Hur vill du att framtidens moderkort ska designas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Kopiera Apples design med tyst kylning. Tre stora fläktar som sammarbetar för att få låg ljudnivå och utrota alla andra fläktar i systemet.

Moderkort med fler högpresterande expansionsplatser. På ISA och PCI-tiden var moderkortet fullt med portar för expansion och man kunde sätta sitt eller sina grafikkort vart man ville. Inte begränsat till närmast processorn vilket blev standard sedan AGP-porten kom.

- En öppen standard.
- Utrotning av all form av coinwine.
- Fläktlös.
- Endast 12V.
- Själv välja/systemet delar upp PCIe till vad som behövs. PCIe4 behöver dagens snabbaste kort max 8x och budgetkort klarar med 4x. Systemet då delar till resterande komponenter via enkel informativt upplägg i BIOS där om man vill kan fördela hur man vill, eller låta systemet dela själv. BEhöver NVMe-disk tillfälligt 4x för att mycket överförs så får den det och plockar från grafikkort som bara ritar en muspekare för tillfället.
- Med punkten ovan kan ett moderkort få fler NVMe-diskar.
- M.2-diskar på baksidan moderkortet? Ny chassi-standard som har ännu mer utkapat i moderkortsplåten?
- Enklare BIOS med färre inställningar. Har använt Apple i många år och föredrar enkelheten i deras upplägg mot PC-världen med mängder med inställningar man inte vet vad flesta gör.
- Ny SATA-standard.... SATA4? För stor snabb SSD-lagring då NVMe-diskar är begränsade i storleken och nu går mot fler lager med lägre prestanda/livslängd. 2,5-diskar har mycket utrymme.
- "SATA 4" har tillräcklig strömleverans för SSD-diskar från moderkortet. En kabel.
- 5Gbps ethernet integrerat. 1Gbps är snart 20 år gammalt. Såg det 18 år sedan.

Lägre effekt före prestanda. På 486-tiden kunde en processor möjligen kylas med en kylfläns som var 1cm hög och en 40mm-fläkt eller också helt utan kylfläns och fläkt. Datorerna har idag blivit så snabba att få ner effekten bör bara prioritet. Apple ARM och intels nya 11xxx-serie ser lovande ut på singlecore-prestandan. Grafik- och CPU-prestandan i Apple M1 för den strömförbrukningen visar att grafikkort från AMD och Nvidia bör kunna bli mycket mer energieffektiva.

Tumme upp. Däremot skulle jag vilja att det fanns större skillnad på ITX och ATX. Att ITX byggdes mer för att vara strömsnåla och tysta medans ATX byggdes för att möjliggöra bredare funktion.

Vad jag efterlyser allra mest är bättre modulartiet överlag!

Nummer 1: Modulära bakkontakter. Alltför ofta ser jag mig själv välja moderkort främst efter vad den har för kontakter snarare än vad den har för viktiga andra egenskaper. Detta är egentligen helt galet! Skapa istället några små portar på moderkortet med egna pci-länkar till CPU där en själv kan välja om en vill ha USB-C, Firewire, eSATA, extra nätverk, bättre ljudkort osv. bak.

Nummer 2: Nätverk, definitvt en SFP+ med en medföljande modul på Gbit koppar. I mitt fall skulle den dock åka ur direkt till förmån för en 10G SR fiber. Koppar är förlegat och anledningen till att vi sitter kvar på 1Gbit fast det finns högre är för att all kontrollmekanism och checksumma för att få en 10Gbitsöverföring på koppar är extremt komplex och kostar multum. Vid 10Gbit springer fiber förbi koppar i kostnadseffektivitet och en SFP+ kostar inte i närheten av en 10G koppar att installera. De som insisterar på koppar 10Gbit kan fortfarande plugga in sin modul då, men de får betala det priset det faktiskt kostar.

Nummer 3: En variant av PCIe x4 som går att dra med kabel från en kontakt i moderkortet. Typ några ståendes "M2-slots" tätt placerade på ITX-brädor menat att dras på samma sätt som en riser.

Skrivet av SwedenVirre:

Jag hade velat se mer modularitet med moderkorten, tycker det är ganska trist där nätverk och ljud etc är integrerat.

Man hittar moderkort som är bra dom flesta punkter men där är en stor miss, ibland på nätverk och ibland är ljud delen kass, visst man kan köpa dac och allt de där men varför ska man då ha ett moderkort där allt är inbyggt?

Ha platser typ där io sitter för instickskort av kan, ljud etc men även usb osv så man kan välja utifrån dina egna behov, typ pci- x1 portar och half height kort eller en ny standard.

Eller hur? Speciellt på ITX-brädor där en köpt moderkortet främst för dess bakkontakter just för att möjligheten att plugga in andra viktiga saker i expansionsplatser är små. Med fel moderkort oavsett hur mycket bättre på alla andra sätt det är så kommer du aldrig kunna få in det mest grundläggande du behöver med dagens tänk.

Skrivet av lonewolfshade:

Kommer aldrig finnas ett moderkort som täcker in alla olika användares behov.

Vill någon ha en liten kub som står i tv möbeln så kommer dom inte ha samma behov av någon som redigerar video, foto eller håller på med VMs.

För att inte tala om hur stor skillnad det är på folks speldatorer.

Bättre placering på dom olika delarna på moderkortet vore dock önskvärt. Inte många chassi som har kvar PSU i toppen längre så strömkontakter borde kunna flyttas till nedre delen av moderkortet för att förenkla strömkabel dragningar.

Ser också gärna att cpu socket och Ram minnes platserna är mer separerade så att man slipper jaga låg profil minnen bara för att kunna få dom på plats pga stora towerkylare.

Precis! Mycket viktigare då att moderkortet är modulärt även i små format!

För övrigt,
Skulle gärna se bättre byggda elkontakter överlag än den bräckliga sata-kontakten och den rappliga molexvarianten av kontakt.

Skulle också förespråka en GPIO-anslutning i varje dator då det skulle tillföra väldigt mycket till en liten kostnad.

Permalänk
Medlem

Det jag vill ha har redan nämnt så men detta är ändå vad jag vill ha/se.

• Som andra har skrivit. Skulle vilja se M2 och alla kontakter på baksidan av moderkortet.

• En standard kontakt för frontpanelen där man styr belysningen via uefi (som PeCe nämde)

• EDIT: Gå tillbaka till vad moderkort var till för från början. Att styra och länka samman alla enheter. Mindre bloat och mer modularitet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Hur ska det funka med minnesöverklockning och timings isåfall? Blir ju bra bökigt om mellanklass-korten har 16 GB 2666 MHz och enbart korten för 4000+ kr har snabbt RAM. Eller om de då kostar 7000 för att de har så mycket snabbt minne fastlött.

Överklockning är en styggelse på alla sätt och de moderna systemen har ju också gjort manuell klockning överflödig genom att göra den standardiserat och mycket bättre, man ska inte underspeca delarna på det sätt Intel har hållit på med tidigare utan kretsarna ska säljas som det de presterar så man vet vad man får från början och inget annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Överklockning är en styggelse på alla sätt och de moderna systemen har ju också gjort manuell klockning överflödig genom att göra den standardiserat och mycket bättre, man ska inte underspeca delarna på det sätt Intel har hållit på med tidigare utan kretsarna ska säljas som det de presterar så man vet vad man får från början och inget annat.

Det är lite tveäggat detta. Håller med, men samtidigt så kan det också bli så att de sätter en lite lägre clock för att kunna sälja delar oftare. CPU/GPU ska by default kunna nå så hög clock som kylningen tillåter utan att det går sönder. Överklockning är ju egentligen att man vill kräma ur det sista ur cpu/gpu för att dryga ut köp av ny. Men då får man också räkna med att det kan bli ganska mycket varmare och att om man pressar det för hårt så kan det gå sönder, speciellt om vissa viktiga komponenter är underdimensionerade.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vart skriver jag att jag pratar om färdigbyggda? Vart skriver jag att jag inte pratar om entusiaster?
Problemet är just det, att jag förstått sortimentet. Du har tydligen inte insikt i ett dugg när det gäller vad tillverkare vill plocka bort ur prissynpunkt, värmesynpunkt, effektivitet synpunkt. Hade du förstått vad som är dyrt och komplicerat när det gäller moderkort så hade du haft en helt annan syn på det hela. Backa 15 år tillbaka och säg att alla desktop CPUer skulle ha
minnes controllern inbyggd så att klockning av ram, typ av ram osv inte styrdes av en nordbrygga, att du behövde köpa en K processor för att vissa funktioner var låsta i CPUn, så hade alla också skrattat åt dig. Du saknar helt enkelt insyn och erfarenhet. Det är lungt. Men gå inte på och säg vad andra vet eller inte...

Döden av AGP porten, döden av Nordbryggan, pågående döden av SATA kontrollern. Det nästa logiska delen som skall bort är ramet.

Är inom kort innan DDR5? Innan USB 5? Innan DisplayPort 2.0? Innan PCIE 5.0? Innan AM5?

Permalänk
Medlem

Maximal skalbarhet:
- Standardiserade anslutningspunkter för portarna bak förutom absolut minimum typ en display/hdmi port + ev. 2 USB 3.0, kan ökas eller bytas/uppgraderas efter eget behov (kontrollkretsar direkt i porten).
- Kortet utrustas med max antal minnesplatser och PCIe portar som sockeln tillåter och bios chipps kan bytas ut.
- Alla media, lagring och nätverksplatser enligt PCIe anslutningar som står upp (bättre kylning kan ordnas) och sätts fast enligt standardiserad fäste, allt kan uppgraderas enligt önskemål oberoende tillverkare efter portarnas prestanda.
- strömanslutningar förminskade och lättare att ansluta, nuvarande typ som används är typ 40år gammal.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker vara lite tråkig nu och blanda in verkligheten i det hela. Många saker som fortfarande lever kvar idag beror ofta på kompromisser man varit tvungen att göra för att inte för krångliga kort att tillverka.

Hålmonterade komponenter på båda sidor av ett kretskort har jag minnen av att det svors högljutt över när det skulle monteras och lödas, det går men det var i alla fall för 15 år sedan krångligare och dyrare att tillverka och testa.

Minnesplatser behöver sitta nära cpu-socketen för att kunna klara av de hastigheter vi har idag. Snabba och breda bussar är svårt och/eller dyrt att göra långa.

Strömförsörjning där man ska dra mycket ström över större avstånd genom ett kretskort är inte helt självklart. Tjockare jordplan och spänningsmatningsplan kommer inte att göra moderkort lättare eller billigare att tillverka.

med mera

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hatar verkligen denna 24 pin, jobbigaste kabeln i bygget! Hade gärna sett en ny port som är slimmad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Är inom kort innan DDR5? Innan USB 5? Innan DisplayPort 2.0? Innan PCIE 5.0? Innan AM5?

Det dyra med att bygga moderkort är att löda banor. Varje gång någon komponent måste hoppa och prata med något annat. T.ex. en "controller" så kostar det pengar att bygga, det tar längre tid att bygga, det drar mera ström (utvecklar värme) samt det komplicerar tillverkarens kompatibilitet support.

Du kan i teorin idag sitta med din Core i7 950 som är 10år + och vara jätteglad att du kan stoppa i 64GB ram och säga. "Tur jag köpte ett riktigt moderkort med utbyggnads möjligheter". Din dator är inte roligare för det. CPUn är flakshalsen. Jag vågar påstå att inom snar framtid (kanske 1-2år) kommer dom börja smyga med att göra billiga moderkort riktade emot Celeron/Pentium och med fast ram. Moderkort som är billigare och enklare. Prestandan på de CPUerna är i undre kant vid köp och man kan inom en 3 års basis räkna bort det helt. Tillverkarna kommer sätta en mängd ram som verkar rimlig och så får man leva med det. Sen kommer det smyga upp i i5 segmentet och inom 10 år så har vi det i i7 segmentet.

Enkelt att relatera till är:

Ett moderkort som var "basic" kvalite till en Pentium 4 hade minst 5 expansionsplaner (PCI/AGP m.m). Av dessa använde folk kanske 1-2.
Ett moderkort idag. Till och med riktad till en medelpris kund, kan ha så lite som 1 PCIEx16 och 1xPCIEx1

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Med inspiration från denna artikeln:

https://www.extremetech.com/computing/299030-could-killing-of...

så ser jag fram emot när moderkort inte längre behövs

Tycker det lät ballt att kunna kyla CPUn från båda sidorna!

Permalänk
Medlem

En samlad kontakt till frontpanelen, likt intern USB2 kontakt tex. istället för att ha upp till 4 lösa. Gärna med samlad ljud också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hatar verkligen denna 24 pin, jobbigaste kabeln i bygget! Hade gärna sett en ny port som är slimmad

Typ som ATX12VO då menar du?

Permalänk
Medlem

Varför inte långsmalt

Bra tråd!

Eftersom jag ska snart ska bygga mitt första kompakta bygge med chassit Ncase M1 är jag inne på spåret med ett moderkort som är smalare än ITX 17x17 cm. Vore den 15x34 cm kunde den stå upp i ett smalt chassi och dess utom ha nästan samma fotavtryck som ett RTX 3090. Förstår att det kostar mycket ström och latens med långa kanaler längs moderkortet, men något mer avlångt än det vi har idag borde det finnas marknad för.

Skiss och förklaring av bygge med långsmalt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag vågar påstå att inom snar framtid (kanske 1-2år) kommer dom börja smyga med att göra billiga moderkort riktade emot Celeron/Pentium och med fast ram. Moderkort som är billigare och enklare. Prestandan på de CPUerna är i undre kant vid köp och man kan inom en 3 års basis räkna bort det helt. Tillverkarna kommer sätta en mängd ram som verkar rimlig och så får man leva med det.

Dessa kommer även med fastlödd CPU och är inte moderkort, det är enkortsdatorer. Finns redan idag för embedded system.
Exempelvis https://www.odroid.co.uk/ODroid-H2 även om just denna har RAM-slots.

Permalänk

Hade varit trevligt om moderkort började gå från 8st USB A och en USB C till tvärt om, eller ja, kanske 2-4 USB A. Förstår inte varför företag inte kan slita sig från USB A..

JFP1 är ganska tråkig. Ge oss en sladd med en kontakt, likt intern USB. På tal om JFP1 tycker jag alla moderkort borde ha dedikerad startknapp direkt på kortet.

Och ge oss ATX12VO Asap!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av tråden:
Alla vill ha olika saker

Alla vill skapa egna standarder och ta bort något ’onödigt’ för att lägga till något eget.

Kul med alla idéer dock, gillar verkligen alla kreativa lösningar

Permalänk
Medlem

Minneskapacitet på moderkortet som räcker till ett normalt OS (med marginal) vore najs. En typ några hundra GB M2 kunde ju lika gärna vara integrerad på moderkortet från början, precis som basic grafik finns på många kort. På så sätt vore det busenkelt att fixa ihop en hygglig dator, som senare lätt kan kompletteras med bättre grafik, större lagring osv.

Ni som varit med ett tag minns säkert hur man tidigare behövde bestycka en dator med ljudkort, grafik, modem, nätverk - allt som idag är inbyggt. Så varför inte möjligheten till att installera ett OS?

/ B

Permalänk
Avstängd

- Vinklade strömkontakter eftersom det mesta dras ju bakom moderkortet ändå. Samt det där om en standardiserad "samlingskontakt" för allt som kan tänkas vara på chassits frontpanel (USB- och ljudkontakter främst).

- Jag vill då lägga till en standardiserad "samlingskontakt" för alla samlade PINs (start-/resetknapp, LED-lampor, m.m.) som går från chassit till moderkortet istället för att behöva "fininstallera" dessa samma enskilda PINs vid varje bygge.

- Se även till att alla dessa "samlingskontakter" och även strömkontakternas portar är designade så att du bara kan stoppa in åt ena hållet så det inte går att stoppa in fel (som med gamla hederliga USB-A).

- De får även gärna lägga till plasthöljen (som för interna USB-PINs) på fläkt-PINS på moderkortet så det blir lättare att stoppa in fläktkablarna.

- Ändra standardskruven som installerar m.2-diskar på moderkortet! Alldeles för onödigt finkänsligt att installera m.2-diskar med världens minsta skruv om man inte har kylfläns att skruva fast den med redan.

Sådana QoL-implementeringar skulle öppna upp för ännu fler att vilja bygga egna burkar när det blir lite mer plug n' play!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

1. inga fläktar
2. mindre "känsligt" runt cpu sockeln och bättre plats för montering av kylare när det är höga vrm kylare.
3. 12v
4. inga rgb headers eller annat trams.
5. vinklade 20/24 pins kontakter
6. bättre placering av 4/8 pins cpu power, längst upp i vänsta hörnet är inte optimalt.
7. ram längre bort från cpu sockeln så det inte kommer ivägen för tornkylare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för RAM som monteras liggandes, behövs ju inte mer än 2 stickor i en vanlig dator och det skulle man kunna få in brevid sockeln. Tornkylare skulle kunna göras mer kompakta då.

Permalänk
Medlem

Att vi döper om det till "modermodem"

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på något nytt.
Varför har vi 24 pinnars + EPS12V + pcie?
EN 8 pinnars eller säg 10 pinnars för att göra något nytt. Låt den verka för allt. Så för dagens moderkort och psu med 5 och 3.3V så har man en kabel för sense och allt det och all 12V går via den 10 pin kabeln (kan vara något mindre, likt nvidia 12pin). Sen får graffen ha samma kabel också.
Så man behöver bara en typ av kabel till allt förutom någon 4-6 pin för sense, 5V till moderkorten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Något som jag funderat på som kanske inte är så vettigt men ack så härligt att tänka sig är om man skulle ta hela det där compute unit-tänket och gå all in. Tanken är säkert redan tänkt men vore najs med en standard för konsumenter.

Jag tänker mig ett moderkort med kanske 4 PCIe x16 där man kan stoppa i lite vad som helst. På moderkortet finns ingen CPU-socket utan bara strömtillförsel och kommunikationsvägar. I bios kan man då välja att dela ut resurser till sina compute units (vidare CU).

Tex. om man har en ARM-CU och en x86-CU så väljer man helt enkelt vilka diskar som skall vara tillgängliga för dessa var och en för sig, givetvis väljer man även boot-enhet per CU. (Vore mycket roligt om man även kunde dela ut ram på samma sätt så att det blir lite som att hantera VMs fast i hårdvara men jag misstänker att det är problem med överföringshastigheter om man flyttar minnet från en CU)

Mer modulärt, mer heterogent högre korskompatibilitet. (Positionering av pcie-slotsen blir då givetvis det som driver chassi-standarden för IO-panelen)

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem

Bättre kontakter som är enkla att stoppa i o ta ur och är låsbara.

Standardkontakt för fronpanelen som man slipper pilla småsladdar(även om den nu finns en "plint" ibland)

Liggande/vinklade minnesplatser, så att de inte är så i vägen för kylaren

Man kunde t.ex. tänka sig att SATA kabeln var en enda fet kabel som gick till vaggan i lådan, där den delade upp sig....

// LZ

Permalänk
Medlem

Vertikala m2-banker kanske. Så vi rymmer fler. Vet att ASUS m.fl. prövat så smått med 1x vertikal, men jag hade gärna sett 6st eller fler och en heatsink-lösning.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk

Jag gillar att designen sett likadan ut nu i hela mitt vuxna liv, men det är en sak jag stör mig på.
Att PCI-E 1x portarna alltid är en rad under 16x, vilket gör att om moderkortet bara har en sådan kan man inte använda den pga grafikkortet numera alltid tar upp minst två slots.
Kom igen tillverkarna. Det är lite "försöka lägga kvadraten i cirkeln i ett barnpussel"-nivå.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Tycker de vore nice om strömtillförsel till komponenter vore mer homogen. Nu har vi typ 4-5 olika kontakter för ström. Känns onödigt komplicerat och har varit typ likadant i 30 år

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Kom att tänka på något nytt.
Varför har vi 24 pinnars + EPS12V + pcie?
EN 8 pinnars eller säg 10 pinnars för att göra något nytt. Låt den verka för allt. Så för dagens moderkort och psu med 5 och 3.3V så har man en kabel för sense och allt det och all 12V går via den 10 pin kabeln (kan vara något mindre, likt nvidia 12pin). Sen får graffen ha samma kabel också.
Så man behöver bara en typ av kabel till allt förutom någon 4-6 pin för sense, 5V till moderkorten

EPS12V är väl 4 12 V, 24-pin innehåller 2, 8-pin PCIe innehåller 3 var. Så har man ett vanligt moderkort och ett grafikkort med 2x 8-pin så använder man totalt 4 + 2 + 6 = 12 ledare till 12 V. Att klämma in all den strömmen i max 4-5 ledare (eftersom övriga 4-5 måste vara jord) lär inte bli bra.

Ju högre ström desto högre förlust (förlust = I^2 * R, så dubbla strömmen ger 4x förlust). Så ska vi ha samma effekt på CPU+GPU och går från 12 ledare till 4 så kan vi räkna med nio gånger mer förlust i sladdarna, vilket också ger tre gånger högre spänningsfall i sladdarna.

Därtill skulle det bli ytterligare förluster av att behöva köra all ström till GPU genom moderkortet istället för tjocka sladdar direkt till strömkällan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Öppen källkod till all mjukvara och firmware.
Ta bort all RGB.
Ta bort allt som har med ljud att göra.
Ta bort inbyggd WIFI.
Stöd för 16 SATA diskar.
Stöd för 6 m.2 som kan stå likt ramstickor.
Bättre plats för grafikkortet så att man kan ha riktig kylning likt cpu kylare.
Luftflöde för kylning ska gå rakt genom burken som en server istället för dagens kaos med flöden åt alla håll och kanter.
Grafikkrets som minst kan driva skärmen när man ska in i BIOS.
Mer felsökningsinformation och inställningar för olika BIOS, felsäkra lägen för POST och BOOT.
Tummskruvar eller smarta snabbfästen för moderkortet i chassit.
Bättre CPU sockel som inte behöver bytas ut varje ny generation av CPU för att sälja mer kort.
Bättre chipset som inte är halvt lamslagna av flaskhalsar och begränsningar.
Större moderkort för att få plats med alla bra saker, mini itxare kan använda raspberry pi istället.
6 RAM slots.
Inget som lyser ska vara blått, helst rött.
Self-destruct funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

EPS12V är väl 4 12 V, 24-pin innehåller 2, 8-pin PCIe innehåller 3 var. Så har man ett vanligt moderkort och ett grafikkort med 2x 8-pin så använder man totalt 4 + 2 + 6 = 12 ledare till 12 V. Att klämma in all den strömmen i max 4-5 ledare (eftersom övriga 4-5 måste vara jord) lär inte bli bra.

Ju högre ström desto högre förlust (förlust = I^2 * R, så dubbla strömmen ger 4x förlust). Så ska vi ha samma effekt på CPU+GPU och går från 12 ledare till 4 så kan vi räkna med nio gånger mer förlust i sladdarna, vilket också ger tre gånger högre spänningsfall i sladdarna.

Därtill skulle det bli ytterligare förluster av att behöva köra all ström till GPU genom moderkortet istället för tjocka sladdar direkt till strömkällan.

En TYP av kabel. En kabel till grafikkort och en till moderkort...eller fler om det strömbehovet finns. De har i princip samma funktion men har olika kablar, finns ingen anledning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14