Ja det här var en bra fråga.
Varan som köps är en produkt. Om en fraktkostnad tas ut så är ju frakten inte en produkt utan leveransn är rimligen en tjänst. Har tjänsten genomförts så är tjänsten nyttnad och ångerrätten för tjänsten blir förverkad när leveransen är utförd.
Ångerrätt på tjänster har inte samma ångerrätt som ångerrätt på produkter.
De delarna av lagen jag hittat som tar upp punkterna är följande:
https://lagen.nu/2005:59#K2P14S1
2 kap 14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
Det här är relevant såklart. "ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren". Men frågan är vad som avses. Är det för varor och tjänster - eller är det bara för varorna?
Det är inte uteslutet - men heller inte helt givet att en utförd tjänst ska återbetalas.
Eller med andra ord - de tar betalt för en tjänst som faktiskt har utförts. På liknande sätt fungerar det om man lånar och betalar ränta för ett produktköp. Räntan får man inte tillbaka. Eller extrautgifterna för lånhanteringen.
Man skulle kunna göra tolkninen att leverans av varan är ett krav för att kunna köpa på distans och att den tjänsten därmed skulle vara en självklar inkluderad del med varan. Det är en rimlig fundering, men jag hittar inte något underlag för det här i lagen. Av den anledningen tror jag inte att man har juridiken med sig vid ett sådant antagande.
[K2]15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,
Här definieras inte fraktkostnader - utan explicit förhöjda fraktkostnader. Har jag förstått det rätt så handlar det om ökade kostnader i samband med returförsändelsen. Det är inte av intresse i din fråga tror jag.
[K2]15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen, och i fråga om avtal utanför affärslokaler i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form, har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen, och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och
Här har ju faktiskt en tjänst utförts innan ångertiden gått ut. Leveransen som då har en egen kostnad.
Det finns lagstöd att låta konsumenten betala för tjänsten frakt.
Det är såhär jag tolkar lagtexten. Att man håller isär vad som är varor och vad som är tjänster, samt att samma rättigheter för ångerrätt inte gäller för varor och för tjänster.
Jag är emellertid lekman på området och jag har heller inte tittat närmre på tidigare domstolsbeslut för fraktkostnad.