Tävla och vinn värstingdator!

Vilket Corsairtangentbord är bäst/mest prisvärt?

Permalänk

Vilket Corsairtangentbord är bäst/mest prisvärt?

Ska införskaffa mig ett nytt tangenbord, gaming. Siktat in mig på corsair. Någon som har erfarenheter av deras keyboards? Finns ju hur många som helst. Det ska vara prisvärt, tar hellre ett billigare tangentbord och går miste om någon enstaka funktion än att tömma plånboken.
Krav:
Inte trådlöst
RGB
Macro-keys
Numpad
Helst knappar för multimedia

Permalänk
Medlem

Jag hade ett corsair vengance K70 som jag var nöjd med, Bytte sedan ut det till ett Corsair gaming K63 för att få TKL som jag är mindre nöjd med och bytte nyligen ut det emot ett varmil VA88M som jag är nöjd med. (har också mediaknappar som krav)

Knapparna sitter inge bra på Corsair gaming K63 tyvärr, Annars så hade jag inga problem med det.
när jag är lite tillbaka lutad och ska dra bak tangentbordet emot mig så brukar jag ta tag i t.ex 123 och dra det emot mig men på K63 så lossnade knapparna/tangenterna väldigt ofta.

Ska du ha macro-keys så finns det väl dock inte så många val ifrån corsair?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Jag hade ett corsair vengance K70 som jag var nöjd med, Bytte sedan ut det till ett Corsair gaming K63 för att få TKL som jag är mindre nöjd med och bytte nyligen ut det emot ett varmil VA88M som jag är nöjd med. (har också mediaknappar som krav)

Knapparna sitter inge bra på Corsair gaming K63 tyvärr, Annars så hade jag inga problem med det.
när jag är lite tillbaka lutad och ska dra bak tangentbordet emot mig så brukar jag ta tag i t.ex 123 och dra det emot mig men på K63 så lossnade knapparna/tangenterna väldigt ofta.

Ska du ha macro-keys så finns det väl dock inte så många val ifrån corsair?

18 stycken enligt Corsairs hemsida haha.... Vad står TKL för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbe1891:

18 stycken enligt Corsairs hemsida haha.... Vad står TKL för?

Ah okej.. Jag var bara in en snabbis och kolla inet

Ten key less = ingen numpad

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

TenKeyLess = TKL.

Min erfarenhet av corsair: Köp inte om du ska byta ut "keycapsen" (tangenterna) någon gång, finns inte många sets som passar på deras tangentbord då dessa inte har standard bottenrads mått.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt ENDAST haft Corsair keyboards just för att jag älskar iCue (till skillnad från 99 % av andra... tydligen).

Jag har både Corsair MK2 Strafe Silent RGB och Corsair K63 wireless.

Tycker MK2 Silent har betydligt skönare switch med dessa MX-silent brytarna men K63 är betydligt mer praktiskt i alla lägen.

Det är typ det enda TKL wireless som Corsair erbjuder så du har inte mycket val om du ska köra endast med Corsair.

MX-red från K63 är riktigt oskön men jag lade i 2st o-ringar (1.5 mm + 2.5 mm) och det hjälpte enormt! Nu känns space mycket bättre och resten av keys är helt perfekt.

Dock saknar K63 RGB som jag faktiskt älskar med MK2 Strafe.

Jag har som sagt kvar både MK2 Strafe och K63 men använder enbart K63. Tycker K63 är 9/10. Enda problemet är att det ibland tappar signal om tbg gått ner i sleep mode. Då vaknar tbg igen men tappar kontakt med datorn. Detta händer en gång på 10. Så inte ofta men händer tyvärr då och då.

Håller tyvärr inte med användaren där uppe om att K63-knappar är väldigt dåliga. De är inte sååååå dåliga. Det är snarare brytarna som det är fel på, men inte keycaps. Lite ostadigare än Strafe men inte SÅ dålig.

Jag hade lätt köpt K63 igen om jag hade behövt en ny. Betydligt mer praktiskt än resten av Corsair.

Permalänk
Medlem

Jag gillar mitt K65 LUX RGB eller vad det heter, förutom att keycapsen sitter så löst på den så om du smäller näven i bordet (inte tangentbordet) flyger det loss keycaps. Smäller du i själva tangentbordet flyger alla keycaps.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett Corsair k70 LED med blåa brytare i sex år och jag har varit helt sjukt nöjd med det, det är mitt första mekaniska tangentbord och det har aldrig krånglat eller varit minsta fel på det. Har haft det på LAN, tappat det, spillt på det och använt det i princip varje dag och det har alltid fungerat.

Men har nu efter dessa år bytt ut det mot ett varmilo va88m med Silent Red brytare eftersom det inte varit så populärt med så högljudda brytare eftersom jag sitter vid datorn på nätterna ibland MEN hade det inte varit för att jag en gång i tiden tyckte det va sjukt häftigt med skrivmaskinsljud ifrån tangentbordet så hade jag aldrig bytt ut mitt Corsair k70

Kul att tillägga med är att bytet till ett TKL var sjukt värt enligt mig, eftersom det känns som att jag sitter lite bättre och sparar "massor" med plats. Men använder man Numpad mycket så spelar ju detta ingen roll, för ibland så saknar jag den

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Ah okej.. Jag var bara in en snabbis och kolla inet

Ten key less = ingen numpad

Skrivet av NaxxN:

Jag har haft ett Corsair k70 LED med blåa brytare i sex år och jag har varit helt sjukt nöjd med det, det är mitt första mekaniska tangentbord och det har aldrig krånglat eller varit minsta fel på det. Har haft det på LAN, tappat det, spillt på det och använt det i princip varje dag och det har alltid fungerat.

Men har nu efter dessa år bytt ut det mot ett varmilo va88m med Silent Red brytare eftersom det inte varit så populärt med så högljudda brytare eftersom jag sitter vid datorn på nätterna ibland MEN hade det inte varit för att jag en gång i tiden tyckte det va sjukt häftigt med skrivmaskinsljud ifrån tangentbordet så hade jag aldrig bytt ut mitt Corsair k70

Kul att tillägga med är att bytet till ett TKL var sjukt värt enligt mig, eftersom det känns som att jag sitter lite bättre och sparar "massor" med plats. Men använder man Numpad mycket så spelar ju detta ingen roll, för ibland så saknar jag den

Kanske dum fråga, men kan man koda sina Macros till Numpadknapparna om du har TKL? Känns som det borde vara möjligt, men får det inte att gå ihop i huvudet med tanke på hur man kopplar dom i Icue? Enda anledningen egentligen till att jag vill ha numpad är just för att ha ett extra gäng knappar utöver macro-knapparna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbe1891:

Kanske dum fråga, men kan man koda sina Macros till Numpadknapparna om du har TKL?

Jag kan inte svara på hur något fungerar med macroknappar då jag inte använder några sådana knappar tyvärr.

Skrivet av gabbe1891:

Känns som det borde vara möjligt, men får det inte att gå ihop i huvudet med tanke på hur man kopplar dom i Icue? Enda anledningen egentligen till att jag vill ha numpad är just för att ha ett extra gäng knappar utöver macro-knapparna!

Finns ju inget fel med någon storlek på tangentbord, vill du ha numpadknapparna så ska du ju satsa på ett sådant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

bytte nyligen ut det emot ett varmil VA88M som jag är nöjd med. (har också mediaknappar som krav)

Har VA88M mediaknappar?
Letar efter ett mekaniskt med liknande mediafunktioner som K70/K90 med det är svårt att hitta någon med tysta switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Har VA88M mediaknappar?
Letar efter ett mekaniskt med liknande mediafunktioner som K70/K90 med det är svårt att hitta någon med tysta switchar.

De har en FN knapp mellan höger WIN och CTRL sedan har du F7 till F12, Previous > paus/play > next > Mute > volume down > volume up

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

De har en FN knapp mellan höger WIN och CTRL sedan har du F7 till F12, Previous > paus/play > next > Mute > volume down > volume up

Aah, ok. Jag letar efter dedikerade knappar. Har FN-knapps-combo-funktion på mitt nuvarande Blackwidow Chroma TE och gillar det inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbe1891:

Kanske dum fråga, men kan man koda sina Macros till Numpadknapparna om du har TKL? Känns som det borde vara möjligt, men får det inte att gå ihop i huvudet med tanke på hur man kopplar dom i Icue? Enda anledningen egentligen till att jag vill ha numpad är just för att ha ett extra gäng knappar utöver macro-knapparna!

Du kan binda macros till vilken knapp som helst.

Har tex F8 till en command macro i CSGO. Funkar felfritt.

Argument för att köra på TLK är att man sparar plats på bordet.

Men viktigaste anledning till varför det är så bra med TLK är för att det är mer ergonomiskt att ha högra handen och vänstra handen närmare varann. Då slipper man få problem med ryggen när man game:ar.

Annars måste man tilta tangentbordet som pros gör när du sitter vid LAN.

Det problemet slipper man med TLK men om du är nöjd med numb-pads så kör gärna på det! Har du behovet av det så..

Många gamers väljer bort full-tbg och väljer istället TLK men många programmerare väljer full size vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Aah, ok. Jag letar efter dedikerade knappar. Har FN-knapps-combo-funktion på mitt nuvarande Blackwidow Chroma TE och gillar det inte alls.

Hade dedikerade på mitt K63 men måste säga att jag ändå gillar dessa då FN knappen är på höger sida vilket jag typ aldrig använder istället för att den ska ta upp en extra plats på vänster sida

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Techlab:

Du kan binda macros till vilken knapp som helst.

Har tex F8 till en command macro i CSGO. Funkar felfritt.

Absolut! Det är jag helt med på. Det jag menar är om jag kan binda själva macro-knapparna (se bild) till tillexempel Numpad5. På mitt nuvarande razer måste jag klicka på den knappen jag vill binda till, med andra ord skulle jag inte på mitt nuvarande tangentbord kunna binda en macroknapp till en numpadknapp om jag hade TKL.

Permalänk

K60 med nya Viola switchar för 890 på Inet just nu känns prisvärt.

Permalänk
Medlem

Corsair Gaming K70 från 2014 med blåa brytare. Jag vill att det ska ge upp, för då kan jag köpa ett nytt. Men det funkar fortfarande absolut felfritt.