Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Jag installerar om när det behövs, inte efter något visst tidsintervall.
Ibland kan det krävas flera ominstallationer på raken innan allting blir rätt, men när det väl blivit rätt så kan det gå åtskilliga år innan någon ominstallation behövs.

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt. Gör man en ren ominstallation måste man ju även installera om alla andra program och och göra om alla inställningar som man vill ha dem. Även om jag har alla spel på en annan disk så måste installationernas verifieras. Hur jobbigt som helst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Inte hänt en enda gång sedan jag började använda Solus.

Rolling release med bra återställningsmöjligheter gör det enkelt att slippa ominstallationer.
Den sista pusselbiten hade väl varit btrfs som filsystem, men det blir kanske överdrivet i mitt fall.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Ominstallerar efter behov, vilket är rätt sällan. Senast var förra året då Win10 sökfunktionen både i startmenyn och snabbfältet sluta fungera efter en uppdatering(tack för den MS). Trist att fixa med att backa upp allt, men det går relativt fort.

Permalänk
Medlem

Länge sedan. Behövs inte nuförtiden, Windows 10 hanterar ju till och med processorbyten utan problem. Det där med "Windows rot" osv brydde jag mig absolut om med XP och tidigare men nu märker jag ingen skillnad över några år.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

När windows store krånglar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

En gång om året

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

När någon uppdatering förstör vissa funktioner, t.ex. sökfunktionen eller när Windows beter sig konstigt, t.ex. tar flera sekunder på sig att visa kontextmenyn när man högerklickar. Annars när man byter bootenhet eller som sista utväg i felsökningssyfte.

Känns bökigt att ominstallera för "ominstallerandets" skull.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Aldrig, bara om jag byter hårddisk som OS ligger på eller vid köp av ny dator.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet vid varje uppgradering, eller när jag köper ny dator
Så jag avstår från att lägga min röst ikväll.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

På min ena dator: inte sen jag uppgraderade till windows 10 när det kom. På min andra dator: inte någonsin (köpte den för tre år sen). Linux Mint höll däremot bara i tre månader, sen krashade OS och behövde installeras om, jag har inte varit med om det sen Windows 98, hoppas Ubuntu är mer stabilt. Funtar på att byta Ubuntu mot Pop dock.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Före Windows 7 så var det i princip årlig ominstallation som krävdes för att hålla datorn skaplig.

Men nu är det inte samma behov. Fast byter jag hårddisk så blir det ominstallation.

Permalänk
Medlem

Rätt ofta, några ggr per år kanske? Gillar det.

Permalänk
Medlem

Aldrig, bara om jag byter hårddisk.

Debian Sid ("unstable") är tillräckligt stabil. Det har inte inte kraschat en enda gång sedan jag skaffade den senaste hårddisken, 22 juni 2015 (idag är det 25 juni 2021 så det är sex år). Då blev det en Samsung 850 Pro med 256 GB där operativsystemet och en del annat ligger. Sedan har jag några extra TB med mekanik i sig.

Fast, jag gör mikrouppdateringar några gånger per vecka.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Före Windows 10, så fort jag kände minsta ryck med musen eller microstutter i spel som t.ex CS / CS:GO. Under Windows 10, enbart när jag orkar.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Brukar bli rätt ofta.. Varenda gång Microsoft förstör Windows 10 med dumma uppdateringar (nästan alltid med andra ord) så får man dra en fresh installering med Windows 10 version 1909 och offline-läge på så man slipper vidriga updates. Här senast var det version 2004 och 20H2 som förstörde för mig i Diablo 3 med "fryslagg" och krascher i Greater Rift 120+ så man fick återgå till stabila 1909 och innan det var det någon Win 10 update som totalt förstörde prestandan i Warzone så man fick installera om 1909 en gång till. Är inne på 3 ominstalleringar detta året, men i normala fall ligger det på runt 1 ominstallering/ år. Om Microsoft kunde testa sina updates i populära spel innan de släppte ut dessa för normala användare så vore det underbart.. Till och med Diablo-utvecklarna skyller på Microsoft numera.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

2013 gjorde jag en halv ominstallation för att jag bytte filsystem till ZFS. Tror det var 2008 innan dess, vid inköpet av en Core2Quad.

Permalänk
Medlem

Normalt sett är det 1 gång per år, men senaste åren har jag fuskat.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Brukar bli rätt ofta.. Varenda gång Microsoft förstör Windows 10 med dumma uppdateringar (nästan alltid med andra ord) så får man dra en fresh installering med Windows 10 version 1909 och offline-läge på så man slipper vidriga updates. Här senast var det version 2004 och 20H2 som förstörde för mig i Diablo 3 med "fryslagg" och krascher i Greater Rift 120+ så man fick återgå till stabila 1909 och innan det var det någon Win 10 update som totalt förstörde prestandan i Warzone så man fick installera om 1909 en gång till. Är inne på 3 ominstalleringar detta året, men i normala fall ligger det på runt 1 ominstallering/ år. Om Microsoft kunde testa sina updates i populära spel innan de släppte ut dessa för normala användare så vore det underbart.. Till och med Diablo-utvecklarna skyller på Microsoft numera.

Jag har efter nästan sex år inte stött på en (1) dator som haft problem relaterade till ett omodifierat Windows 10, av alla hundratals jag kommit i kontakt och/eller jobbat med sedan juli 2015, så du måste ha en väldig otur med "dumma" uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Sedan SSD’er blev normalt mer sällan.
Går fort hela tiden.

Permalänk
Medlem

Sedan Windows 10 lanserades har jag inte gjort en enda ominstallation, mer än den jag tvingades till efter att primära disken brakade för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att blåsa burken och börja om på ny kula kan ibland kännas uppfräschande. Denna vecka vill vi veta hur ofta du brukar installera om datorns operativsystem.

Läs hela artikeln här

Aldrig i princip .

Var tvungen dock för ett halvår sedan. Jag råkade spilla cola zero i fläktutblåst. Datorn i sig var oskadd, men oset krashade gång på gång.

En ominstallation gjorde susen. Inga krascher sedan dess.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Ominstallerar en gång årligen per burk. Oavsett vad Bill Gates än lovar och säger, så är en clean install snabbare än en gammal "åderförkalkad" version. Men win10 är ljusår bättre än tidigare versioner ska tilläggas.

Ominstallerar också när misslyckade överklockningar gjort att win blivit korrupt. Men det var länge sedan jag råkade ut för något sådant. Kan ha varit på XP-tiden senast. Minns faktiskt inte så noga.

Kan tillägga att de få gånger det händer att win eller någon programvara/hårdvara får för sig att trilskas, går det oftast fortare att göra clean install än att felsöka registret etc. Felsökning kan ta oerhört lång tid.

Permalänk
Medlem

aldrig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag installerar om med en imagefil som jag skapat efter jag ändrat om inställningar/installerat program som jag behöver.

Hur gör du då? Vad använder du för program?

Permalänk
Medlem

De senaste gångerna har det blivit när jag bytt moderkort, tror jag. Med ett par års mellanrum.

Permalänk
Medlem

Aldrig. En burk får en installation och sen så lever den och fixas vid behov om något mot förmodan skulle strula. Om den återanvänds till nåt annat så åker ett nytt OS in i och för sig, men det brukar ju inte bli Windows...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Svårt att säga.. så sällan som möjligt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Inte i stallerat om sen jag installerade win 10 tech preview typ nån gång 2014-2015 och kör fortfarande på min preview kod utan problem sen dess.

T.om senast när jag bytte från intel till amd trodde jag att de skulle bli ominstallation och inköp av aktiveringsnyckel men de funkade prima att köra som det var utan att fibbla med drivrutiner eller behöva jaga fram en kod.

Innan 10an så var de väl nån gång per år eller något sånt men nu mer vid behov eller rättare sagt problem och hittills aldrig strulat med win 10.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande keyn till Win2000 eng helt utantill, så på den tiden installerade jag om Windows vääldigt ofta, mest för att jag byggde mycket med datorer o tyckte det var askul att fixa o hålla på. Nuförtiden däremot så har jag kört samma Windows sen jag köpte o blåste min laptop för tre år sen, o innan dess på laptoppen innan så var det nog 3-4 år tidigare. Ser ingen anledning att hålla på längre, jag har min konf som jag fixar in o sen är jag nöjd med det. Skippar även Windows updates så långt det går.
Får se hur länge jag kommer sitta med min nuvarandra installation innan MS börjar fucka för mycket med Win11 så jag till slut tvingas gå över till Linux istället. Sålänge jag får igång Photoshop o Overwatch så..