Permalänk

WhatsApp bryter med AiMesh

Hej!

Jag har 3st Asus AC66U routrar som jag kör AiMesh med.
När jag kör videosamtal med WhatsApp så bryts samtalet om jag går omkring i huset och mobilen byter uppkoppling till närmast router.

Den ska väl byta router utan att jag ska märka det så? Är det nån inställning jag missat?

Tacksam för hjälp😃

Visa signatur

Zeke

Permalänk

Nja vad jag vet finns de ingen sådan vettig funktion på åtminstone de billigare routrarna.
Så är de ju så att om din telefon får för låg mottagning till APn den är ansluten till beslutar routern att den ska kopplas ner och telefonen hoppar då till nästa AP, detta kommer kräva att enheten måste sätta upp nya session över nya anslutningen .
För att supporta de du frågar efter behöver du APar som stödjer roming med zero handoff

Permalänk

Tack för svar !

Ok va b! Visst borde man kunna ställa in så all whatsapp-trafik är låst till en router ..så jag slipper att den klipper när den får för sig att byta router

Visa signatur

Zeke

Permalänk

Routern vet ju inte alltid vad din telefon för sessioner då de tex kan vara krypterat etc.Så de finns nog inte sådana inställningar, du kan däremot välja att lista vilka enheter som inte ska hoppa mellan APar efter att de anslutit första gången (mina robotdammsugare kör på detta då de har lite svårt med att byta wifi)

Permalänk

Hej igen!

Om jag ska köpa nya routrar som stödjer roming med zero handoff, vilka ska jag satsa på som är bra? Är ju asdrygt att den bryter när den byter routeruppkoppling

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Medlem

801.11r heter den standard som gör att det går snabbt att byta med mellan noder i ett Wifi nätverk.
Finns en hel del som stödjer detta men alla har inte på det som default.
En del äldre klienter kan ha problem att koppla upp sig om 802.11r är på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

801.11r heter den standard som gör att det går snabbt att byta med mellan noder i ett Wifi nätverk.
Finns en hel del som stödjer detta men alla har inte på det som default.
En del äldre klienter kan ha problem att koppla upp sig om 802.11r är på.

Med 801.11r byter den nod utan att tappa uppkopplingen ?
Tex om man kör ett videosamtal ?

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Medlem

Värt att kolla är om klienten, dvs mobiltelefon, dator, platta, osv stödjer 801.11r, Huawei gör det inte på de modeller jag kollat, t ex P30.
iPhone stödjer det sedan länge.

Finns inte stödet så funkar det inte något bättre, det är klienten som ska göra det stora jobbet med att byta accesspunkt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av luftpastej:

Med 801.11r byter den nod utan att tappa uppkopplingen ?
Tex om man kör ett videosamtal ?

Det stämmer.
Om man bor ut på landet och inte har några grannar så kan man köra ett öppet nätverk och då behövs inte 802.11r för att byta snabbt mellan noder.
Det är inloggning med WPA2/3 m.m. som gör att det tar tid att byta mellan noder.
Men som @foppson sa så måste din klient också supporta 802.11r.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W