Nån som testat oneplus och realme?

Permalänk

Nån som testat oneplus och realme?

Tja!

Ny här! Behövde lite input så tänkte att det här är rätt forum (hoppas jag!)

Jag har en Oneplus i dagsläget, en 5t. Jag är helnöjd och vill helst ha den för evigt.. men som vi alla vet är denna typ av teknik inte direkt gjort för att hålla i all evighet och min kära lur sjunger på sista versen.

I kölvattnet av corona har min ekonomi dessvärre fått en rejäl törn så jag spanar lite på budgetalternativ som kanske inte ändå känns som ett totalt nedköp.

Så hittade jag oneplus "syster" realme, nu fattar jag ju att det skiljer beroende på modell, men har nån testat bägge av märkena och kan ge mig en uppfattning om hur de står sig mot varandra?

Och/eller tips på budgetlurar (typ 3000 är smärtgränsen tror jag) som är prisvärda?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sessanlull:

Tja!

Ny här! Behövde lite input så tänkte att det här är rätt forum (hoppas jag!)

Jag har en Oneplus i dagsläget, en 5t. Jag är helnöjd och vill helst ha den för evigt.. men som vi alla vet är denna typ av teknik inte direkt gjort för att hålla i all evighet och min kära lur sjunger på sista versen.

I kölvattnet av corona har min ekonomi dessvärre fått en rejäl törn så jag spanar lite på budgetalternativ som kanske inte ändå känns som ett totalt nedköp.

Så hittade jag oneplus "syster" realme, nu fattar jag ju att det skiljer beroende på modell, men har nån testat bägge av märkena och kan ge mig en uppfattning om hur de står sig mot varandra?

Och/eller tips på budgetlurar (typ 3000 är smärtgränsen tror jag) som är prisvärda?

Tack på förhand!

Jag har ägt en Oneplus 3 och gick till en Realme 6. Det är helt klart märken som är mycket snarlika, inte minst då det är samma moderkoncern som äger båda varumärken och de använder sig av samma laddarteknik. Jag använder t ex Oneplus-laddarna för att ladda min Realme med snabbladdning.

Kör hårt är mitt förslag! Precis som Oneplus så är den svagaste punkten hos Realme just kameran som är "duglig" men inte "wow".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har en Realme 5 Pro som jag köpte för ca ett o halvt år sedan och en Realme 6 som jag köpte för ca ett år sedan och använder som kamera. Funkar bra. Kostade ca 2.000 resp 1.490. Mycket för pengarna.

Idag hade jag köpt en www.inet.se/produkt/2000770/realme-8-pro-128gb-punk-black för kamerans skull 108 mp.
Så om du kan lägga till ett par hundralappar. Finns på Webhallen o Netonnet också.

Permalänk

Ska kika, priset lät ju då riktigt bra!
Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av pjb:

Har en Realme 5 Pro som jag köpte för ca ett o halvt år sedan och en Realme 6 som jag köpte för ca ett år sedan och använder som kamera. Funkar bra. Kostade ca 2.000 resp 1.490. Mycket för pengarna.

Idag hade jag köpt en www.inet.se/produkt/2000770/realme-8-pro-128gb-punk-black för kamerans skull 108 mp.
Så om du kan lägga till ett par hundralappar. Finns på Webhallen o Netonnet också.

Det låter ju riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har ägt en Oneplus 3 och gick till en Realme 6. Det är helt klart märken som är mycket snarlika, inte minst då det är samma moderkoncern som äger båda varumärken och de använder sig av samma laddarteknik. Jag använder t ex Oneplus-laddarna för att ladda min Realme med snabbladdning.

Kör hårt är mitt förslag! Precis som Oneplus så är den svagaste punkten hos Realme just kameran som är "duglig" men inte "wow".

Trodde jag svarat! Låter bra, är de även lika i menyer och funktioner?

Jag gillar ju kameran på min 5t, blir riktigt fina bilder. Men jag har måhända inte jättehöga krav 🤣

Permalänk
Medlem

För maximalt 3k hade jag antingen köpt en begagnad Oneplus Nord 5G eller gått på Xiaomi:

https://www.banggood.com/POCO-F3-Global-Version-6_67-inch-120...

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi/x...

Amazon sålde ut Oneplus Nord 5G för 2870 kr för ett par veckor sedan, så är det inte akut skulle jag nog ha is i magen och se vad som händer med priset när Nord 2 släpps 22 juli.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Skrivet av rince:

För maximalt 3k hade jag antingen köpt en begagnad Oneplus Nord 5G eller gått på Xiaomi:

https://www.banggood.com/POCO-F3-Global-Version-6_67-inch-120...

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi/x...

Amazon sålde ut Oneplus Nord 5G för 2870 kr för ett par veckor sedan, så är det inte akut skulle jag nog ha is i magen och se vad som händer med priset när Nord 2 släpps 22 juli.

Tack, Xiaomi verkar också finnas till bra pris.
Visst kan jag köpa begagnat men det känns som livslängden på telefonen minskar då. Och inga garantier eller dylikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sessanlull:

Trodde jag svarat! Låter bra, är de även lika i menyer och funktioner?

Jag gillar ju kameran på min 5t, blir riktigt fina bilder. Men jag har måhända inte jättehöga krav 🤣

Extremt snarlika, känns hemma. Inte exakt samma, men samma filosofi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vilket abonnemang har du idag? Helt uteslutet att binda upp sig 24 månader vid köp av mobil? Om du binder dig på Halebop 15gb i 24 månader så kan du casha en oneplus nord för 2790kr på netonnet. Om du kan pressa ekonomin lite till så får du en oneplus 8t för 4290kr med samma deal.

Från netonnets hemsida - > "Just nu - minst 1200:- i prisavdrag på valfri smartphone!*
+ Sommarkampanj - Surfa obegränsat de 3 första månaderna**

*Gäller när du tecknar Halebop 15GB (eller högre).
Erbjudandet är tillgängligt för både nya och befintliga kunder och gäller tom 31 augusti 2021.

**Gäller valfritt abonnemang och lur. Rollover gäller inte under perioden. Efter 3 mån fortsätter du surfa med den valda månadssurfen. Gäller tom 31 augusti."

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Vilket abonnemang har du idag? Helt uteslutet att binda upp sig 24 månader vid köp av mobil? Om du binder dig på Halebop 15gb i 24 månader så kan du casha en oneplus nord för 2790kr på netonnet. Om du kan pressa ekonomin lite till så får du en oneplus 8t för 4290kr med samma deal.

Från netonnets hemsida - > "Just nu - minst 1200:- i prisavdrag på valfri smartphone!*
+ Sommarkampanj - Surfa obegränsat de 3 första månaderna**

*Gäller när du tecknar Halebop 15GB (eller högre).
Erbjudandet är tillgängligt för både nya och befintliga kunder och gäller tom 31 augusti 2021.

**Gäller valfritt abonnemang och lur. Rollover gäller inte under perioden. Efter 3 mån fortsätter du surfa med den valda månadssurfen. Gäller tom 31 augusti."

Tack för tipset. Jag har dock inte riktigt möjlighet att binda upp mig på den typen av abonnemang. Jag har fello student då det är det absolut billigaste och abonnemang+lur blir för dyr månadskostnad för mig. Möjligen kan jag spara någon månad till och på så vis få ihop till en dyrare telefon men det är under förutsättning att min gamla håller ihop tills dess 😂

Dock viktigt för mig att välja ett alternativ som inte anstränger ekonomin mer än nödvändigt då jag lever så sparsamt som möjligt - studielån är väl illa nog, vill inte dra på mig mer än nödvändigt. När jag tappade jobbet valde jag att hoppa på studenttåget istället. Van att leva snålt dock så rätt lugnt ändå! Men nu blev det mer en redogörelse för varför min ekonomi är lite tight 😂

On topic igen så är jag helnöjd bara luren håller ungefär samma standard som min 5t, jag är inte på jakt efter en värsting på något vis.

Så jag läser på om alla era förslag och är tacksam för alla råd och tips på budgetalternativ!

Permalänk

Kanske någon vet, på oneplus kan man ha en "huvudsida" för appar och en dold/låst, finns detta på fler lurar? Det är i och för sig inte alls avgörande men en rätt bekväm grej ibland 😂

Permalänk

...och vilka sidor ska man hålla sig till för att hitta billigaste lurarna? Vill inte få någon tullavgift eller annat skit om jag beställer utomlands. Så sådana tips är också värdefulla, bra sidor där de säljer billiga lurar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sessanlull:

...och vilka sidor ska man hålla sig till för att hitta billigaste lurarna? Vill inte få någon tullavgift eller annat skit om jag beställer utomlands. Så sådana tips är också värdefulla, bra sidor där de säljer billiga lurar!

Jag har aldrig fått betala tull när jag beställt från Banggood. De packar om gods i Nederländerna.

https://www.banggood.com/?akmClientCountry=SE&

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Jag har aldrig fått betala tull när jag beställt från Banggood. De packar om gods i Nederländerna.

https://www.banggood.com/?akmClientCountry=SE&

Låter ju bra, man vill ju inte att det man sparat på att beställa utomlands ifrån äts upp av tull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sessanlull:

Låter ju bra, man vill ju inte att det man sparat på att beställa utomlands ifrån äts upp av tull!

Jag har en realme 7 och är mycket nöjd, hade tidigare motorola g8 power, men realme överlägsen. Hade kört på en realme 8 om jag hade behövt köpa ny.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Jag har en realme 7 och är mycket nöjd, hade tidigare motorola g8 power, men realme överlägsen. Hade kört på en realme 8 om jag hade behövt köpa ny.

Jag måste säga att realme känns som ett lockande alternativ, jag vet inte än vad det blir men det är helt klart en kandidat!

Permalänk

Jag har nästan bestämt att realme känns som rätt telefon för mig, läst jämförelser och kollat recensioner.

Det kan nog hinna svänga igen men jag funderar ändå var det är bäst att beställa. Hur funkar det med t.ex garanti om man beställer via någon utländsk sida?

Vilka svenska sidor är att föredra?

Några tips?
🤣