Volvo stoppar produktionen i Torslanda till följd av kretsbrist

Permalänk
Melding Plague

Volvo stoppar produktionen i Torslanda till följd av kretsbrist

Biltillverkararen hoppas kunna återuppta produktionen inom kort, men har ännu inte kommunicerat ett startdatum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man skickar in nyheter, men jag dma skribenten en liknande artikel i juni. https://www.di.se/live/scanias-komponentbrist-fortsatter-seme...

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Vet inte hur man skickar in nyheter, men jag dma skribenten en liknande artikel i juni. https://www.di.se/live/scanias-komponentbrist-fortsatter-seme...

Det finns en "Kontakta oss"-länk längst ner på sidan som du kan använda för att skicka in tips.

Permalänk
Medlem

@danskung

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Volvo får vänta viktigare att komponenter går till grafikkort vi kan Mina på...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gashemi:

Volvo får vänta viktigare att komponenter går till grafikkort vi kan Mina på...

Med stenhårda förhandlingar och kapade beställningar så är det kretstillverkarna som styr taktpinnen nu. Handlar om ekonomi egentligen, biltillverkarna betalar för dåligt och när alla ska trängas så är ju den som är först i kön... ja just får gå först.

Det här med just-in-time och låga lagersaldo blir kanske en parentes i historien kring logistik. Man får tänka att skolorna har lärt ut att lager är dåligt. lager binder upp pengar. Kundorderstyrning. Hade Volvo inte dragit ned på beställningarna, utan tänkt efter före så hade de kommit lindrigare undan. Har ju inte hört att Tesla har stannat bandet pga brist på kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Har ju inte hört att Tesla har stannat bandet pga brist på kretsar.

https://edition.cnn.com/2021/04/02/business/tesla-temporarily...

Först träffen på Google. De stoppar produktionen lite då och då, det gör alla just nu. Mest en fråga om det blir nyheter eller inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Snusfri

Får börja tillverka 240/245 igen med lite enklare elektronik.
Skulle sälja som kall öl på en sandstrand.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

https://edition.cnn.com/2021/04/02/business/tesla-temporarily...

Först träffen på Google. De stoppar produktionen lite då och då, det gör alla just nu. Mest en fråga om det blir nyheter eller inte.

De har in-house kodare och har tidigare i år (?) implementerat stöd för flera olika kretsar, vilket hjälper dem att inte vara helt beroende av en tillverkare.

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket onödig elektronik i bilar idag tyvärr.
Folk kan inte ens stänga bagageluckan själva längre liksom, miljötänk delux.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Klart det blir lite mer nyhet när Göteborgs största arbetsgivare står stilla.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Får börja tillverka 240/245 igen med lite enklare elektronik.
Skulle sälja som kall öl på en sandstrand.

Precis! Presenteras som en grym grej att bilarna kan uppdatera mjukvaran över 4G/5G nätet.

Själv har jag aldrig någonsin uppdaterat någon mjukvara på någon bil jag ägt och de har fungerat ypperligt.

Ju mindre elektronik desto mindre krångel är min erfarenhet. Tvärt om känns internetuppkopplad dator som i sig är kopplad till drivlina/styrning/dörrlås/fönsterhissar mm som en enorm säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem

Detta är den perioden som Volvo inkallat extra folk från deras semester för att ta igen stoppet från maj månad. Svårt att förstå hur dom planera...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Så går det när dagens bilar mest är rullande datorer som bara råkar ha en motor, hjul, säten o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis! Presenteras som en grym grej att bilarna kan uppdatera mjukvaran över 4G/5G nätet.

Själv har jag aldrig någonsin uppdaterat någon mjukvara på någon bil jag ägt och de har fungerat ypperligt.

Ju mindre elektronik desto mindre krångel är min erfarenhet. Tvärt om känns internetuppkopplad dator som i sig är kopplad till drivlina/styrning/dörrlås/fönsterhissar mm som en enorm säkerhetsrisk.

Jag har en "dumbil" nu, men har faktiskt beställt en helt ny 2022 års modell, den är fullt uppkopplad. Får se hur irriterad jag blir på det, som sägs i artikeln får jag säkert vänta pga komponentbristen men jag har ingen brådska. Nuvarande bil fungerar bra, men är såpass gammal så rätt vad det är kan det bli jättedyrt, främsta skälet till uppgradering är den mycket bättre miljöprofilen och lägre förbrukningen eftersom jag bor i Stockholm. Storlek/prestanda är närmast identisk så jag rullar på som vanligt men som en lite mindre miljöbov.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgro:

De har in-house kodare och har tidigare i år (?) implementerat stöd för flera olika kretsar, vilket hjälper dem att inte vara helt beroende av en tillverkare.

Så lite som Gigabyte?

Får ju hoppas att de iallafall har satt ett minimum gällande kvaliteten på de kretsar de använder....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Får börja tillverka 240/245 igen med lite enklare elektronik.
Skulle sälja som kall öl på en sandstrand.

Känns väl sisådär ur säkerhets och miljöperspektiv.

En Volvo 245 elbil hade kanske varit något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis! Presenteras som en grym grej att bilarna kan uppdatera mjukvaran över 4G/5G nätet.

Själv har jag aldrig någonsin uppdaterat någon mjukvara på någon bil jag ägt och de har fungerat ypperligt.

Ju mindre elektronik desto mindre krångel är min erfarenhet. Tvärt om känns internetuppkopplad dator som i sig är kopplad till drivlina/styrning/dörrlås/fönsterhissar mm som en enorm säkerhetsrisk.

*bort/mod*

Säkerligen ha dina bilar fungerat "ypperligt" utan någon mjukvara att uppdatera, men är det inte trevligt att likt Tesla få bättre energiförbrukning, säkrare fordon generellt, mer funktionalitet, åtgärd av eventuella buggar, snabbare acceleration, längre räckvidd, högre topphastighet och liknande via en simpel over-the-air updatering snarare än eventuellt kunna lämna in bilen på service för att få den uppdaterad eller mer troligtvis behöva vänta till nästa års modell för att få alla fixar?

Jag tycker i varje fall det är trevligt att även om ens bil är 2-3-4-5 år gammal så får den uppdateringar som förbättrar den utan att behöva köpa nästa års modell bara för att "få någonting som enkelt hade lösts via en mjukvaruupdatering".

Men det är klart, om bilen inte stinker avgaser, låter riktigt jäkla mycket och behöver in på service varje år så är det inte en riktig bil, eller?

§1.1 /Kent, forumledare
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Får börja tillverka 240/245 igen med lite enklare elektronik.
Skulle sälja som kall öl på en sandstrand.

Jag tror jag bytt ut allt som är löstagbart på en 244, fjädersäten, hjullager, spindelleder, länkarmar, bromsskivor, -ok...
Tappade man en fast nyckel i motorrummet återfanns den på golvet under, samma sak händer inte med dagens bilar

Helt ärligt, en 24x med en bränsleeffektivare motor skulle nog sälja bra i länder med befolkning som gärna meckar själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Biltillverkararen hoppas kunna återuppta produktionen inom kort, men har ännu inte kommunicerat ett startdatum.

Läs hela artikeln här

Jag tolkar detta som att det var så här länge Sverige kunde hålla sina industrier igång när resten av världen stängde ner sina.
Nu får vi se vad som händer när allt startar upp igen, kommer nog bli lite gungigt då det flesta följer "just-in-time" idén

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Känns väl sisådär ur säkerhets och miljöperspektiv.

En Volvo 245 elbil hade kanske varit något.

Precis elmotor från en gammal truck, batteri och en stor potentiometer så är man färdig

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Volvo får vänta viktigare att komponenter går till grafikkort vi kan Mina på...

Stor tvek på att kretsar i bilar använder 7nm. Så de görs nog inte ens i samma fabs.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju också att dagens bilköpare köper oftast helt fel bil.

Kollar man vad pensionärerna i området kör, så är det stora SUV:ar som väger en bit över 2 ton.
De tycker det är lätt att komma ur och in i bilen, och därför köpte man den.
Säker är bilen också.. dock inte för den man krockar med, när det kommer 2ton med stor rörelseengergi in i den andra bilen.

Kollar på vägar idag, de slits ju ut väldigt fort när alla kör runt i tunga bilar. Och med alla elbilar som är på ingående lär det inte bli bättre.

Miljötänk hade varit mindre och lättare bilar, med inte så mycket elektronik.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Problemet är ju också att dagens bilköpare köper oftast helt fel bil.

Kollar man vad pensionärerna i området kör, så är det stora SUV:ar som väger en bit över 2 ton.
De tycker det är lätt att komma ur och in i bilen, och därför köpte man den.
Säker är bilen också.. dock inte för den man krockar med, när det kommer 2ton med stor rörelseengergi in i den andra bilen.

Kollar på vägar idag, de slits ju ut väldigt fort när alla kör runt i tunga bilar. Och med alla elbilar som är på ingående lär det inte bli bättre.

Miljötänk hade varit mindre och lättare bilar, med inte så mycket elektronik.

Skulle aldrig köpa en SUV just för att man släpar runt på en massa plåt och gummi(stora hjul) helt i onödan, enda usercase jag kan se att jag skulle välja SUV och då fyrhjulsdriven med stark motor är om jag bor på landet och måste dra tunga släp på dåliga vägar eller om jag har båtsläp. För att frakta folk och lite varor i en storstadsregion är det hål i huvudet enligt mig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ähh det finns ett enormt överskott av bilar i världen oavsett!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Stor tvek på att kretsar i bilar använder 7nm. Så de görs nog inte ens i samma fabs.

Historiskt har det absolut varit så, tyvärr konkurrerar de kommande elbilarna om plats i bleeding-edge noderna.

Tesla ska tillverka sin näste generation kretsar på Samsung 5 nm. Svårt att se hur övriga tillverkare inte kommer hänga på.

Givet att det är systemkretsar som ska in i bilar som kostar från en halv mille kan man tänka sig att någon tusenlapp hit eller dit kommer vara ett oöverstigligt hinder…

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skulle aldrig köpa en SUV just för att man släpar runt på en massa plåt och gummi(stora hjul) helt i onödan, enda usercase jag kan se att jag skulle välja SUV och då fyrhjulsdriven med stark motor är om jag bor på landet och måste dra tunga släp på dåliga vägar eller om jag har båtsläp. För att frakta folk och lite varor i en storstadsregion är det hål i huvudet enligt mig.

För landet finns det en bättre typ beduin-moppen också kallad pick-up.
90 % av SUV:ar är helt onödiga, speciellt i stan. Drar mer och är sämre för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Problemet är ju också att dagens bilköpare köper oftast helt fel bil.

Kollar man vad pensionärerna i området kör, så är det stora SUV:ar som väger en bit över 2 ton.
De tycker det är lätt att komma ur och in i bilen, och därför köpte man den.
Säker är bilen också.. dock inte för den man krockar med, när det kommer 2ton med stor rörelseengergi in i den andra bilen.

Kollar på vägar idag, de slits ju ut väldigt fort när alla kör runt i tunga bilar. Och med alla elbilar som är på ingående lär det inte bli bättre.

Miljötänk hade varit mindre och lättare bilar, med inte så mycket elektronik.

Du kan räkna rätt friskt med att slutmålet kommer vara att få bort människor som förare helt. Det här med mindre elektronik kommer inte vara vägen framåt.

Diversifiering av tillverkare, mer generella lösningar som kommer vara till stor del "off-the-shelf" för bilar, och säkrad tillgång är vägen framåt, inte dummare bilar. Öppna, smarta lösningar.

Det mest skrämmande bakom en bilratt är för mig gemene människa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

https://edition.cnn.com/2021/04/02/business/tesla-temporarily...

Först träffen på Google. De stoppar produktionen lite då och då, det gör alla just nu. Mest en fråga om det blir nyheter eller inte.

Man producerar ju inget om man inte säljer, men jag kanske var otydlig. Att man stoppar produktionen pga av kretsbrist. Då är det ju jobbigt,

Oftast har man ju en prognos, men Tesla överträffade prognoserna med råge enligt artikeln och därför är det kanske inte konstigt att de drabbas av brist på kretsar och stoppar produktionen av modeller som inte är lika populära.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Skulle aldrig köpa en SUV just för att man släpar runt på en massa plåt och gummi(stora hjul) helt i onödan, enda usercase jag kan se att jag skulle välja SUV och då fyrhjulsdriven med stark motor är om jag bor på landet och måste dra tunga släp på dåliga vägar eller om jag har båtsläp. För att frakta folk och lite varor i en storstadsregion är det hål i huvudet enligt mig.

Min misstanke är att SUVar är populära för att kapitalstarka personer (vilka är de som har råd att köpa en lite lyxigare bil) blir allt äldre och därför vill de ha höga bilar så de inte behöver böja sina gamla ryggar och knän så mycket.

Marknadsföringen pratar förstås mycket om ungdomlighet och sportighet, men det är ju för att dessa individers känsliga egon inte ska bli kantstötta av att de behöver köpa en pensionärsbil.