Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Har kört dem och suttit i dem. Håller inte med alls. V60 har hårdare bussningar och det märks verkligen. Betydligt mer nervös i sitt beteende och inte alls lika avslappnande att köra. Däremot passar den bättre för den som gillar mer kommunikation och körkänsla från bilen.
Jag upplever också en klar skillnad i premium-känsla i interiören i dem. Speciellt armstödet, men generellt upplever i alla fall jag V90 som betydligt mer premium i interiörskänsla än V60.

Men smaken är väl som baken. Det slutade med en XC90 för oss senast. Nu när vi har två småttingar, barnvagn med plats för två osv. Då var blev det XC90 i slutändan.

Till TS: Provkör båda och framförallt baksätet. En stor skillnad är att V60n har mer upprätt ryggstöd som kan vara jobbigt för en vuxen på längre resor. Har man sällan någon i baksätet så är det mer premium-känsla och där upplever inte alla lika stor skillnad.

Hmm, största skillnaden är väl att v90 är mycket mjukare som du säger jag har r så den är ju hårdare med. Men ingen större skillnad mot något annat, får ta mig till en handlare och jämföra om det är någon skillnad på de som görs nu kontra några år sedan.

Halvt off topic.
Tyckte ni xc90 var rymligare än v90? Eller var det pga att det är en suv ni föll på det den? Personligen tycker jag man tappar lite intern storlek på suvar kontra vanliga kombis.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag har kört V90 D4 i 14000mil och har nu V60T8 som rullat 6800mil.
För ren komfort så gäller utan tvekan V90 och så även med lastning. Ångrar att jag tog en V60 nu med då baksätet är betydligt mindre för ungarna. Sen kan jag inte jämföra körkänsla rätt av då T8 självklart är mycket vassare och har större bromsar. Dragit husvagn med båda och båda gör det bra.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Vi bilägare gjorde ett test på ljud i kupén med mätutrustning. Detta gäller dock "gamla" V60 CC och XC60.

Tystaste bilarna i testet, mätvärde i dB:
1. Mercedes S-klass: 72,4.
2. Volvo V60 CC: 73,2.
3. Audi A6 Avant: 73,5.
4. Volvo V70: 73,6.
5. Volvo XC60: 73,8
6. Volvo V90: 73,8.
7. Skoda Superb: 73,9.
8. VW Passat Sportscombi: 74,2.
9. Volvo 240 GLT-91: 74,2
10. VW Golf: 74,5

De bullrigaste bilarna i testet:

40. Peugeot 208: 78,0.
41. Audi A3 Sportback: 78,0
42. Hyundai i20 Active: 78,2
43. Renault Clio: 78,4.
44. Skoda Fabia: 78,6
45. Opel Corsa: 78,8
46. Dacia Duster: 79,0
47. Toyota Yaris: 79,4
48. kia Cee´d SW: 79,6
49. Kia Picanto: 80,2.
50. Mazda MX-5: 82,4.

Notera att decibel anges i logaritmisk skala. Jag upplever som sagt min "gamla" V60 CC som tyst. Nu fick jag vatten på mitt kuvert...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Kul med alla svar Mycket intressant läsning.

Skrivet av anon309108:

Säkerhet är ju prio1 om man har familj.. har man inte det som prio så finns buss hihihi
Skämt o sido.. Jag gillar stora bilar oxå.. även om jag bara är 175 Man åker skönt i en stor bil och lite murbräcke-känsla i rusningstrafik. Folk tränger sig inte lika extremt när man sitter i en 2+tonnare

Var bara observant på servicehistorik... kolla gärna hur många ägare det varit på bilen..
Många ägare kan indikera att det är ett måndagsexemplar..
Kolla upp om bilmodellen har blivit återkallad för något och om den har det, så verifiera i serviceboken att den varit inne på den återkallningen.

Kika även på alla glipor mellan huv o skärm, skärm o dörrar, baklucka o stolpar så alla de är spikraka, samt jämna på båda sidor.
OM det är så att det är tajt på ena glipan men större på andra, så kan det vara en indikator på att den varit med om en liten krock/påkörning och blivit reparerad.
Då kan du överväga perfekt prut-anledning eller ta nästa bil.
Var även lite observant på vilken månad bilskatten ska betalas.. det är inte skojigt att ha extra räkning inför jul/nyår eller precis när man går på semester

Kika även på när storservice infaller om det är inom kort, eller om det är dax för en vanlig service.. Det brukar ofta gå att pruta lite med att servicen ska ingå innan man hämtar ut den.

Sist men inte minst så håll dig undan vag-bilar.. Visst att skoda fungerar bra, jag har en som tillfällig bil.. Men det är inte samma komfort i dem som i en volvo.

Det är mina småtips.. Jag önskar lycka till i bilköpet

Vi kikar faktiskt på f.d. tjänstebilar så de kommer bara att ha en ägare som tur var. Dock var det bra småtips, ska tänka på't

Skrivet av NatureBoyyy:

Till ts, har en v60 t4 r-design, kör jag landsväg liger jag runt 0.64-0.7 beroende på hastighet, men i stan drar det givetvis mer. Dock väldigt nöjd med helheten. Tycker bagaget räcker gott och åker bekvämt. Jag kollade samtidigt på octavia men den kändes mycket tråkigare när jag skulle köpa, ny modellen ser ju dock rätt trevlig ut.

0,64-0,7 låter väl rätt OK för en stor bil med 190 hästar. R-design är väl bara utseende och har inget med motorn att göra?

Skrivet av hölmiz:

Skulle nog föreslå att den eventuella barnstolen får åka där bak.

Bra tips, det kanske är enklare.

Skrivet av NatureBoyyy:

Använd bara rösstyrning så är ju det inga problem, har även justerat utan det, vet man hur interfacet fungerar är det inte svårt.

Hur är inlärningskurvan? Man kommer som sagt var från en A3 -16 som har ett väldigt simpelt infotainmentsystem i jämförelse med Volvos system.

Skrivet av Youjimbo:

Till TS: Provkör båda och framförallt baksätet. En stor skillnad är att V60n har mer upprätt ryggstöd som kan vara jobbigt för en vuxen på längre resor. Har man sällan någon i baksätet så är det mer premium-känsla och där upplever inte alla lika stor skillnad.

Det blir nästa punkt på agendan, att sitta lite mer där bak, hann inte göra det sist.

Skrivet av ingenjören:

De bullrigaste bilarna i testet:
41. Audi A3 Sportback: 78,0
Notera att decibel anges i logaritmisk skala. Jag upplever som sagt min "gamla" V60 CC som tyst. Nu fick jag vatten på mitt kuvert...

Håller verkligen med om denna, A3an låter ruskigt mycket, speciellt över 100km/h.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kul med alla svar Mycket intressant läsning.

Vi kikar faktiskt på f.d. tjänstebilar så de kommer bara att ha en ägare som tur var. Dock var det bra småtips, ska tänka på't

0,64-0,7 låter väl rätt OK för en stor bil med 190 hästar. R-design är väl bara utseende och har inget med motorn att göra?

Hur är inlärningskurvan? Man kommer som sagt var från en A3 -16 som har ett väldigt simpelt infotainmentsystem i jämförelse med Volvos system.

Det blir nästa punkt på agendan, att sitta lite mer där bak, hann inte göra det sist.

Håller verkligen med om denna, A3an låter ruskigt mycket, speciellt över 100km/h.

R-design är bara lite design ja inget motormässigt, hårdare fjädring osv. Tycker det gick fort att lära sig infotainment systemet, sitter man och bara pillar runt i början så är det inga problem att ex ändra temp osv under körning. Även om det är smidigt med röstyrningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Min upplevelse av Octavian är att även den är bullrig, men det där med ljud är ju så individuellt. Vissa upplever det som olidligt, andra är fullkomligt obrydda.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Väldigt få bilar har ISO-fixfästen i fram. Det är desutom säkrare för barnet att åka i baksätet (antagligen därför det inte finns iso-fix).
Skulle säga att ISO-fix är väldigt smidigt på barnstolar. Så mycket enklare att montera och peace of mind att veta att stolen sitter som den ska.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Min upplevelse av Octavian är att även den är bullrig, men det där med ljud är ju så individuellt. Vissa upplever det som olidligt, andra är fullkomligt obrydda.

Det är också svårt att veta bara genom att titta på decibel, olika frekvenser av ljud upplevs ju störande på olika sätt, och för olika personer. Heller ett dovt malande från hjulen än ett vinande från vinden vid backspegeln exempelvis även om volymen skulle vara högre på det dova ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Intressant, har nyare årsmodeller bättre rostskydd än första årens V90?

Vet inte på den nivån, men jag vet att rent allmänt var utvecklingen av SPA-bilarna inte alldeles färdig när de lanserades, så det var rätt mycket förbättringar de första åren efter.

Skrivet av snajk:

Komforten gick i mina ögon nedåt när Geely-ledda modeller kom, alltså den senare XC90 och framåt. Jag tycker nog att de bästa stolarna var tidigare modeller ändå, alltså "V70N" och första S80 exempelvis, men det är ganska marginellt upp till bilarna konstruerade under Ford-tiden. I samband med övergången så flyttade de ju stolstillverkningen från Lear till Johnson Controls men jag tror inte det påverkade egentligen, snarare är det konstruktionen och materialvalen som jag inte gillar lika mycket. Däremot var det ju ett lyft att man kunde få ventilerade stolar. Varför de satte svankstödsratten där det är så svårt att komma åt den vet jag inte dock. Det kan vara så att enligt något komfortindex så är det nyare stolarna lika bra, men de är ju mycket hårdare och det gillar inte jag.

Flytten av slutmonteringen från Lear till Johnson Controls gick gradvis, och den stora volymen av flytten kom inte förrän Johnson köpte den gamla Lear-fabriken och tog över alla anställda. Tror inte att det påverkar någonting alls. Är det något så är det baksätena på V70 som under några år gjordes i den gamla Johnson-fabriken. Utvecklingen flyttades till Johnson tidigare, men komforten är det Volvo som har järnhård kontroll över. För SPA var det Volvo själva som ledde hela utvecklingen av stolarna, Johnson hade bara en mindre del av det.

Fokus på stolarna har gradvis gått från komfort mot sportigare stolar. För SPA är det en väldigt sportig komfortstol, och så en ren sportstol som alternativ. Två alternativ är väl bra, men då kan väl komfortstolen vara en riktig komfortstol? I vilket fall - det är rätt naturligt att man går åt det hållet om man jämför sig med Audi och BMW som bägge har ännu hårdare och sportigare stolar. De nyare stolarna är bättre på en kurvig väg, men kanske inte så fantastiska på rak motorväg. Jag tycker dock fortfarande att de är bra.

Angående svankstödsratten - vet inte riktigt hur mycket man skall säga här, men det korta svaret var att det skulle ha varit en helt annan design innan någon bestämde att priset på stolen måste ner, och då kapade man med den stora osthyveln. En del designer blev inte alldeles lyckade.

Citat:

Jo jag har inte så bra koll på de mindre modellerna, de byggdes ju inte här, men jag såg mulorna med Focus-kaross så utvecklingen var i alla fall här. Dock har jag ju förstås jobbat en del med dem och kvaliteten var kanske inte på topp men i alla fall ett ganska stort lyft från de tidigare Charisma-baserade S40/V40. Däremot har de inte åldrats bra, jag kollade på att köpa en begagnad V50 för några år sedan och alla jag kollade på kändes väldigt slitna inuti.

Det ligger något i det, men om du tittar på de äldre "småbilarna" (första S40/V40) så är de ännu mer slitna. Sen är ju en av klädslarna på stolarna en fullständig katastrof hållbarhetsmässigt, men det är ju nån designer på Volvo som älskar den vinylen, så den blev kvar länge.

Citat:

Volvo är verkligen inte någon katastrof på något sätt, men sedan Ford och sedermera Geely tog över så har de minskat kvaliteten och ökat priserna. Volvos priser ligger generellt över exempelvis MB, BMW eller Audi om man tittar på motsvarande modeller och motorer, även om det förstås varierar med kampanjer och så. För mig är det svårt att motivera att exempelvis betala 5000 i månaden för en XC60 B4 (diesel 197 hk, awd) när jag får en Audi Q5 40 TDI (Diesel 204 hk, awd) för 4400. Eller en V90 B4 (bensin, 197 hk fwd) för 4800 när man får en A6 45 TFSI Avant/kombi (bensin 245 hk, awd) för 4900 (sedan för 4200).

Volvos priser är starkt påverkade av att de har haft fullt i fabrikerna i långa perioder. De behöver inte sänka priserna när de säljer allt de kan bygga. Men visst är de dyra. En av anledningarna att jag inte bytt bil på länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Väldigt få bilar har ISO-fixfästen i fram. Det är desutom säkrare för barnet att åka i baksätet (antagligen därför det inte finns iso-fix).
Skulle säga att ISO-fix är väldigt smidigt på barnstolar. Så mycket enklare att montera och peace of mind att veta att stolen sitter som den ska.

Detta beror på bilens ålder. Det är lite komplext, men i korthet kräver EU numer att ett bilar har ett "top tether"-fäste på platser med ISOfix. Top tether är en rem som går från barnsätets rygg över stolen till ett fäste på stolens rygg (alternativt på sätets baksida men med ett fäste som gör att remmen inte åker ner från ryggen). Detta är ganska svårt att lösa för en framstol på ett sätt som håller i en krock, och därför har många tillverkare gått över till att bara ha ISOfix-fästen i baksätet (där det är mycket lättare att fixa ett top tether-fäste). Bilar producerade innan den regeln har dock oftare ISOfix-fästen fram.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan ge lite input,

Hade en V90 D3 som tjänstebil och upplevde den väldigt trött. 150 HK är för lite för den vikt en V90 har.

Nu har jag köpt V90 privat och tog en D4 AWD, betydlig bättre bett. Framförallt när man ligger över 100 km/h.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Vet inte på den nivån, men jag vet att rent allmänt var utvecklingen av SPA-bilarna inte alldeles färdig när de lanserades, så det var rätt mycket förbättringar de första åren efter.

Är inte det ganska vanligt? Jag kom in på Volvo ganska kort efter lanseringen av första XC90 och den hade sjuka problem då, alla bilar provkördes på provbana under ganska lång tid för att säkerställa kvaliteten och väldigt många bilar fick åtgärdas efter den. Av diverse anledningar.

Citat:

Flytten av slutmonteringen från Lear till Johnson Controls gick gradvis, och den stora volymen av flytten kom inte förrän Johnson köpte den gamla Lear-fabriken och tog över alla anställda. Tror inte att det påverkar någonting alls. Är det något så är det baksätena på V70 som under några år gjordes i den gamla Johnson-fabriken. Utvecklingen flyttades till Johnson tidigare, men komforten är det Volvo som har järnhård kontroll över. För SPA var det Volvo själva som ledde hela utvecklingen av stolarna, Johnson hade bara en mindre del av det.

Fokus på stolarna har gradvis gått från komfort mot sportigare stolar. För SPA är det en väldigt sportig komfortstol, och så en ren sportstol som alternativ. Två alternativ är väl bra, men då kan väl komfortstolen vara en riktig komfortstol? I vilket fall - det är rätt naturligt att man går åt det hållet om man jämför sig med Audi och BMW som bägge har ännu hårdare och sportigare stolar. De nyare stolarna är bättre på en kurvig väg, men kanske inte så fantastiska på rak motorväg. Jag tycker dock fortfarande att de är bra.

Jo det är fortfarande bra stolar, men tidigare var de ju bäst och de är de inte längre. Min BMW har sportstolar men de är ändå rätt tjocka, mjuka och bekväma. Men jag tror att jag är lite speciell där, jag har valt bort flera bilar för att stolarna inte var bekväma nog, kollade på en A3 innan jag köpte min nuvarande exempelvis men det gick inte alls.

Citat:

Angående svankstödsratten - vet inte riktigt hur mycket man skall säga här, men det korta svaret var att det skulle ha varit en helt annan design innan någon bestämde att priset på stolen måste ner, och då kapade man med den stora osthyveln. En del designer blev inte alldeles lyckade.

Jo så klart.

Citat:

Det ligger något i det, men om du tittar på de äldre "småbilarna" (första S40/V40) så är de ännu mer slitna. Sen är ju en av klädslarna på stolarna en fullständig katastrof hållbarhetsmässigt, men det är ju nån designer på Volvo som älskar den vinylen, så den blev kvar länge.

Jo, nylonklädseln verkar hålla ok men den är ju inte så trevlig. Värst är väl den här liksom knottriga vinylen eller vad det är. Och fulast var den där svart-vita R-design klädseln. Urk.

Citat:

Volvos priser är starkt påverkade av att de har haft fullt i fabrikerna i långa perioder. De behöver inte sänka priserna när de säljer allt de kan bygga. Men visst är de dyra. En av anledningarna att jag inte bytt bil på länge.

Jo det är klart. Väldigt många köper Volvo per default nästan oavsett vad det finns för modeller eller vad konkurrenterna har kommit med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är inte det ganska vanligt? Jag kom in på Volvo ganska kort efter lanseringen av första XC90 och den hade sjuka problem då, alla bilar provkördes på provbana under ganska lång tid för att säkerställa kvaliteten och väldigt många bilar fick åtgärdas efter den. Av diverse anledningar.

Den launchen var inte heller någon av de bättre. Första S80 vet jag också att det var en legendarisk katastrof. Annars så går det lite bättre eller lite sämre med launcherna, det var nog inget mellan de två XC90-launcherna som var så illa.

Citat:

Jo, nylonklädseln verkar hålla ok men den är ju inte så trevlig. Värst är väl den här liksom knottriga vinylen eller vad det är.

Japp, det var den jag tänkte på. Katastrofal vinyl, men designerna skall ha den i allt.

Citat:

Jo det är klart. Väldigt många köper Volvo per default nästan oavsett vad det finns för modeller eller vad konkurrenterna har kommit med.

Har bara ägt en Volvo, men det råkar vara praktiskt med verkstäder som jag jobbar nu, så jag hade gärna fortsatta med det - om de gjorde nån modell jag ville ha.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

R-design är bara lite design ja inget motormässigt, hårdare fjädring osv. Tycker det gick fort att lära sig infotainment systemet, sitter man och bara pillar runt i början så är det inga problem att ex ändra temp osv under körning. Även om det är smidigt med röstyrningen.

Lär väl finnas en lista på kommandon som systemet känner igen?

Skrivet av ingenjören:

Haha ja, när vi lyssnar på en podcast så koncentrerar man sig på rösten och då filtrerar man automatiskt bort en del av bullret men har man inte på någon radio alls och bara kör samt dessutom känner vibrationerna ja då hörs det.

Skrivet av hölmiz:

Där ser man, hade ingen aning.

Skrivet av gashemi:

Kan ge lite input,

Hade en V90 D3 som tjänstebil och upplevde den väldigt trött. 150 HK är för lite för den vikt en V90 har.

Nu har jag köpt V90 privat och tog en D4 AWD, betydlig bättre bett. Framförallt när man ligger över 100 km/h.

D3 på V90 går nog bort ja. Har dock testat V60 B3 och det var ju inga underverk gällande acceleration men kändes hyfsat OK för vanlig körning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9