Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Vid behov, tror jag installerade om en gång på förra datorn utöver när den var ny.
Så var tredje år eller så

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

0.5-1år kanske. Ibland får jag något ryck och installerar om. Känns fräscht när allt är nyinstallerat. Som en nybyggt dator man installerat för första gången. Blir så mycket junk när man testar olika program och stuff så känns skönt att rensa ordentligt då och då. Avinstallera verkar inte alltid rensa allt. Konstiga filer och mappar som ligger här och var på disken och säkerligen i registret också.

Permalänk
Medlem

Mer och mer sällan då systemet ändå kan kännas rätt fräscht längre. Med min förra burk (Ryzen 1600) körde jag Windows 10 i strax över fyra år och det hade nog kunnat bli betydligt längre än så. Något liknande lär det bli nu. Har mest spel och utvecklingsmiljön installerad. Burken innan dess installerades väl om efter två-tre år. Backar vi tillbaka till Windows XP var det säkert en gång per år och på Windows 98-tiden var det nog var tredje månad.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

När jag körde Windows så blev det ungefär var 6te månad (har aldrig kört W10 privat).
När jag bytte till linux så bytte jag dist några ggr innan jag fastnade vid mint. Den installationen körde jag i ca 5-6 år.
Den installationen jag kör (Arch) nu har jag haft i 4 år and counting.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Min stationära är det installerat win7 på 2013

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur W10 är utformad, med uppgraderingar två ggr per år, så blir det närapå en ominstallation i sig varje gång man kör en uppgradering. Därför har jag inte känt behovet av att installera om alls sedan jag byggde nuvarande system. Hade en massa problem med uppdateringar som vägrade installera under hela vintern/våren. Då var jag på väg ominstallera men valde vänta till 21H1 och det fixade alla problem. Så ominstallation känns inte alls nödvändigt om det inte uppstår enorma problem som helt enkelt inte går lösa på annat sätt.

W7 installerade jag om kanske 2-3 gånger under 8 år och det var i samband med installation av ny disk. XP installerade jag nog om 2 ggr per år ungefär.

Linux installerar jag om väldigt ofta men det beror på att jag testar lite olika distributioner.

Mina Amigor installerade jag aldrig om. Bytte jag disk kopierade jag bara den gamla rakt över.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Skulle mer säga "om det behövs" så svårt att säga, kanske ibland behövs det efter 1-2 år, ibland kanske 5 år. På Windows ME tiden som många avskydde men som gav med bra prestanda i benchmarks för mig på den tiden formaterade jag säkert två-tre ggr i året så då funkade det bra. Men nu med Windows 10 har jag nog inte brytt mig i att formatera. Endast då jag installerade nyligen ny M2 SSD så beslöt jag att installera windows från scratch för det är såpass länge sen (5 år?) jag installera W10 från början.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

I princip aldrig, har installerat om en enda gång i felsökningssyfte. Upplever inte längre att Windows blir "segare med tiden" vilket kunde hända under XP/Vista-tiden. Är detta något folk upplever fortfarande?

Permalänk
Medlem

Mest nydligen förra månaden. Ny ssd. Innan dess var det 2017 när jag installerade processorn. Därmellan har jag gjort "refresh" kanske varje år.

Haft problem med uppdateringar som tvingat mig göra refreshes.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hur folk som tvångsmässigt gör detta en gång i månaden måste tänka:

Fast man saknar allt av värde
Varje månad den 24:e
Men i samma stund som lönen går att nå
Skall det genast formateras
Hela operativet ominstalleras
Och sen man svurit aldrig mera installera malware igen
Så måste hela IE Edge
ut på en gång
Och Chrome installeras!

Som svar på frågan:

Jag gör det så sällan som möjligt. Ett satans debacle att få i ordning på allting som man vill ha det varje gång.

Jag kräver att du skriver en refräng också!

Permalänk

I princip bara när jag köpt nytt system (moderbord+cpu) vilket väl sker ungefär vart 5'e år.
Det tar ju fan en hel arbetsdag att göra en clean installation, inräknat alla updates, installation av program, överföring av gamla filer och tweakande av inställningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte när jag installerade om sist.
Kanske är jag inte ensam om detta ;). Det finns sätt att få reda på lite mer.

Exempelvis kan man för att få reda på en del info i CMD skriva:
systeminfo

Eller bara plocka fram installationsdatumet med följande sträng:
systeminfo|find /i "original"

Det är emellertid ganska sopiga siffror som presenteras för ändamålet då senaste större uppdateringen slätar över installationsdatumet. Så man får reda på när man körde in senaste uppdateringen typ. Inte så intressant...

Hoppet är emellertid inte ute.
Starta istället powershell och skriv in följaden för att få fram större ändringar så borde också första installationsdatum uppenbara sig:

Get-ChildItem -Path HKLM:\System\Setup\Source* | ForEach-Object {Get-ItemProperty -Path Registry::$_} | Select-Object ProductName, ReleaseID, CurrentBuild, @{n="Install Date"; e={([DateTime]'1/1/1970').AddSeconds($_.InstallDate)}} | Sort-Object "Install Date"

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

På Win7 blev det nästan vartannat år. Nu när jag har Win10 har jag bara installerat det en gång 2016. Jag känner inte att det behövs.
Kanske för att jag är mer försiktig med vad jag installerar på datorn, och inte som förr då det blev en massa småprogram här och där.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag kräver att du skriver en refräng också!

Your wish is my command:

Då finns det ingen data kva-ar
Det är tomt, tomt, tomt i burken

Det är något som man verkligen vet
Den 25: e smäller det

Då finns det ingen data kva - ar
det är tomt, tomt, tomt i burken

Det är värt att lägga en halvdag på
att få ordning på allting igen

Dold text
Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Musikälskare

När jag bygger om, så kanske var 3-4år

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Tycker Windowinstallation är så mycket krångligare idag än för 10-15 år sen. Då gick det hur smidigt som helst, nu är det ett jäkla felsökande för att få igenom skiten. Tur att man nästan aldrig gör det längre. Förr var det ju.. nytt spel = nytt grafikkort = installera om Windows

Permalänk
Medlem

Den som klicka varje månad, hur tänkte man där?

Känns som Win10 aldrig blir segt så valde 5+. Inte behövt göra en ominstallation än iaf.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Så lite som möjligt eller rättare sagt när det behövs. Hur många år håller jag inte reda på (struntar därför att svara på första sidan). Det är ju inte precis världens roligaste jobb

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

När jag körde XP/Vista så var det minst en gång per år.
Men senaste gången jag installerade Windows på min stationära var när jag bytte från en Q9550 till en 4690K. För ca 7 år sen

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Aldrig mer installera malware
Installerar Chrome

Själv har man ju fått en massa skit av just chrome, jag kör Firefox därför samt att chrome känns bara som en ända stor keylogger.

Permalänk
Testpilot

Många verkar fortfarande tro att man måste installera om ifall man byter moderkort men som flera redan skrivit är det inga problem att byta ut allt och bara flytta hårddisken till en helt ny dator. Har gjort det på Windows 7 med och inte upplevt några problem.

Minns förr på XP-tiden att forumet var fullt med trådar där man inte fick 99 fps i Counter-Strike, då var steg 1 i felsökningen att formatera och installera om allt. Formateringen var i många fall redan utförd innan tråden skapades, för att få högsta fps tvekade man inte inför en liten formatering

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Fram till Windows 7 var det ungefär var tredje månad, därefter blev det bara vid behov när väsentlig hårdvara uppgraderats (vilket brukar vara några gånger per år).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

När jag byter moderkort i princip, om inget börjat fela såklart. Svårt att säga hur ofta då det skiljer sig, har suttit på detta moderkort ett tag nu men bytta oftare förr... Så avstod röst.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden när det kommer ut någon ny windows version, då det fungerar smidigare än att uppdatera igenom windows update.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Med XP/Vista/W7, flera gånger om året.
8/8.1/10 = Bytt moderkort/cpu eller om jag klantat mig själv så maskinen är obrukbar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Bildexpert

Endast vid mer omfattande hårdvaruuppgraderingar, så var 3-5e år är ganska rimligt. Jag brukar vara rätt snabb på att få till Windows såsom jag vill ha det och känner inget egentligt hinder att installera om operativsystemet, även om jag förstås aldrig gör det i onödan.

Permalänk
Medlem

På windows blev det väl varannan månad pga alla möjliga problem som uppkom. Aldrig behövt installera om linux hittils

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Aldrig. Varför formatera när allting funkar perfekt? Don't fix what's not broken.
Skulle jag få problem, ja, då kanske det blir lägligt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Kör lin, win och osx på olika maskiner, ingen har behövts installeras om sedan införskaffandet.
Macbooken är från 2015

Kombination av stabilare system och att jag inte längre tror att jag måste pilla för att det "ska fungera"

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Blir en ominstallation vid byte av hårdvara som CPU, moderkort och systemdisk. Annars blir det "när det behövs".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000