Permalänk
Medlem

Ny router och problem med VPN

Hej, jag har idag installerat en ny router i mitt hem men får inte till det med VPN på enskild dator, så fort jag slår på VPN så tappar jag åtkomsten till internet. Som klient i själva routern fungerar det dock bra men jag har enbart behov av VPN på en av datorerna i nätverket och tycker därför det känns aningen onödigt att alla övriga enheter ska behöva "strypas" i uppkopplingshastighet p.g.a VPN.

Jag antar att det är någon inställning i interfacet för routern som jag missat/inte förstår, och kanske är det någon annan här med erfarenhet av routrar från Asus och VPN-tjänsten LEX Integrity som möjligen vet hur jag får till detta i inställningarna?

Router: Asus ZenWiFi XT8
VPN-tjänst: Bahnhof LEX Integrity

I övrigt måste jag tillägga att denna router verkar grymt bra, jag har aldrig förr haft ett rappare wifi än nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Jag antar att det är någon inställning i interfacet för routern som jag missat/inte förstår, och kanske är det någon annan här med erfarenhet av routrar från Asus och VPN-tjänsten LEX Integrity som möjligen vet hur jag får till detta i inställningarna?

Kontrollera under WAN -> NAT Passthrough så att Passthrough inte är inaktiverat, vad som ska vara aktiverat är beroende på vad din VPN-tjänst använder, så jag kan inte svara direkt vad som ska vara aktiverat, så det är om du inte vet vad din VPN-tjänst använder lite "Trial & Error" som gäller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kontrollera under WAN -> NAT Passthrough så att Passthrough inte är inaktiverat, vad som ska vara aktiverat är beroende på vad din VPN-tjänst använder, så jag kan inte svara direkt vad som ska vara aktiverat, så det är om du inte vet vad din VPN-tjänst använder lite "Trial & Error" som gäller.

Allt utom PPPoE var aktiverat så jag slog även på det men tyvärr utan framgång, så fort VPN slås på den individuella datorn så tappar den fortfarande internet-anslutningen.

Kanske får nöja mig med att slå på eller av VPN i routern när det behövs, men det hade helt klart varit smidigare att göra det i Windows för just den datorn VPN används för.

Tack för ditt svar iallafall. 🙂