Volvo stoppar produktionen i Torslanda till följd av kretsbrist

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Stor tvek på att kretsar i bilar använder 7nm. Så de görs nog inte ens i samma fabs.

28nm oftast, men det som fattas är oftare små kondensatorer och resistorer och liknande.

Skrivet av anon333222:

Man producerar ju inget om man inte säljer, men jag kanske var otydlig. Att man stoppar produktionen pga av kretsbrist. Då är det ju jobbigt,

Oftast har man ju en prognos, men Tesla överträffade prognoserna med råge enligt artikeln och därför är det kanske inte konstigt att de drabbas av brist på kretsar och stoppar produktionen av modeller som inte är lika populära.

Fast om du läser artikeln tror inte analytikern på den förklaringen. Om du vill ha en där Tesla säger att det är brist på material, även om de inte specar vad det är, så har du den här:

https://www.google.se/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/id...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Storlek/prestanda är närmast identisk så jag rullar på som vanligt men som en lite mindre miljöbov.

Parentes, men det är rätt skumt att en ökad konsumtion ses som bättre för miljön både av politiken och av många andra... 😉

På tal om det så är min V70 2.0F fortfarande en "miljöbil" i lagens namn, trots skyhög skatt på Etanol (som visade sig inte vara så bra för miljön), och en förbrukning på lätt över liter per mil (på bensin, ingen idé att tanka E85). Men skatten är hälften så hög som en helt ny golf som drar en fjärdedel så mycket per mil 😉

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skulle aldrig köpa en SUV just för att man släpar runt på en massa plåt och gummi(stora hjul) helt i onödan, enda usercase jag kan se att jag skulle välja SUV och då fyrhjulsdriven med stark motor är om jag bor på landet och måste dra tunga släp på dåliga vägar eller om jag har båtsläp. För att frakta folk och lite varor i en storstadsregion är det hål i huvudet enligt mig.

Ser lite samma på sedaner när herrgårddvagn finns. Väger ju inte mycket mer, och man får betydligt mycket mer lastutrymme.

Volvos xc70 D4 kommer alltid vara den bilen som passar flest scenarier enligt mig. AWD, bra markfrigång, bra dragvikt, bra lastutrymme, dugligt utrymme i baksätet och helt ok förbrukning, samt relativt pålitlig.

När något liknande kommer som elbil för runt 300k(japp, får nog vänta ett tag), så blir det troligtvis något i det stuket som jag kommer att byta till

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Du kan räkna rätt friskt med att slutmålet kommer vara att få bort människor som förare helt. Det här med mindre elektronik kommer inte vara vägen framåt.

Diversifiering av tillverkare, mer generella lösningar som kommer vara till stor del "off-the-shelf" för bilar, och säkrad tillgång är vägen framåt, inte dummare bilar. Öppna, smarta lösningar.

Det mest skrämmande bakom en bilratt är för mig gemene människa.

Jag vill inte sitta bakom ratten på en självkörande bil. Då går jag hellre.
Och det lär hända olyckor ändå, och frågan är då hur försäkringsbolagen ska tackla detta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bobbeyblade:

Klart det blir lite mer nyhet när Göteborgs största arbetsgivare står stilla.

Bara en liten korrigering här, Volvo Car är Göteborgs största privata arbetsgivare, både kommunen och landstinget är betydligt större som arbetsgivare. Volvo har stadigt krympt i många år nu och är inte alls så dominerande som man en gång var. Men visst, dom är fortfarande stora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rgro:

De har in-house kodare och har tidigare i år (?) implementerat stöd för flera olika kretsar, vilket hjälper dem att inte vara helt beroende av en tillverkare.

Det kan absolut visa sig vara väldigt smart, men det är också en vansklig väg att gå. Jag har varit med om att en verkstad monterat in helt fel komponenter för att de inte fattade att min bil var årsmodellen efter komponenten och då en helt ny generation. Hur blir det när det inte är årsmodell som avgör längre utan typ vilka komponenter som råkade vara billiga eller tillgängliga just den dagen eller veckan när just det här exemplaret byggdes liksom?

Eller för att ta ett annat exempel så var jag en period sugen på en gammal Jensen Interceptor, för att jag tycker det är en av de snyggaste bilarna någonsin. Sen hörde jag att kvaliteten var katastrof just för att de i princip använde de delar de fick tag i, så ena dagen hade de exempelvis styrstången från en Ford Cortina och nästa dag kanske från en Vauxhall eller något. Detta gjorde det väldigt svårt att hålla någon form av kvalitetsstandard och fabriksarbetarna lärde sig inte hur saker borde funka och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ser lite samma på sedaner när herrgårddvagn finns. Väger ju inte mycket mer, och man får betydligt mycket mer lastutrymme.

Volvos xc70 D4 kommer alltid vara den bilen som passar flest scenarier enligt mig. AWD, bra markfrigång, bra dragvikt, bra lastutrymme, dugligt utrymme i baksätet och helt ok förbrukning, samt relativt pålitlig.

När något liknande kommer som elbil för runt 300k(japp, får nog vänta ett tag), så blir det troligtvis något i det stuket som jag kommer att byta till

XC70 är väldigt praktisk ja, bara att kolla på begagnatpriserna så ser man att fler tycker så. Dom är dyra för hur mycket dom har gått. Men bra bil helt klart, dock rätt törstig så dieselversionen är nästan ett måste.

Jag skulle helt klart beställt en ren elbil eller plug in hybrid om jag haft ladduttag, men vissa av oss bor i gammaldags lägenheter så det fick bli en mildhybrid som ja drar lite och det är kombi så maximalt utrymme/energiåtgång. Jag behöver ingen dragkapacitet, har kört husvang en gång och släp en gång i hela mitt liv. Kan lika gärna hyra en lätt lastbil dom få gånger det behövs. Ska bli intressant att se hur det är att köra runt i en smartphone med fyra hjul

Det blir nya spelregler redan om tre år när besinen stramas åt ytterligare och E15 ersätter nu nya E10, oklart vad som händer med dieseln men H7 blir kanske H14 vem vet. Och det är fortfarande skriande brist på laddstolpar överallt, motverkar elektrifieringen rätt hårt.

Det kanske ändå inte finns ström så det räcker till fordonstrafiken pga alla miners

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Säkerligen ha dina bilar fungerat "ypperligt" utan någon mjukvara att uppdatera, men är det inte trevligt att likt Tesla få bättre energiförbrukning, säkrare fordon generellt, mer funktionalitet, åtgärd av eventuella buggar, snabbare acceleration, längre räckvidd, högre topphastighet och liknande via en simpel over-the-air updatering snarare än eventuellt kunna lämna in bilen på service för att få den uppdaterad eller mer troligtvis behöva vänta till nästa års modell för att få alla fixar?

Jag tycker i varje fall det är trevligt att även om ens bil är 2-3-4-5 år gammal så får den uppdateringar som förbättrar den utan att behöva köpa nästa års modell bara för att "få någonting som enkelt hade lösts via en mjukvaruupdatering".

Men det är klart, om bilen inte stinker avgaser, låter riktigt jäkla mycket och behöver in på service varje år så är det inte en riktig bil, eller?

Tråkigt om din bil inte varit optimerad innan den såldes. Verkar väldigt slösaktigt med energi att ha en aktiv 5G uppkoppling dygnet resen av bilens livstid runt bara för att du ska kunna ta emot uppdateringar som fixar problem som aldrig borde funnits i bilen. Förhoppentligvis har de lyckats optimera mjukvaran och rätta till alla buggar nu då så att du slipper fler uppdateringar i framtiden.

Vad är det för buggar du pratar om förresten? Slutar blinkersen fungera? Låser sig gaspedalen ibland eller låser sig fönsterhissarna? Jag har haft bil i 16 år och har aldrig stött på en enda bug någonsin. Problem man har med bilar är slitage. Självfallet är det betydligt högre slitage på en bil som väger 2,5 ton istället för 1,5 ton.

Jag har ingenting alls emot el-motorer och batterier i bilar, det finns många fördelar med elmotorer. Har varit drivande för de mest pga. att man kan laddat på med egenproducerad el istället för att vara beroende av importerad bensin som köps på en bensinmack.

Förstår inte alls hur du resonerar. Vad är kopplingen mellan internetuppkoppling och el-motor?
Varför behöver du ha en internetuppkoppling om din bil är eldriven?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Tråkigt om din bil inte varit optimerad innan den såldes. Verkar väldigt slösaktigt med energi att ha en aktiv 5G uppkoppling dygnet resen av bilens livstid runt bara för att du ska kunna ta emot uppdateringar som fixar problem som aldrig borde funnits i bilen. Förhoppentligvis har de lyckats optimera mjukvaran och rätta till alla buggar nu då så att du slipper fler uppdateringar i framtiden.

Vad är det för buggar du pratar om förresten? Slutar blinkersen fungera? Låser sig gaspedalen ibland eller låser sig fönsterhissarna? Jag har haft bil i 16 år och har aldrig stött på en enda bug någonsin. Problem man har med bilar är slitage. Självfallet är det betydligt högre slitage på en bil som väger 2,5 ton istället för 1,5 ton.

Jag har ingenting alls emot el-motorer och batterier i bilar, det finns många fördelar med elmotorer. Har varit drivande för de mest pga. att man kan laddat på med egenproducerad el istället för att vara beroende av importerad bensin som köps på en bensinmack.

Förstår inte alls hur du resonerar. Vad är kopplingen mellan internetuppkoppling och el-motor?
Varför behöver du ha en internetuppkoppling om din bil är eldriven?

Man får förstås ta det goda med det onda. Att ha en ständigt uppkopplad bil drar förstås lite el, men samtidigt sparar man ju in många gånger mer på att ha LED-lampor istället för halogen exempelvis.

När det gäller buggar så kommer ju det av att allt styrs av mjukvara, vilket man förstås kan se som en försämring, men samtidigt har ju mjukvarustyrningen av exempelvis motorn inneburit en väldig massa fördelar. Som mycket effektivare förbränning eller väldigt mycket enklare felsökning. Miljömässigt har det också inneburit en stor fördel att man kan minska på kabelmängden i bilarna då saker sköts via kommunikationsbussar istället för med egna kablar för varenda liten funktion, samtidigt har förstås mängden elektronik ökat så totalt lär det vara mer kablar idag ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag vill inte sitta bakom ratten på en självkörande bil. Då går jag hellre.
Och det lär hända olyckor ändå, och frågan är då hur försäkringsbolagen ska tackla detta.

Jag ser fram emot självkörande bilar (level 5), men det lär dröja många år innan de är redo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag ser fram emot självkörande bilar (level 5), men det lär dröja många år innan de är redo.

Bilen jag beställt har Lane Assist och Curve Assist så akta er när jag släpper ratten!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Detta är den perioden som Volvo inkallat extra folk från deras semester för att ta igen stoppet från maj månad. Svårt att förstå hur dom planera...

Volvo har sakerna på väg, det var tydligen en transport som fick problem. Dvs, kan sättas upp på just-in-time-kontot och låga lagersaldon. Kan tänkas att i dessa tider är det svårt att bygga upp lager.

Dock tyckte jag själv det var konstigt att de redan i april ville kapa semestern till 3 veckor och betalade dyr ersättning för att folk skulle jobba den fjärde veckan, men de räknade väl med att ha fyllt på komponenterna under juli.

Påverkar ju många underleverantörer också, Volvo har ju knoppat av ganska betydande delar av tillverkningen till underleverantörer så det här drabbar ju fler än bara Volvo Torslanda. (Några underleveratörer har också problem och tackar sin lyckliga stjärna att Volvo stoppar innan de själva stoppar Volvo)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis! Presenteras som en grym grej att bilarna kan uppdatera mjukvaran över 4G/5G nätet.

Själv har jag aldrig någonsin uppdaterat någon mjukvara på någon bil jag ägt och de har fungerat ypperligt.

Ju mindre elektronik desto mindre krångel är min erfarenhet. Tvärt om känns internetuppkopplad dator som i sig är kopplad till drivlina/styrning/dörrlås/fönsterhissar mm som en enorm säkerhetsrisk.

Som fd Volvoarbetare kan jag avslöja att mjukvaran uppdateras i samband med att du gör service.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Volvo har sakerna på väg, det var tydligen en transport som fick problem. Dvs, kan sättas upp på just-in-time-kontot och låga lagersaldon. Kan tänkas att i dessa tider är det svårt att bygga upp lager.

Dock tyckte jag själv det var konstigt att de redan i april ville kapa semestern till 3 veckor och betalade dyr ersättning för att folk skulle jobba den fjärde veckan, men de räknade väl med att ha fyllt på komponenterna under juli.

Påverkar ju många underleverantörer också, Volvo har ju knoppat av ganska betydande delar av tillverkningen till underleverantörer så det här drabbar ju fler än bara Volvo Torslanda. (Några underleveratörer har också problem och tackar sin lyckliga stjärna att Volvo stoppar innan de själva stoppar Volvo)

Får se hur det drabbar oss i Köping, under semesterperioden har det ändå varit relativt dött.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Volvo har sakerna på väg, det var tydligen en transport som fick problem. Dvs, kan sättas upp på just-in-time-kontot och låga lagersaldon. Kan tänkas att i dessa tider är det svårt att bygga upp lager.

Dock tyckte jag själv det var konstigt att de redan i april ville kapa semestern till 3 veckor och betalade dyr ersättning för att folk skulle jobba den fjärde veckan, men de räknade väl med att ha fyllt på komponenterna under juli.

Påverkar ju många underleverantörer också, Volvo har ju knoppat av ganska betydande delar av tillverkningen till underleverantörer så det här drabbar ju fler än bara Volvo Torslanda. (Några underleveratörer har också problem och tackar sin lyckliga stjärna att Volvo stoppar innan de själva stoppar Volvo)

Väldigt trevligt för oss som får tillbaka lite ordinarie semester plus en bonus på det 😁

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nanne:

Som fd Volvoarbetare kan jag avslöja att mjukvaran uppdateras i samband med att du gör service.

Det gör de säkert men jag har aldrig gjort någon märkesservice. Du kanske kan förklara vad slags fördelar en volvo ägare får av att uppdatera mjukvaran. Glada amatörer brukar ju själva gå in och optimera motorn för att få bättre prestanda och bränsleförbrukning, det är väl inget bilmärkerna brukar göra själva? Tvärt om brukar det väl ofta vara artificiellt inlagda spärrar som man istället tar betalt för att ta bort bland många bilmärken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Får börja tillverka 240/245 igen med lite enklare elektronik.
Skulle sälja som kall öl på en sandstrand.

Ja jag säger det. Det behövs INTE femtioelva datorer i en bil.

En Volvo V70 med vevspakar till fönsterrutorna har fungerat hur bra som helst, imho!

Den enda elektroniken jag kan tänka mig är den till AC:n, belysningen, och bilbatteriet så klart.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min misstanke är att SUVar är populära för att kapitalstarka personer (vilka är de som har råd att köpa en lite lyxigare bil) blir allt äldre och därför vill de ha höga bilar så de inte behöver böja sina gamla ryggar och knän så mycket.

Marknadsföringen pratar förstås mycket om ungdomlighet och sportighet, men det är ju för att dessa individers känsliga egon inte ska bli kantstötta av att de behöver köpa en pensionärsbil.

Jag skulle säga att det helt enkelt gick mode i skiten och att det inte är äldre personer som är det största kundunderlaget.
Äldre individer kör Toyota och Hyundai i30.
Många barnfamiljer köpte SUV:ar då dom är säkrare vid kollision (pga höjden) samt att dom i regel har bra lastmöjligheter.
Man rullar dock bilen lättare vid en avåkning pga den högre tyngdpunkten.
Sedan har vi en annan skara som antog att dom skulle vara bättre på knackigare vägar än en vanlig personbil men så är inte riktigt fallet. Det enda man vinner är i stort sett markfrigång annars är det inte mycket till offroadfordon.
Kortfattat så är hela konceptet mest trams. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Bristen gäller mycket kretsar som inte används inom PC-elektronik. Problemet är större än Mining, konsoler och PC-efterfrågan.
Det pratas om att kretsbristen dessutom i sin tur beror en del på råmaterialsbrist. Även om de bästa kretsfabrikerna är i Taiwan, USA och Sydkorea så har Kina väldigt stor kontroll över råvarumarknaden och mycket enklare kretsar. De prioriterar sin egen industri just nu. Det finns en anledning till att USA och Europa plötsligt blivit angelägna om att skapa en större egen industri. Man pratar en del om kretsfabriker, men det handlar i längden om hela produktionsled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror jag bytt ut allt som är löstagbart på en 244, fjädersäten, hjullager, spindelleder, länkarmar, bromsskivor, -ok...
Tappade man en fast nyckel i motorrummet återfanns den på golvet under, samma sak händer inte med dagens bilar

Helt ärligt, en 24x med en bränsleeffektivare motor skulle nog sälja bra i länder med befolkning som gärna meckar själv

Bara de inte bygger bilen runt den förbannade kupefläkten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har en "dumbil" nu, men har faktiskt beställt en helt ny 2022 års modell, den är fullt uppkopplad. Får se hur irriterad jag blir på det, som sägs i artikeln får jag säkert vänta pga komponentbristen men jag har ingen brådska. Nuvarande bil fungerar bra, men är såpass gammal så rätt vad det är kan det bli jättedyrt, främsta skälet till uppgradering är den mycket bättre miljöprofilen och lägre förbrukningen eftersom jag bor i Stockholm. Storlek/prestanda är närmast identisk så jag rullar på som vanligt men som en lite mindre miljöbov.

Hur många mil måste du köra med den nya bilen innan du har kommit ikapp den kostnad som tillverkningen av den nya bilen har gjort på miljön?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Hur många mil måste du köra med den nya bilen innan du har kommit ikapp den kostnad som tillverkningen av den nya bilen har gjort på miljön?

Har inte räknat på det, globalt är det kanske bättre att köra gammalt, men Stockholmsluften där jag bor blir omedelbart bättre av att jag stänger av en gammal utsläppsbomb. I vilket fall har jag inget val, eftersom den gamla snart är för dyr att hålla rullande. Alternativet är att bara åka kollektivt = bäst för miljön, men det fungerar inte riktigt eftersom jag har ett lantställe som jag är på ofta så jag "behöver" bil. Som sagt, hade hellre köpt ren elbil men jag saknar laddmöjligheter.

Ett annat plus är att den nya bilen är mycket säkrare både för mig och för omgivningen, 5 stjärnor i Euro NCAPs nyaste testcykel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Hur många mil måste du köra med den nya bilen innan du har kommit ikapp den kostnad som tillverkningen av den nya bilen har gjort på miljön?

Det här kommer ju också bli Co2 neutralt att produktionen inte har någon påverkan på miljön att man kan köpa en ny bil utan och påverka miljön. Vi är inte där ännu men när återvinningen utvecklas och även produktionsmaskiner grävmaskiner och gruvor efter metall blir Co2 neutrala så kommer ju påverkan på miljön minska där också. Jag tror åtminstone att bilproduktionen kommer bli helt Co2 neutral i framtiden när de har börjat och göra nya bilar av gamla bilar så att säga och blir produktionen Co2 neutral bilen Co2 neutral då har det i princip ingen betydelse att man köper en ny bil längre tänker jag och då tänker jag även att man bygger nya kretsar av gamla kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Tråkigt om din bil inte varit optimerad innan den såldes. Verkar väldigt slösaktigt med energi att ha en aktiv 5G uppkoppling dygnet resen av bilens livstid runt bara för att du ska kunna ta emot uppdateringar som fixar problem som aldrig borde funnits i bilen. Förhoppentligvis har de lyckats optimera mjukvaran och rätta till alla buggar nu då så att du slipper fler uppdateringar i framtiden.

Vad är det för buggar du pratar om förresten? Slutar blinkersen fungera? Låser sig gaspedalen ibland eller låser sig fönsterhissarna? Jag har haft bil i 16 år och har aldrig stött på en enda bug någonsin. Problem man har med bilar är slitage. Självfallet är det betydligt högre slitage på en bil som väger 2,5 ton istället för 1,5 ton.

Jag har ingenting alls emot el-motorer och batterier i bilar, det finns många fördelar med elmotorer. Har varit drivande för de mest pga. att man kan laddat på med egenproducerad el istället för att vara beroende av importerad bensin som köps på en bensinmack.

Förstår inte alls hur du resonerar. Vad är kopplingen mellan internetuppkoppling och el-motor?
Varför behöver du ha en internetuppkoppling om din bil är eldriven?

Ja det är tråkigt när spel, mjukvara, konsoller inte är helt perfekta från dag 1. Lika tråkigt när det tillkommer nya skyltar, lagar och regler i trafiken. "Jaha, din bil är modell 2020, ja då får den inte längre köra på vägarna pga X iomed du inte kan updatera den. Var så god, köp årets modell istället". Thank god att man kan updatera ens bil!

Du är medveten om att man kan välja att inte ha på en nätverksanslutning på enheter för att vid behov slå på det för att updatera va?

Du verkar inte direkt bilkunnig om du kan skriva så. Biltillerkare återkallar ofta bilar och NHTSA uppmanar amerikaner att kolla på deras hemsida minst två gånger om året ifall att deras bil skulle bli berörd.

Vad som sliter mer på en bil än just att den väger 2,5ton istället för 1,5ton, är att den drivs frammåt av en kontrollerad explotion. En tesla? Du behöver fylla på med spolarvätska aaand.. thats about it.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Ja det är tråkigt när spel, mjukvara, konsoller inte är helt perfekta från dag 1. Lika tråkigt när det tillkommer nya skyltar, lagar och regler i trafiken. "Jaha, din bil är modell 2020, ja då får den inte längre köra på vägarna pga X iomed du inte kan updatera den. Var så god, köp årets modell istället". Thank god att man kan updatera ens bil!

Du är medveten om att man kan välja att inte ha på en nätverksanslutning på enheter för att vid behov slå på det för att updatera va?

Du verkar inte direkt bilkunnig om du kan skriva så. Biltillerkare återkallar ofta bilar och NHTSA uppmanar amerikaner att kolla på deras hemsida minst två gånger om året ifall att deras bil skulle bli berörd.

Vad som sliter mer på en bil än just att den väger 2,5ton istället för 1,5ton, är att den drivs frammåt av en kontrollerad explotion. En tesla? Du behöver fylla på med spolarvätska aaand.. thats about it.

Haha nej det finns bra mycket mer som slits på en bil än motorn. Men visst är elmotorer grymma håller med om det.

Vad är det för uppdatering du pratar om som behövs för att en bil plötsligt annars skulle bli illegal?

Jag har fortfarande kvar ett fordon från 90talet, har aldrig genomgått en enda mjukvaruuppdatering någonsin och den är fortfarande hur legal och fin som helst. Motorn går ännu som ett spjut trots total vanskötsel, men så är det ju en toyota också.

Kom gärna förbi och peka ut vilka buggar det är du skulle vilja fixa på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Haha nej det finns bra mycket mer som slits på en bil än motorn. Men visst är elmotorer grymma håller med om det.

Vad är det för uppdatering du pratar om som behövs för att en bil plötsligt annars skulle bli illegal?

Jag har fortfarande kvar ett fordon från 90talet, har aldrig genomgått en enda mjukvaruuppdatering någonsin och den är fortfarande hur legal och fin som helst. Motorn går ännu som ett spjut trots total vanskötsel, men så är det ju en toyota också.

Kom gärna förbi och peka ut vilka buggar det är du skulle vilja fixa på den.

Jo, så klart är det mer än motorn som slits, men det är ändå en lång lång lista på saker som slits på en vanlig bil som inte existerar på en elbil. Du kan ju jämföra det med dina ogillade buggar. En ICE bil behöver byta tändstift, olja, bromsar, kugg-/drivrem och en lång lång lista på andra saker stup i kvarten, en modern elbil behöver updatera mjukvaran nån gång per år som sker av sig själv när bilen står hemma och är parkerad.

Jag vet vilket jag föredrar. För att inte tala på lägre "bränslekostnad" och att jag inte förpestar miljön för mig själv och framtida generationer.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Förvånansvärt många som är negativa till elektronik/ ny teknik i bilarna med tanke på vilken typ av forum detta är...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Parentes, men det är rätt skumt att en ökad konsumtion ses som bättre för miljön både av politiken och av många andra... 😉

På tal om det så är min V70 2.0F fortfarande en "miljöbil" i lagens namn, trots skyhög skatt på Etanol (som visade sig inte vara så bra för miljön), och en förbrukning på lätt över liter per mil (på bensin, ingen idé att tanka E85). Men skatten är hälften så hög som en helt ny golf som drar en fjärdedel så mycket per mil 😉

E85 är skattefri än så länge Endast moms.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Jo, så klart är det mer än motorn som slits, men det är ändå en lång lång lista på saker som slits på en vanlig bil som inte existerar på en elbil. Du kan ju jämföra det med dina ogillade buggar. En ICE bil behöver byta tändstift, olja, bromsar, kugg-/drivrem och en lång lång lista på andra saker stup i kvarten, en modern elbil behöver updatera mjukvaran nån gång per år som sker av sig själv när bilen står hemma och är parkerad.

Jag vet vilket jag föredrar. För att inte tala på lägre "bränslekostnad" och att jag inte förpestar miljön för mig själv och framtida generationer.

Alltså jag förstår verkligen inte hur du tänker.

På vilket vis MÅSTE en elbil uppdatera mjukvaran nån gång per år??

Exakt vad är det som behöver uppdateras? Kan du vara mer precis tack! Jag kan inte komma på en enda grej. Skulle det vara något i samband med att batterierna slits och blir sämre och mjukvaran måste därefter specialanpassas eller hur tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Alltså jag förstår verkligen inte hur du tänker.

På vilket vis MÅSTE en elbil uppdatera mjukvaran nån gång per år??

Exakt vad är det som behöver uppdateras? Kan du vara mer precis tack! Jag kan inte komma på en enda grej. Skulle det vara något i samband med att batterierna slits och blir sämre och mjukvaran måste därefter specialanpassas eller hur tänker du?

Det är inte jag som påstått att den måste updatera mjukvaran nån gång varje år, men det är inte en jobbig process och om du får längre räckvidd, mindre förbrukning och annat nytt å trevligt så varför inte? Det kostar inget heller.

Jämfört med en ICE bil som du i stort sett varje år måste fixa med nånting, oftast flera saker.