Permalänk
Medlem

Vilka internet-alternativ finns det?

Tjena! Jag har äntligen fått tummen ur och ska lämna pojkrummet för en egen lägenhet. Kruxet är att det varken finns ADSL eller fiber i huset.

Slår man på adressen så kommer bara fiber upp som alternativ men enligt hyresvärden är detta fel då de har brutit kontraktet med IP-only.

Så hur löser jag detta på bästa sätt?

Tänkte streama musik och film samt spela mestadels.

Permalänk
Medlem

ADSL har inget med huset i sig att göra. Finns det en vanlig telefonlina så kan det vara möjligt, om det inte är för långt till närmaste station. Nu håller ju det fasta telefonnätet på att monteras ner så kanske inte finns telefonledning längre, i min lägenhet t.ex. finns ingen, så kan bli knepigt då.

Det är inte helt lätt svara på heller utan att veta var din lägenhet finns.

Internet via satellit kan annars vara ett alternativ, om hyresvärden tillåter att du sätter upp en antenn för det. Det är dock inget bra alternativ om du vill spela online, det är helt enkelt för mycket latens i en sådan uppkoppling.

På vissa orter har det tidigare funnits alternativ via radiolänk, vet inte hur det ser ut på den fronten idag dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket tänker du spela, samt på vilken nivå? Ett obegränsat 4g abonnemang klarar definitivt allt du önskar, förutom spelandet som blir sådär pga latensen. Kanske finns det 5g där du bor? Isåfall kanske en 5g router + riktad antenn vara ett alternativ

Bäst av allt är dock alltid fiber, om jag vore du skulle jag kika lite närmare på om det verkligen inte finns fiber. Kanske finns det något annat alternativ än IP-only på adressen?

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobilabonnemang just nu?
Comviq har ett mobilabonnemang med fast pris(345:-/mån) och 100GB/mån och ingen bindningstid.
https://webbutik.comviq.se/uppgradera/abonnemang.html
Själv kör jag mobilt via Telenor och använder min mobiltelefon som hotspot. Det duger finfint här där jag bor men jag jagar inte lägsta ping heller.

Edit:
Hallon har visst en kampanj nu på mobilt bredband.
200GB/mån för 299:-/mån, ingen bindningstid.
100GB/mån för 249:-/mån, ingen bindningstid.
https://www.hallon.se/bredband/?utm_campaign=affiliate&utm_me...

Hittade Hallon