PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Ja men det är till alla som beställt redan. Med denna takt lär vi som inte beställt ännu få vänta till 2022..

Inte alls omöjligt då jag bara kan gissa siffror :s
USA har alltså då kommit ikapp kön i butikerna och kan nu sälja över disk? 😮

Permalänk
Medlem

Ja, följer jag Reddit och Twitter är det så. Det jag dock är fundersam över är om de hade lika omfattande preorders som vi i Sverige..

Skrivet av MrWhizeguy:

Inte alls omöjligt då jag bara kan gissa siffror :s
USA har alltså då kommit ikapp kön i butikerna och kan nu sälja över disk? 😮

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Inte alls omöjligt då jag bara kan gissa siffror :s
USA har alltså då kommit ikapp kön i butikerna och kan nu sälja över disk? 😮

USA har ju haft släpp flera gånger i veckan i butikerna redan utan någon kö. Så förhoppningsvis så innebär det att man kommer kunna sätta fokus på tillverkningen av mer europeiska modeller så att vi kan få det också.

Permalänk
Medlem

Inga nyheter från inet?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Inga nyheter från inet?

Fick svar via chatten igår att de har ingen aning när de kommer. Kommer det någon så är det 1-2 Ps5 enl supporten, så det lär ta tid. Han visste inte om Q1 gäller.. ev Q2 innan kön är avbetad. 1-2 vid varje leverans får man vara glad om det kommer 2021🤷🏼‍♀️

Stavfel
Visa signatur

Moderkort: ASUS X79-DELUXE, Processor: Intel 4930 i7@4,5Ghz , Minne: 32GB DDR3 KINGSTON HYPERX, Kylning: Kraken X62, Grafik: Asus 1070 Dual, Nät agg:Corsair RM 1000W 80+ Gold. Hård-diskar: 275GB SSD, 2Gb WD Caviar Black mfl totalt 10 TB, Windows10, Skärm: Acer 27 tum 2 ms, Tangentbord: Logitech G910, Mus: QPAD 5K, Chassi: NZXT S340 Elite Midi Tower - Matt Black

Permalänk

Att det säljs i butiker i USA har ingenting att göra med att de kommit ikapp där bättre än här. Det är fortfarande oerhört hög aktivitet när det dyker upp i onlinebutiker. Skulle de ha samma lösning som oss i Sverige skulle köerna där sträcka sig oerhört långa.
Sen får ju leveranser till US betydligt mer uppmärksamhet än en leveranser till EU som sprids ut på ett antal länder och språk.

All data som kommit ut om releasen har ju visat på rekord överallt så att kalla det "sämsta konsolreleasen ever" är ju rätt intressant.

Webhallen har skickat ut i åtminstone 3 omgångar och verkar ha överraskat flera stycken kring jul/nyår med konsoler. Cdon har redan levererat till många (alla?) som skulle få i februari.
Beroende på hur man vill räkna så kom det minst 3 leveranser till Sverige under första 5-6 veckorna. Med tanke på att webhallen fick ena veckan och elgiganten och MM andra veckor så är det nog i praktiken mer än 3 leveranser också.
Det känns ju, när man tar in lite mer fakta, som att det rullar på rätt bra. Sen finns det ju både för- och nackdelar med hur vi löser det i Sverige.
Vi är ju heller knappast en prioriterad marknad och har dessutom mellanhanden Nordisk Film mellan oss och Sony, så det blir ju lite annan logistik osv, men leveranser som dyker upp var och varannan vecka låter väl inte så illa.

Nu är röda dagarna över, så ta det lugnt två veckor till så har nog rätt många fler fått sina konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Ja, följer jag Reddit och Twitter är det så. Det jag dock är fundersam över är om de hade lika omfattande preorders som vi i Sverige..

Ja det är klart, spontant känns som om vi förhandsbokat mer. Men det är också bara en gissning. Men som det sades ovanför, får hoppas att dom kan lägga mer krut kring eu i så fall!

Permalänk
Skrivet av Freddusen:

Att det säljs i butiker i USA har ingenting att göra med att de kommit ikapp där bättre än här. Det är fortfarande oerhört hög aktivitet när det dyker upp i onlinebutiker. Skulle de ha samma lösning som oss i Sverige skulle köerna där sträcka sig oerhört långa.
Sen får ju leveranser till US betydligt mer uppmärksamhet än en leveranser till EU som sprids ut på ett antal länder och språk.

All data som kommit ut om releasen har ju visat på rekord överallt så att kalla det "sämsta konsolreleasen ever" är ju rätt intressant.

Webhallen har skickat ut i åtminstone 3 omgångar och verkar ha överraskat flera stycken kring jul/nyår med konsoler. Cdon har redan levererat till många (alla?) som skulle få i februari.
Beroende på hur man vill räkna så kom det minst 3 leveranser till Sverige under första 5-6 veckorna. Med tanke på att webhallen fick ena veckan och elgiganten och MM andra veckor så är det nog i praktiken mer än 3 leveranser också.
Det känns ju, när man tar in lite mer fakta, som att det rullar på rätt bra. Sen finns det ju både för- och nackdelar med hur vi löser det i Sverige.
Vi är ju heller knappast en prioriterad marknad och har dessutom mellanhanden Nordisk Film mellan oss och Sony, så det blir ju lite annan logistik osv, men leveranser som dyker upp var och varannan vecka låter väl inte så illa.

Nu är röda dagarna över, så ta det lugnt två veckor till så har nog rätt många fler fått sina konsoler.

Enligt Vchartz så har det sålts 2 miljoner PS5 i USA och 1.6 miljoner i Europa. Kollar man på hur PS4 sålts i respektive världsdel så borde tilldelningen varit tvärtom! 😡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobnr1:

Fick svar via chatten igår att de har ingen aning när de kommer. Kommer det någon så är det 1-2 Ps5 enl supporten, så det lär ta tid. Han visste inte om Q1 gäller.. ev Q2 innan kön är avbetad. 1-2 vid varje leverans får man vara glad om det kommer 2021🤷🏼‍♀️

😫 Tråkigt... har lovat bort min bokning från maj till svågern, trodde inte det skulle se så mörkt ut vid det här laget 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av StefanFalun:

Enligt Vchartz så har det sålts 2 miljoner PS5 i USA och 1.6 miljoner i Europa. Kollar man på hur PS4 sålts i respektive världsdel så borde tilldelningen varit tvärtom! 😡

Vgchartz är inget facit.
Lanserades en vecka tidigare 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Det lär dock nog stämma. Tror Sony forcerar Amerikanska marknaden mer än EU då konkurrensen mot Xbox där är större.

Skrivet av Freddusen:

Vgchartz är inget facit.
Lanserades en vecka tidigare 🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Skrivet av ml9l:

Det lär dock nog stämma. Tror Sony forcerar Amerikanska marknaden mer än EU då konkurrensen mot Xbox där är större.

Säkert stämmer det i stora drag, en stor del av sanningen är ju dock fortfarande att den funnits på marknaden en vecka längre där. Data från Europa är dessutom svårare att få exakt.

Det är ju inte så att det ligger konsoler på hyllor där dag ut och dag in som bara är att plocka. Situationen är i det stora hela identisk med läget i Europa. Det gäller att ha tur när det dyker upp.

Sen att de försöker norpa åt sig en större bit av kakan där är nog rätt logiskt att anta. Det är emellertid inget jag skrev om i min första kommentar. Jsg vet inte om det finns något som tyder på att Europa nedprioriteras speciellt mycket och att det är något att bli upprörd över.
Jag hade nog trott mer på en leverans i månaden hit men det verkar vara betydligt tätare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmSeta:

Mediamarkt har visst fått in en laddning redan enligt supporten. Dock verkar den ha varit liten, då min beställning (SE 18/9) inte kom med

Uppdatering: Pratade med en annan person på Mediamarkt som sa att de inte fått in någon januarileverans ännu. Känns som att det cirkulerar mycket desinformation och gissningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmSeta:

Uppdatering: Pratade med en annan person på Mediamarkt som sa att de inte fått in någon januarileverans ännu. Känns som att det cirkulerar mycket desinformation och gissningar...

Hört allt mellan himmel och jord på min beställning som jag la i slutet på September. Allt från December (uppenbarligen fel), Januari (möjligt),Q1 och Maj/Juni.
Tre olika källor sa tre olika saker. De är riktigt usla på att kommunicera på MM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raiku:

Hört allt mellan himmel och jord på min beställning som jag la i slutet på September. Allt från December (uppenbarligen fel), Januari (möjligt),Q1 och Maj/Juni.
Tre olika källor sa tre olika saker. De är riktigt usla på att kommunicera på MM.

Yes, samma här.

Permalänk
Medlem

Beställt från komplett 08/06/2020 06:32
Order mottagen fortfarande
Ingen aning om köplats

Permalänk
Medlem

Katastrof, helt ärligt, ingen butik borde överhuvudtaget tillåtit förköp. Iaf inte så tidigt.

Skrivet av dalaklas:

Beställt från komplett 08/06/2020 06:32
Order mottagen fortfarande
Ingen aning om köplats

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Katastrof, helt ärligt, ingen butik borde överhuvudtaget tillåtit förköp. Iaf inte så tidigt.

Varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

Beställt från komplett 08/06/2020 06:32
Order mottagen fortfarande
Ingen aning om köplats

Jag beställde 23/04/2020 12:18 från komplett.
Förväntas att levereras i maj enligt kundsupport

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Jag beställde 23/04/2020 12:18 från komplett.
Förväntas att levereras i maj enligt kundsupport

Magiskt! Jag har prickat totalt fel med mlna senaste beställningar..

Permalänk

Amazon något nytt från amazon?

??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Katastrof, helt ärligt, ingen butik borde överhuvudtaget tillåtit förköp. Iaf inte så tidigt.

Jag håller inte med, själv så gillar jag att jag kan ställa mig i kö tidigt. Då behöver jag inte stressa på releasedagen fram till nu för att försöka få en enhet och hoppas på att jag får tur och laddar en ordersida precis när de får in en ny batch med enheter till lagret. Då kan jag istället i lugn och ro förboka och sedan inte behöva bry mig om det något mer förrän jag får min enhet när det nu blir.

Faktum är ju att tillgången är mycket mindre än efterfrågan och då kommer ju vissa att inte få någon enhet oavsett om man kör med förbokning med kö eller endast släpper bokningar allt eftersom det kommer in i lagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Jag beställde 23/04/2020 12:18 från komplett.
Förväntas att levereras i maj enligt kundsupport

Komplett och Webhallen är ju samma skitbolag

Permalänk
Medlem

Amazon Phoenix

Sett att några beställt från Amazon via Phoenix. Någon som fått sina konsoler än? Beställde en till mig och en till min bror. Fick ingen spårningsinformation på paketen och han svarar inte på frågor, börjar kännas lite olustigt. Någon annan med samma erfarenhet? Glad att jag beställde på månadsfaktura så man slipper att ligga med pengarna ute om det skulle vara något fuffens.

Tillägg
Visa signatur

Fractal Design Define S | Core i5-6500 3.2 Ghz | ASUS Z170-P-ATX/Z170 | Asus GTX 1060 6Gb|Corsair Vengeance 2666 Mhz 24G| Cryorig H7 | Windows 10 PRO 64 bit |

Permalänk
Medlem

Såg att amazon reserverat 0 kronor från mitt bankkonto och den enda beställningen jag har där är ett PS5 DE för cirka 4300 från 20 november, står dock fortfarande som ej levererad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Såg att amazon reserverat 0 kronor från mitt bankkonto och den enda beställningen jag har där är ett PS5 DE för cirka 4300 från 20 november, står dock fortfarande som ej levererad.

Reserverat precis eller? Jag beställde också då för samma pris men inget reserverat än.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Reserverat precis eller? Jag beställde också då för samma pris men inget reserverat än.

Japp idag, däremot så såg jag nyss att jag hade fått mail i skräpposten från Amazon där dom sa att leveransen tyvärr är försenad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psgamer:

Sett att några beställt från Amazon via Phoenix. Någon som fått sina konsoler än? Beställde en till mig och en till min bror. Fick ingen spårningsinformation på paketen och han svarar inte på frågor, börjar kännas lite olustigt. Någon annan med samma erfarenhet? Glad att jag beställde på månadsfaktura så man slipper att ligga med pengarna ute om det skulle vara något fuffens.

Samma här. Det är dags att betala min faktura snart, vet inte hur jag ska göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RashLeaf:

Samma här. Det är dags att betala min faktura snart, vet inte hur jag ska göra...

Hade aldrig betalat en faktura för något jag inte fått.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Var nyss inne på MediaMarkt och Elgiganten i Kristianstad.

Killen på Elgiganten knappade lite på datorn och sa att de vet inte säkert, men att det sista de har hört är att nästa leverans kommer i mars. De kommer inte att sälja några i butik som det ser ut nu, men det kunde komma att ändras. ”Många” konsoler kommer gå till de som har förhandsbokat.

Tjejen på MediaMarkt sa att den också förväntar sig en leverans i februari eller mars-ish men att de kommer gå till alla som har gjort förhandsbokningar för att de ligger så mycket back. Det låter som att man kan tolka det som att även ifall det kommer leveranser till mars, så kommer man inte kunna köpa en konsol ändå eftersom att de har många som står på kö.

Kommer vi som inte har bokat inte få tag i någon konsol förrän till sommaren? Taskigt 😵

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq