Följ Black Week på SweClockers

Nvidia Geforce RTX 3060 med mining-begränsning lanseras i maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tror inte efterfrågan på 3060 för miners är jättestor, i just det fallet är det nog en hel del gamers som är kunder.
Det finns fortfarande en rad begränsningar som gör dem mindre attraktiva för miners, kanske framförallt kravet på fullstor pci-e slot och antalet pci-e lanes.

Tack! Jag har frågat förut och inte fått något svar. Så begränsningen ligger alltså i att de som vill köra via risers inte får ut något vidare hashrate men t ex gamers, som ju kör via den fullstora porten, faktiskt kan hasha på hur mycket de vill, utan begränsning? Begränsningen rör alltså med andra ord bara riggar, inte vanliga moderkort med en (eller fler) fullstora pci-e slots?

I så fall behöver ju egentligen ingen här oja sig om att de inte kan göra vad de vill med korten, egentligen, för det kan de visst det: Bara de inte använder risers.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SweMerlin:

Tack! Jag har frågat förut och inte fått något svar. Så begränsningen ligger alltså i att de som vill köra via risers inte får ut något vidare hashrate men t ex gamers, som ju kör via den fullstora porten, faktiskt kan hasha på hur mycket de vill, utan begränsning? Begränsningen rör alltså med andra ord bara riggar, inte vanliga moderkort med en (eller fler) fullstora pci-e slots?

I så fall behöver ju egentligen ingen här oja sig om att de inte kan göra vad de vill med korten, egentligen, för det kan de visst det: Bara de inte använder risers.

.

I stort sett! Men det är ganska många faktorer med i bilden. För en gamer som även minar på "nedtiden" så är det nog på sikt ointressant även för denne eftersom att det bara fungerar med en viss läckt dev-driver som givetvis kommer att bli utdaterad för spelbruk så småningom om den inte redan har svagheter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Men finns ju inget som säger att de att inte kan hoppa på ett annat mynt om Nvidia lyckas sätta spärr på Eth

Absolut, men ETH är ju populärt just för att det är populärt, det gör det till en användbar valuta. Att gräva mindre populära mynt är kanske inte lika tilltalande för många, vilket kan minska nyinvesteringarna i grafikkort för mining. Men som sagt, jag tror inte det är mer än en kortsiktigt åtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

I stort sett! Men det är ganska många faktorer med i bilden. För en gamer som även minar på "nedtiden" så är det nog på sikt ointressant även för denne eftersom att det bara fungerar med en viss läckt dev-driver som givetvis kommer att bli utdaterad för spelbruk så småningom om den inte redan har svagheter.

Då ser jag framför mig hur moderkort med flera fullstora pci-e portar och många lanes kommer att bli bristvara i framtiden, ty då kan man ju bygga riggar med t ex tre kort, eller? Ja, bara man använder den läckta drivisen

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SweMerlin:

Då ser jag framför mig hur moderkort med flera fullstora pci-e portar och många lanes kommer att bli bristvara i framtiden, ty då kan man ju bygga riggar med t ex tre kort, eller? Ja, bara man använder den läckta drivisen

.

Ja i små riggar kan man nog ha några stycken men det är nog få som siktar på att ha jättemånga små riggar med få kort i.

Bara så att jag inte var otydlig så syftade jag på nuvarande begränsningarna som svar kring nuvarande nämnda förutsättningarna på t.ex. 3060-priserna på Tradera, nya korten kan ju givetvis ha helt andra spärrar så förhoppningsvis ingen moderkortsbrist på grund av det.
Kraven nedan är de som gäller 3060 med nuvarande spärr idag, och som jag förstått det finns drivern inte till andra operativsystem vilket stoppar operativsystem som t.ex. HiveOS som många miners använder.

Citat:

-470.05 Dev Nvidia driver
-Need to stick the 3060 into motherboard directly (Does not work with riser)
-Must have at least pcie 3.0 enabled in bios, or set to auto
-HDMI/Display port of the graphics card needs to be either connected to a monitor or dummy plug

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja i små riggar kan man nog ha några stycken men det är nog få som siktar på att ha jättemånga små riggar med få kort i.

Bara så att jag inte var otydlig så syftade jag på nuvarande begränsningarna som svar kring nuvarande nämnda förutsättningarna på t.ex. 3060-priserna på Tradera, nya korten kan ju givetvis ha helt andra spärrar så förhoppningsvis ingen moderkortsbrist på grund av det.
Kraven nedan är de som gäller 3060 med nuvarande spärr idag, och som jag förstått det finns drivern inte till andra operativsystem vilket stoppar operativsystem som t.ex. HiveOS som många miners använder.

Ja, allt beror ju på lönsamheten. Är det rejält lönsamt så betalar sig moderkorten ifråga, antagligen. Annars inte. Stort tack för klargörandet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket begränsningen verkligen sitter i hårdvara. Jag misstänker att den egentligen kanske sitter i ett EEPROM-chip med firmware på kortet — och såna skulle kunna bytas ut.

Skrivet av Tarasus:

Och är det verkligen för att hjälpa gamers?

I första hand handlar det inte om hur bra det egentligen fungerar, utan om goodwill. Samtidigt som Nvidia tjänar bra med pengar på korten som köps upp av skalperare och kryptobrytare så riskerar associationen att skada deras varumärke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack nVidia för att ni håller er bästa kundkrets bakom ryggen och inte nerfar de bästa mining korten🤣

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Makramundi:

Ja, självklart leder dålig tillgång till högre priser, men jag har svårt att se att en gamer skulle lägga 7k på ett 3060 vilket är vad dom går för på tradera just nu. Om det visar sig att kortet verkligen inte går att minea på gissar jag på att priserna hamnar kring 5k.

Om man går efter steam så är det många som sitter på budgetmodellen, dom som inte har haft råd med ett kort på 10-25k så är 7k rena kapet även fast det är sjukt överpris.

Själv sitter jag kvar på ett 1060 så att gå över till en 3060 är större hopp, helst hade jag vilja ha ett 3080/TI men har inte lust att betala 10-20k för en sån.

Skrivet av Spelaspel:

PS5 är en ganska bra jämförelse. De är ganska svåra att få tag på(kanske inte lika) men kostar bara någon tusenlapp extra på andrahandsmarknaden. Inte dubbla nypriset som grafikkort. Skulle tro att folk som är villiga att betala vad som helst för grafikkort till speldatorn måste ha fått tag på ett under de senaste 7 månaderna. Det är troligtvis endast miners och gamers som hoppas tjäna tillbaka en del av kostnaden genom mining som är villiga att betala så mycket nu.

Så kanske det är, förstår om man köper ett kort för så mycket pengar så behöver man bara ha igång mining så får man tillbaka lite.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen miners håller sig borta från gamingkorten framöver och det blir bättre tillgång på grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Tack nVidia för att ni håller er bästa kundkrets bakom ryggen och inte nerfar de bästa mining korten🤣

Samtidigt försöker man blidka konsumenter som är på jakt efter mellanklasskort så att de inte surar ihop helt och hållet och går över till blåa laget.

Permalänk
Medlem

Min dröm är att det krashar snart, så alla som köper på sig kort för att ägna sig åt mining får problem.

Låt det vara som förr igen! Saknar "bästa kortet för 5k" tiden..

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull