabb service!

Det visar sig tydligen att "pinsen" i cpu socketen på moderkortet har blivit böjda. Flera stycken tydligen. Jag tyckte jag var väldigt försiktig med det, men tydligen inte och känns ju inte riktigt som att dom pinsen kommer böjda när man köper dom så det är säkert jag då.

Förmodligen när man ska sätta på dom där jäkla fläktarna. Känns som man klämmer sönder allting när man sätter på en Cooler Master Hyper 212 Evo

Så någon som är sugen på att köpa ett nytt moderkort utan en fungerande CPU socket?

Du gjorde förmodligen fel redan i det första momentet ifall du har lagt CPU rätt i och spänt fast den på rätt sätt går det inte böja pins på LGA moderkort utan att du förstör hela skydd mekanismen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej du gjorde förmodligen fel redan i första moment ifall du har lagt CPU rätt i och spänt fast den på rätt sätt går det inte böja pins på LGA moderkort utan att du förstör hela skydd mekanismen.

Hmm är 100% säker på att jag la i den på rätt håll då jag även dubbelkollade när jag plockade ner allting igen sen för att börja om från början. Den lilla pilen på processorn var i samma hörn som pricken på sockeln på moderkortet.
Då måste den ha varit trasig innan, men det är inget jag kan göra åt det nu så det får vara där det är.

Tråkigt att gå back 2000 kr eftersom det blir svårt att sälja det, men det är som det är!

Permalänk
Avstängd

Tyvärr en känd svaghet hos intel, man måste vara extremt aktsam.

Du är långt ifrån den första, shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Hmm är 100% säker på att jag la i den på rätt håll då jag även dubbelkollade när jag plockade ner allting igen sen för att börja om från början. Den lilla pilen på processorn var i samma hörn som pricken på sockeln på moderkortet.
Då måste den ha varit trasig innan, men det är inget jag kan göra åt det nu så det får vara där det är.

Tråkigt att gå back 2000 kr eftersom det blir svårt att sälja det, men det är som det är!

Pilen bör matcha en pil på moderkorten vet inte vilken prick du pratar om men generellt sett så ska pilen matcha en pil på moderkortet samt finns 2 utbuktande plaststycken vid socket som bör matcha 2 hål vid sidan av CPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Pilen bör matcha en pil på moderkorten vet inte vilken prick du pratar om men generellt sett så ska pilen matcha en pil på moderkortet samt finns 2 utbuktande plaststycken vid socket som bör matcha 2 hål vid sidan av CPU.

Ja precis, men tydligen på MSI Z490-A Pro är det inte en bil utan en prick av någon konstig anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Ja precis, men tydligen på MSI Z490-A Pro är det inte en bil utan en prick av någon konstig anledning

Låter som du har gjort allt rätt sista som återstår är väl att du la CPU på fel sätt eller för våldsamt men låter ganska osannolikt.

Hoppas på det bästa för dig men blir svårt moderkorts tillverkare brukar aldrig ersätta böjda pins och ifall det är flera LGA pins som är böjda så är det svårt att böja tillbaka de men du kan alltid försöka.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Låter som du har gjort allt rätt sista som återstår är väl att du la CPU på fel sätt eller för våldsamt men låter ganska osannolikt.

Hoppas på det bästa för dig men blir svårt moderkorts tillverkare brukar aldrig ersätta böjda pins och ifall det är flera LGA pins som är böjda så är det svårt att böja tillbaka de men du kan alltid försöka.

Nä jag har gett upp det och beställt ett nytt moderkort. Lite turligt hade Webhallen rabatt på ett kort som var med i MSI's Cashback kampanj så får 700 kr tillbaka på det också, plus Assassins Creed Valhalla

Vet i sjutton vad man ska göra med det gamla moderkort dock. Är det ens lönt att försöka sälja ett moderkort där pinsen är böjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Nä jag har gett upp det och beställt ett nytt moderkort. Lite turligt hade Webhallen rabatt på ett kort som var med i MSI's Cashback kampanj så får 700 kr tillbaka på det också, plus Assassins Creed Valhalla

Vet i sjutton vad man ska göra med det gamla moderkort dock. Är det ens lönt att försöka sälja ett moderkort där pinsen är böjda?

Du får kanske ett par hundralappar kanske mer ifall det bara är 1-2 pins som enkla att böja tillbaka dock så måste du ha bra bilder på socket.

Du kan också fråga MSI vad de tar för att byta pins dock blir det inte billigt typ minst 1000 kr men kan vara värt då Z490 moderkort är dyra.

Edit Du kan bör fråga ifall MSI tar detta på garanti i sällsynta fall så tar de böjda pins på garanti tänk dock på att du måste ha bra bilder på socket.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Du får kanske ett par hundralappar kanske mer ifall det bara är 1-2 pins som enkla att böja tillbaka dock så måste du ha bra bilder på socket.

Du kan också fråga MSI vad de tar för att byta pins dock blir det inte billigt typ minst 1000 kr men kan vara värt då Z490 moderkort är dyra.

Edit Du kan bör fråga ifall MSI tar detta på garanti i sällsynta fall så tar de böjda pins på garanti tänk dock på att du måste ha bra bilder på socket.

Toppen tack! Ska kolla med MSI!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

Du får kanske ett par hundralappar kanske mer ifall det bara är 1-2 pins som enkla att böja tillbaka dock så måste du ha bra bilder på socket.

Du kan också fråga MSI vad de tar för att byta pins dock blir det inte billigt typ minst 1000 kr men kan vara värt då Z490 moderkort är dyra.

Edit Du kan bör fråga ifall MSI tar detta på garanti i sällsynta fall så tar de böjda pins på garanti tänk dock på att du måste ha bra bilder på socket.

Skrivet av Dex:

Toppen tack! Ska kolla med MSI!

Spar din energi. Att reparera ett kort genom att byta sockeln kostar många gånger mer än kortet i sig iom det inte är en enskild del i löpande produktion.

Har aldrig hört om något som fått en sockel reparerad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Spar din energi. Att reparera ett kort genom att byta sockeln kostar många gånger mer än kortet i sig iom det inte är en enskild del i löpande produktion.

Har aldrig hört om något som fått en sockel reparerad.

Sockeln går faktiskt att bytta ut ifall man har kunskapen och verktygen en LGA 1200 Sockel är inte speciellt dyr typ 5-12 dollar bör själva ersättning sockeln gå loss beroende på hur många man beställer stora moderkorts tillverkare betalar förmodligen ännu mindre.

På plussidan ifall det verkligen bara är sockeln som är trasig så är det inte så komplicerat att byta ut bara sockeln har börjat se allt fler företag som erbjuder denna tjänst i världen då moderkort priserna har blivit så pass mycket dyrare att det i vissa fall är värt att reparera sockeln istället för att köpa en ny

De flesta företag tar runt 100-130 dollar problemet är att hitta ett bra företag

Exempel så reparerar ASUS sockeln dock så kostar det de uppger inte heller priset.

https://www.asus.com/se/support/article/568/#Goto03

Kommentarer Stift inuti sockel är skadat
Reparation Godkänt
Inom garantitiden Debitera
Utanför garantitiden Debitera

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Jag tycker Inet gör rätt, det finns ju en anledning till att det finns färdiga datorer att köpa :). Nu kanske du har monterat korrekt osv, men de måste vara beredda på att allt kan vara hur felmonterat som helst. Vad gäller CPU pinnar kan du testa att böja tillbaka dem själv, för det är inte något en retailer kommer göra. För övrigt tycker jag 500kr är en bra deal för att kolla 5st komponenter, för som tidigare nämnt måste de vara beredda på vad som helst.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

Sockeln går faktiskt att bytta ut ifall man har kunskapen och verktygen en LGA 1200 Sockel är inte speciellt dyr typ 5-12 dollar bör själva ersättning sockeln gå loss beroende på hur många man beställer stora moderkorts tillverkare betalar förmodligen ännu mindre.

På plussidan ifall det verkligen bara är sockeln som är trasig så är det inte så komplicerat att byta ut bara sockeln har börjat se allt fler företag som erbjuder denna tjänst i världen då moderkort priserna har blivit så pass mycket dyrare att det i vissa fall är värt att reparera sockeln istället för att köpa en ny

De flesta företag tar runt 100-130 dollar problemet är att hitta ett bra företag

Exempel så reparerar ASUS sockeln dock så kostar det de uppger inte heller priset.

https://www.asus.com/se/support/article/568/#Goto03

Kommentarer Stift inuti sockel är skadat
Reparation Godkänt
Inom garantitiden Debitera
Utanför garantitiden Debitera

Materialet är skrattretande lite av kostnaden
Upplägget brukar vara:
Frakt 500-800 kr
Arbete 600-1200 kr
Material 200 kr
Moms +25%

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ta en bild på de böjda pinsen och lägg upp? Det är ju inte helt omöjligt att det går att böja dem rätt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW