Skrivet av Punnisher:
Att det är krav på personnummer om man väljer att betala på faktura kan jag förstå men inte om man kastar fram ett kontokort direkt fast å andra sidan blir det väl säkrare om någon blir bestulen på sitt kort, sen när ni luskar fram hur det sköts(livekort här) påverkar det mig mer än om man får win10 för 500kr. Kan man lita på att de här sidorna hanterar köparens personuppgifter säkert?
Jag har ingen koll på dessa sidor, men i allmänhet är det ju betalningslösningen som kräver personnummer snarare än butiken. Vi har fått hårdare lagar kring transaktioner på senare tid och lägger mer ansvar på banken eller betallösningen, och då försöker man vara bättre på att säkerställa att köparen är samma som den som står på kortet. Ska man verifiera sin identitet med bankid så behöver man förstås ge sitt personnummer liksom. Personnummer av den typen vi har finns ju inte överallt, och även där de har de kan beteendet vara rätt annorlunda. Det var ett jätteproblem på mitt förra jobb att kunna identifiera norrmän då de betraktar personnumret som hemligt och därför kan man inte använda det som identifikation, istället fick man gå på mobilnummer vilket är en riktigt dålig lösning. Alltså tror jag inte en "internationell" butik kräver personnummer själva, utan mest sannolikt är det visa/banken som vill ha det för att verifiera.
Citat:
Så om jag beställer/köper Visual Studio följer LTSC med, står ingenstans så den där länken hjälpte mig inte alls.
Nej, om du prenumererar, minst ett år tror jag men det ingår också om man sätter upp månatlig betalning vad jag minns, så får du med en väldig massa licenser till typ alla MS mjukvaror, utom Office och spel förstås. 10 LTSC, XP, Vista, IOT, 98 osv., dock inte vissa utgåvor av VS då de är reserverade för andra nivåer på prenumerationerna (Test Professional tror jag är dyrare exempelvis). Dessa är dock till för utveckling och testning, men de verifieras som retail-licenser och det finns inga tekniska begränsningar. Så i praktiken bryter man mot licensvillkoren om man gör något annat än testar och utvecklar på den, typ kollar mail eller surfar på något som inte är relaterat till test eller utveckling, men man har ju i alla fall gjort en effort att göra rätt för sig.
Citat:
Det är ju bevisat sedan länge att Win10 är en beta, då de hela tiden förändrar sig, ingen vet hur det ser ut om 2 år, en del vägrar lägga in senaste versionen då det är mer bloatware än tidigare så för de som tänker till lite så vet man att ms utvecklar produkten åt sig själva och inte åt konsumenten.
Tja, beroende på hur man definierar beta så kan man ju se det som att i princip all mjukvara är i beta nuförtiden eftersom det släpps buggfixar löpande, eller så ser man det som att det är beta tills det släpps till försäljning, tills utvecklarna ser det som förbi beta-stadiet. Men det är mer en semantisk diskussion än en teknisk.
Den mjukvara jag jobbar med går igenom vad vi definierar som alpha och beta i flera versioner. Vi släpper den till någon pilotkund i beta-fasen men vi måste förbi beta för att det ska vara GA, General Availability, och säljas.
Citat:
Eller att de tjänar mest pengar på företag och minimalt på privatpersoner pga hur man kan köpa nycklar, sen ger de ju bort win10 till alla som har win7 nyckel, flera ggr dessutom.
Jo, men så har det ju varit väldigt länge. MS tjänar inte några direkta pengar på licenser för Windows till privatpersoner utan volymlicenser till företag och datortillverkare. Skillnaden är att de nu verkar ha insett detta och slutat jaga "pirater" så mycket. Mycket handlar det väl om att de har förstått att de behöver behålla sin relevans och därmed är det fördelaktigt för dem om folk använder Windows hemma även om de inte betalar för det. Om ens barn lär sig Windows hemma, och i skolan, så kommer de att fortsätta använda det. Om de bara använder ipads och chromebooks så kommer de inte att föredra Windows när de väl börjar jobba liksom.
Citat:
Från ett platt gränssnitt till ett ännu mer platt och helt smaklöst gränsnitt, man är galen om man betalar för detta
https://arstechnica.com/gadgets/2021/01/microsoft-hints-at-co...
"Anti-human flat shades of barely discernable grey on grey obscuring interactive elements. Why do UI designers have such contempt for people who don't have the eyes of a 20 year old?
...I think I just answered my own question."
Men det är ju en smaksak. Varje release av Windows (sedan 95) följs ju åt av en massa folk som säger att det är kasst och de kommer att stanna kvar på [nuvarande generation - 1] så länge de kan och sen byta till Linux eller något. Guess what? It didn't happen.
Jag blev lite förvånad över citatet från Ars för de brukar vara mer sakliga, dessutom har jag förstås läst artikeln och kände inte igen tonen, men ditt citat är ju bara en kommentar från en random person och har således inte så stor vikt.
Citat:
Det här med att "grånycklar" är olagligt eller dåligt är lite märkligt då prisjakt länkar till exempelvis cdkey och även livekort med okej betyg.
Är det verkligen märkligt? Att folk är nöjda med sina "gråa" mjukvaror till reapris? Prisjakt är ingen auktoritet utan de länkar en massa skitbutiker som inte följer ARNs beslut och så.
Citat:
Frågade en på jobbet om detta, 2400kr för pro är du tokig sades det och nämnde då digital license där det fungerade utmärkt nyligen. Återstår att se om jag skapar ett konto där.
Uppenbarligen gör alla hemsidor olika när det gäller hur man beställer, men det folk klagar på är att de inte får något ibland, de skiter i hur deras uppgifter hanteras, så 90% reducerat pris och att få något snabbt är viktigare än sina egna personuppgifter på vift.
Man kan hitta "lagligt" Windows billigare också. Till exempel kunde man köpa retailversioner av Home och Pro för 399 respektive 499 innan årsskiftet. https://mjukvara.datormagazin.se/offer/windows_10_home/37116
Men vad är det för personuppgifter som du menar att exempelvis CDKeys är ute efter? Personnummer? Det är ju offentligt. Samma sak med adress, namn och så. Kreditkortsnummer är förstås lite problematiskt men det är ju svårt att inte ge ut det om man ska köpa något.