Vänta nu...
Du tror alltså att guldets värde faktiskt är pga dess användningsområde och inte pga folk säkrar sina pengar???
Har du sett mängden pengar som lagras i guld, dvs inte används? Det är den enskilt största store of value i världen.
Det andra med att jag jämför det med företag, jag vet inte om du missat att en aktie köps på samma sätt som cryptovalutor.
Vad jag också tror du har missat är att kika på teslas aktie. Kom dom med något fundamentalt revolutionerande förra året eller vad tror du den extrema värdeökning grundar sig i?
Samtliga människor som trejdar på daglig basis småler åt sådanna som har ditt tankesätt. Helt plötsligt när er aktie borde gå upp pg nya positiva rapporter så störtdyker den och så står ni kvar som frågetecken.
Alla företag, ALLA ämnen och alla kryptovalutor omfamnas av samma säkerhet i grunden;
vad är DU villig att betala för den?`
Att påstå att saker har fundamentala värden och att det ska säkra något är total bullshit.
Hälsningar,
En som var i din position för många år sedan.
Guld är dessutom förbjudet i många länder (fysiskt) att lagra pengar i, vilket gör det osäkert i sig.
Bitcoin över tid är den bästa store of value genom tiderna, att har tillfälliga dippar gör absolut inget sålänge den återhämtar sig så starkt år efter år. Det är bara mellanspel för att få bättre positioner i längden, det är inte osäkerhet.