Permalänk
Medlem

Vilka erfarenheter har ni av SE T310?

Det är dags att uppgradera till en mobil med färgskärm nu

Det verkar som att jag väljer en SonyEricsson T310
men först vilka erfarenheter ni har av den... (riktar detta mot dom som äger den eller har testat den i mer än 2 min)

Nå?
Vad är bra/dåligt med telefonen?

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

Jag har en sån och haft den i säkert mer än ett halvår.
Jättenöjd med den och det är ett grymt bra köp. Färgskärmen är bra och den visar sina 256 färger tydligt men du ska inte tro att det är nån bioskärm du har för då får du köpa någon dyrare telefon som stöder fler färger. Läs på pricerunner.se vad folk tycker om den också. Det enda dåliga med den är att man inte kan ta bort "fördefinierade objekt".. alltså spel och skit som redan finns. Men det gör inte mig så mkt.
Den här mobilen fick bästa betyget i M3 av alla mobiler de hade testat.. det var en annan som fick lika högt betyg men det var nån ful Nokia. (säkert uppåt 40 telefoner testade)
Köp också en datakabel så du kan lägga över musik, spel osv lätt och fort.
Jag har inte hunnit gjort det så jag har använt wap för att lägga in bilder och massa tyffa grejer ;]
Hmm.. jag vet inte vad du vill veta mer? Ställ frågor så svarar jag
Har en kompis som vart så sugen när han såg min mobil så han köpte en likadan en vecka efter =P och han är mycket nöjd.
Om du lämnar in mobilen på nåt servicecenter så uppgraderar de mjukvaran så du får en kalender - vips så har du lika många funktioner som T68i!
Rekommenderar Sony Ericsson T310 starkt!

Permalänk
Medlem

Creel, har du haft den mer än ett halvår ???

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

hehe, blir svårt creel! eftersom T310 inte funnits ute i ett halvår, utan snarare 3-4 månader.

sen får du inte alls alla funktioner som t68i har bara för att du uppdaterar mjukvaran! du saknar fortfarande bluetooth.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hehe, blir svårt creel! eftersom T310 inte funnits ute i ett halvår, utan snarare 3-4 månader.

sen får du inte alls alla funktioner som t68i har bara för att du uppdaterar mjukvaran! du saknar fortfarande bluetooth.

Ok, inte ett halvår.. var trött när jag skrev det men nog har jag haft den i minst 3 månader.

Nej, man får inte bluetooth av mjukvaruuppgradering. Men många tycker T310 är dålig som saknar kalender och väljer istället T300 eller T68i.

Permalänk
Medlem

vill du veta hur det känns att använda mobilen så kan du alltid testa deras webb-version:
http://www.sonyericsson.com/trythephone/t310/en/
funderar också på att köpa en

Permalänk

lite besviken..

jag köpte min för 3-4 veckor sen o jag är lite besviken
men främst för att de i affären inte riktigt kunde sin sak när jag ställde frågor...

* batteritiden har varit ganska kass (är väl det belysta fönstret som drar mkt antar jag) trots att det ska vara såååå bra. jag pratar sällan i telefon, sms:ar mest, o får ändå ladda ungefär varannan kväll..

* bara 100 sms-platser i telefonminnet

* man ser inte hur många sms man har i inkorgen, bara i skickade o ej skickade

* man kan inte välja sms-signal (faan va uselt)

det som är bra är förstås att man kan göra egna teman o sånt, o menyn är ganska lättförståelig, trots att jag läst annorlunda..

det beror helt enkelt på vad du ska använda mobilen till..

jag sms:ar som sagt mest o då är det inte nån hit... skulle ha köpt en samsung istället... *snyft*

du vill inte köpa min? *ler*
fast det är funky purple o det antar jag att du inte vill ha.....

hm.

Permalänk
Medlem

alltså, när man leker med nallen så drar den mycket ström. inte som när man ringer, men bra nära. kan vara en orsak till att du får ladda så ofta. om du sms:ar och spelar mycket med den.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tänkte först ge ett litet svar på det som alla talar om...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Det enda dåliga med den är att man inte kan ta bort "fördefinierade objekt".. alltså spel och skit som redan finns.

ALLA "fördefinierade objekt" går att få bort med det så kallade "12.5 sekunders tricket", kan skicka en beskrivning på hur man gör senare...

Nu till mobilen.
Jag har läst vad som sägs på pricerunner.se och alla som är negativa mot den där verkar vilja få en supermobil för knappt 1600kr...
Pga. priset så förväntar jag mig inte en superklar skärm med mycket mer än 256 färger, sedan så bryr jag mig inte så mycket om den inte har bluetooth. Det enda jag begär är att den är bekväm (är den det?), snygg och har färgskärm(ordet låter så fint:) ). Har hört att den är väldigt slö när man smsar, stämmer detta?

Sen så har vi ju det där med datorkabel.
Kan man inte använda mobilens IR-port eller blir det för dyrt?
ajja det fixar sig nog...

sportygirl:
Om man kan byta ut skalet på något sätt så köper jag den mer än gärna

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

[12.5 sekunders tricket]

Ähh orka skriva en egen "how to" när man kan använda cut&paste

==========================================================

1) goto settings -> master reset -> reset all, it will then ask you to enter your security code.
As you finish entering the code count 12 - 13 seconds (12.5 secs exact) for best effects.

2) when you get to 12 - 13 seconds remove the battery quickly and then wait 30 seconds.
It is important the battery is removed on 13.

When i tried this at first went to 13 seconds but it didnt remove the tmobile icons and one of the tmobile logos,
however on a 2nd attemt i accidentally removed at approx 10seconds which removed all the tmobile stuff
and all themes everything there was more free space.

3) replace battery and allow for reboot, may take upto 60seconds this time

==========================================================

Detta skal (vad jag vet) funka på modellerna T300/T310 samt T68(?)...
Läs instruktionerna en gång till _om_ ni känner är osäkra =P

ahh just det... Om ni ska skicka in telefonen på service så gör en ny "master reset" på allt(utan tricket), så att allt kommer tillbacka... (Om ni inte vill a servicenissarna ska påstå att ni sabbat telefonen, genom att anväda detta)

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk

rinkle!

tyvärr går det nog inte att byta skal

angående bekvämligheten så tycker jag att den är lite hal o kanske lite bred (men jag har ju mindre tjejhänder oxå) så det är svårt att sms:a med en hand, den halkar lätt undan.. annars är knapparna bra, förutom att joysticken är snedmonterad på min (ska in på lagning SUUUUCK) så istället för att gå uppåt så blir det "enter".... jag är sååååååååå trött på den!!

färgerna är bra.. har iofs inget att jämföra med men det är klart o tydligt.

det går inte långsamt att sms:a.. inga probs alls med det..

Permalänk

rinkle igen

"Sen så har vi ju det där med datorkabel.
Kan man inte använda mobilens IR-port eller blir det för dyrt?
ajja det fixar sig nog..."

för dyrt??? kostar ju inget att använda IR... fattar inte..

ang. datorkabel så skulle det enligt SE:s hemsida finnas en DCU-10 för 399 kr men så gick jag till Geab som skulle sälja såna o de hade bara DCU-11 för 699 kr!! hmmmmmmmm. då är det ju bättre att köpa IR-adaptor, om man nu inte har inbyggd IR-port i datorn..

Permalänk
Medlem

Re: rinkle igen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sportygirl
då är det ju bättre att köpa IR-adaptor, om man nu inte har inbyggd IR-port i datorn..

Det jag mena var att en sån adapter kan vara dyr
IR-adaptern ska ju kunna att både ta emot data och sända data
tillbaka men jag är inte säker...

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

Jag vet två som köpte sånna där telefoner för kanske 3v sen, och bägge dom fick dom lämna in för dom knäpptes av automatiskt lite nu & då...
på affärn sa dom att det var en serie som hade nå fel...(lr liknande)

Permalänk
Medlem

Re: rinkle igen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sportygirl
"ang. datorkabel så skulle det enligt SE:s hemsida finnas en DCU-10 för 399 kr men så gick jag till Geab som skulle sälja såna o de hade bara DCU-11 för 699 kr!! hmmmmmmmm. då är det ju bättre att köpa IR-adaptor, om man nu inte har inbyggd IR-port i datorn..

På dustin kostar en datorkabel ~240kr (ej USB, USB kostar ca 100kr mer), när jag kollade sist iaf. Ska köpa en sån på Datacorner.

Permalänk
Medlem

Min T300 har fungerat prima i över ett halvår nu. Laddar den ca med intervall om 8-9 dagar. Mycket bra telefon.

Visa signatur
Permalänk

min flickvän har en T310 och jag kan inte säga annat än att jag tycker den är bra och lätt värd pengarna den kostar.

Den har aldrig krånglat på något sätt.

ang. datorkabel vs. ir tycker jag du ska satsa på ir just för att du då både kan skicka filer till och FRÅN mobilen. Med datorkabeln endast TILL mobilen.

när jag och flickvännen stack till turkiet i en vecka lämnade hon sin mobil påslagen här hemma, när vi kom hem igen var batteriet nästan tomt. Så batteritiden kan man inte direkt klaga på tycker jag.

fast nu när jag själv har en t610 tycker jag hennes mobil har bleknat en del

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Lägg till en tusenlapp så får du en T68i istället. Men T300 och T310 är inga dåliga grejer det heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eisenhower
Lägg till en tusenlapp så får du en T68i istället. Men T300 och T310 är inga dåliga grejer det heller.

Vad är det som är så bra med T68i förutom att den är mindre och _EN_DEL_ tycker att den är snyggare, plus att den har bluetooth? Ej värt tycker jag.. om man inte är i behov av bluetooth..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen ang. datorkabel vs. ir tycker jag du ska satsa på ir just för att du då både kan skicka filer till och FRÅN mobilen. Med datorkabeln endast TILL mobilen.[/B]

Är det säkert att man bara kan skicka till mobilen med en SERIELL datakabel? Hur vet du det isf? Och hur är det med en USB-datakabel som kostar 80 spänn mer?
Hur har du fått reda på allt och kan du ge mig en länk där jag kan läsa om alla prylarna?
Nu tvekar jag at köpa kabel bara för det..

Sen vill jag veta om det är mer värt att köpa USB istället för seriell..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Är det säkert att man bara kan skicka till mobilen med en SERIELL datakabel? Hur vet du det isf? Och hur är det med en USB-datakabel som kostar 80 spänn mer?
Hur har du fått reda på allt och kan du ge mig en länk där jag kan läsa om alla prylarna?
Nu tvekar jag at köpa kabel bara för det..

Sen vill jag veta om det är mer värt att köpa USB istället för seriell..

Jo jag själv har både seriell datakabel, IR, samt bluetooth.

usb-datakabel eller seriell datakabel spelar ingen roll, de har samma funktion.

Såhär funkar det:

DATAKABEL:
När du använder datakabel måste du använda speciella program för att skicka över filer till telefonen. Du får inte fram någon telefon i utforskaren eller något sånt.

IR-PORT:
Tja, som du kanske har märkt på telefonen om du trycker på menyknappen när du tittar på t.ex. en bild, så kan du välja "Skicka via IR" -> jepp, det är så du flyttar över filer från telefonen till datorn, det finns inget "Skicka via datakabel"-val. När du ska skicka från datorn
gör du ungefär likadant, fast från datorn väljer du "Skicka via IR" istället.

BLUETOOTH:
Det absolut smidigaste, men funkar inte med T300/T310 då de ej har bluetooth
Du får fram telefonen som en enhet i utforskaren, så är det bara att gå in på telefonen
och kopiera alla bilder/låtar/whatever från telefonen till datorn, eller från datorn till telefonen.
Man kan även göra mycket mer med bluetooth, och telefonen kan man fortfarande ha i fickan även fast man kommunicerar med den via datorn.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttat.

Permalänk
Medlem

Köpte en t310 för ett tag sen och jag är riktit nöjd!

Hade en gammal nokia 3210 innan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel

Om du lämnar in mobilen på nåt servicecenter så uppgraderar de mjukvaran så du får en kalender - vips så har du lika många funktioner som T68i!

Men, uppdateringen finns ju inte ute än?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Re: lite besviken..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sportygirl

* batteritiden har varit ganska kass (är väl det belysta fönstret som drar mkt antar jag) trots att det ska vara såååå bra. jag pratar sällan i telefon, sms:ar mest, o får ändå ladda ungefär varannan kväll..

Öhh skojar du? Min håller minst en vecka ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Men, uppdateringen finns ju inte ute än?

Jag köpte min T310 igår och den har kalender.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glotter
Jag köpte min T310 igår och den har kalender.

Hmm konstigt.. får väl vandra ner till affären nån dag och skicka in den då.. bara det att jag måste orka oxå

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag köpte min igår och den hade inte kalender, surt, då måste man ta en tripp och updatera då.

Nollställs mobilen då man upgraderar eller hur är det?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en datakabel för att backa upp spel på datorn (eftersom minnet snart är slut på den) men nu läser jag att det inte funkar att tanka över grejer från mobilen till PC:n och undrar om man kan göra detta på något sätt med IR?
Eller om det är kört?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jag tänkte köpa en datakabel för att backa upp spel på datorn (eftersom minnet snart är slut på den) men nu läser jag att det inte funkar att tanka över grejer från mobilen till PC:n och undrar om man kan göra detta på något sätt med IR?
Eller om det är kört?

det verkar som att det inte går att backa upp spel ens med IR, för man kan inte välja att man ska skicka iväg spelen på något sätt.

Om du går till t.ex. en bild, så kan du på den välja "Skicka via IR", men det kan man inte göra med spel.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS