Permalänk
Medlem

en bra hårddisk?

Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE

nu undrar jag om någon har denna, och om den är bra när det kommer till överclockning så inte hårddisken strejjkar när man clockar, och vad betyder _Fluid_ IDE ?

Permalänk
Medlem

Fluid betyder att det ligger vätskelager i hårdisken för att kyla bättre

Permalänk
Medlem

Från Maxtors produktinfo:

"DiamondMax Plus 9 is equipped with fluid dynamic bearing motors for acoustic sensitive applications. This allows the drive to operate with extremely low sound output, an important feature for many applications."

Det är alltså frågan om motorer där rotorn stabiliseras med en oljebaserad vätska vilket ger betydligt tystare gång än med traditionella kullager.

Edit: Vad gäller överklockning är det bästa alltid att ha en fast inställning av AGP/PCI bussen om moderkortet tillåter detta.

Permalänk

Jag har en Maxtor DiamondMax Plus9 80gb och den är bra, den är bland de snabbaste du kan få tag i, den klår i vissa fall sata diskar, det är en trevlig hårddisk, snabb men inte bland dom tystaste, men jag rekommenderar den.

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på 2st WD 120GB & 2st WD 80GB [7200rpm / 8mb cache]

Det är både tysta och snabba, dessutom väldigt stabila, har en uptime med WinXP på 45dygn nu, de trodde ni inte om Windows va

Jag kan även klocka utan att de blir några problem...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Relik 📜

Jag har också en 80GB-versin SpecialEdition, samma som den du tänker köpa fats bara 80GB. Den har fungerar utmärkt och sär snabb som satan.. Tyst är den så länge den inte används, men när den arbetar låter den faktiskt en hel del.. (som nu tex när jag koperar filer över ett 100mbit-nätverk)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
Jag sitter själv på 2st WD 120GB & 2st WD 80GB [7200rpm / 8mb cache]

Det är både tysta och snabba, dessutom väldigt stabila, har en uptime med WinXP på 45dygn nu, de trodde ni inte om Windows va

Jag kan även klocka utan att de blir några problem...

Har hört att western digital diskar är väldigt högljydda, min kompis t ex har en och han tycker att den låter utav bara fan, men jag har kanske har andra uppfattningar om vad som är högljytt, men en maxtor låter klart mindre.

Permalänk
Medlem

off topic:

har hör att IBM-hårddiskarna inte klara att stå på mer än 11 timmar per dygn.....

Någon som kan bekräfta det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffe2k3
off topic:

har hör att IBM-hårddiskarna inte klara att stå på mer än 11 timmar per dygn.....

Någon som kan bekräfta det?

Nae,
det är en rekommendation som IBM har/hade. Var väldigt mycket snack om det för ett tag sen.

I vilket fall så tycker jag inte att det finns någon anledning att köpa IBM (eller numera hitachi) diskar över huvudtaget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffe2k3
off topic:

har hör att IBM-hårddiskarna inte klara att stå på mer än 11 timmar per dygn.....

Någon som kan bekräfta det?

Har hört att dom kraschar lätt men jag kan inte tänka mig att dom inte kan stå på mer än 11 timmar

Permalänk
Medlem

Re: en bra hårddisk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoeX
Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE

nu undrar jag om någon har denna, och om den är bra när det kommer till överclockning så inte hårddisken strejjkar när man clockar, och vad betyder _Fluid_ IDE ?

har 3 sånna fast 20 gb versionen.. fungerar super, tysta och bra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har en WD1200JB SE 120 gb 8mb cache (western digital) och jag kan då inte höra min...har för övrigt en ganska så tyst dator(fläktar på 5v) och jag hör bara min hdd om jag sätter örat emot den.

Kanske skiljer från hdd till hdd men va vet jag...:p

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

att den låter är inget problem , har ju nämligen en 48dbs fläkt i datorn

Permalänk
Medlem

Det var IBM 60GXP o 75GXP som vart kassa..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Är den här tråden fortfarande i kylningsforumet? Får fixa det, den ska vara under lagring.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Tacka vetja Seagate ! Äger allt !
Maxtor låter kewk, úsch fyfan......

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Det var IBM 60GXP o 75GXP som vart kassa..

Jo, men det var inte dom som hade rekommendationen att dom inte skulle vara på dygnet runt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrewdriver
Tacka vetja Seagate ! Äger allt !
Maxtor låter kewk, úsch fyfan......

Jo Maxtor låter mycket, men Maxtor ÄGER Seagate i prestanda, Seagate är en av dom långsammaste hårddiskarna som finns, men den är en av de tystaste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrdanne
Jo Maxtor låter mycket, men Maxtor ÄGER Seagate i prestanda, Seagate är en av dom långsammaste hårddiskarna som finns, men den är en av de tystaste.

Äger och äger, frågan är hur mycket det är som märks?
Jag vet inte den exakta skillnaden i mb/s eller i söktider. Men det fokuseras ofta på siffror som man andå aldrig lägger märke till.

Ljudet däremot är det inge snack om. Det märker man, och det stör man sig inte på lite då och då - det får man stå ut med hela tiden.

Thats why I choose Seagate...
Raid finns ju också..

Sen så måste jag säga att hårddiskar är grymmt billiga för tillfället..
För ett litet tag sen var man ju tvungen att lägga ut 2000+ kr för att få en normalstor hårddisk.
Nu får du en 160 gb disk för ca 1500 (av seagate och maxtor med 8 mb (western är lite billigare)).

Annat var det när jag köpte mina två st. 46 gb (IBM) för drygt 3000 kr styck
Och då fanns det diskar som var dubbelt så stora.
Känns ju skönt att man köpte kvalitetsvara åxå :\
Båda dog vid ett års ålder ungefär..

Permalänk
Medlem

Maxtor låter inte speciellt mycket tycker jag.. låter mer än min seagate.. visst.. men men.. Jag har en Seagate Barracuda 80GB .. och en Maxtor Diamondmax o.s.v 120gb .. .. nackdelen med Seagates barracuda hårddiskar är att prestandan varierar.. ibland på topp.. ibland går det segt som attan.. maxtor är helt klart bättre i prestanda.. Seagate är bättre i ljudnivå.. och maxtor låter lite.. så jag tycker maxtor!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

dom nya IBM/Hitachi hårddiskarna är det inget fel på.

Visa signatur

/timpa

Permalänk
Medlem

Har en maxtor 120gig 8mb. Den låter inte så värst mycket.. det mest ljuden som kommer från den är vibrationer som går in i chassit.. ska göra en hddvagga så inte den får nån kontakt med chassit så den blir helt tyst..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpus
dom nya IBM/Hitachi hårddiskarna är det inget fel på.

Det återstår väl att se, problemen med 75gxp uppdagades inte förrän de redan blivit ersatta av 60gxp. Men egentligen finns det inget som säger att de nya hårddiskarna skulle vara dåliga. Jag köpte nyss två 120 Gb IBM/Hitachi för att testa dem. De har oslagbart pris/prestanda.

Jag har faktiskt en 75gxp och en 60gxp som fortfarande rullar, de sitter i en diskserver och har varit igång 24/7 de senaste åren. Så alla är inte kassa, även om jag varit övertygad om att diskarna ska rasa i över ett år. De låter som om de är döende...

Annars tycker jag seagate funkar bra, framför allt är de tysta. Dock har jag en 40 Gb Seagate ATA-IV som börjat låta illa efter bara drygt 1.5 år.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken exakt likadana som du nämner (i RAID 0) och är på väg att köpa 2 till, beroende på om 160GB diskarna hinner sjunga tillräckligt i pris så köper jag sånna istället. mest GB/krona är det som gäller för min del, fast kvalité förståss.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]