Köpa speldator max 15000, inklusive skärm och tangentbord.

Permalänk

Köpa speldator max 15000, inklusive skärm och tangentbord.

Är det möjligt?

I första hand tänker jag spela DayZ Standalone men vill lämna det öppet för andra spel. Men jag vill också använda datorn för att se på film och den dagliga surfen. Kan inte någonting om skärmar, senast jag hade en dator med separat skräm var dom fortfarande tjockisar. Men jag tänker mig strax under eller över 30" och 4k. Tänker också att jag skulle vilja ha möjligheten att byta ut komponenter och uppgradera datorn på längre sikt. Går alla färdigbyggen bort då? Det enda jag är säker på är att jag vill ha ett mekaniskt tangentbord som är 65% med röda brytare.

Jag har inte byggt ihop en egen dator sedan 2001. Men lämnar det öppet som en möjlighet om det drar ned priset drastiskt.

Om datorchassit är estetiskt tilltalande med en minimalistisk design så är det ett enormt plus. Helst bara en svart låda. Inga blinkande lampor eller fräsiga logotyper.

Permalänk
Medlem

Det blir svårt att få ihop:

Finns billigare chassi & moderkort men då minska uppgraderingsmöjligheterna, skärmen är 4K men vet i tusan om den är så bra att spela på, bra 4k skärmar för spelande kostar runt 10k.
Alt:

TGB verkar du veta vad du vill ha och mus är ganska personligt, kan kosta från 200:- till 2000:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag skulle totalt glömma 4K, för att kunna spela på den upplösningen med någorlunda FPS så behöver du lägga ut pengar för ett 3080 minst. Även 1440p kan vara tungt att driva i vissa titlar. Jag har gått tillbaka till 1080p av just dessa anledningar. Har en spelskärm på med 1080p 240hz upplösning, sen har jag en 32 tum 4k skärm för allt annat.

Personligen väljer jag alltid fps och hz framför upplösning och grafik, även fast jag inte är en seriös gamer. Jag har bara vant mig med hur himla smooth det känns att spela. 60hz känns numera som att spela med musen i sirap. Spelar också DayZ Standalone.

en bra middle ground när priserna faller är ju 3060-3070 området.

Permalänk

Det är intressanta tips och råd ni har kommit med. Tar gärna emot fler medan jag överväger vad jag ska köpa för delar.

Angående skärmen och 4k så får jag väl helt enkelt inse att det inte rymmer inom budgeten. Som jag skrev innan så har det hänt en del sedan jag hade en skärm senast. Tänkte väl mest på att det skulle vara framtidssäkert att ha en "grym" skärm och att jag vill ha något som ger en bra bild när jag ser på film. Men det kanske inte har så stor betydelse som jag föreställer mig.

Permalänk
Medlem

Kanske vänta tills en vettig prebuilt med RTX3060ti kommer in någonstans tror de kostar ca 13 tusen, Lenovo Legion passar in på ditt önskemål om utseende på chassi, en 1440p monitor med IPS och 144 hz på det och du är hemma.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Kanske vänta tills en vettig prebuilt med RTX3060ti kommer in någonstans tror de kostar ca 13 tusen, Lenovo Legion passar in på ditt önskemål om utseende på chassi, en 1440p monitor med IPS och 144 hz på det och du är hemma.

Menar du en sådan? https://www.inet.se/produkt/2218774/lenovo-legion-t5-ryzen-5-...

Permalänk
Medlem

Kanske något i den stilen, är inte helt hundra på hur bra kylningen är.

Permalänk
Medlem

Inet har 3060 Ti i lager just nu, skulle byggt runt det kortet tillsammans med en 1440p skärm.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Inet har 3060 Ti i lager just nu, skulle byggt runt det kortet tillsammans med en 1440p skärm.
https://komponentkoll.se/bild/fPwMq.png

Det där ser väldigt intressant ut. Trist att CPU:n är restnoterad annars hade jag nog huggit på den setupen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bunny corcoran:

Det där ser väldigt intressant ut. Trist att CPU:n är restnoterad.

Du kan ta denna istället ytterst liten skillnad i prestanda.

https://www.webhallen.com/se/product/317760-Intel-Core-i5-104...