Permalänk
Medlem

ASUS ROG Strix B550-F GAMING (WI-FI)

Är det ett bra moderkort som ni rekommenderar eller bör det undvikas?

Har lagt en beställning på ett men efter att ha läst trådar där personer haft problem med B550-F (utan WIFI) här på forumet blir jag osäker. Såg även en kommentar på prisjakt som var väldigt negativ om WIFI versionen.

Tanken är att köra moderkort tillsammans med 5600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Är det ett bra moderkort som ni rekommenderar eller bör det undvikas?

Har lagt en beställning på ett men efter att ha läst trådar där personer haft problem med B550-F (utan WIFI) här på forumet blir jag osäker. Såg även en kommentar på prisjakt som var väldigt negativ om WIFI versionen.

Tanken är att köra moderkort tillsammans med 5600X.

För mig har det fungerat ypperligt med 5900X, jag misstänker att några av dem som har haft problem med detta kort i kombination med de nya Ryzen processorerna inte riktigt varit förberedda/införstådda i att de behöver uppdatera det med flashback-funktionen, och helst med en gammal 2.0 USB-sticka för bästa stabilitet.

Som sagt, för mig har det bara flytit på och jag är riktigt nöjd med det här moderkortet, har den utan wifi då jag föredrar trådad anslutning (stabilt och snabbast möjligt) för en stationär dator som ändå kommer stå på samma plats hela tiden.

Permalänk
Medlem

Låter bra

Inga problem med nedan?

  • Ljuddrivrutinerna, ASUS Crate och front USB 3.0 kan helt plötsligt sluta att fungera.

  • Moderkortet hittar headsetet 1 gång av 10 när det ansluts.

  • Asus Crate hänger sig ofta.

  • Vid överföring av data till USB minne kopplas överföringen bort och återanslutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Låter bra

Inga problem med nedan?

  • Ljuddrivrutinerna, ASUS Crate och front USB 3.0 kan helt plötsligt sluta att fungera.

  • Moderkortet hittar headsetet 1 gång av 10 när det ansluts.

  • Asus Crate hänger sig ofta.

  • Vid överföring av data till USB minne kopplas överföringen bort och återanslutas.

Nu är allt så nytt så jag har inte hunnit testa alla de saker du nämner med någon större omfattning.

Jag tar ljudet genom HDMI till antingen en surround-receiver eller ett externt ljudkort, och ASUS Crate har jag inte pillat i speciellt mycket annat än installation av drivrutiner. Jag har hittills inte stött på några problem med USB-ingångarna på fronten förutom att de inte gick att använda vid installationen av Windows, det gick dock bra med de bakre ingångarna.
Imorgon ska jag nog mata in en hel del från en USB 3.0-sticka så jag får återkomma ifall det blir avbrott i överföringen, jag får även återkomma med hur det går med det USB-kopplade externa ljudkortet ifall det blir några avbrott där, det kopplar jag dock till en av ingångarna på baksidan.

Har inte heller hunnit testa något headset än då jag sällan spelar onlinespel.

Kanske någon med längre erfarenhet av kortet trillar in och beskriver sina erfarenheter, jag tror du kan ta en hel del problem med en nypa salt från nya användare som klåpar till det på egen hand när de är inne och pillar i allt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag överförde nyss ca 8 GB från en USB 3.0-sticka till USB-ingången på fronten, alltså inga jättemängder data men överföringen låg med konstant hastighet utan några avbrott.

Det externa ljudkortet (audio interface för musikproduktion) som är kopplat till en USB-ingång på baksidan till moderkortet har nu spelat ljud i ungefär 30-40 minuter utan några hickups alls.

Permalänk
Medlem

Köpte moderkortet och har byggt ihop datorn. BIOS flash gick utan problem. Körde senaste BIOS 1401 som lades upp 2020-12-08.

Har stött på problem som jag tror är kopplade till nätverksuttaget. Har bara kört via sladd. När jag spelar FPS spel fryser spelet i några sekunder (kanske 1-3 s) för att sedan komma tillbaka. Oerhört frustrerande då det händer ganska ofta, kanske med 2-3 minuters mellanrum.
När jag kör RDP lokalt inom mitt egna nätverk tappar den anslutning några sekunder (kanske 1-3 s) för att sedan återfå anslutningen.

Ser att ASUS nu har tagit bort BIOS 1401 från hemsidan. Förhoppningsvis kommer det en ny BIOS version som löser problemen. Men trist att det inte fungerar bra nu.

Permalänk
Medlem

@goat vilken BIOS version kör du? Har du upplevt problem med nätverket vid spelande eller RDP? Kör du via sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

@goat vilken BIOS version kör du? Har du upplevt problem med nätverket vid spelande eller RDP? Kör du via sladd?

Kör med senaste BIOS 1401 och sladd då jag har moderkortet utan wifi, jag har dock inte spelat något online-spel eller använt RDP så jag har tyvärr ingen aning ifall felet uppstår även hos mig.

Kanske borde du testa nedgradera BIOS till 1216 och se om det löser problemet, och vad sker ifall du kopplar upp dig med wifi istället?

Permalänk
Medlem

Okej, så du hade inte samma modell av moderkort även om det troligen är typ samma fast med lite färre funktioner. Med WiFi får jag inte problemet. Har googlat lite och problemet verkar vara kopplat till Intel I225-V kretsen för 2.5Gb Ethernet som sitter på moderkortet. WiFi använder en annan krets Intel AX200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Okej, så du hade inte samma modell av moderkort även om det troligen är typ samma fast med lite färre funktioner. Med WiFi får jag inte problemet. Har googlat lite och problemet verkar vara kopplat till Intel I225-V kretsen för 2.5Gb Ethernet som sitter på moderkortet. WiFi använder en annan krets Intel AX200.

Har du laddat ner Armoury Crate från Asus, i det programmet under Tools finns drivrutiner för Intel I225 som verkar vara nyare än de som finns på Asus produktsida, kanske löser dessa drivrutiner ditt problem?