Har planerat i flera år att uppgradera mitt Wintendo som i dagsläget huserar en i5-4570.
Amd har släppt APU'er på löpande band; 2400G, 3400G samt den senaste 4700G, samtliga med bra presterande GPU. Tyvärr finns det inga moderkort att få tag på med formfaktor Thin Mini-ITX. Det enda moderkort som tillverkats är ASRock A320TM-ITX, men det har mig veterligen aldrig gått att få tag på. Sen känns det inte kul att köpa ett par generationer gammalt moderkort. Dessutom går det inte heller att köpa 4700G ännu, trots att den släpptes redan i somras.
Kvar återstår då Intel. Min i5-4570 är hopplöst omodern, iaf när det kommer till GPU. Skylake är betydligt vassare, ca 50% högre prestanda, dock långt kvar till tex 3400G. Enligt ryktesvägen ska 11000-seriens GPU prestera 50% bättre än 9000-serien. Då börjar det närma sig Ryzen 3400G. Dessutom finns det "Thin Mini-ITX"-kort att köpa, tex Asus Pro H410T. Men officiellt finns ännu inget stöd för 11000-serien, dock kan man nog förvänta sig stöd framöver medelst BIOS-uppdatering.
Ett alternativ är att köra formfaktor Mini-ITX (vanlig ATX-kontakt), men Pico-PSU'erna är väl värsta Kina-skräpet och totalt livsfarliga, 150W på ett pyttelitet kretskort - Jo tjena! Dessutom drivs de flesta med 12V, vilket ställer till det yterliggare, laptop-laddare kör nästan genomgående 19v.
Hursomhelst kan i5-11600 vara intressant, men GPU-prestanda och tillgång av moderkort är avgörande.