Stockholms stad stoppar IT-projekt – 296 miljoner kronor senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

I teorin så visst, men i praktiken så är 30 år en väldigt lång tid under dagens förutsättningar. Jag har erfarenhet från en del av av den privata industrin som är verkligt konservativ vad gäller IT-lösningar och kan säga att 10-20 år ligger närmre till hands. Kör man i 30 år så handlar de sista 10 åren ofta om väldigt förlegade system som visserligen fungerar man som ingen vågar röra med risk för att förstöra något där kompetensen för att åtgärda problem sedan länge är borta. De utgör en säkerhetsrisk och är ofta i totalt inlåsta i en support och licensmodell från en aktör som man är helt beroende av.
Det stora problemet är säkerhetskrav, vilket i kombination med att IT-branschen är fruktansvärt dålig på att utveckla programvara gör att branschen förändras alltför snabbt utan att man kan stanna på en gammal platform (med ett fåtal undantag som rymd-industrin och ett fåtal andra system där man lägger enorma summor på att få fram korrekt programvara men de har också stabila förutsättningar). Vid sidan av detta har du förändrade behov samt förändrade förutsättningar där licenser är ett icke obetydligt problem.
Gällande säkerhetskrav har du vid sidan av säkerhetshål som ska fixas och system som skall hållas, uppdaterade förändrade protokoll som med tiden anses förlegade. Ser vi på krypto så är det svårt att sia om livstid med tanke på relativt ungt fält men att utgå från att ett krypto-protokoll skall vara säkert i 30 år är antagligen väldigt vanskligt. Tittar vi bakåt i tiden har vi begränsat med data men i många fall skulle jag säga 20 år är mer rimligt.
Förändrade förutsättningar gäller både drift men i högre grad vilken verksamhet som IT-systemet ska stödja. Förändrade villkor, lagstiftning och arbetssätt kan alla kräva mer eller mindre förändringar av systemen som kan vara omöjliga att förutse vid initial utveckling.
Två verkliga exempel på licensproblem som är svåra att förutse över 30 år är Cobol och Java. Båda har varit standard vid utveckling av stora affärssystem under perioder och båda har förändrats rejält sedan de var stora. Licenser samt utveckling av Cobol-program var kanske skäliga när det begav sig men kostnaderna att utveckla och förändra har skjutit i höjden iom att utvecklarna är färre och licenser för Cobol-bibliotek är i många fall massiva så att fortsätta köra med samma miljö kan kosta lika mycket över några år som att utveckla helt ny programvara i modern miljö och avsevärt billigare driftskostnad. Tittar vi på Java så ser vi att sedan det var som störst (för ca 10-15 år sedan) så har det gått från en stabil produkt från Sun till att bli en produkt under osäker licens sedan Oracle tagit över och har just nu en högst osäker framtid kostnadsmässigt om du förväntar dig någon support.

Det är klart det går att utveckla framtidssäkert med 30+ år som grund, men kostnaderna skjuter i höjden iom frågetecken om ändrade förutsättningar och underhållet samt den nyutveckling som behövs på löpande bas riskerar stiga rejält med tiden. Även om vi löser problemen med säker och robust programvara samt licenser och support så tror jag det dröjer ett tag innan det är lönsamt att tänka 30+ år framåt för utveckling av nya affärssystem i miljöer där förutsättningarna ändras över tid.

Dold text

Nu drog jag till i överhand med 30 år iom att 5-10 år var för lite enligt någon men du har väldigt bra punkter där.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Låt mig presentera Stockholm stads ledare, Anna König: https://www.expressen.se/sport/har-borjar-hon-sjunga-abba-mit...

Det var hon som åkte till fjällen över julen,,, kort sagt politiker är hycklare..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fast är det sossarna som styr Stockholms stad verkligen?

Hursomhelst så vågar jag satsa en stortå eller två på att det här projektet hade väldigt lite med politik att göra.

ej sossarna som styr där det blå-grön styre med M, Kd, L och MP och på ett hörn SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det var hon som åkte till fjällen över julen,,, kort sagt politiker är hycklare..

Jag reagerade precis som dig. Sen läste jag lite mer och då framgick det att hon åkte till en privat ägd stuga. Jag ser inte hur det är något konstigt, att en familj åker till sin egna stuga någonstans. Så länge man inte umgås med andra helt enkelt.

Vissa stannar ju in sin hemstad oavbrutet, det är ju bra. Men de bjuder över folk på middagar och handlar i affärer precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul o få höra från nån av utvecklarna på detta projektet, deras sida av det hela.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det finns tillfällen när kritiken är mer befogad mot specifika instanser, och så finns det tillfällen när det mest är känslor som öser ut när man egentligen mest önskar se huvuden rulla utan att titta närmre på vad som faktiskt hänt.

I det här fallet misstänker jag att de flesta i forumet inte har särkilt bra fördjupad lägeskunskap på det här området och det kanske inte alls är läge att "stämma i bäcken" för den här satsningen om det egentligen är karolinska sjukhuset man är missnöjd med.

Jag tror på en mer sansad approach här. Det finns säkert många tillfällen där det blivit fel och där ansvar inte utkrävs i tillräcklig utsträckning. Men plocka inte den känslan och attackera utan djupare insikt i nya grejer om man inte vet vad som hänt. För risken blir att det mest handlar om en ventil för känslor snarare än att man tittar på hur läget faktiskt ser ut i respektive fall.

Tror du missar syftet med en "lynchstämning".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

Tror du missar syftet med en "lynchstämning".

Nä jag föstår det. Och tycker det är kontraproduktivt att skita i vem man anklagar - bara huvuden rullar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Låt mig presentera Stockholm stads ledare, Anna König: https://www.expressen.se/sport/har-borjar-hon-sjunga-abba-mit...

Avslappnad, glad. Bjuder på skratt. En normal människa. Var det några speciella kvädesord du försökte provocera fram?

Permalänk
Medlem

Hur man inte genomför mjukvaruprojekt ... har vi vetat minst sedan 80-talet. Ändå fortsätter galenskapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä jag föstår det. Och tycker det är kontraproduktivt att skita i vem man anklagar - bara huvuden rullar.

Som sagt du missar syftet med en "lynchstämning" och de har betalt för det.
Skulle säga att jag inte anklagar någon specifikt vilket också är lite av syftet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

Som sagt du missar syftet med en "lynchstämning" och de har betalt för det.
Skulle säga att jag inte anklagar någon specifikt vilket också är lite av syftet.

Jo jag förstår din inställning. Sprid anklagelser utan att vara specifik eller peka på faktiska problemområden.
Och jag tycker det är huvudlöst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

ytterliggare ett skolplattformfiasko, men i det fallet har det väl landat på över 1 miljard nu, varav 250 miljoner var drift för 2018-2019..... Hur går det ens till, som utvecklare fattar jag det inte.

Jag tippar på en Vattenfallsprocess när man istället borde jobbat enligt den agila modellen.

Dvs "Nu är pengarna slut och vi har ingenting för pengarna" istället för "Nu är pengarna slut men vi har i alla fall delar av det nya systemet i drift"

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det här händer även i privat sektor. Jag har sett det på nära håll. Men där offentlig sektor ska redovisa dessa grejer öppet så lägger privata sektorer istället locket på så vi hör inte om det.
Det blir orimligt att begära att statliga instanser ska vara immuna mot att misslyckas när ingen annan instans är det.
Utan underlag för vad som faktiskt gått fel så tycker jag det blir en onödig lynchstämning att uttrycka det här som att "pissa oss skattebetalare i ansiktet".

Jag tror snarare det är läge att ta några djupa andetag och lägga band på anklagelserna om underlaget till vad som gått fel här inte är så tydligt.

Precis.

OCH lägg därtill svårigheterna med att upphandlingen måste ske enligt LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) som gör kravställningen extremt komplex för IT-projekt i offentlig sektor. Dessutom är det politik inblandat i ett projekt av denna storlek, något som gör det ännu svårare. Det finns liksom ingen stark ägare som bara pekar med hela handen och tar beslut. Allt ska beredas, förankras etc. Har du otur blir det en arbetsmiljöfråga och facket börjar lägga sig i etc.

Jag säger inte att det är okej med kraschade projekt. Men av alla som sitter här i tråden och "gapar" så undrar jag hur många som på riktigt lyckats bättre med samma förutsättningar. Jag tror inte jag gjort det iaf. För ca 5 år sedan blev jag tillfrågad om att huvudprojektleda ett stort systeminförande/utvecklingsprojekt inom en annan förvaltning i Stockholms stad (som konsult åt en privatägd systemleverantör). Tackade nej till en lön på ca 120 tkr och ett bra förmånspaket för att jag såg redan från början att det var ett "självmordsprojekt" som nog hade påverkat min hälsa negativt. Projektet blev precis klart och dom avverkade tre huvudprojektledare under projektets gång. Folk gick sönder, helt enkelt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om man har 570 miljoner i budget kanske man kan köpa in sig i en färdigbyggd lösning för X-XX miljoner per år istället och byta var 5-10 år för att hålla någorlunda modernt.

Edit: Ca 40-60kr per person i Sverige i skattepengar har gått till detta. (räknade med 7 miljoner skattebetalare och fick då 42kr, faktiska talet är nog lägre än så).

Vi är långt ifrån 7 miljoner skattebetalare:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/befolkning/be...

Räkna på 5 miljoner istället.

Sen var det Stockholms Stad, alla bor inte i Stockholm även om vi som bor här tror det ibland...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hade varit kul o få höra från nån av utvecklarna på detta projektet, deras sida av det hela.

Ja, säkerligen hänger ett antal av dom på swec!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Avslappnad, glad. Bjuder på skratt. En normal människa. Var det några speciella kvädesord du försökte provocera fram?

Bara den mest välvillige och mest dedikerade medlemmen av Moderaterna kan tycka att Anna König är rolig och normal. Hon skakar ju som ett asplöv och hennes engelska är så pretentiöst och låtsas-smart att man blir illamående. Sen kommer sången. Då vill man stära ut ögonen och av öronen.
Det positiva var att vi inte fick något OS i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Precis.

OCH lägg därtill svårigheterna med att upphandlingen måste ske enligt LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) som gör kravställningen extremt komplex för IT-projekt i offentlig sektor. Dessutom är det politik inblandat i ett projekt av denna storlek, något som gör det ännu svårare. Det finns liksom ingen stark ägare som bara pekar med hela handen och tar beslut. Allt ska beredas, förankras etc. Har du otur blir det en arbetsmiljöfråga och facket börjar lägga sig i etc.

Jag säger inte att det är okej med kraschade projekt. Men av alla som sitter här i tråden och "gapar" så undrar jag hur många som på riktigt lyckats bättre med samma förutsättningar. Jag tror inte jag gjort det iaf. För ca 5 år sedan blev jag tillfrågad om att huvudprojektleda ett stort systeminförande/utvecklingsprojekt inom en annan förvaltning i Stockholms stad (som konsult åt en privatägd systemleverantör). Tackade nej till en lön på ca 120 tkr och ett bra förmånspaket för att jag såg redan från början att det var ett "självmordsprojekt" som nog hade påverkat min hälsa negativt. Projektet blev precis klart och dom avverkade tre huvudprojektledare under projektets gång. Folk gick sönder, helt enkelt.

Yes. Väl formulerat hela vägen. Jag håller med!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om man har 570 miljoner i budget kanske man kan köpa in sig i en färdigbyggd lösning för X-XX miljoner per år istället och byta var 5-10 år för att hålla någorlunda modernt.

Edit: Ca 40-60kr per person i Sverige i skattepengar har gått till detta. (räknade med 7 miljoner skattebetalare och fick då 42kr, faktiska talet är nog lägre än så).

Nu är dock detta totalt irrelevant för oss övriga medborgare i landets andra 289 kommuner, då vi inte betalar skatt till Stockholms stad.
7 miljoner skattebetalare?
Nej du, långt ifrån...

5,1 miljoner på 10+ miljoner och utav dom 5,1 miljoner är det x antal som får bidrag som överskrider den skatt dom betalar in.

"Under 2000-talet har antalet sysselsatta ökat från 4,3 miljoner 2001 till 5,1 miljoner 2020."
"I AKU räknas personer som sysselsatta om de har jobbat minst en timme under den vecka som vi frågar om."

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

Vet inte riktigt hur du har fått den uppfattningen att vi har så många skattebetalare i Sverige...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Inaktiv

Man kan säga att allt börjar ju med kravställningen, sen ska det skrivas ett förfrågningsunderlag, låta företag lämna anbud, och sen ska anbuden utvärderas, tilldelningsbeslut, överklagan av de som inte fick det och därefter börjar man utveckla systemet. Från kravställning till leverans kan ta flera år. Många gånger så kan kravställaren ha slutat och de som arbetar där får ett system i knät.

LoU är ett tveeggat svärd. Det tar sjukt långt tid och används för att dels EU har bestämt men också för att inspirera innovation och inte låta svågern få avtalet. Det är tänkt så iaf.

Ett gigantiskt projekt är himla svårt att ro i hamn. Du har ju inte möjlighet att låsa in utvecklarna och tvinga de utveckla klart systemet innan de får träffa sina familjer. Därför går man mer och mer åt modul-baserat och man når olika milestones. Att utveckla det perfekta systemet och börja använda det när det är "klart". Det finns inte i verkligheten.

Många gånger så ändras kravställningen under utvecklingen av systemet. Det blir tilläggsbeställningar och projektet skall ros i hamn. Dessutom vill projektet bara avsluta och låt verksamheten ta över. Verksamheten vill inte ha något som inte är färdig.. ja.. ni ser problemet. Så, det finns inga enkla lösningar på detta.

Jag brukar tänka att man borde låta studenter. Ta en hel klass, YH-studenter inom mjukvaruutveckling, tillsammans med några lärare ta sig an, säg Skolplattformen. Som användare av skolplattformen så undrar jag vad man har hållit på med. UX:et är katastrof och inloggningen buggar. Informationen är svår att hitta.

Permalänk
Medlem

Kostnaden är nog större än så, om man tänker på att det förmodligen är 20 talet tjänstemänn ifrån Stockholm Stad IT som har suttit i det här projektet i typ 4-5 år på heltid och ätit kanelbullar i möten, bara deras löner och den tid de tagit ifrån andra personer etc, sen "byter man inriktning" när man börjar komma i mål, och det går ju inte för då har man ju plötsligt inget kvar att göra om dagarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Har man hör det förut?

Synd bara att man inte satsar på en vettig lösning direkt. Är inte insatt i detta men har viss erfarenhet av andra myndighetsprojekt som hämmas rejält för att de politiskt tillsatta cheferna snålar in på vettiga lösningar - det enda som spelar roll är hur bra det ser ut under deras tid där.. Vad som händer sen är nästa politiskt tillsatta chefs problem.

(vet inte om så är fallet denna gång dock)

Politiskt tillsatt chef? Vad är det för nått?

Projekt som dessa pågår och har tagits fram under mycket längre tid än några politiker som ju har en begränsad tid.

Precis som vägprojekt så läggs det nationella planer, planer som ofta håller en tidsram på 10-12 år (sista NVP är 11 år) med revideringar undervägs, ca varannat år. Just på grund av att politiker inte skall kunna famla fram och tillbaka. Jag hoppas verkligen ett projekt som detta också är underlagda liknande långsiktiga planer. Att stora projekt skrotas är inga som helst ovanligheter. Ibland är man bara tvungen. Det blir nog dessutom en del rättsliga efterspel mot leverantör.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

säger då det, man ska försöka sälja in nån it tjänst till dessa politiker, man kan säkert få ut 10 mille för att sätta upp en enkel wordpress sajt, vill man bli rik i sverige måste man komma åt skattepengarna, då gåre fan snabbt och inga kontroller sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Väl formulerat hela vägen. Jag håller med!

och då glömde jag ändå att nämna det klassiska området "lagändringar som sker under projektets gång". Och som vi alla vet :), det är ju en ny socialtjänstlag på gång, något som säkerligen påverkar detta projekt inom individ och familjeomsorg.

https://www.regeringen.se/remisser/2020/10/remiss-sou-202047-...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det finns ett annat känt IT-Projekt i Stockholms stad som heter Skolplattformen. Det skrevs en bra artikel i DN om den för någon månad sedan. Det enda jag tänkte när jag läste artikeln var "Cyberpunk 2077". Känns som exakt samma grundproblematik. Nu är jag inte tillräckligt insatt för att veta om Esset och skolplattformen har haft samma problem, men skolplattformen sjösattes ju, och likt Cyberpunk 2077 så var det ju knappast vad som hade utlovats. De kanske ryckte sladden ur Esset nu, så att det inte skulle bli samma fiasko?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Är väl Tieto som är ansvariga för både Paraplyet och "Esset"? Inget litet företag direkt...

Möjligtvis involverad i driften av Paraplyet, samt delaktig i Esset, men det är inte rena Tieto-produkter, nej.

"Nu sitter vi med ett 20 år gammalt egenutvecklat system, Paraplyet, som lever de sista suckarnas liv så vi tittade på hur vi skulle kunna ta nästa steg."

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.716179/stockholms-soci...

"Esset – det är namnet på Stockholms stads nya digitala stöd för socialtjänst, kommunal hälso- och sjukvård, samt överförmyndarverksamhet. Tillsammans med Tieto Sweden AB utvecklar staden Esset som ska stötta moderna arbetssätt."

https://www.facebook.com/247226836200892/posts/50494923042865...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Som vanligt kommer inga huvuden rulla utan detta anses nog mest som en glitch i systemet. Men detta är väl som en droppe i havet av de resurser som slösas på annat onödigt inom kommun, region och stat.

Tur att han inte får lön efter prestation för då hade han legat back. 🤣

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Har varit med i genomdrift av liknande system.
9 ggr av 10 när det spricker så är det kravspecen som varit helt fel, man upptäcker i slutändan krav som gör att tidigare krav inte fungerar.
Man missar en gren av organisationen, man gör inte en analys av arbetssätt i tid och upptäcker att man kan effektivisera och inte jobba likadant i ett nytt system osv.
Vilket gör att man måste backa och göra om och göra rätt.

Inte ovanligt med en implementationstid på några år, men oftast väldigt liten tid av detta som är själva byggandet.
Sedan ska vi inte gå in på ITIL

Det finns lite större ERP-system där det finns bra isv-lösningar, men sverige är så litet att anpassningar som passar för svenska organisationer och regler inte riktigt lönar sig att bygga.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Frustrationen över hur vi slänger ut enorma summor på projekt som inte leder någonstans är enorm. Detta är våra skattepengar och då bör det vara extra viktigt att hantera dem varsamt.

Lätt att slösa och leka med andras pengar verkar rätt uppenbart vid det här laget. Ett stort problem är att alla dessa missar och fel aldrig leder till några kännbara konsekvenser för personer som ska ta hand om detta på ett vettigt sätt. Man bör våga straffa folk på riktigt.
Tråkigt då dessa pengar skulle kunna gå till något mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Alla som skriver att de skulle jobba AGILT! Det var säkerligen där problemet låg ... eller inte

Permalänk
Medlem

Nationell (EU?) OpenSource-satsning där man tar hjälp av redan befintliga, öppna standarder för dokumenthantering, format, kravställning osv. för att regioner skall kunna samarbeta över gränserna där systemen tidigare satt stopp? (framförallt med journalsystem inom vård och omsorg)

Använda internationella studier som gjorts på ämnet som underlag istället för att dyrt på egen hand utveckla/uppfinna ännu en egen "inkompatibelmedalltannat" standard.

Sluta sponsra interna projekt som går över budget, måste migreras från innan det hunnit bli användbart, skiljer sig från övriga regioners system och där projektet hunnit byta inriktning och projektledare ett flertal gånger och samtidigt slippa defaulta till 90-tals kodbaser som aldrig borde få existera i uppkopplade/molnbaserade lösningar.

...

-I'll show myself out...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.