Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om det nu inte var så att du hämtade den hos postombudet så tror jag kanske att den är för stor för att dom ska ta emot den där, kan vara värt kolla innan du eventuellt släpar dit den

Bra tips där, kanske får kolla vad det kostar med upphämtning.

Permalänk
Medlem

För oss som pluggar kan man köpa den med 20% rabatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

Fan va kul, kör du med nvidia kort ? återkoppla gärna hur det funkar isåfall.

Är sugen, det som tar emot är att packa ner den gamla och dra den på pirra till postombudet.

Det stämmer. 3080 suprim x msi använder jag tillsammans med 5900X.

Kan återkomma när jag testat imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Börjar bli sugen på att skicka tillbaks G9:an för att beställa Neo G9. Bara att bli kvitt strulet med denna skulle de va värt det.

Ska bli intressant att höra med folk som fått den om man slipper allt skit med den gamla. Tycker var och varannat HDR spel tar typ 4-5 uppstarter för att det ska funka, verkar helt RNG om upplösningen ska synkas eller inte. Nu efter typ 2 veckor, så 90% av tiden den vaknar från sleep rebootar burken eller låser sig. Vet inte om det är nvidia eller samsung man ska skylla på då det är nvidia drivern som krashar, men hur som helst verkar det mest va g9orna ( även 120hz versionen) som lider av detta. Det ska tydligen gå bra om man stänger av monitorn via powerknappen innan man sätter de i sleep, eller att plugga in och ur DP kabeln, men palla att det ska va standard

Slipper man sånt på den nya blir det en sån.

Tänker också att det skulle va värt att köra hdmi 2.1 även om man blir låst till 144hz, om det betyder att man kan göra custom resolutions. Detta funkar ju inte i 240hz, tror det har att göra med att den endast använder DisplayID i 240hz så EDID skippas helt(?).

Nu har jag haft min i knappt en vecka men min vaknar inte heller "monitor sleep", men trycker jag på powerknappen på skärmen så hoppar den igång dock. Inga frysningar eller hängningar av datorn so far.
ASUS - RTX 3080 TI

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Nu har jag haft min i knappt en vecka men min vaknar inte heller "monitor sleep", men trycker jag på powerknappen på skärmen så hoppar den igång dock. Inga frysningar eller hängningar av datorn so far.
ASUS - RTX 3080 TI

Ja så upplevde jag det första 2 veckorna. Nu måste jag trycka av skärmen innan jag sätter de andra skärmarna i sleep. Vet inte om det var nån uppdatering eller nått som störde, eller som några ja snackade med på reddit som hade liknande problem, löste det med att köpa en ny "8k" dp kabel. Testade med en annan dp kabel jag hade liggandes och ingen skillnad, inte sugen på att beställa en ny för 500:~ bara för att testa. Finns tydligen nyare (?) revisioner av skärmen, LC49G97 (denna är LC49G95) som ska ha mindre problem enligt nån random redditor, lite utav en soppa

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Paketet har legat kvar hos samsung trots tracknummer men är nu tydligen på jönköpingsterminalen på g mot Stockholm.

Sthlm - Jönköping - sthlm. Det är logistik det 😉

Lär väl dyka upp imorgon istället förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Paketet har legat kvar hos samsung trots tracknummer men är nu tydligen på jönköpingsterminalen på g mot Stockholm.

Sthlm - Jönköping - sthlm. Det är logistik det 😉

Lär väl dyka upp imorgon istället förhoppningsvis

Verkar vara haveri överlag just nu i logistiken, jag köpte en produkt som Schenker lyckades tappa bort på vägen. Då skickade återförsäljaren en ny som Schenker också lyckats tappa bort nu. Dom sa typ att det var kaos i logistikledet just nu pga mkt ehandel. Hoppas du får din skärm till slut hur som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Kostar 18000 :- med Benify (som anställd, osäker på ifall det även gäller den man kan teckna privat).

Jo, jag kunde inte hålla mig när jag såg priset. Får se när Bring kastar paketet ur bilen nu i veckan... (ja Bring kastade bokstavligen ut ett helt kök från Ikea ur bilen innan jag hann stoppa dem en gång).

Största problemet är hur jag ska kunna smyga in denna utan att det märks...😅😵

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Avstängd

Beställde skärmen förra måndagen om jag minns rätt. Info till fraktbolaget kom den 5e. I fredags den 6e ankom alltså min skärm till Jönköping för att stanna där över hela helgen. (Skickades från Stockholm enligt Samsung).

Hur som helst, imorse kom den till Bring, Hägersten i Stockholm och jag fick ett SMS om att boka leverans redan på...

Torsdag

Ringde upp Bring och lyckades lösa att jag hämtar den på plats i Hägersten.

Slutet gott, allting gott. Sitter här med skärmen nu, nyinkopplad.

Det ser fint ut.... Riktigt fint ut

Permalänk
Medlem

Nya G9 ser ut att vara en imponerande skärm. Synd att den inte finns som 21:9 och 38"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nya G9 ser ut att vara en imponerande skärm. Synd att den inte finns som 21:9 och 38"

Även utan att ha fått min G9a än så håller jag med. 49" är egentligen för stort så länge inte upplösningen är högre än den är (vilket väl är nån miljon pixlarm färre än 4K om jag minns rätt). Då skrivs detta ändå på en 55" OLED så det är kanske inte så att jag är helt ovan med stora skärmar som så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Även utan att ha fått min G9a än så håller jag med. 49" är egentligen för stort så länge inte upplösningen är högre än den är (vilket väl är nån miljon pixlarm färre än 4K om jag minns rätt). Då skrivs detta ändå på en 55" OLED så det är kanske inte så att jag är helt ovan med stora skärmar som så

Räcker med att sitta cirka 81cm ifrån från skärmen för att inte kunna urskilja pixlarna.
Jämfört med en 4k 32" där du behöver sitta 64 cm ifrån.

https://www.designcompaniesranked.com/resources/is-this-retin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Räcker med att sitta cirka 81cm ifrån från skärmen för att inte kunna urskilja pixlarna.
Jämfört med en 4k 32" där du behöver sitta 64 cm ifrån.

https://www.designcompaniesranked.com/resources/is-this-retin...

Och därmed behöver man ha onödigt stora skrivbord osv, i praktiken då djupare än 80 cm eftersom skärmen inte börjar inne vid väggen/skrivbordets bakre kant. Hade det varit högre upplösning så hade man väl kunnat göra det valet lite mer aktivt (jag hade själv gjort det av produktivitetsskäl) men nu har man inget val om man vill vara på "retinaavstånd". Men det är väl kanske en lite annan diskussion och inget som just denna skärm ska lastas för

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Och därmed behöver man ha onödigt stora skrivbord osv, i praktiken då djupare än 80 cm eftersom skärmen inte börjar inne vid väggen/skrivbordets bakre kant. Hade det varit högre upplösning så hade man väl kunnat göra det valet lite mer aktivt (jag hade själv gjort det av produktivitetsskäl) men nu har man inget val om man vill vara på "retinaavstånd". Men det är väl kanske en lite annan diskussion och inget som just denna skärm ska lastas för

Skärmen kan snudd på börja i bortre delen av borden om du har eget VESA att montera skärmen på.

Sen är det givet att man har 90 cm djupt skrivbord Dessvärre svårt om man köper färdiga skrivbord. Ekskiva från hornbach är perfekt.

Permalänk
Medlem

Ny driver (471.68) från nVidia men enligt release notes så är detta fortfarande en "open issue":
Unable to detect supported display modes for the Samsung Odyssey G9 display [3332327]

Jag avvaktar igen

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Ny driver (471.68) från nVidia men enligt release notes så är detta fortfarande en "open issue":
Unable to detect supported display modes for the Samsung Odyssey G9 display [3332327]

Jag avvaktar igen

Testade och installera den idag, kunde inte ens dra på 240hz, alla skärmar blev svarta och var tvungen att kallomstarta. Testade flera gånger samma skit, värsta drivern hittils för mig iaf. Verkar vara samma strul som för ett år sen som letat sig tillbaks i denna driver. Pinsamt. Rollback till 471.22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Testade och installera den idag, kunde inte ens dra på 240hz, alla skärmar blev svarta och var tvungen att kallomstarta. Testade flera gånger samma skit, värsta drivern hittils för mig iaf. Verkar vara samma strul som för ett år sen som letat sig tillbaks i denna driver. Pinsamt. Rollback till 471.22.

Gäller detta strul även nya G9an (som väl eg är den gamla med bättre local dimming)? Min verkar blivit försenad hos Inet och det kanske inte var så dumt om det är samma strul fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag kör 471.41, vilken också skulle ha "Unable to detect supported display modes for the Samsung Odyssey G9 display [3332327]" men det funkar fint med den hos mig. Kör dock endast G9an och inte fler så multiskärm kanske spökar?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Noterade att Rtings hävdar att G9an (det gamla men lär ju vara samma) skulle ha RGB och inte BGR subpixel struktur, stämmer detta verkligen? VA paneler brukar vara BGR.

Permalänk
Medlem

471.11 funkar fint med 240Hz iaf. Inte orkat uppdatera. Fin skärm i övrigt med Neo G9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gäller detta strul även nya G9an (som väl eg är den gamla med bättre local dimming)? Min verkar blivit försenad hos Inet och det kanske inte var så dumt om det är samma strul fortfarande.

Alltså jag försöker kolla runt nu när fler fått hem den, och vad jag sett verkar det lite som den dras med ungefär samma problem som den gamla. Firmware strul, HDR strul , och driver problem med rtx 3000. Det sista vet jag inte om man ska skylla på nvidia eller samsung, men tycker samsung borde ligga på där.

Så som jag uppfattat det verkar det i grunden vara samma skärm fast med FALD+bättre kontrast, hade hoppats på lite mer. Typ att kunna köra 3440x1440 me all bling på i 240hz.

Tror fortfarande det blir ett köp, hoppas samsung löser det som kan lösas i mjukvaran, finns nog inga andra alternativ i detta segmentet.

Skrivet av SiD:

Jag kör 471.41, vilken också skulle ha "Unable to detect supported display modes for the Samsung Odyssey G9 display [3332327]" men det funkar fint med den hos mig. Kör dock endast G9an och inte fler så multiskärm kanske spökar?

Ja testade 471.41, där funkade 240hz också.

Permalänk
Medlem

Verkar dra ut på tiden med Inet så la en beställning på NetOnNet istället som säger sig ha den i lager. Återstår väl att se om det blir större framgång denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar dra ut på tiden med Inet så la en beställning på NetOnNet istället som säger sig ha den i lager. Återstår väl att se om det blir större framgång denna gång

Varför inte direkt från samsung? Har du inte så köp benify privat, 29:- sen finns den där för 18.000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Varför inte direkt från samsung? Har du inte så köp benify privat, 29:- sen finns den där för 18.000:-

Bra pris, det är säkert det bästa valet för många men inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bra pris, det är säkert det bästa valet för många men inte för mig.

Amen dåså netonnet brukar ju va snabba, du lär ju sitta me den imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Samma för mig. Besviken att leveransen blev försenad på Inet, så tog bort ordern och beställde från Netonnet istället.
Leverans imorgon torsdag 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Typ att kunna köra 3440x1440 me all bling på i 240hz.

Fick precis hem en G9, gamla modellen.
Går inte detta?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Amen dåså netonnet brukar ju va snabba, du lär ju sitta me den imorgon.

Sen ska man ju hinna ta emot och packa upp grejerna också, har fortfarande en ouppackad PS5 som blänger ilsket på mig sen några veckor, som jag kanske iaf borde öppna kartongen till först Men riktigt bra pris hos Benify så bra tips hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Samma för mig. Besviken att leveransen blev försenad på Inet, så tog bort ordern och beställde från Netonnet istället.
Leverans imorgon torsdag 👍

Sen har ju NoN (samt Inet) bra returpolicy osv också vilket inte känns helt oviktigt om även nya G9an lider av ung samma sjukdomar som den gamla. Inte helt övertygad om 32:9 formatet och "kurvan", främst för jobbbitarna då, men nyfikenheten om Samsung fått till detta med local dimming på ett sätt så det kan hota OLED blev lite för stor.